Vyvíjí SpaceX nový typ aerodynamického krytu?
Aerodynamický kryt je dvoudílná ochranná skořápka z hliníku a uhlíkových kompozitů tvořící špičku rakety Falcon 9 a jeho účelem je během startu chránit nesený náklad před akustickými a atmosférickými vlivy. Před pár dny se objevil článek, který obsahoval zajímavou informaci: SpaceX by v těchto dnech mělo začínat s testováním aerodynamického krytu v největší termální vakuové komoře na světě, která je součástí zařízení Space Power Facility agentury NASA v Ohiu. SpaceX tu v minulosti testovala současný typ krytu (viz video níže), ale nabízí se otázka, co testují tentokrát.
Nápovědou je výpis dohod o spolupráci mezi SpaceX a NASA (Space Act Agreements), který dal nedávno dohromady web Parabolic Arc. Ve výpisu se nachází položka “Falcon Version 2.0 Fairing Testing in the Space Power Facility (SPF)”, neboli “testování aerodynamického krytu Falconu verze 2.0 ve Space Power Facility”. SpaceX tedy testuje nějakou vylepšenou verzi aerodynamického krytu označovanou “kryt 2.0”. Na fóru NASA Spaceflight jeden spolehlivý zdroj tvrdí, že “kryt 2.0 bude o něco větší a bude mít trochu jiný tvar”. Otázkou je, co je hlavním důvodem vývoje nového krytu. Napadají mě následující možnosti:
- Kryt bude vyroben z odlišných materiálů kvůli levnější či rychlejší výrobě (v současnosti je výroba drahá a zdlouhavá)
- Kryt bude větší kvůli nějakému konkrétnímu nákladu (satelity SpaceX? nějaký požadavek od armády? velký náklad pro Falcon Heavy?)
- Kryt bude lépe uzpůsoben pro jeho opakované použití (SpaceX v současnosti provádí experimenty s přistáváním krytů v moři)
- Kryt bude využívat odlišný systém oddělení od druhého stupně (současný kryt však používá pneumatický systém, který nikdy neselhal, takže moc nevidím důvod něco měnit)
Která z možností přijde nejpravděpodobnější vám? Bohužel zatím můžeme pouze spekulovat, neboť oficiální informace neexistují a těch neoficiálních moc není. Nevíme třeba, kdy má být kryt poprvé použit při ostré misi, ani jestli nějak souvisí s budoucí verzí Falconu označovanou Block 5 nebo se jedná o samostatné vylepšení stejně jako titanová kormidla, které není provázané s konkrétním Blockem. Doufejme, že se brzy dozvíme něco konkrétnějšího.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Článek se nezmiňuje ani o druhé novince kterou oba zdroje zmiňují (Space Act Agreements i článek ze zařízení NASA) a to o vývoji tzv. druhého stupně verze 2 který by měl být v Ohiu testován v lednu 2018. Lze také spekulovat o tom o co se jedná (znovupoužitelná verze?). Já sázím na to že se jedná o stupeň s motorem raptor o kterém už nějakou dobu slýcháváme 🙂
Nezmiňoval jsem to, protože z diskuzí na Redditu mi vyplynulo, že se nejspíše jedná “jen” o druhý stupeň typu Block 5, takže nejde o nějakou převratnou novinu. Ale rád se budu mýlit. 😀
Víte, v čem se bude lišit druhý stupeň typu Blok 5 od Bloku 4?
Nic moc konkrétního. Napadá mě jen vylepšený heliový systém umožňující rychlejší tankování pohonných hmot, ale ten teoreticky může být přítomen už u Blocku 4, jen o tom nevíme.
the B-2 spacecraft propulsion facility, where SpaceX will begin carrying out tests in January. – co by ale testovali na merlinu… no možná se taky jedná o testování něčeho úplně jiného, třeba Dragonu2 i když to už je docela pozdě.
Raptor?
Jakkoli by se zdálo, že by to mohl být Raptor, tak to by ale nutně vyvolalo významné změny na launch padu, eg. tankování kapalného metanu a s tím související celá infrastruktura…
Jakkoli by se mi líbilo, kdyby to měl být Raptor, moc tomu nevěřím.
