Aktuality

Válka mezi SpaceX a FAA pokračuje – regulační úřad navrhl tučné pokuty za prohřešky, Elon Musk hrozí žalobou

Po úspěšném čtvrtém testovacím letu Starship v červnu 2024 SpaceX očekávalo, že obdrží povolení od Federálního úřadu pro letectví (FAA) k pátému letu během září. Namísto toho úřad FAA oznámil, že rozhodnutí o povolení bude pravděpodobně vydáno až v listopadu, což vyvolalo ostrou kritiku ze strany SpaceX. Tento incident je jen jedním z několika konfliktů, které mezi SpaceX a FAA v posledních měsících propukly. FAA nově navrhuje pokutu pro SpaceX ve výši přes 633 tisíc dolarů za údajná porušení licenčních podmínek během dvou různých startů Falconů v roce 2023, což spustilo novou vlnu napětí mezi oběma stranami. Elon Musk dokonce hrozí žalobou.

Zdržení páté mise Starship

Převážně úspěšný čtvrtý testovací let Starship proběhl v červnu 2024 a SpaceX očekávalo, že získá od FAA povolení k pátému letu někdy během září. Jenže úřad na začátku září oznámil, že k vydání startovní licence dojde nejspíš až koncem listopadu. SpaceX následně zveřejnilo dlouhé prohlášení, ve kterém otevřeně kritizovalo FAA. Firma argumentovala, že schvalovací proces je příliš pomalý, a obvinila FAA ze zbytečné byrokracie, která brání pokroku ve vývoji nejen společnosti samotné, ale i celého kosmického průmyslu. Ve svém prohlášení SpaceX uvedlo, že „přílišné zaměření FAA na nepodstatné detaily blokuje inovace a brzdí tempo, kterým se odvětví může rozvíjet.“ Podrobněji jsme o situaci informovali v tomto článku.

Start čtvrté integrované testovací mise Starship (Foto: SpaceX)

Úřad FAA na tuto kritiku odpověděl tvrzením, že schvalovací proces byl zpomalen kvůli složitosti a komplexnosti mise. Kdyby byl letový profil páté mise stejný jako u té předchozí, nebylo by potřeba nové povolení, avšak pátý testovací let Starship bude zahrnovat pokus o návrat obřího raketového nosiče Super Heavy zpět na startovací rampu a jeho následné zachycení ve vzduchu, což je manévr, který dosud nebyl úspěšně proveden. Tato nová úroveň komplexnosti si podle FAA vyžádala důkladnější regulační přezkum, přičemž hlavní právní poradce FAA Marc Nichols uvedl, že „bezpečnost je pro nás na prvním místě a máme právní odpovědnost zajistit, aby všechny komerční vesmírné operace byly prováděny v souladu s našimi standardy.“

Úřad navíc upozornil, že SpaceX dodalo některé důležité informace pro pátý let teprve v polovině srpna, a tak původní zářijový termín vydání povolení není dosažitelný, protože FAA potřebuje dostatek času na vyhodnocení všech náležitostí a provedení konzultací s dalšími agenturami. Řeší se problematika vody vypouštěné při startu zavodňovacím systémem na rampě, potenciální nová rizika kvůli mírně odlišné oblasti dopadu prstence pro hot staging do moře a vliv sonických třesků způsobených přistávající raketou Super Heavy. Úřad uvedl, že má se SpaceX dobrý vztah a už teď firmě věnuje většinu svých prostředků a 80 % všech přesčasů (což je ale logické, protože SpaceX provádí násobně více startů než všechny ostatní americké subjekty dohromady).

Raketa Starship pro pátý testovací let absolvovala 23. září tankovací zkoušku na rampě ve Starbase. Podle SpaceX je raketa připravena na start a čeká se jen na úřední povolení. (Foto: SpaceX)

Pokuty pro SpaceX

Situace se však brzy vyhrotila. Elon Musk, šéf SpaceX, začal FAA veřejně kritizovat na sociálních sítích a obvinil úřad z byrokracie, která podle něj brání inovacím a ohrožuje národní zájmy. Musk prohlásil, že FAA úmyslně omezuje SpaceX v době, kdy společnost dosahuje revolučních úspěchů ve vesmírném průmyslu.

