SpaceX

Zařízení SpaceX na Floridě, 2. část: Port Canaveral, zpracování stupňů, řídicí střediska, přípravy nákladu

V první části dvoudílného článku představujícího budovy a zařízení SpaceX na Floridě jsme se podívali na startovní rampy, přistávací plošiny a také zařízení pro přípravu Dragonů. A i když je hlavní náplň práce SpaceX vývoj a vypouštění nosných raket, část jejích aktivit se odehrává také na moři. Dnešní článek se proto zaměří na přístav Port Canaveral a další oblasti v jeho bezprostřední blízkosti. Zároveň při našem putování zavítáme i do řídicích středisek a vojenské části Canaveralu, kde SpaceX připravuje družice na start. Kromě toho má SpaceX na Floridě řadu hangárů pro skladování repasování Falconů mezi starty a také několik zařízení, která souvisejí s vyvíjenou raketou Starship.

Přístav Port Canaveral

Přístav Port Canaveral se nachází na jižním cípu Mysu Canaveral, jižně od tamní vojenské základny Cape Canaveral Air Force Station (CCAFS). Na rozdíl od většiny přístavů světa nemá tento přístav dlouhou historii. O jeho vzniku bylo rozhodnuto hlasováním v roce 1947 a jeho provoz byl poté zahájen v listopadu 1953. Od provopočátku zde probíhala doprava ropy, novinového papíru a také floridského džusu. Koncem 50. let minulého století se jedním z uživatelů přístavu stalo i americké námořnictvo. Od počátku 60. let se pak přístav zapojil i do amerického kosmického programu.

Už v roce 1961, když se do vesmíru dostal první Američan Alan Shepard, byla jeho kabina dopravena do přístavu Port Canaveral. V roce 1965 byl slavnostně otevřen průplav, který umožnil spojení západní části přístavu s Banana River. Tímto průplavem byly loděmi transportovány části raket raket Saturn V, aby mohly být následně vyloženy a sestaveny v Kennedyho vesmírném středisku. Během následujících dekád tudy putovaly i obří urychlovací boostery raketoplánu, které byly po přistání do vody odtaženy do přístavu, aby mohly být znovu připraveny k letu.

Přístav Port Canaveral v polovině 60. let, pohled od jihozápadu (Zdroj: Port Canaveral)
Nejzápadnější část přístavu, která spojuje Atlantský oceán s Banana River (Zdroj: Port Canaveral)
Vlečení SRB po misi STS-134 do přístavu Port Canaveral (Foto: Ben Cooper)

Tento přístav v současnosti využívá i SpaceX. Když se přistávací plošiny Just Read The Instructions (JRTI) nebo Of Course I Still Love You (OCISLY) vrací se zachráněným prvním stupněm během nějaké mise, jejich cesta končí zde. Při vplutí se nám po pravé ruce otevře východní část přístavu, East Basin nebo také Trident Turning Basin, kde kotví ponorky a kde SpaceX vykládá lodě Dragon. V této zátoce se v létě 2019 odehrával také nácvik vytažení astronautů z kabiny lodi Crew Dragon. Přístav pokračuje dále oblastí Middle Turning Basin, ale remorkér s prvním stupněm pluje dál až do poslední části přístavu, West Turning Basin. Tam u úvaziště č. 6 proběhne jeho vykládka pomocí jeřábů. Mimochodem, zátoky East a Middle Basin jsou součástí vojenské základny CCAFS. Teprve západní část přístavu je určena pro veřejnost. Přístav i úvaziště č. 6 je opět možno si v detailu prohlédnout zde. Na celý přístav se můžete podívat i na 360° obrázku. Na satelitním obrázku je možno zhlédnout i většinu lodí námořní flotily SpaceX. Více se o nich můžete dozvědět v našem článku.

