V sobotu si v Praze konečně vyzvednu Teslu Model 3, ale proces se neobešel bez menších komplikací
Svoji vysněnou Teslu jsem si objednal hned první den, kdy to bylo v České republice možné, tedy 3. října 2019. Jaký model jsem zvolil a jak probíhala objednávka, najdete v mém předchozím článku. Předání vozu mám naplánováno na 14. března 2020. Co se konkrétně dělo během posledních pěti měsíců? Sepsal jsem návod pro budoucí majitele, krok za krokem.
8. října: Platba zálohy
Po objednávce je potřeba zaplatit zálohu 50 000 Kč do sedmi dní. Na Tesla účtu máte pokyny pro bankovní převod. Peníze jsem poslal, ale neobešlo se to bez komplikací. Druhý den Tesla účet pořád ukazoval, že čekají na platbu. Napsal jsem panu Hasalovi z české Tesly e-mail, on to ověřil a platbu manuálně spárovali.
18. října: Dotaz na financování
Pan Kasík z české Tesly mi poslal e-mail s dotazem, jak budu auto financovat. Dostal jsem na výběr tyto možnosti:
- Hotovost
- Financování od Raiffeisen Leasing, které najdete v našem konfigurátoru
- Financování od třetí strany
31. října: Změna konfigurace auta
Na základě komentářů pod minulým článkem jsem se rozhodl změnit konfiguraci auta. Změny konfigurace mohou posunout datum dodání, ale konkrétně v mém případě to nevadilo. Tesla totiž v továrně ve Fremontu vyrábí auta pro Evropu vždycky na začátku kvartálu. Pak měsíc cestují lodí a na konci kvartálu se doručuje. Tedy změna do konce předcházejícího kvartálu (v mém případě do prosince) nevadí. Změnu konfigurace můžete naklikat normálně na Tesla účtu, podobně jako když děláte objednávku. Konkrétně jsem měnil z verze Standard Range Plus na Long Range z těchto důvodů:
- Dojezd by stačil, ale takhle to bude hodně pohodlné.
- Dojezdu se všichni nejvíc bojí – včetně potenciálních budoucích kupců. Proto cena Long Range modulu nebude klesat tolik jako u Standard Range Plus.
- Náhon na všechna čtyři kola se může hodit – v zimě, v dešti a tak. Zvýší to bezpečnost.
- Ve Standard Range Plus je pouze základní internet (jenom mapy bez zobrazení provozu) a servisní věci. Prémiový internet nejde dokoupit.
- Prémiový zvukový systém je prý opravdu zážitek.
12. února: První SMS
Čekání bylo dlouhé. Tesla účet původně ukazoval dodání „začátek roku 2020“, ale to později zmizelo. Myslím, že to je tím, že jsme byli první dodávka a Tesla to v budoucnu bude zvládat rychleji – dodání na konci dalšího kvartálu po objednávce. Mnohem víc se to zrychlí, až bude v provozu evropská továrna v Německu. Tesla pak nejspíš bude schopná objednávku vyřídit do pár týdnů.
12. února náhle přišla SMS: „Již brzy Vás plánujeme kontaktovat ohledně příprav na dodání Vašeho vozu Tesla. Pokud souhlasíte s další komunikací v anglickém jazyce, prosíme, odpovězte na tuto zprávu YES. Pokud si již nepřejete dostávat další zprávy, prosíme, odpovězte STOP.“
Problém byl, že na tuto SMS nešlo odpovědět. 🙂 Psal jsem opět panu Hasalovi a ten mi odpověděl, že brzy přijde e-mail se stejným zněním, na který už půjde odpovědět. Skutečně stejný den večer přišel.
19. února: Změny na Tesla účtu
Ten den přišel automatický e-mail, že si mám zkontrolovat údaje na svém Tesla účtu. Že tam jsou informace potřebné pro dodání. Všechno jsem měl už vyplněno, jen způsob financování tam byl špatně. Poté už žádné e-maily nechodily, ale začal jsem kontrolovat Tesla účet každý den, jestli se tam něco nezměnilo.