V polovině září 2024 navíc úřad FAA navrhl nesouvisející pokuty pro SpaceX v celkové výši 633 009 dolarů za tři údajná porušení licenčních podmínek při dvou různých misích raket Falcon v roce 2023. Tato obvinění se týkala použití neschváleného startovacího řídicího střediska, neprovedení povinného hlasování o připravenosti před startem a použití neautorizované palivové farmy.

SpaceX na tuto kritiku reagovalo dopisem, který zaslalo několika americkým politikům, a v němž podrobně vysvětlilo své stanovisko k obviněním FAA. Společnost zdůraznila, že v každém z těchto případů informovala FAA o plánovaných změnách dostatečně včas a že žádná z těchto změn nepředstavovala bezpečnostní riziko.

První incident: Neautorizované řídicí středisko

První obvinění FAA se vztahuje k misi Falconu 9, při které byl 18. června 2023 vynesena družice Satria. Podle FAA SpaceX použilo nové řídicí středisko umístěné v Hangáru X v Kennedyho vesmírném středisku, které nebylo zahrnuto ve schváleném komunikačním plánu společnosti. Úřad FAA také uvedl, že SpaceX neprovedlo povinné hlasování o připravenosti ke startu 2 hodiny před startem, což bylo v rozporu s podmínkami udělené licence.

SpaceX ve své obhajobě uvedlo, že úřad FAA měl dostatek času na schválení této změny. Podle SpaceX byl aktualizovaný komunikační plán, který zahrnoval nové umístění řídicího střediska, předložen FAA již 2. května 2023, více než měsíc před plánovaným startem. SpaceX údajně opakovaně žádalo o zpětnou vazbu, avšak odpovědi se dočkalo až 13. června, kdy úřad FAA uvedl, že „změn je příliš mnoho“ a že nebude schopen vše schválit před startem.

Start mise Satria (Foto: SpaceX)

Dne 15. června SpaceX předložilo zjednodušenou verzi komunikačního plánu, který se zaměřoval výhradně na přesun řídicího střediska. SpaceX tvrdí, že tato malá změna nevyžadovala další schválení ze strany FAA. Přesto úřad nebyl schopen provést kontrolu před plánovaným startem 18. června, což vedlo SpaceX k rozhodnutí pokračovat v misi s novým řídicím střediskem. „Tato změna neohrožovala bezpečnost a byla v souladu s naším provozním plánem,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.

Společnost také zdůraznila, že úřad FAA nakonec tuto změnu schválil 22. června, tedy pouhé čtyři dny po startu. „Schválení této změny dokazuje, že nepředstavovala žádné riziko pro veřejnou bezpečnost,“ uvedlo SpaceX ve svém dopise.

Druhý incident: Neprovedení hlasování v čase T-2 hodiny

Úřad FAA také obvinil SpaceX z toho, že během mise Satria neprovedlo hlasování o připravenosti 2 hodiny před startem, což je součástí licenčních podmínek pro tuto misi. SpaceX však argumentovalo tím, že takový požadavek neexistuje v žádných regulačních předpisech a že společnost vždy provádí hlasování o připravenosti v pozdější fázi odpočítávání. „Naším standardním postupem je provádět toto hlasování těsně před zahájením tankování,“ vysvětlila společnost.

SpaceX zdůraznilo, že tento krok nebyl zásadní pro bezpečnostní postupy mise a že rozhodnutí neprovést hlasování ve stanoveném čase nijak neohrozilo bezpečnost veřejnosti ani personálu. „FAA nemá regulační oprávnění vyžadovat tento proces a naše postupy jsou plně v souladu s bezpečnostními normami,“ napsalo SpaceX ve svém dopise politikům.

Start mise Satria (Foto: SpaceX)

Třetí incident: Použití neautorizované palivové farmy

Poslední z obvinění FAA se týká mise Falconu Heavy, při které byla 28. července 2023 vynesena družice Jupiter-3. FAA tvrdí, že SpaceX při ní použilo novou palivovou farmu, která nebyla zahrnuta v původním licenčním plánu společnosti. SpaceX však uvedlo, že nová farma byla schválena federálními bezpečnostními úřady a že její umístění bylo zvoleno tak, aby minimalizovalo potenciální rizika pro veřejnost a zaměstnance.

