V prvním dílu seriálu o budované rampě SpaceX v jižním Texasu jsme se věnovali objektům, které přímo souvisí s činností SpaceX. Mezitím se rozběhly práce na startovací rampě, kde mimo rovnání povrchu došlo například k instalaci pěti nádrží, jak můžete vidět na videu níže. Následující řádky se budou věnovat objektům a projektům v oblasti budované rampy, které nesouvisí přímo s činností SpaceX, ale svou působností a významem na aktivity Muskovy firmy navazují. Konkrétně se budeme bavit o spolupráci SpaceX s místní univerzitou a také plánech města Brownsville na vybudování hvězdárny, z které by bylo možné sledovat starty rakety Super Heavy Starship.
V lednu 2015 podepsaly Centrum pokročilé radioastronomie (CARA) a Národní observatoř pro radioastronomii (NRAO) Memorandum o porozumění. Cílem tohoto memoranda je položit základy pro spolupráci dvou subjektů na nových iniciativách a hranici radioastronomických technologiích. Výsledkem je projekt s celkovou investicí přesahující 9 milionů dolarů prostřednictvím fondu Texas Emerging Technology Fund a The University of Texas System.
Projekt STARGATE byl navržen Dr. Fredrickem A. Jenetem, ředitelem Centra pokročilé radioastronomie (CARA) a docentem fyziky a astronomie, jako partnerství mezi CARA a SpaceX. Posláním STARGATE je pěstovat ducha Silicon Valley v texaské UTRGV (University of Texas Rio Grande Valley). „Existují příležitosti pro NRAO a STARGATE sdílet znalosti a zkušenosti, takže obě organizace mohou inovovat a vést spolupráci na těchto vysoce specializovaných, vysoce pokročilých technologiích,“ řekl ředitel Jenet. „Jsem nadšený, že spolupracuji s celým týmem v NRAO, který je světově proslulý svými vývojovými schopnostmi.“ Počáteční oblasti spolupráce se podle sepsaného memoranda zaměří na technologie vedoucí ke společným pozorovacím výzkumným programům v oblastech, jako jsou studie pulsarů, spektroskopická pozorování různých mezihvězdných atomů a molekul, a další přední astronomická pozorování. Navíc tato spolupráce společně prozkoumá vývoj technik pro sledování a lokalizaci kosmických lodí jak pro mise ze Země na orbitu, tak pro meziplanetární mise. „Nástroje NRAO byly běžně používány ke sledování kosmických lodí s nebývalou přesností,“ uvedl Jenet. „Znalost polohy těchto lodí je nezbytná pro řadu vědeckých výzkumných projektů, stejně jako pro přesné navádění vzdálených kosmických plavidel, jako je New Horizons, na objekty v nejvzdálenějších oblastech naší sluneční soustavy.“
Jako výzkumné centrum přiléhající k budoucímu velícímu a řídícímu středisku SpaceX bude STARGATE vyvíjet nové technologie založené na rádiových frekvencích pro širokou škálu akademických a komerčních aplikací. STARGATE umožní studentům UTRGV, aby se přímo podíleli na všech aspektech kosmické mise, včetně návrhu kosmické lodi, testování, startu a orbitálních operací. Kromě toho bude STARGATE zahrnovat „podnikatelský inkubátor“ pro elektronické a radiofrekvenční technologické společnosti. Tato kombinace v blízkosti komerčního vesmírného střediska vytvoří jedinečné příležitosti pro spolupráci a výzkum, představí tak oblast jižního Texasu letecko-vesmírnému průmyslu a výrazně posílí technické a vzdělávací zdroje UTRGV.
Zařízení o ploše 1394 m2 sousedící se SpaceX v Boca Chica mimo jiné poskytuje kancelářské a laboratorní prostory, „inkubační prostor“ pro firmy, laboratoř elektroniky pro prototypování a vývoj radiofrekvenčních přístrojů, a rychlý přístup do moderního výpočetního centra na Texaské univerzitě v Austinu.
Do budoucna je cílem STARGATE dělat více než jen základní výzkum. Záměrem je například vytvořit průmyslový mentorský program pro studenty, publikovat seznamy dostupných zařízení pro výzkumné pracovníky, firmy a členy „inkubátoru“, publikovat zprávy o úspěších komercializace a o událostech a prezentacích pro veřejnost.