25. února: Pojištění
Na Facebook skupině Tesla Model 3 CZ/SK už první majitelé začali psát, že mají datum dodání a začali jsme společně řešit pojištění. Stav objednávky na Tesla účtu se změnil a indikoval, že připravují fakturu a že mám nahrát doklad o pojištění, který je nutný k převzetí auta. Na dokladu musí být uveden VIN kód auta. Ten ale nikde na Tesla účtu nebyl! Na internetu jsem našel, že VIN kód lze zjistit ze zdrojového kódu stránky (zobrazíte si zdrojový kód a přes CTRL+F dáte vyhledat řetězec „vin“). Poslal jsem e-mail panu Hasalovi, jestli tento VIN kód je správný a jestli ho mohu použít pro pojištění. Neodpověděl (asi toho mají v české Tesle u prvního předávání opravdu hodně). Nakonec jsem už přestal čekat a začal hledat nabídky pojištění s tímto VIN kódem.
Pojištění pro Tesly je drahé. Navíc povinné ručení vám nestačí, u takhle drahého auta chcete mít havarijní pojištění a pojištění proti krádeži. Klasické pojišťovny to berou jako luxusní auto a s elektrickými auty to obecně moc neumí. Tesla už nabízí vlastní pojištění v Kalifornii, které má být levnější, tak snad se to rozšíří i na další části světa.
Shánění pojištění trochu připomíná egyptské tržiště – když někoho znáte, může vám vyjednat značnou slevu. Asi 20 nových majitelů Modelu 3 se snažilo vyjednat lepší nabídku pro všechny. Nabídky jsou individuální, záleží na spoustě parametrů jako cena auta, jestli jste plátce DPH, jestli to je na IČO nebo RČ, výkon auta a historie placení pojištění. Jelikož je toto moje první auto, neměl jsem žádnou historii pojištění, a to pojišťovny znevýhodňují. První nabídka, co jsem dostal, byla za 57 760 Kč ročně (Allianz, spoluúčast 10 000 Kč, GAP). To mi přišlo moc a hledal jsem dál. Nakonec jsem vzal nabídku za 42 943 Kč ročně (ČSOB, spoluúčast 5 % a min. 5000 Kč). Mohu doporučit paní Ciesarovou, bylo s ní férové a rychlé jednání e-mailem. Ale nechejte si udělat více nabídek od různých pojišťoven, je to hodně individuální.
12. března: Telefonát o datu dodání a platba
Ve středu 10. března se oficiálně začala auta předávat ve Vysočanech a já byl smutný, že pořád nemám datum dodání. To se změnilo hned další den, když mi zničehonic zavolalo skryté číslo. Slovensky mluvící zaměstnanec Tesly se mě ptal, jestli zvládnu během pátku poslat platbu a v sobotu v 18:00 auto vyzvednout. Souhlasil jsem!
Na účtu Tesla je nyní konečně vidět VIN kód, datum dodání a konečná faktura. Tu je potřeba zaplatit tak, aby to měli při dodání na účtě. Jelikož to je velká částka, pravděpodobně vám to nepůjde poslat klasicky z internetového bankovnictví. U AirBank jde buď telefonicky změnit limit pro internetové bankovnictví nebo můžete udělat platbu na pobočce. Šel jsem na pobočku, abych měl druhé oči a nic nespletl. Z faktury není úplně jasné, jak to do platebního příkazu zadat. Udělal jsem to takhle:
- variabilní symbol: zákaznické číslo
- konstantní a specifický symbol: prázdný
- zpráva pro příjemce: <referenční číslo> <číslo objednávky> <moje jméno>
14. března: Co bude potřeba na předání
Předání mám naplánováno na sobotu 18:00. V Tesle se pracuje i o víkendu, když mají dodávací maraton na konci kvartálu. Mám mít s sebou:
- občanský průkaz
- doklad platby (stačí vytištěné potvrzení z internetového bankovnictví)
- kopii dokladu o pojištění
Předání má trvat 30 minut a zahrnuje vysvětlení funkcí vozu. Nezapomeňte také auto pořádně obejít a zkontrolovat. Případné reklamace je nejjednodušší nahlásit rovnou u předání. Především zkontrolujte:
- jestli máte opravdu variantu, kterou jste si objednali (kola, tažné zařízení atd.),
- jestli je lak opravdu všude a nepoškrábaný, i na hůře viditelných místech,
- jestli díly správně lícují.
