Zkouším Starlink na lodi. Jak obstál satelitní internet od SpaceX v praxi?
Na ElonX se dlouhodobě věnujeme globální satelitní síti Starlink od SpaceX, a to jak po technické stránce, tak té uživatelské. Úplně poprvé vám však můžeme nabídnout pohled z první ruky. Po delším zvažování jsem se rozhodl, že si Starlink také pořídím, protože mi pro moje potřeby na palubě říční lodi vychází v současnosti jako nejlepší volba. Jak a proč jsem se takto rozhodl? Jaký byl proces objednávání, jak dopadlo zapojení, jakou mám zkušenost s podporou a jak to celé funguje v praxi? O tom budou následující řádky.
V první řadě bych chtěl poznamenat, že nejde o placenou, ani jinou propagaci a reklamu. Přináším pouze uživatelskou zkušenost, která by mohla někomu pomoci při rozhodování, pokud například řeší podobný problém. Pro ostatní může být zase zajímavá technická nebo jiná stránka věci. Třeba jen zvědavost, jak funguje Starlink na vnitrozemských vodních cestách v jiných než běžných podmínkách.

M.S. Falkenstein první loď společnosti Reederei Schwaben, která používá Starlink. Na snímku v přístavu Salzhaven Heilbronn. Foto: Karel Zvoník
Na neomezená mobilní data mimo ČR zapomeňte
Jedním z dlouhodobých problémů, které neustále řeší posádky lodí, je internetové připojení. Říční lodě jsou prakticky každý den na jiném místě a mnohdy se v průběhu plavby dostanou i na území několika různých států. Najít ideální řešení internetového připojení není snadné. Pevný internet nepřipadá z pochopitelných důvodů v úvahu. Zůstává mobilní internet, který však má v současnosti zásadní limity a pokrytí v určitých místech je velmi špatné. Poskytovatelé v ČR v současnosti nabízejí mobilní tarify k číslu, kdy dostanete 5G neomezený internet v ČR, ale za hranicemi, pokud se budeme bavit v rámci EU, už je situace odlišná. Zcela neomezený internet totiž v současnosti nikdo nenabízí a v nejdražších tarifech dostanete maximálně jen asi 45–70 GB. Přitom ještě před zhruba třemi, čtyřmi lety to nebyl v EU problém. Osobně jsem používal mobil jako hot spot pro ostatní zařízení, zejména PC, pro práci, brouzdání po internetu a sledování streamovacích služeb.
Do hry však vstoupila Evropská unie a přišla – hádejte co? – ano, regulace. Jednou z novinek je, že roamingová spotřeba zákazníka nesmí převažovat nad spotřebou v domovském státě. V opačném případě jsou operátoři oprávněni účtovat příplatek. Další regulací je stanovená cena, která je asi 2–4 eura za 1 GB. Cena se postupně snižuje, ale je zastropována na 1 euro za GB do roku 2027. Což znamená jen to, že objem dat se bude mírně zvyšovat. Prakticky tak regulace dohnaly poskytovatele k omezení dříve neomezených dat v EU. Díky tomu v současnosti žádný z aktuálně nabízených datově neomezených tarifů neobsahuje možnost neomezeného čerpání mobilních dat na území jiného státu EU! Čerpání nad rámec je pak zpoplatněno a je velmi, velmi drahé.
Jestliže trávíte pravidelně delší čas mimo Českou republiku, tak alternativ moc není. Tedy pokud vám nevadí platit za internet v 21. století naprosto nesmyslné částky. V rámci EU dávají operátoři dnes 70 GB k těm nejdražším nabízeným tarifům. Cena se pohybuje od zhruba 1000 Kč do 2000 Kč za měsíc. Záleží například na rychlosti připojení. Třeba u O2 dostanete za 950 Kč rychlost pouze 10 Mb/s a 60 GB dat, nebo rychlejší 5G taktéž s 60 GB dat za 1349 Kč. Nejedná se tedy o službu úplně nejlevnější. Deklarovaných rychlostí připojení ovšem nejste schopni na lodi dosáhnout odhadem tak v 60–70 procentech času. V některých lokalitách je stěží 4G pokrytí natož 5G a mnohdy mobil chytí pouze 2G síť. 3G síť byla v Německu pro data vypnuta. To v praxi znamená nemožnost využívání streamovacích služeb, jako například Netflix nebo internetové televize a dalších podobných služeb, po větší část volného času. Takové připojení sotva stačí na přečtení emailové zprávy a psaní v chatovacích aplikacích. To může být po určitém čase poněkud frustrující a pokud tedy trávíte mimo ČR delší čas opakovaně, tak logicky hledáte jiná řešení. Jedním z nich je jistě možnost využít lokální poskytovatele, ale omezení mají úplně stejná a za druhé pro člověka žijícího v ČR není jednoduché zařídit si paušální tarif třeba v Německu. (Neomezené tarify vyžadují například podepsat smlouvu na dva roky. K tomu je potřeba bydliště v Německu a německé bankovní konto.)