Nová farma už navíc v té době byla schválena pro následující misi Crew-7, která také proběhla z rampy LC-39A, což SpaceX využilo jako argument, proč považuje tuto pokutu za neopodstatněnou. „Pokud byla farma bezpečná pro misi Crew-7, není jasné, proč by neměla být považována za bezpečnou i pro Jupiter-3,“ uvedlo SpaceX ve svém dopise.

V závěru svého dopisu SpaceX kritizovalo FAA za neschopnost reagovat na změny, které SpaceX označilo za nezbytné pro efektivní a bezpečný provoz. Společnost zdůraznila, že proces FAA trpí „systémovými problémy,“ které vedou k nepřiměřeným zpožděním v regulačním procesu. „Úřad FAA by měl být schopen rychleji a efektivněji reagovat na potřeby komerčního kosmického sektoru,“ uvedla společnost ve svém prohlášení. SpaceX má nyní 30 dnů na to, aby odpovědělo na obvinění FAA.

Start mise Jupiter-3 (Foto: SpaceX)

Reakce

V reakci na konflikt mezi SpaceX a FAA se do situace vložili i někteří američtí politici. Jedním z nich je texaský kongresman Keith Self, který 17. září 2024 poslal dopis adresovaný nově jmenovanému správci FAA Michaelu Whitakerovi, v němž vyjádřil podporu zvýšení frekvence startů Starship z texaské základny Boca Chica. V dopise Self zdůraznil, že Spojené státy musí zůstat globálním lídrem v oblasti vesmírných inovací a že k tomu potřebují flexibilní a efektivní regulační systém. „Naše národní bezpečnost si nemůže dovolit, aby nesprávné informace bránily americkým inovacím, a důrazně vyzývám vaši agenturu, aby rychle schválila návrh SpaceX na zvýšení kadence jejich startů na Starbase z 5 na 25 startů ročně,“ napsal Keith Self.

Po oznámení pokut a zveřejnění kritických obvinění ze strany FAA nezůstal Elon Musk mlčet. Na sociální síti X (dříve Twitter) veřejně vyjádřil svou frustraci nad postupem FAA a obvinil úřad z nadměrné regulace, která podle něj ohrožuje budoucnost komerčních vesmírných letů. Musk ve svých komentářích často zmiňoval, že regulace a byrokracie brzdí nejen SpaceX, ale i celý americký vesmírný program, a varoval před tím, že Spojené státy riskují ztrátu svého vedoucího postavení v oblasti vesmírných inovací.

V jednom ze svých příspěvků napsal: „Amerika je pomalu škrcena hromaděním milionů regulací. Každý rok se přidávají desítky tisíc nových pravidel, ale jen velmi málo z nich je někdy odstraněno. Nakonec se stane všechno nelegálním.“ Musk touto kritikou zdůraznil, že současný regulační systém by mohl nakonec znemožnit realizaci velkých projektů, včetně cílů SpaceX, jako je kolonizace Marsu.

Musk také poukázal na to, že jiné společnosti v odvětví, jako například Boeing, nebyly tak přísně postihovány za problémy se svými kosmickými projekty. Upozornil na to, že Boeing nebyl penalizován za potíže s lodí Starliner, která nebyla považována za dostatečně bezpečnou pro návrat astronautů. „Boeing nedostal žádné pokuty za Starliner!“ napsal Musk a obvinil FAA z toho, že uplatňuje „dvojí metr“ a nespravedlivě „obtěžuje“ SpaceX kvůli záležitostem, které neohrožují bezpečnost.

Ve svých prohlášeních šel Musk ještě dál a oznámil, že SpaceX plánuje podat žalobu proti FAA kvůli „nadměrnému regulačnímu dohledu“. Musk věří, že v rámci soudního procesu se ukáže „nepatřičné a politicky motivované chování“ ze strany FAA. „SpaceX podá žalobu na FAA za překročení regulačních pravomocí. Jsem si velmi jistý, že soudní proces odhalí nesprávné, politicky motivované chování ze strany FAA,“ prohlásil Musk na sociální síti. Volá i po odvolání předních představitelů FAA.

Hlubší problém

Konflikt mezi SpaceX a FAA není jen dalším příkladem sporu mezi soukromou společností a regulační agenturou. Představuje mnohem hlubší problém, kterému dnes čelí celý komerční kosmický sektor – jak udržet krok s tempem inovací a přitom dodržovat bezpečnostní a regulační normy, které často vznikaly v jiné éře, kdy v kosmonautice dominovaly vládní agentury.