16. března: Registrace vozidla a SPZ
U předání dostanete papírové převozní značky. S těmi můžete jet pouze domů nebo na úřad. Na úřadě po registraci vozidla dostanete trvalé značky.
Elektromobily mají nárok na EL značky s výhodami jako parkování v Praze zdarma. Původně jsem uvažoval o značce na přání, která bude začínat na EL. Že bych měl výhody jako parkování a zároveň vlastní značku. Na můj dotaz mi ale úředník odcitoval paragraf, že značky na přání nesmí být zaměnitelné s EL značkami. Jiná značka na přání zase nemá automaticky výhody a musíte se pro ně registrovat na každé pražské části zvlášť. Půjdu tedy do klasické EL značky. Měli by jich mít dost na skladě a značka by měla být na počkání.
Seznam pražských úřadů, které registrují vozidla, najdete zde. Potřebovat budete:
- CoC (Certificate of Conformity)
- Fakturu
- Vyplněnou žádost o registraci
- Zelenou kartu pojištění
- Občanský průkaz
- Poplatek 800 Kč by měl být u EL značek odpuštěn
Co dál?
Až budu mít SPZ, chystám nějaký první road trip. 🙂 Ale nejdřív mě čeká to předání – budeme to celé natáčet a video zveřejníme tady na ElonX. Držte palce, ať všechno vyjde!
- Teslou k moři s karavanem a ročním dítětem - 13. 8. 2023
- Situace na trhu ojetých Tesel v ČR po slevách - 27. 5. 2023
- Teslou do Španělska aneb pohoda s elektromobilem - 16. 7. 2021
Dobry den p. Vávra,
uz je 27.3. ,, budete updatovat clanok s aktualnymi informaciami o vasej Tesle ?
aka bola konecna cena po zmene konfiguracie?
Tomu se říká procitnutí do reality všedního dne. 🙂
Článek s prvními dojmy vyjde o víkendu nebo někdy během příštího týdne. Čekali jsme, abychom tam mohli zahrnout také dnešní návštěvu servisu.
Moje reálné zkušenosti se služebním S po dvou letech:
1) Nekonečné nabíjení neskutečně otravuje. Místo na jednáních sedíte na nabíječce.
2) Okna zacpaná kapesníkem, aby nefučelo.
3) Telefony, peněženky, pití, svačiny, knihy a další všude po zemi a v klínech, protože se Muskovi nelíbí přihrádky ve dveřích. Ten středový tunel to opravdu nepojme.
4) Obleky na sobě na platu, zadním oknem tedy není vidět. Nemá to háčky!
5) První týden člověka baví zrychlení a obdivné pohledy. Po Praze se díky pokřivení trhu lépe parkuje.
Sumárum: Zlatá oktávka na operák
Dobry den, můj nazor:
1) S elektromobilem by se mělo nabíjet spíš průběžně, kolega přijede do práce k firemnímu stojanu, zapojí kabel a ztratí pri tom tak 10 vteřin života. Jestli místo jednání sedíte na nabíječe, tak jste přesně ta cílová skupina, která nemá v EV vubec jezdit a je pro ni vhodnější klasický spalovak:)
2) Chápu, považuji to za provozní problémy, které se vyřeší tím, až smysluplná EV budou umět vyrábět i ostatní výrobci, nebo Tesla zlepší kvalitu. Nejde o problém elektromobility jako takové.
3) To samé jako bod 2.
4) Opět to samé..
Ono Praha > Žilina a zpět nabití prostě potřebuje.
