Proběhl statický zážeh historické mise SES-10
Možná už v pátek se dočkáme potenciálně historické události – prvního opakovaného použití orbitální rakety během mise SES-10 (raketoplán bych nepočítal, jednalo se spíše o nepovedený experiment ve znovupoužitelnosti). Zároveň snad dojde také k již druhému přistání jedné a té samé rakety.
Než však budou moci oficiálně začít přípravy na ostrý start, je potřeba provést generálku (WDR – Wet Dress Rehearsal), která prověří všechny prvky rakety, satelitu, technického zázemí a připravenost konktrolních stanovišť i obsluhy kosmodromu. To vše bude zakončeno tzv. statickým zážehem, což je zhruba 3vteřinové zažehnutí všech devíti motorů Merlin na prvním stupni rakety Falcon 9, při kterém počítač ověří, že fungují tak, jak mají. Vše vlastně probíhá jako u ostrého startu (včetně kompletního tankování) jen s tím rozdílem, že raketa nikam neodletí. Po dokončení zážehu bude odčerpáno palivo i okysličovadlo a raketa bude následně sklopena a odvezena zpět do hangáru, kde proběhne připojení satelitu SES-10 ke druhému stupni rakety. (Pro lepší představu se podívejte na video staršího statického zážehu.)
V tomto článku, který se automaticky aktualizuje (není tedy potřeba ručně obnovovat stránku), vás budu informovat o aktuálním dění na rampě a průběhu příprav na statický zážeh. Na rampu je také namířena kamera od Spaceflight Now, takže můžete přípravy sledovat v živém přenosu.
AKTUALIZOVÁNO: Statický zážeh proběhl v pondělí 27. 3. ve 20:00 SELČ. Fotky a video najdete v aktualizacích níže.
Ostrý start je podle oficiálních informací plánován na pátek 31. března v 00:27 SELČ. Pokud na start nechcete zapomenout, přidejte se do naší události na Facebooku.
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Už aby letěly, nemůžu se dočkat. Držím jim palce i u mohu.
Okno pro start chápu, ale podle čeho se bere okno pro statický zážeh? Proč třeba nemůže být dřív, než v určitou dobu?
Protože na statickém zážehu se SpaceX spolupracuje stejně jako při ostrém startu také obsluha kosmodromu (range), která spadá pod letectvo a která má na starosti všechny starty z dané oblasti (v tomhle případě Mys Canaveral) a ti samozřejmě nejsou k dispozici nonstop. Je potřeba si je “objednat” a jelikož range zahrnuje stovky lidí (i když teď už o poznání méně) a SpaceX za jejich služby musí platit, je i v jejich vlastním zájmu je objednávat na nějakou kratší dobu.
Edit: Dalším důvodem pak je také to, že kvůli statickému zážehu se musí z bezpečnostních důvodů uzavřít a vyklidit okolní oblast v určitém okruhu, takže by bylo značně nepraktické, kdyby zátarasy na okolních silnicích musely být na místě desítky hodin, protože SpaceX “přesně neví, kdy zážeh provede, ale bude to určitě někdy během dneška”. 😀
Potvrdila někde SpaceX, že na prvním stupni zůstaly původní letěné motory nebo existuje možnost, že byly (třeba i jen některé) vyměněny??
SpaceX to nepotvrdilo a sice existuje teoretická šance, že některé motory vyměnili, ale nepřijde mi to moc pravděpodobné. Každopádně se určitě dozvíme více během živého přenosu od SpaceX.
Taky mě napadlo, zda z původního Falconu neletí třeba jen roura, případně s nějakou tou původní nádrží, aby se neřeklo…
Kdy běžně k vývozu F9 na rampu a jeho vztyčení dochází (jak dlouho před zážehem)?