Dalším problémem mobilního připojení na lodi je, že když už máte rozumný signál a rychlost, tak je to většinou jen na palubě. V kajutě je i za dobrých podmínek nutné počítat s dalšími omezeními. Lodní nástavby jsou totiž v podstatě Faradayova klec. Z velké většiny jsou postaveny z kovových částí (ocel), které jsou elektricky vodivé. Tudíž deformují a částečně stíní elektromagnetické pole. Klec však naštěstí narušují třeba okna a tvoří poruchy. Důsledkem je zeslabení mobilního signálu, který je logicky nejlepší právě u oken a mnohdy dostupný pouze u oken nebo dveří. Uznejte však sami, že stát nebo mít mobil neustále u okna je hodně omezující. O vtipné momenty typu: chytání signálu vystrčením mobilu z okna nebo natáčením aparátu do vhodné polohy, tak není nouze. Dalo by se to pravděpodobně vyřešit zakoupením zesilovače, ale to by celou věc ještě více prodražilo. Nehledě na to, že výsledný efekt není tak zásadně lepší, jak by se dalo očekávat.
Je Starlink vhodná alternativa?
Starlink se tedy zdál od začátku jako skvělá a zajímavá alternativa. Jenže první generace byla celkem drahá a nenabízela možnost použití v pohybu. Později přišla služba Starlink Maritime pro lodě, ale prvotní nadšení ukončilo zveřejnění cen, které byly sice mnohem levnější než alternativní satelitní internet od konkurence, ale pro jedince nebo malou skupinu lidí to bylo pořád velmi drahé řešení. Vše se však změnilo s příchodem třetí generace antén systému Starlink a novým tarifem Roam, v rámci kterého lze cestovat, používat internet v pohybu a mít neomezená data za poměrně zajímavé peníze. Obzvláště pokud máte možnost se o náklady podělit. Věřím a vlastně i tak trochu doufám, že cena v budoucnu půjde ještě trochu dolů. V současnosti je možné tuto službu získat za 1807 kč za měsíc a na výběr jsou dvě antény. Větší se samostatným routerem a lepším pokrytím, a nebo menší varianta Mini, která je skladná a velmi dobře přenosná, s již zabudovaným routerem v anténě. Více informací o tom sepsal Jiří Hadač v tomto článku. Po jeho zveřejnění jsem v podstatě začal silně uvažovat o koupi a bylo jen otázkou času, kdy k tomu dojde.
Starlink jsem nakonec pořídil letos v únoru a celý proces byl opravdu jednoduchý. Objednával jsem přímo na počeštěné verzi webu a vše proběhlo na pár kliknutí mnohem snadněji, než jsem si původně myslel. Stačí si vybrat požadovanou službu a anténu, vyplnit základní údaje a zaplatit. To je vše. Platba za tarif samotný proběhne až po aktivaci v mobilní aplikaci a lze jej u tarifu Roam v měsíčních intervalech vypínat. Je tedy možné platit jen ten měsíc, kdy člověk skutečně službu využívá. Hned v začátku jsem si také ověřil funkčnost podpory, ze které jsem měl asi největší obavy. Nakonec je však podpora to, co mě vpravdě nejvíc překvapilo, a po zkušenostech od nejrůznějších mobilních operátorů a poskytovatelů internetu musím smeknout, protože takto si osobně představuji péči o zákazníka.