Zapomněl jsem zmínit, že ta skleněná střecha strašně hřeje. Můžete mít klimu naplno, ale nad hlavou máte padesátistupňový sklo…
Baví mě taky ty mínusu, který jsem si vysloužil shrnutím reálných faktů. Nemám iluze o tom, kolik z hlasujících teslu nikdy zevnitř ani nevidělo.
Ja jen nechápu, proč bych si kupoval EV, když vím, že s autem absolvuji delší trasy. Můj nájezd je denně do 100km a mám možnost nabíjet ve firmě, navíc z fotovoltaiky. Pro mě EV ideální. Pokud bych jako Vy ale jezdil trasy delší, rozhodně bych nad ním nepřemýšlel. To ale není chyba alektromobilu, ale nevhodné koupě.
Váš názor je čistě váš a založený jen na tom, co znáte vy, já bych se vás rád zeptal:
Kolik procent lidí má u práce stojan na nabíjení BEV?
Kolik procent lidí bude díky tomu muset sedět na té nabíječce a čekat?
Můj odhad bude asi tak 0,1% vs 99,9%
Dobrý den, děkuji za informaci, že můj názor je čistě můj:D
1) Nevím, ani mě to nezajímá. Já to ve firmě udělám tak, aby měl každý svůj stojan a co dělají ostatní je mi jedno. (mimochodem, myslím, že když nějaká firma nakoupí více EV, tak také postaví stojany…:) Nehledě na to, že není problém postavit stojan prakticky u každého parkovacího slotu. Další velkou výhodou je možnost využít EV jako stabilizaci sítě. Již se uvažuje o tom, že bude možné tok energie obrátit. Fungovalo by to tak, že když vypadne větší zdroj, ČEPS bude moci odebírat z Vaší baterie, aby síť stabilizovala. Každý bude moct říci zda se tohoto bude chtít účastnit a za to, že Vám odeberou z baterie elektřinu v případě potřeby Vám zaplatí cenu vyšší, než je cena za kterou jste “natankoval”. Zároveň to pro správce sítě bude mnohem lacinější, než startovat peak elektrárnu, nebo dělat jiná opatření. Pro lidi, kteří mají malý nájezd (tzn. přebytečnou kapacitu baterie) je to ideální a jen to ukazuje krásu využitelnosti elektromobility:)
2) Opět a stále to samé dokola. Kdo si pořídí EV pro vhodnou aplikaci a s vhodnými podmínkami, ten nebude muset na nic čekat. Ti co čekat budou si ho kupovat neměli a je to jejich (nebo jejich zaměstnavatele) hloupost.
Váš odhad moc nechápu, znám několik lidí, co vlastní EV a nabíjí buď v práci, nebo pěkně pomalu doma.
Taková je logika elektromobility, nikdo nikdy netvrdil kupte si elektromobil pokud podnikáte dlouhé trasy a nemůžete nabíjet doma/ v práci.
Vaše logika je asi taková, jako když si koupíte kolečkové brusle, půjdete na led a pak budete říkat: Starý dobrý brusle na led, s těma se mi jezdí mnohem lépe! Nebude to chyba bruslí, ale pouze a jenom Vaše.
PS: Komentáře pod články čas od času čtu. U některých jedinců je patrná, řekl bych až nenávist k EV a je dost evidentní, že k nim patříte. Trapné, sarkastické komentáře typu skutečně píšete o luxusním voze atd. jsou, jako by je psal 15 letý puberťák. Pokud máte tak hluboko zakořeněnou nenávist k EV, pak nechápu proč neustále komentujete podobná vlákna a raději nenecháte prostor fanouškům elektromobility, kteří chtějí vést věcnou diskuzi:)
Začnu od konce, nemám žádnou nenávist k BEV a ani netuším jak jste na to přišel. Co ovšem bytostně nesnáším, tak to jsou různé verze pravdy resp. lži na všech možných úrovních. Pokud si někdo pořídí vůz za řádově 2,5M Kč o kterém se tvrdí, že je luxusní a podle ceny by luxusní rozhodně měl být a pak se dočtete toto:
2) Okna zacpaná kapesníkem, aby nefučelo.