Jelikož z rampy SpaceX budou snad již brzy startovat rakety Super Heavy Starship, budou potřeba vhodná místa, odkud bude možné starty sledovat. Jedno takové místo by mohlo být vybudováno na skládce 30 kilometrů vzdáleného města Brownsville. Za slunného dne je odtud možno spatřit lesknoucí se prototyp Starhopper, který poutá pozornost pozorovatelů po celé zemi. Diváci odtud mohou vidět do míst, jako je větrná farma Bayview, letovisko Sapphire Condominiums na ostrově South Padre, vodní věž texaské univerzity Rio Grande Valley v Brownsville a do Mexika. Komisařka Jessica Tetreau Kalifa uvedla, že texaská komise pro kvalitu životního prostředí dala městským úředníkům zelenou k provedení stavby v místech, která se již nevyužívají. „Je zvláštní, že je to skládka, ale vyhovuje to dokonale,“ uvedla Tetreau Kalifa a ukazovala na všechna důležitá místa a orientační body, které lze spatřit z tohoto místa, kde by mohla vzniknout hvězdárna.
Komisařka Tetreau Kalifa uvedla, že s nápadem na hvězdárnu přišla poté, co navštívila Griffith Observatory v Los Angeles během cesty do sídla SpaceX, kde se zúčastnila soutěže vozítek pro Hyperloop. Ta je sponzorována SpaceX a účastní se jí studentské i nestudentské týmy, kdy demonstrují, jak by mohl koncept Hyperloopu fungovat. Když se z této cesty vrátila do Brownsville, začala hledat místa ve městě, kde by bylo možné postavit hvězdárnu a sledovat starty SpaceX. „Chtěli jsme místo, které by bylo bezpečné, kam by mohly přicházet rodiny,“ řekla Tetreau Kalifa. Komisařka poskytla koncepční výkresy, které ukazují, že úředníci přemýšlejí o tom, aby hvězdárna zahrnovala amfiteátr, kde by mohla být červená zemina jako pocta Marsu. Tam by podle Elona Muska jednoho dne mohl odletět první člověk právě z Boca Chica.
Pokud bude projekt pokračovat, stane se pro obyvatele města Brownsville a okresu Cameron County jedním z vhodných míst, odkud budou moci sledovat starty SpaceX. Co se týče zvoleného místa v oblasti skládky města Brownsville, komisařka Tetreau Kalifa uvedla, že se nachází mimo evakuační zónu, která bude pro starty zřízena.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Nevím kde dát tento zajímavý článek.
Armáda rozjíždí projekt rampy SLC-50 na Floridě pro SHS patrně vedle SLC 40 (37?).
SLS-47 je zatím u ledu.
https://spacenews.com/space-force-to-study-cape-canaveral-launch-sites-for-starship/
Na starbase je v plánu druhá rampa. 1. rampa potřebuje patrně větší úpravy.
Dal by se udělat aktuální souhrn ramp pro SHS i F9 v USA?
V kalifornii taky pracují na rampě 6, krom 4E která je v provozu.
Děkuji.
Není nutné to dávat pod náhodné články, když tu máme vyhrazenou sekci pro Starship, kde už tyhle informace jsou, a komentovat je můžete přímo tam: https://www.elonx.cz/vyvoj-a-vyroba-starship/
Tam se mi neukazuje přidat komentář.jen vidím uzavřenou diskusi.
Netusis proč?
Je třeba koukat do živého blogu v sekci "Aktuální informace", ne do klasických komentářů pod článkem.
Odkaz z článku.
https://spaceforcestarshipeis.com/
Elon Musk očividně věří, že dokáže motivovat (kvalifikované) lidi, aby byli ochotni pracovat i v takovéhle p****I.
Kdyby tomu nevěřil, jak by si mohl myslet, že lidé budou ochotni letět na Mars a dokonce tam třeba i zůstat?
Je to progresivní koncepce, jako všechno ve SpX; Jestli vznikne rozsáhlý technologický cluster v takovémhle místě, je to ohromná věc. Koneckonců, v Silikon Valley napřed taky nic nebylo...
Jinak si myslím, že zeměpisná poloha je kvůli nosnosti sice důležitá, ale pár set kilometrů kolem rovníku už nehraje skoro žádnou roli.
Asi bude důležitější ten střelecký prostor, hluk, možná snadnější schvalovací proces pro přistávání na pevnině, pak i ty ceny pozemků, a taky silná podpora místní správy a dále například neomezený prostor - možnost růstu do budoucna, atd.
Ten střelecký prostor v BC je zrovna dost omezený. Severní mezi Kubou a Bahamami a jižní mezi Kubou a Jamajkou. Budou muse provádět dogleg, podobně jako Indové při letu na heliosynchroní dráhu. Úsporu paliva/vyšší nosnost bych v tom tedy nehledal.