Stupeň B1049 připlouvá od východu do přístavu Port Canaveral po misi Starlink v1-7 v červnu 2020 (Foto: Stephen Marr)
Západní část přístavu Port Canaveral, zvaná West Turning Basin, kde probíhá vykládka prvních stupňů Falconu 9 (Foto: Cruise Hive)
Úvaziště č. 6, kde SpaceX vykládá první stupně Falconu 9, West Turning Basin, Port Canaveral (Foto: Planet Labs)
Stupeň B1048.3 po návratu z mise Nusantara Satu (Foto: John Kraus)

Tím jsme však obhlídku areálu přístavu neskončili. Severovýchodně od zátoky Middle Basin, opět v prostoru vojenské základny CCAFS, se nachází středisko řízení startů a přistávání raket Falcon 9. Před touto budovou bude navíc v budoucnu možná vystaven vysloužilý první stupeň Falconu 9. S největší pravděpodobností to bude stupeň, který letěl na historické misi SES-10. Tehdy šlo o vůbec první znovupoužití prvního stupně. Celou oblast si opět můžete prohlédnout na Google Maps.

Pozice střediska pro řízení startů SpaceX v CCAFS (Zdroj: Google Maps)
Středisko pro řízení startů SpaceX v CCAFS (Foto: NASA)

V civilní části přístavu si SpaceX v roce 2017 pronajmulo budovu, kde v minulosti NASA připravovala moduly Spacehab na jejich cestu do vesmíru na palubě raketoplánu. SpaceX zde plánovalo přistavět velký hangár, kde by probíhala renovace prvních stupňů Falconu 9, ale z těchto plánů možná od té doby sešlo. Společnost v budově bývalého Spacehabu v současnosti provádí renovace zachráněných aerodynamických krytů. Budova Spacehabu se nachází jen několik set metrů od úvaziště č. 6, kde jsou dnes první stupně vykládány z plovoucích plošin, takže se jedná o strategicky zvolené místo.

Úvaziště č.6 (Droneship Dock) a budova Spacehabu na společné fotce, vpravo od ní má být vybudována budova pro renovaci stupňů (Zdroj: Imgur)
Aerodynamické kryty z mise SAOCOM 1B po odvozu z přístavu do budovy pro zpracování krytů (Foto: Ken Kremer)
Aerodynamický kryt z mise Starlink v1-9 po odvozu z přístavu (Foto: Kyle Montgomery)

Skladování prvních stupňů Falconu 9 a bočních stupňů Falconu Heavy

První stupně Falconů 9 jsou skladovány a repasovány na několika místech na východním pobřeží, přičemž většina těchto prostor se nachází v areálu vojenské základny CCAFS. Jde o hangáry M, E, X a také hangár, který se nachází v prostoru přistávacích plošin LZ-1 a LZ-2. Poslední dvě skladovací prostory se nachází na samotných startovních rampách, jedná se o integrační hangáry (HIF), které jsme popsali v předchozím článku. Každý z těchto hangárů má jinou kapacitu.

Pozice hangárů na mapě vojenské základny CCAFS (Zdroj: Google Maps / @Raul74Cz)

Na obrázcích níže je možno vidět následující hangáry. Jako první je to stupeň z mise CRS-16, kterému se zaseklo ovládání kormidel a z bezpečnostních důvodů byl naveden do moře. Na fotce je zachycen před hangárem M.

Stupeň B1050.1 z mise CRS-16 před hangárem M v CCAFS (Zdroj: Teslarati)

Druhý hangár, označovaný E, je nám na následujícím videu ukázán zevnitř. Na videu vidíme stupeň B1021.2, který byl jako první znovupoužit při misi SES-10 v roce 2017.

Hangár AO můžeme vidět na této fotce z oficiální příručky pro rakety Falcon:

Hangar AO (Foto: SpaceX)

Horizontální integrační budova v prostoru rampy SLC-40 je schopna pojmout stupeň jediný, jak je vidět na následujícím obrázku.

Falcon 9 v integračním hangáru u rampy SLC-40 v březnu 2013 před misí CRS-2 (Foto: NASA)

Největší známou kapacitu má integrační hangár u rampy LC-39A, která se nachází v Kennedyho vesmírném středisku. Vejde se do ní až pět stupňů raket Falcon. Přesnou skladovací kapacitu některých vojenských hangárů však neznáme. Pokud jde o poslední skladovací prostor, ten u přistávací plošiny LZ-1, jeho kapacitu rovněž neznáme a nepodařilo se mi najít ani důvěryhodnou fotku, která by nám tento hangár mohla představit. Hangáry E, M a X si můžete opět prohlédnout na Google Maps.