3) Telefony, peněženky, pití, svačiny, knihy a další všude po zemi a v klínech, protože se Muskovi nelíbí přihrádky ve dveřích. Ten středový tunel to opravdu nepojme.
4) Obleky na sobě na platu, zadním oknem tedy není vidět. Nemá to háčky!
Pak je asi můj dotaz naprosto logický a ptám se, jestli se pan nespletl a místo Tesly Model S nemá třeba nějakou 20 let starou šunku. Jestli si pod pojmem luxusní vůz představujete toto, pak je chyba v definici a stačí říct, že za luxusní vůz považujete vůz, jehož cena je vyšší než x, ale takhle to nefunguje.
Pokud jde o to ostatní, tak mi vadí, že Tesla, která měla slibný začátek sklouzla někam úplně jinam a dneska je to PR agentura, která žije jednak z dotací a jednak ze svých fanoušků. Na Tesle se mi líbí, že se nebojí používat nejnovější techniku a současně mi vadí, že ji nemají dostatečně odzkoušenou a tím pádem z mého pohledu zákazník je beta testerem, ale platí za to plnou cenu.
Nakonec bych byl rád, pokud byste se vy a vám podobní zamysleli nad tím, když čtete nějaké příspěvky zde dříve, než na ně budete reagovat. Uvedenu příklad, kousek níže jsem napsal “Tomu se říká procitnutí do reality všedního dne. 🙂” a dobří lidé toto ocenili pěti mínusy. Je to přesně to jak přemýšlí fanoušek značky, který v této nevinné větě opět vidí útok na svou milovanou značku. Přitom asi nepochopí, že to bylo myšleno tak, že když si člověk koupí nové auto, tak se s ním chce seznámit, chce si ho užít, chce se v něm projet jen tak a vše ostatní jde po nějakou dobu více či méně stranou a ten člověk má najednou málo času a tak jde nějaký článek dočasně stranou.
A ještě druhý konec, když se podíváte co jsme právě napsal, tak zjistíte, že mé reakce na Teslu vůbec nijak nesouvisí s tím, že je to BEV. Naopak když se podíváte na všechny mé příspěvky, tak zjistíte, že jsem nikdy hanlivě nepopisoval BEV a vždy jsem použil jejich běžné označení. Naopak když se podíváte na příspěvky fanoušků obdivovatelů, kteří píší o ICE vozech, tak ve většině případů je použito hanlivé označení spalovák nebo třeba ropák. Uvědomil jste si to vůbec někdy?
Skutečně píšete o luxusním voze Tesla model S?
Co sa tyka ekonomiky, pridam este jeden aspekt, ktory pouzivatelia ICE aut v tejto diskusii bud prehliadaju z nevedomosti, alebo schvalne.
Kazde BEV/PHEV auto je vybavene systemom spatneho ziskavania casti energie, ktoru pouzil na pohyb. Rekuperacia pri brzdeni, alebo jazde z kopca. Takze napr. jazdenie v meste je v tomto ohlade daleko efektivnejsie nez dlha cesta po dialnici/vypadovke.
Spalovaky su s efektivitou na tom presne naopak – vyrazne horsie v meste, lepsie mimo mesta (system start/stop je len velmi chaba naplast na inak neriesitelny problem ICE aut, teda ze spotrebuvavaju energiu aj ked stoja ci brzdia), co zaroven znamena ze maju vyssie emisie tam, kde je vyssia koncentracia ludi a nizsie, kde je ich menej.
Neviem o tom, ze by akykolvek spalovak (a dokonca ani HEV/FCEV) dokazal vracat do nadrze palivo (benzin, naftu, vodik) vtedy, ked brzdi alebo ide z kopca. Tento problem vyrobcovia ICE aut jednoducho nevyriesia.