Měsíc, Venuše a Starlink v zátiší průmyslového koncernu BASF, největšího souvislého chemického areálu v Evropě. Táhne se přes 5 km podél levého břehu Rýna a kromě rozsáhlé železniční sítě je jeho součástí i říční přístav. Na pravém břehu zde do Rýna ústí řeka Neckar. Foto: Karel Zvoník
Podporu jsem využil kvůli dotazu na clo. Přeci jen jde o americkou společnost a mě zajímalo, zda mám očekávat další poplatky. Do 30 minut se mi pokoušeli z podpory na mé uvedené telefonní číslo dovolat, ale neznámá čísla se zahraniční předvolbou raději nezvedám a ani ve snu mě nenapadlo, že takto rychle volá někdo z podpory Starlink. Poté jsem obdržel mail s informací, že bych neměl platit žádné jiné poplatky a kdyby náhodou ano, mám se ozvat a došlo by k refundaci! Za podporu mají u mě velké plus a já si tak v podstatě i ověřil, že je nejen funkční a rychlá, ale překvapivě i lepší než u českých korporátů.
Anténa dorazila do deseti dnů od objednání v jednoduchém, avšak funkčním balení se vším, co je třeba. V paketu byla samotná anténa třetí generace s jednoduchým stojánkem, napájením, routerem a kabeláží. A samozřejmě názorným návodem. Jsem přesvědčen, že zapojení zvládne opravdu každý, a to i méně technické typy. I zde je třeba pochvala za uživatelskou přívětivost. Dodávaný kabel je dostatečně dlouhý a komu by bylo dodávaných 15 metrů málo, má možnost si delší variantu objednat. Doobjednat se dají i různé druhy stojanů a další příslušenství. Pro mé použití dostačoval jak dodávaný kabel, tak i základní stojan, protože jde o připojení v pohybu a s anténou je třeba občas hýbat. Pokud bych měl tedy odpovědět na otázku z nadpisu, tak ano, Starlink je nejen vhodná alternativa, ale plnohodnotná služba, která je čím dál dostupnější i běžným uživatelům.

Přes balení po obsah si Starlink zakládá na uživatelské přívětivosti a jednoduchosti. Foto: Karel Zvoník
Starlink v provozů
Na nákladním plavidle je třeba počítat se specifickými podmínkami. Hardware je vystaven prachu a znečištění z nákladu. Zejména v průběhu nakládky nebo vykládky lodě. Silným povětrnostním vlivům, výkyvům teplot, velké vlhkosti, kontaktu s vodou atd. Jelikož Starlink zatím používám relativně krátce, nemohu posoudit, jak si povede dlouhodobě, ale v kratším horizontu obstál na jedničku. Anténa je vodotěsná včetně přípojných míst pro kabel a připojení fungovalo v mlze, během oblačnosti, sněžení, v dešti i za větru. Připojení v pohybu funguje prakticky úplně stejně jako na místě a na základní používání plně dostačuje. Co je logicky horší, je živé streamování kvůli horší odezvě, ale to je dáno tím, jakou dálku signál musí urazit. Takže pro náročnější přenos živého videa například v rámci videohovorů to nebude asi úplně ideální řešení. Nic není dokonalé, ale pro naše potřeby na plavidle byla rychlost vždy dostačující a internet stabilní.
Po několika měsících využívání musím říci, že jsem nenašel v podstatě nic, co bych mohl službě vytknout. Opravdu jsem se snažil něco najít, ale Starlink běží skutečně dobře. Jako řešení internetového připojení v těžších podmínkách, které na plavidlech rozhodně jsou, obstál na jedničku. Připojení fungovalo i v případech, kdy nebyl úplně ideální výhled. Například když byl z jedné strany blokován vysokou přístavní stěnou nebo přístavními jeřáby, které jsou často v pohybu. Rychlost připojení byla logicky proměnná, ale prakticky nešla pod 100 Mb/s. Síla signálu byla v kajutě, která je srovnatelná s menším bytem 3+1, všude prakticky stejná, a v okolí nástavby bylo možné chytit signál i na palubě. Logicky lépe na straně, kde byl router u oken a dveří. Nicméně kvalita signálu již byla o poznání slabší než uvnitř, ale to bylo očekávatelné. Řešením využívání na palubě by bylo přikoupení dalšího routeru, který by mohl být umístěn venku. Je sám o sobě také odolný proti povětrnostním vlivům, takže by to určitě šlo, ale osobně tuto variantu nevyužiju, protože současné řešení je plně dostačující. K největšímu využití služby docházelo ve večerních hodinách mimo hlavní pracovní dobu a k úplnému delšímu výpadku nikdy nedošlo.

