Zájem o tradiční satelitní připojení na moři klesá, spousta lodí přechází na Starlink
Není to tak dávno, co jsme zde probírali rozšiřování sítě Starlink v oblasti vojenského námořnictva, dnes proto zamíříme do oblasti civilní, neboť i zde stále více majitelů lodí využívá služby satelitní konstelace SpaceX. Náš dnešní přehled se nejprve zaměří na nové zákazníky, kteří však nemusí vždy pocházet jen z oblasti provozovatelů lodí. Poté se podíváme i na to, jak vypadá situace ve firmách, které smlouvu se SpaceX podepsaly již dříve. Jsou se službou spokojení?
Začneme krátkým ohlédnutím do zákulisí internetového připojení na palubách lodí, který nám čas od času na sítích LinkedIn či X nabízí Jimmy Grewal, jednatel firmy Elcome Intl. Tato firma je jedním z autorizovaných prodejců antén Starlink, která za celý loňský rok nainstalovala svým zákazníkům tisíc antén Starlink. Protože si ale služby Starlink žádá čím dál více zákazníků, tak už v polovině října Jimmy uváděl, že celkový počet námořních antén spravovaných firmou Elcome překročil číslo 3000. Ani tím však plány společnosti nekončí, pro příští rok si vytyčila ještě ambicioznější cíl – ráda by spravovala více než 10 000 antén. Minulý měsíc Grewal poskytl také animovanou mapu (viz níže), která znázorňuje pohyb lodí zákazníků Elcome se Starlinkem v roce 2024. Dopředu udává, že není kompletní a že by ji chtěl pro lepší porozumění doplnit o měsíce, abychom lépe chápali tok času a změny pohybu lodí v průběhu sezóny.
I’m working on an animated map showing the movements of @Starlink terminals managed by us (@Elcome_Intl) in 2024. This is a what I’ve got so far, but I’m looking for suggestions on how to improve it.
So far my thoughts are:
– it’s too long, needs to be sped up but not sure by… pic.twitter.com/lJRQFp04Vd— Jimmy Grewal (@jimmyg) November 17, 2024
Jimmy Grewal navíc přidal další mapu, která znázorňuje průměrné zpoždění signálu (latenci) lodí se Starlinkem, plavících se na světových oceánech v roce 2024. Pohybovalo se mezi 20 až 200 ms (bílá značí nejnižší latenci, tmavě modrá nejvyšší). Tutéž mapu jsme na našem serveru zveřejnili letos květnu a představovala pohyb lodí v roce 2023. Když si je nyní obě porovnáme, jednoznačně nám potvrzuje sdělení společnosti Elcome, že počet jejích zákazníků výrazně narůstá. Oproti loňskému roku navíc Jimmy nemusí vykreslovat světadíly, na mapě je nyní možno velmi snadno odhalit obrysy Afriky, Ameriky, či jižní pobřeží Asie. Mapa také ukazuje, že zpoždění signálu služby Starlink klesá, což je dobrá zpráva. Je to viditelné zejména v oblasti severní části Atlantiku, naproti tomu lodě mířící k Mysu Dobré naděje se potýkají s vyšším zpožděním signálu dodnes.
Nyní se už ale přesuňme k novým zákazníkům. Tím prvním, kterého dnes zmíníme, nebude žádný provozovatel námořních lodí, nýbrž firma KVH Industries, která se zabývá zajišťováním námořního připojení pro jiné zákazníky prostřednictvím družic na geostacionární dráze (GEO), tzv. systém VSAT. S tímto způsobem připojení ale začala firma vykazovat koncem roku 2023 a v první polovině roku 2024 odliv zákazníků a v druhé čtvrtině tohoto roku navíc vykázala i ztrátu ve výši 2,4 milionů dolarů. Jedním z výrazných faktorů, který se na tomto poklesu podílel, byl odchod americké pobřežní stráže k systému Starlink. Firma KVH se proto rozhodla k radikální změně svého přístupu a začala od počátku roku 2024 nabízet zákazníkům i služby sítě Starlink. Koncem června navíc oznámila, že si za 17 milionů dolarů u SpaceX předplatila prioritní přenos značného objemu dat za zvýhodněnou cenu na dobu delší než rok.
Dle srpnových informací to vypadá, že se firma KVH Industries vydala správným směrem. I když tržby ze služeb VSAT nadále klesají o 5,6 milionů dolarů za čtvrtletí, společnost již zaznamenala nárůst příjmů z prodeje Starlinku ve výši 1,7 milionů dolarů. Navíc prý firma aktivovala od začátku roku již tisíc antén Starlink, což znamená, že systém Starlink je nejrychleji rostoucí služba firmy KVH Industries v jejích dějinách. K těmto oficiálním informacím přidala společnost i několik zajímavostí. Zájemci o Starlink prý nepožadují vždy totéž. Zatímco ti menší přímo opouští tradiční připojení pomocí služeb VSAT, ti větší volí kombinovaný přístup. VSAT si tedy ponechávají, nicméně si navíc instalují Starlink. Systém Starlink údajně navíc otevírá díky své nízké ceně i další trhy, zájem prý nově projevují i rybáři. Firma KVH však nechce do budoucna zůstat pouze u pouze u jediného poskytovatele internetového připojení z nízké oběžné dráhy a plánuje zařadit do své nabídky i antény pro systém OneWeb. Mimochodem, do svého portfolia služeb zařadil antény Starlink i další poskytovatel námořního připojení, singapurská společnost Singtel. Stalo se tak počátkem letošního roku.