Tu je dokaz, kolko energie som takto ziskal spat za niekolko poslednych dni jazdenia po meste:
Auto je Nissan eNV200, takze aerodynamicky ziaden rekorder.
Spotrebovanych celkovo 54kWh na 257km jazdy (efektivita 21kWh/100km), ale z tych 54kWh je 40% rekuperacia.
V reale som teda potreboval zvonku (rozumej z nabijacky) ziskat iba 32.4kWh, co je vo vysledku
efektivita cca 12.6kWh/100km.
Kolko stoji elektrina v CR, ak by som to nabijal z nejakej zasuvky, a teda kolko by ma stalo tych 100km, nech si spocita kazdy sam.
Nehovoriac o tom, ze cestna dan je vyrazne nizsia, naklady na udrzbu minimalne atd. A kedze som v Irsku, nabijam uplne zadarmo (zatial).
Ci sa to to oplati alebo nie – o tom si kazdy sudny clovek spravi obraz uz sam.
ICE vozidla nespotrebovavaji palivo při brzdění, FCEV by měly umět rekuperovat, protože mívají akumulátor pro vykryvani špiček.
Mozno ho v danom kratkom momente nespotrebuvavaju, ale nedokazu ho vracat (vyrabat). A 40% je naozaj dost.
FCEV maju jednak male akumulatory, a jednak ich elektronika vacsinou udrziava co najviac nabite, to znamena ze rekuperaciou sa uz do nich toho vela nevojde. To sa nevojde ani do plne nabitej baterie u BEV, ale ten stav plneho nabitia u BEV trva pomerne kratko od zahajenia jazdy s plne nabitou bateriou a uz od 85-90% dokaze rekuperacia fungovat naplno.
Zná někdo skutečnou účinnost přenosu energie z uhlí až na kola Tesly (elektromobilu)? Elektrárna, VN trafa, VN vedení, místní trafostanice, nabíječka, účinnost nabíjení a vybíjení baterie. Asi jsem něco zapomněl, ale je to alespoň dvouciferné číslo?
Zná někdo skutečnou účinnost spalovacího motoru od ropy až na kola? Doprava po moři, doprava do rafinerie (nebo ropovodem), zpracování v rafinerii, skladování, doprava na palivové stanice, skladování, odpařování, účinnost spalovacího motoru.?
O kolik bude to číslo nižší než u elektromobilu?
A co třeba porovnat účinnost ze solárního panelu, až po kola?
Doprava a zpracování ropy a doprava produktů si vezme jednotky procent obsažené energie, lidstvo to za 200 let dotáhlo téměř k dokonalosti a nic se nevyhazuje (asfalt je tuším objemem nejpoužívanější umělý konstrukční materiál na světě).
Se samotným spalovacím motorem je to horší. Běžné zážehové (benzín) mají 25%, vznětové (nafta) mají 35% (oproti 48% u turbín dopravních letadel a až 60% u špičkových plynových turbín v elektrárnách). Ačkoli třeba ve Formuli 1 se Mercedes nedávno pochlubil účinností 50% takže ta předchozí čísla rozhodně nejsou fyzikální limit.
Zajímavý by mohl být přechod z ropy na zkapalněný plyn – LNG motory jsou počtem specialitka ale dosahují běžně až 50% účinnosti (jde prakticky o metan a ten je téměř ideální palivo pro spalovací motor).
PS: solární panel se musí dopravit a je poměrně energeticky náročný na výrobu (recyklace se teprve testuje v laboratoři). Jeho energetická návratnost pak bude zcela rozdílná v kalifornii a ve střední evropě.
https://edison.media/e-hub/so-viel-strom-brauchen-autos-mit-verbrennungsmotor/20826274.html
Nutno použit překladač z Němčiny.