Je možné že se bude mít panty a po odhození se kryt opět spojí, bude mít tepelnou ochranu pro vstup do atmosféry a své brzdící motory, možná i padák pro přistání na moři a nebo leteckému zachycení za letu na tom padáku. Nevím, uvidíme co kluci vykoumají.?
Zajímavá myšlenka, ale nemyslím si, že to bude pravděpodobné. Kryt je tak velký že se do něj vejde linkový autobus. Pokrýt tak velkou plochu tepelným štítem by bylo hodně náročné jak technologicky tak hmotnostně. A to ani nemluvím o tom, co by to udělalo s těžištěm celé rakety. Navíc mechanismus který by ve vakuu vrátil kryt zpět by byl taky celkem náročný a v poslední řadě při spojení dvou půlek krytu by bylo hodně ale hodně náročné ho utěsnit takže si myslím, že se to ani nikdy nestane. Ale je to jen můj názor
S jednou polovicí krytu to už cvičně zkusili, tak možná přistanou na padáku každá zvlášť.
Tepelný štít není potřeba a spojovací kryt by byl extrémně komplikovaný, takže na tohle bych moc nesázel. 🙂
komplikovaný sice ano, ale myslím si že i velice užitečný. Když jsem přemýšlel o znovupoužitelnosti druhého stupně u rakety New Glen, která k tomu má i velice ideální nosnost a proporce, napadlo mě, že aerodynamický kryt by nebylo potřeba odhazovat celý. Stačilo by aby byl připevněný na pomocná ramena přimontovaná uprostřed stupně a pouze se odklopil o 90° před vypuštěním nákladu. Kuli vyšší rychlosti by musel být alespoň z poloviny pokrytý krytem, ale jeho účelem by bylo chránit motor BE4 tak že by se po deorbitačním zážehu, ještě před vstupem do atmosféry upevněný na ramenou otočil o 180° a zase spojil přímo okolo motoru, spoj by musel být vodotěsný protože by celý stupeň nepřistával motoricky ale pouze na padácích do moře, nicméně to by jej udělalo lehčím o palivo a ochránilo to bezpečně motor před mořskou vodou
ještě doplním že tohle by vyřešilo i probém který znemožňuje dát aerodynamický štít/kryt na předek druhého stupně, protože těžiště se nachází u motoru a při vstupu do atm. by se tak celý stupeň převrátil. Obecně se mi to jeví jako nejlepší řešení záchrany druhého stupně. nebere to moc váhy z nákladu, zachrání se i kryt, a i když se jeví náročně, přistávání s prvním stupněm se takové taky zdálo
Takýto systém bude mať ITS a pravdepodobne aj jeho zmenšená varianta kde bude nákladový priestor súčasťou druhého stupňa.
Motory tepelné štíty spájanie znovu za letu a podobné technológie veľmi pravdepodobne nehrozia. Ako sa neoficiálne vie kryty budú pristávať na riadenom padáku aka krídle budú vybavené dusíkovými korekčnými tryskami a dosadať majú na nafukovačky s “prstami” na okraji aby neprepadli do vody.
Rád budu živit naději, že jde o pokroky spojené s recyklací a brzy budeme videa přistávajících krytů vnímat jako rutinu. K tomu možná technologičnost výroby jak tipujete Vy.
Ale dokud nebudou nasazeny, můžeme jen plácat.
Já myslím že to bude vše dohromady. Větší kryt se určitě hodí (respektive není na škodu). A jestli už dokáží s krytem přistát přesně tam, kde chtějí tak postaví kryt, který bude mít padáky už integrované a nebudou brát tolik místa. Těžko říct, ale bude to zajímavé. Já si upřímně myslím že pro FH by byl vhodný větší kryt. Jelikož budou moct vynášet mnohem těžší náklady tedy i logicky větší náklady a snadno by se mohli dostat do situace kdy sice dokážou vystřelit těžký náklad, ale zakázku budou muset odmítnout, protože by se nevešel pod kryt. Já si myslím, že jde hlavně o tu velikost.
PS kdy má být přednáška o aktualizaci ITS? Bude to koncem Září a nebo až v Říjnu?
29. 9. v 6:30 SELČ (viz tabulku v pravém sloupci)
29.9. Cca v 6h ráno našeho času. Pokud se nepletu.
Díky 🙂