Čtyři zachráněné stupně v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)

Kennedyho vesmírné středisko – středisko řízení startů

Již jsme se zmínili, že firma řídí starty svých raket z prostoru vojenské základny CCAFS. V květnu 2020 se však objevila informace, že si SpaceX pro tento účel pronajímá také jednu část střediska řízení startů v Kennedyho vesmírném středisku, konkrétně místnost s názvem Firing Room 4. Budova samotná stojí vedle slavné Vehicle Assembly Building, kde se připravovaly ke startu obří Saturny V. Na místě je tedy otázka, zda SpaceX staré středisko v přístavu Port Canaveral opustilo, nebo odtud nadále provádí řízení startů z SLC-40 a Firing Room 4 se používá jen pro starty z rampy LC-39A. Tato druhá varianta by však dávala větší smysl. Pro zájemce je zde opět pohled na tuto oblast na Google Maps.

Launch Control Center v prostoru Kennedyho vesmírného střediska (Foto: NASA)
Centrum řízení startů SpaceX (Launch Control Center, Firing Room 4), v pozadí Vertical Assembly Building, Kennedyho vesmírné středisko (Foto: Jonathan Rundle)
Elon Musk v řídícím středisku po startu DM-2 (Foto: NASA)

Příprava a integrace nákladu

Jako milovníci startů raket rádi vídáme startující a přistávající Falcony 9 a ještě lépe Falcon Heavy, ale SpaceX je komerční firma a hlavní náplní její práce je doprava družic zákazníků na oběžnou dráhu. Aby bylo tohoto účelu možno dosáhnout, je vždy potřeba každou družici připravit na start. Je nutno ji zkontrolovat, natankovat, nabít palubní akumulátory a umístit ji do aerodynamického krytu. Tyto práce SpaceX provádí v budově Payload Processing Facility (PPF), která se nachází v prostoru vojenské základny CCAFS. Budova v podstatě slouží ke stejnému účelu jako v době, kdy ji využívali vojáci. V západní části budovy pak byly v minulosti připravovány pomocné urychlovací boostery na pevné látky.

Pozice budovy PPF, kde SpaceX připravuje družice ke startu (Zdroj: Business Insider)

Pro přípravu nákladů a aerodynamických krytů před startem má SpaceX v této oblasti ještě dvě budovy označované Fairing Processing Facility. Všechny tři zmíněná zařízení se nacházejí v podstatě v jedné řadě v CCAFS. Pozice budov je možno najít na Google Maps.

Budova PPF, kde SpaceX připravuje náklady a kryty pro své mise (Zdroj: Google Maps)
Budova FPF na Harrisonově ostrově, kde SpaceX také připravuje náklady a kryty pro své mise (Zdroj: Google Maps)
Satelit Amos-17 během uzavřením do aerodynamického krytu Falconu 9 (Foto: Spacecom)

Starship na Floridě

V květnu 2019 se objevila informace, že v malém městečku Cocoa západně od přístavu Port Canaveral SpaceX zahájilo výrobu druhého prototypu lodi Starship. Nějakou dobou to vypadalo, že SpaceX bude tyto lodi vyrábět na dvou různých místech, ale koncem roku 2019 práce na floridské Starship ustaly. SpaceX však areál neopustilo. V tomto prostoru byl vyroben druhý robot OctaGrabber, který v současnosti slouží na přistávací plošině JRTI. Nedávno se také objevily spekulace, že SpaceX v areálu v Cocoa testuje zařízení, které je určeno k výrobě raketového paliva na Marsu. Kde se areál nachází a jak vypadal jeho stav v září 2019, je možno vidět na následujícícm videu:

Kromě Cocoa ale s vývojem a výrobou Starship souvisejí další floridská zařízení. Jižně od přístavu Port Canaveral se nachází málo známá budova, která je v oficiálních dokumentech označena jako „Starship Tile Facility“. To nejspíš znamená, že SpaceX zde pracuje na keramických destičkách, které budou tvořit tepelný štít Starship. Budovu v minulosti používala NASA a nacházely se v ní zařízení určené pro vibrační akustické testy. Momentálně není jasné, jestli zde SpaceX keramické destičky vyvíjí, vyrábí či testuje, nebo všechno dohromady.