Odstrašující příklad pseudozelených blábolů z pera německé aktivistické propagandy. Článek je asi stejně hodnotný jako kdysi byly říšské učebnice eugeniky. Jak se to říká o Němcích ? Němci nedělají malé chyby ! Už zase…
Článek sebere energetickou spotřebu celé rafinérie, zamlčí že většina energie je ve formě tepla (spálením části suroviny) a pak to vykrátí s produkcí benzínu. Ale už nám neřekne že benzín je jen zlomek produkce rafinérie. Článek zamlčí že i distribuce elektřiny má své ztráty (zhruba srovnatelné se ztrátami při výrobě a distribuci benzínu = cca 10% původní, či chcete-li primární energie). A zcela směšné je pak uvedení spotřeby benzínové stanice(pumpy) na litr benzínu. Protože ta cifra 0,1kwh/l (Bůh ví jestli správná) je sotva procento energie obsažené v benzínu.
Ropa a její produkty mají úžasnou schopnost uchovat a transportovat energii. Proto nahradila uhlí. Proto se kerosin lije do tanků Abrams i do stíhaček F-22. Petrolej díky obsahu energie/1 kg kdysi umožnil dobytí severního i jižního pólu a dodnes (100 let později) ho používají skoro všichni polární a většina vysokohorských dobrodruhů).
Ano, rafinérie produkuje spoustu produktů. Například mazut. který se pálí na lodích a další odpadní uhlovodíky.
Ztráty elektřiny v ČR v rozvodné síti jsou méně než 5 procent.
Demagogicky srovnáváte spotřebu benzínky s energií v benzínu, kde je však účinnost spalování tristní a ani nejsou započítány veškeré ztráty ze zpracování a transportu.
Pavle, to bys asi zjistil na nějaké Fakultě. Né jako celý řetězec, ale každý cykl, obor či frakci zvlášť. Ale Koukni na Gůgla a najdeš info, že pohon na naftu či benzín, má 2,6 x větší ekologickou stopu, než elektrika z uhlí.
Tím myslím celý řetězec od těžby ropy až po hrdlo automobilu. Ale i tak to nejde takto posuzovat. To bychom se dostali k absurditám, – jakou ekologickou stopu jsem způsobil pouhým vybavením svého bytu, pak oblečení a nakonec i jídlo. A to nemluvím o hovězím dobytku, který prý dělá větší stopu než železárny. Je to prostě otázka informací, pohledu, marketingu a vlastního úsudku. 🙂
Zdroj?
Pročti tohle: Auta na elektriku jsou nesmysl!
https://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku-jsou-nesmysl.html
To je fakt tragédie. Zvlášť když článek splatná dohromady dotace na produkci energie – to se týká řady nekonkurenceschopných OZE a dotace na spotřebu fosilních paliv (což dělají země jako rusko a arabové – kteří svoji levně vytěženou ropu dodávají svým občanům za dumpingové ceny a ještě jim zbyde dost suroviny na export – ze kterého živí značnou část státního rozpočtu).
Každý absolvent základní školy jistě pochopí že takové srovnání uráží zdravý rozum a lidskou důstojnost. Energie z ropy je v řadě zemí tak levná a výhodná, že se ty státy část té obsažené energie rozhodly občanům rozdat zdarma (populismus).
To je pravý opak problematiky dotací na OZE – tam je energie tak málo a tak náhodně že musíte dotovat majitele takového zdroje, protože jeho nekvalitní produkt by si jinak nikdo rozumný nekoupil a ve svobodném světě by takový nekvalitní a drahý zdroj energie žádný dispečer nepřipojil do rozvodné sítě.
Gratuluji k novému autu. Článek mi připomněl mé vlastní pocity, když jsem si před lety pořídil auto, o němž jsem snil mnoho let. Přiznám se, že ačkoliv jsem technologický nadšenec a Elonu Muskovi fandím, vozy Tesla budou potřebovat ještě nějaký čas, aby mě přesvědčily, a to především kvalitou výroby. Těším se na další příspěvky s dojmy z reálného provozu. Z mého pohledu zatím zaostávají kvalitou za jinými produkty Muskova impéria, např. kosmickým programem SpaceX.
Z profesionálního hlediska mě zaujala zmínka o široce rozevřených nůžkách cen pojištění. Mohu potvrdit, že v článku zmíněná paní Ciesarová je seriózní a sázkou na jistotu.