Možná blbá otázka, ale zaznělo někdy, proč stavějí středisko na tak odlehlém místě, jako je Boca Chica? Jj, protože Mexický záliv a střelecký prostor... Ale to by mohlo být někde u Houstonu a splnilo by to podmínky také. Ale proč 4 km od hranice s Mexikem a 400 km od prvního většího města? I do McGregor by to bylo 2x blíž. Z LA by to bylo nastejno. Ale hlavně by neměli problém, že do takové pustiny se za prací moc lidí nepohne. A i pro další infrastrukturu, dodavatele, zákazníky, atd. by to bylo mnohem jednodušší. Jo a jestli myslíte, že kvůli bezpečnosti, tak nevím... Okolí Cape Canaveral je poměrně hustě obydleno a zjevně to žádný problém nedělá.
Doporučuji srovnat oba střelecké prostory, od Houstonu by nešlo startovat přímo na východ
A vše ostatní platí taky, třeba hluk by byl v osídlených oblastech nepřekonatelný pronlem
Samozrejme je to kvuli blizkosti rovniku-Cim blize tim mene energie potrebuji pro start.Ze je to 400 km od prvniho vetsiho mesta nehraje zadnou roli-Ja bych tam sel hakovat hned a to to mam mnohem dal ;-)
Rovník i bezpečnost má samozřejmně svůj význam, ale zapomínáte na cenu. Za cenu pozemků v BC by u toho nebližšího většího města byl pozemek na jednu budovu s nepříliš velkým pakovištěm a na Capu možná tak flek na boudu. Na psí boudu :D
Pak je tu ochota. Cena je víceméně daná místními zvyklostmi, jenže samospráva v BC moc dobře věděla, že taková nabídka se nebude jen tak opakovat. Jinde, na těch lepších místech, je to jen otázka času. Nakonec někdo příjde...
Krom toho v BC je jedna takováhle firma. Pokud přibudou další, tak to bude jen díky SpX.
Kdekoliv jinde už jsou jiné firmy.
Malý počet obyvatel(mezi kterými přibývají fanoušci SpX) zajišťuje, že nebudou(nebo téměř nebudou)problémy s ekology a kdyby se přeci jen něco dělo, tak nastupuje zas ta ochota...
A to určitě není vše...
Všechno to jsem bral v potaz. Úspora paliva? Cena pozemků? Ani jedno mi z toho nepřijde jako natolik významný argument. To by se původně nechystali postavit továrnu na drahých pozemcích v LA, ale tady. A pak pozemky se nekupují, ale pronajímají. Ano, sice určitě významně levněji, ale pokud za ně platíte ročně, řekněme i klidně pár miliónů dolarů, místo pár desítek tisíc, tak to v miliardových rozpočtech nehraje významnou roli. Tedy ne dost na to, abyste jen kvůli tomu postavil středisko na nevhodném místě. A palivo? Jak říkal Elon, představuje jen malou položku v nákladech. Ale pravda, asi se kvůli tomu nepatrně zvýší nosnost. Tak ale v tom případě nechápu, proč USA v 60. letech nevybudovala základnu tam, když tehdy každé ušetřené kilo znamenalo hodně. Pro dnešní rakety to zdaleka takový problém není. Ale možná, že Elon v té době nic jiného, než toto neřešil. Protože to vypadá, jako by prostě jen zapíchl špendlík na mapě do nejjižnějšího místa USA a řekl: " Jáchyme zde kopni!" :-D
Ale teď mě vlastně napadl geniální důvod, proč se tak Elon rozhodl. Ano, u Houstonu by lidé mohli dělat i něco jiného a mít nějaký osobní život a rodinu. A to je právě ten problém! Ještě by chtěli mít po 10. večer a o víkendech padla. To tak! Takhle v pustině je alespoň nic od práce rozptylovat nebude. :-D
Pobavil jsi mě... což takhle po ránu v práci oceňuji... dík
Nejde o financni usporu za palivo ale o to ze blizkost rovniku zpusobi ze raketa ma vetsi obvodovou rychlost vzhledem k zemi a tim vetsi nosnost( jako kdyz si na kolotoci sednete blize ke stredu tak odstrediva sile ktera na vas pusobi je mensi nez na okraji) Neznam presna cisla o kolik se zvedne nosnost ale myslim ze Dusan Majer o tom mluvyl ve vesmirnych dotazech
Podle mě to udělali proto, aby byli blíž k rovníku. Takhle budou o 2 stupně níže než na Cape Canaveral. Houston je o 3 stupně výše než Boca Chica.
Taky mě napadlo, že je to kvůli přiblížení rovníku a tím spotřebě paliva. Snažil jsem se o tom najít zmínku v textech o Boca Chica, ale nenašel jsem. Nevíte někdo, jestli to hrálo roli a jak velkou, kolik paliva můžou ušetřit?
Bezva článek, díky!
Umite čist myšlenky. Dnes jsem si o tom hledal informace. Děkuji moc.