Ukázka několika náhodně provedených měření v různé dny a v odlišných časech i místech. Obrázek: Karel Zvoník
Kapitola sama o sobě je mobilní aplikace, která je stejně jako vše ostatní intuitivní a jednoduchá. Navíc plně v češtině. Obsahuje i pár easter eggů jako třeba možnost přesunout grafiku Starlinku na hlavní obrazovce na Mars nebo do vesmíru. Vše podstatné spojené z anténou a routerem lze v appce jednoduše nastavit. Lze si kdykoli zobrazit objem přenesených dat, změřit rychlost nebo zobrazit interaktivní mapu výhledu antény na oblohu, kde jsou červeně vidět i případné překážky. Krom toho je zde správa předplatného, včetně faktur, které jsou též v češtině spolu s kontaktem na podporu, které je možné napsat přímo přes aplikaci. Během mého používání se navíc pár věcí v aplikaci změnilo. Například vizuál měření rychlosti a další maličkosti. Je tedy znát, že se vše neustále vylepšuje a osobně jen doufám, že to podobně jednoduché a funkční zůstane co možná nejdéle. V appce je také obchod, kde lze přikoupit již zmiňované příslušenství.

Místo častých nehod – rýnská soutěska nedaleko mýty opředené skály Loreley. Podle pověsti zde stejnojmenná vodní víla svým zpěvem k sobě láká plavce k záhubě. Mobilní signál je zde špatný. Starlink však fungoval i v takovýchto končinách velmi dobře. Foto: Karel Zvoník
Osobně jsem se přesvědčil, že Starlink jako služba může obstát jako velmi kvalitní (byť stále trochu drahá) služba ve vnitrozemské lodní plavbě. Svědčí o tom také fakt, že počet uživatelů v tomto odvětví stále stoupá. Zatím to není masivní nárůst, ale pro mezinárodní lodní posádky Starlink nabízí zajímavé řešení internetového připojení. Dostupný internet zlepšuje život na plavidlech například tím, že zmenšuje stres z náročné práce a odloučení od rodiny. Zároveň může být taková možnost jednou z rozhodujících při hledání práce v tomto oboru, ba dokonce může být práce na lodi pro mnohé díky tomu o něco více atraktivnější. Právě kontakt s okolním světem z palub lodí díky moderním technologiím je jedna z největších inovací, která zásadně zlepšila život na plavidlech všeho druhu a služba jako Starlink laťku posouvá zase o kousek výš.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Úplně jsem nepochopil, proč je s anténou potřeba hýbat. Satelity Starlink přelétají Evropu po různých nízkých drahách. To nestačí, aby byla anténa vodorovně a tedy koukala nahoru?
Taky jsem přemýšlel, proč antény při instalaci nemíří jednoduše kolmo k obloze. Poptal jsem se Groka a je to proto, že když jsou satelity na LEO, nejsou na obloze rozprostřeny rovnoměrně, ale směrem k severu se oběžné dráhy zahušťují. A když se anténa namíří k severu (na jižní polokouli k jihu) má díky větší koncentraci satelitů lepší signál.
A vzpomínám si, že tady byla dříve v nějakém článku fotka antény někde z Afriky a ta mířila k obloze kolmo 🙂
Super recenzia! Ďakujem za vecný pohľad do života lodiara… Človek aj zabúda že nie všetci kysneme celý deň v kancli v centre mesta a každú noc chodíme spať domov do vlastnej postele 🙂
Děkuji, ano právě ten odlišný pohled z vody na břeh jsem na tom spatřoval jako zajímavý.
Presne, skvele Karle. Dulezite je, ze si se rozhodl sam. A jsi spokojeny. At v poradku slouží.