Při pořizování vozidla se mohou zájemci s požadavkem na nabídku pojištění obrátit také na mě. I přes dnešní ceny lze většinou najít vhodné řešení. Snižování cen pojistného motorových vozidel se zabývám denně. Mohu zkusit pomoci i vám. Z etických důvodů nevytvářím protinabídky k návrhům a smlouvám paní Ciesarové. Díky za pochopení.
V posledním hodnocení Consumers Reports se Tesla dostala na první místo v hodnocení a to se slušným náskokem. Přeskočila všechny ty Porsche, Audi a Mercedesy.
https://twitter.com/VGrinshpun/status/1237235857335222272
Tak tohle samozřejmě není žádný objektivní ukazatel kvality 😀
To je jako nechat hodnotit ordinaci v růžové zahradě jen dlouholeté fanynky. Kdo je ochoten složit zálohu a třeba několik let čekat na to svoje vysněné auto tak už jen z důvodů psychické hygieny tomu auto odpustí řadu objektivních nedostatků .
Ptejte se na hodnocení iphonů u fanoušků Applu a porovnejte to s názory uživatelů kteří iphon dostali jako služební telefon. Nebe a dudy.
Zbytek automobilového trhu má samozřejmě řadu fanouškovských skupin klasických značek (za teslou v tabulce vidíme porsche, subaru, audi), ale tam funguje taky srovnání s minulými modely a Tesla je ještě příliš mladá aby měla “odpadlé věřící”. Vůbec vám není podezřelé že v meziročním srovnání v té tabulce o třiceti řádcích některé automobilové značky skočili o 17 nebo 10 příček. Z 50% spokojenosti k naprostému nadšení.
Tohle je objektivní ukazatel spokojenosti zákazníků.
A vůbec největší vypovídající hodnotu má nechat to hodnotit lidi, co to auto nemají, nikdy s ním nejeli a jen si o něm přečetli něco na Internetu …
To pojisteni je brutalni. Ja platim povinne ruceni 1100Kc/mesic za elektromobil (maly) a 600Kc rocne za spalovaka (ktereho se snazim prodat, protoze mi je lito ho nechat sesrotovat). Muj elektromobil stal (po poscitani vsech nakladu) zhruba 5 let vaseho pojisteni.
No tvl takhle se radovat pri cekani na auto 😀 Lidi je to jen auto! Ano super marketing jako u eplu…. nic vic než predrazeny cosi s pochybnou kvalitou. Ale jestli nekomu staci a zároveň mu bude delat dobře to, ze bude mit obdiv u stejně postižených jedincu….
No drahé to je. Otázka je, kde je hranice mezi drahým a předraženým. Já si myslím, že objektivně to popisuje jenom hrubá marže.
U Modelu 3 je tuším hrubá marže kolem 25%. U Applu je to model od modelu, nicméně hrubá marže je minimálně dvojnásobná. Škodovka má průměrnou marži (skrz všechny modely) kolem 10% – bez marže obchodníka.
Přátelé pozor při přihlášení auta s tažným zařízením !!! CoC ho (asi) neobsahuje, a pokud ho vyloženě nenapíšete do žádosti, tak vám ho nezapíšou !!! Něco podobného platí o značce EL je lepší si ji přímo vyžádat.
Jdu si pro stejnou hračku v úterý. Tak uvidím 🙂 Jen mám trochu jínou Fakturu. Cena auta – to je dle konfigurace, ale mám tam Poplatek 25.500,- za dodání vozidla. To už nyní na konfigurátoru není, naopak je tam položka 2.500,- Kč. Tak nevím.
Já měl ten poplatek 25k už v konfigurátoru při objednání.
Davide, co to je to CoC?
Prohlášení o shodě. To má naprosto každé vozidlo. Znamená to, že je homologováno pro provoz v EU, potažmo ČR. Musí se to prokazovat u každého vozidla – pokud se tedy nepletu.