Mezi zákazníky Starlinku se nově zařadila i státní společnost Transpetro, největší dopravce zemního plynu a ropy v Brazílii. Ta se v říjnu rozhodla, že vybaví 26 tankerů své flotily anténami Starlink. Ty ale nebudou výhradním zajišťovatelem internetového připojení na palubách lodí, firma se totiž rozhodla vsadit na hybridní řešení. Patrně chce mít jistotu, že internetové spojení bude fungovat za každých okolností. Firma Transpetro donedávna spoléhala na antény firmy Marlink, které navazují spojení přes družice na geostacionární dráze (GEO), nově bude Transpetro využívat služby obou systémů současně. Firma začala s instalací antén Starlink ihned a hodlá jej dokončit v prvním čtvrtletí 2025.
Stejný přístup jako Transpetro zvolila i japonská přepravní společnost Fukujin Kisen. Ta v roce 2023 podnikla zkoušky, kdy na palubu jedné ze svých lodí nainstalovala anténu Starlink. Díky tomu, že v lednu 2024 společnost uvedla, že antény Starlink hodlá instalovat na všech 19 lodích své flotily, byly testy dozajista úspěšné. Internetové antény zajistí společnost Marlink a opět půjde o kombinaci služeb VSAT a Starlink.
Náš přehled bych rád doplnil i informacemi o společnostech, které smlouvu se SpaceX podepsaly již dříve, a my se podíváme, jak proces instalace antén probíhá. V květnovém článku jsme uváděli, že kontrakt uzavřela společnost Jan De Null Group, která se zabývá výstavbou a údržbou námořní infrastruktury. Kontrakt na instalaci antén byl podepsán v březnu letošního roku s tím, anténami bude vybavena většina z 95 lodí firemní flotily. Od té doby uplynulo sedm měsíců a na síti X se objevila zpráva, že instalace byla dokončena na všech plavidlech firemní flotily. Bude dobré ale uvést, že podobně jako u jiných zákazníků, ani Jan De Null Group nespoléhá pouze na jediného poskytovatele připojení a volí hybridní řešení spočívající v kombinaci systémů VSAT a Starlink.
Pro systém Starlink se loni v červnu rozhodla i hongkongská společnost Seaspan Corporation, která provozuje celkem 165 lodí. Letos v květnu pak uvedla, že instalace antén byla dokončena v rámci celé flotily. Tím však zájem hongkongské firmy o Internet z nízké oběžné dráhy neskončil – před několika dny vyšlo prohlášení, že hodlá celou svou flotilu vybavit i anténami OneWeb, které nainstaluje výše zmíněná společnost KVH Industries.
Přesuňme se nyní k výletním lodím. Loni v říjnu jsme uváděli, že v první polovině roku 2023 zahájila čtvrtá největší světová výletní společnost Norwegian Cruise Line Holding (NCL) testy antén Starlink na některých lodích své flotily. Testy měly rozhodnout, zda dojde k nasazení antén na všech lodích flotily či nikoliv. O výsledcích testů jsme se dozvěděli v dubnu letošního roku. Jak patrně tušíte, společnost byla se službou spokojená, takže se rozhodla nasadit Starlink na všech svých lodích. Společnost provozuje celkem tři výletní linky: Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises a Regent Seven Seas Cruises. Od té doby se objevily dvě oznámení. V září hlásila tisková zpráva, že antény byly nainstalovány na všech šesti lodích linky Regent Seven Seas Cruises a o tři měsíce později oznámila i linka Oceania Cruises, že všech osm lodí má splněno. K plnému dokončení celého procesu tak holdingu zbývají práce na lodích linky Norwegian Cruise Line, která čítá celkově devatenáct lodí, přičemž některé z nich jsou již Starlinkem vybaveny.
Na rozdíl od Norwegian Cruise Line Holding má největší výletní společnost na světě, Carnival Corporation, již instalaci dokončenu. Dle informací z května letošního roku byly antény systému Starlink instalovány na všech 91 lodích společnosti. Zde je ale nutno říct, že firma Carnival zahájila instalaci antén Starlink již v prosinci 2022, takže měla rozhodně před NCL náskok. Lodi firmy Carnival Corporation mají 42% podíl na trhu, což znamená, že každoročně přepraví více než 5,8 milionu zákazníků. Společnost Carnival uvádí, že od květnové instalace zaznamenala výhradně pozitivní reakce, a to zejména od posádky, která získala možnost lepšího kontaktu se svými blízkými. Silný nárůst spokojenosti hlásí údajně i samotní zákazníci.
Jeden z cestujících, plující na lodi Seabourn Venture, ve svém článku uváděl, že loď má nainstalovány dvě antény VSAT a šest terminálů Starlink. Antény VSAT jsou využívány pro provozní věci, jako je navigace a zprávy o počasí, a tytéž antény pak slouží cestujícím, kteří pouze surfují na internetu. Antény Starlink naopak používají cestující, kteří streamují videa. Společnost Carnival navíc výslovně označila antény Starlink jako další zdroj zvýšení finančních příjmů.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!