Elon Musk dlouhodobě zdůrazňuje, že čím častěji bude Starship létat, tím rychleji bude SpaceX schopno zdokonalit tuto revoluční raketu. Současný regulační rámec však podle něj neumožňuje společnosti dosáhnout plného potenciálu a realizovat své ambiciózní cíle, včetně kolonizace Marsu. Pokud má komerční kosmický průmysl v USA růst a zůstat konkurenceschopný na globální úrovni, bude zapotřebí provést zásadní reformy stávajících regulačních procesů.

Je možné, že tento konflikt mezi SpaceX a FAA vyústí v širší debatu o budoucnosti kosmického průmyslu a způsobu, jakým by měl být regulován. V sázce je nejen budoucnost jedné společnosti, ale i pozice Spojených států jako globálního lídra ve vesmírném průzkumu a inovacích.

POZNÁMKA: Článek byl vytvořen s využitím nástroje ChatGPT. Finální text byl výrazně upraven, rozšířen a důkladně překontrolován.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Myslím si, že pravda je na obou stranách.

    Ano, schvalování trvá "dlouho" a společnost SpaceX bezpochyby zdržuje a tím brzdí technologický vývoj.

    FAA na druhou stranu je úřad - je svázaný různými předpisy a postupy, které musejí být ze zákona dodrženy. Veřím, že toho papírování mají skutečně hodně a prostě se tím prokousat a vyhovět u toho všem předpisům zkrátka trvá. A jak už bylo někde zmíněno, tak v porovnání třeba s Evropskými (Českými) úřady, to tam ještě šlape hodně svižně.

  • Proti evropské regulaci je tohle nic. Na druhou stranu, když jim lítal beton stovky metrů daleko a ničil všechno kolem, hodně lidí si kladlo opačnou otázku – kde je nějaká americká regulace, jak to vůbec mohli dovolit? Na druhou stranu analýza těch pochybení dost jasně naznačuje, že v tom bude nějaké politické pozadí.

    • Proč se tady furt opakuje blbost s lítáním betonu v souvislosti s regulací ? Doletěl snad mimo vymezenou a uzavřenou oblast, ohrozil někoho ? A pokud tam někdo měl automatické kamery v ochranném pásmu, tak je tam měl s plným vědomím, že také můžou vzít za své. A jestli si něco SpaceX zničila ve svém areálu, tak to byl také čistě její problém.

  • Petře, děkuji Ti za článek. Čte se jedním dechem, bohužel jeho obsah probodává inženýrské srdce. Člověk je bohužel už zvyknutý na unijní, respektive českou byrokracii, ale že se podobné věci dějí v USA, to zamrzí. Boj se státní byrokracií ve jménu veřejného zájmu je téměř nekonečný a pevně doufám, že SpaceX najde způsob, jak frekvenci letů Starship výrazným způsobem navýšit. Snad k tomu i přispějí americké listopadové volby.

    • Jako nechtěl bych sem tahat politiku, ale jak si představujete, že prezidentské volby přispějí k navýšení kadence? Jako že někdo z nich najednou změní ty desetitisíce regulačních předpisů a lhůt? A že navýší rozpočet pro všechny ty regulační orgány, aby mohly nabrat více zaměstnanců?

      Jinak s vámi souhlas, je to výborný článek a i mě děsí bující regulace.

      • Bohužel o politice to je. Ředitel FAA je jmenován prezidentem Spojených států. Úředníci samozřejmě po prezidentských volbách nezmizí, ale úředníkovi zadává práci jeho nadřízený. A nadřízený, případně jeho nadřízený vybírá do čeho se bude "šťourat" a jak důkladně. Kdo hledá chybu a chce prodlužovat, vždy si něco najde.

Sdílet

Aktuální články

Starlink asistoval na olympiádě, používá ho britský premiér, pomáhá na horách, a další zajímavosti

Dnes se podíváme, kde všude nachází satelitní síť Starlink uplatnění. Někdy je totiž využita při…

22. 9. 2024

Neuralink je o krok blíže ke klinickým testům zařízení Blindsight, které má umožnit slepým vidět

Americká agentura FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) označila připravovanou zrakovou protézu Neuralinku zvanou…

21. 9. 2024

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024