A na závěr tu máme plánované zařízení SpaceX na Roberts Road. Již v červnu 2018 se objevila informace, že SpaceX plánuje vybudovat v Kennedyho vesmírném středisku nový rozsáhlý areál, který by sloužil rozvíjejícím se potřebám firmy. Měly zde být vystavěny budovy, ve kterých by mohly být skladovány a zpracovávány použité stupně raket Falcon 9 a také aerodynamické kryty. Dále zde mělo vyrůst nové středisko pro řízení startů a v neposlední řadě zde chtělo SpaceX vystavit historicky významné lodi Dragon či rakety Falcon.

Mapka znázorňující umístění plánovaného areálu SpaceX (Zdroj: NASA)
Plánek úprav areálu na Roberts Road z listopadu 2019 (Zdroj: Jared-Base)

Od uveřejnění události se kolem projektu na Roberts Road dlouho nic nedělo. V červenci 2019 byla zjištěna jistá aktivita, kdy byly upraveny některé plochy a vyrostly stanové hangáry. Byly zde spatřeny také díly prototypů Starship. Vypadalo tedy, že SpaceX upravilo své plány a nový areál bude kromě Falconů využíván také pro Starship. Zapadalo by to do tehdejších plánů na vývoj, výrobu a starty Starship z Floridy. V květnu 2020 se objevilo neoficiální video, které představilo plány, které SpaceX s touto lokalitou mělo. Stavba rampy pro Starship v komplexu LC-39A však byla mezitím pozastavena a výroba prototypů této kosmické lodi v Cocoa byla ukončena. Stejně tak ustala veškerá aktivita na Roberts Road. Momentálně tedy není jasné, jaké plány SpaceX s tímto areálem má.

Poznámka: Velké poděkování Raulovi, který udržuje podrobnou Google mapu se všemi zařízeními SpaceX a informacemi o jednotlivých startech. Zároveň pomohl s vyjasněním některých věcí, kterými se tento článek zabývá.

< Předchozí část

Zobrazit komentáře

  • Ta Raulova google maps mapa je paráda. Zmapoval všetko do takých podrobností ako napríklad kde vyplavilo zvyšky krytu z misie Zuma...
    Vdaka za článok, SpaceX sa poriadne rozrastá. Za pár rokov kúpi celú Floridu.

    • Souhlasim, je paradni. Pouzival jsem ji i pro orientaci pri popisu McGregoru, ale porad je to jeste o dlouhem vyhledavani fotek a udaju. Nektere ty vojenske, co jsem nasel, byly ze 60.let a nic novejsiho nebylo k sehnani.

  • Jirko moc díky! Ani jsem netusil kolik toho uz dnes pod SX vlastne je. Super jsi to shrnul!

    • Děkuju, tady velká zásluha patří i Raulovi a jeho mapě na Google Maps. Pokud člověk rozumí anglicky, opravdu doporučuju si ty mapy prohlédnout a projít si ten areál :-) Já se kupříkladu i díval, kde je tam u přístavu nějaká vojenská brána :-).

      • Ta brána tam je na té velké silnici a dál se nedostaneš, ale když si zaplatíš History tour na Visitors KSC, tak se tam dostaneš busem a projedeš i ty staré rampy, vřele doporučuji.

        • Pokud jsi tam byl, nechces o tom neco napsat, mozna by to ctenare zajimalo, asi to bude i zajimavejsi nez putovani zrakem/prstem po mape :-)

          • Byl jsem tam v době, kdy asi ještě nikdo SpaceX neznal, je to strašně dávno. Viděl jsem odtamtud poslední start STS a nějaký start Delty s družici GPS. Nevím jestli by naše čtenáře zajímalo povídání o něčem, co vlastně se SpaceX skoro vůbec nesouvisí.

          • Osobně si myslím, že povídání o kosmodromu je zajímavé. Můžeš to klidně pojmout i tak, jak to tehdy vypadalo a jak to vypadá dnes. :-) vůbec ti do toho kecat nechci, co máš a nemáš dělat Ivo, ale mě by to rozhodně zajímalo.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024