Aktuality

The Boring Company oznámila plány na stavbu 6kilometrového tunelu v L.A.

Muskova společnost The Boring Company dnes oznámila nový projekt zvaný Dugout Loop. Firma plánuje v Los Angeles postavit zhruba 6kilometrový tunel spojující Dodgers Stadium a některou ze stanic metra. Chce tak usnadnit dopravu během sportovních a kulturních akcí, které na tomto stadionu probíhají.

Elektrická přepravní kabina na cestě na letiště (Zdroj: The Boring Company)
Dodgers Stadium (Foto: Hunter Kerhart)
Mapka znázorňující tři potenciální trasy projektu (Zdroj: The Boring Company)

V tunelu bude provozován přepravní systém Loop spočívající v přepravě chodců a cyklistů pomocí elektrických mikrobusů pro 8–16 lidí. Tato vozítka budou postavena na základě Tesly Model X a budou dosahovat rychlostí až 240 km/h, takže cesta bude trvat jen 4 minuty. Do tunelu se cestující dostanou pomocí výtahů. Loop bude provozován primárně během koncertů a baseballových zápasů, které na Dodgers Stadium probíhají. Provoz směrem na stadion začne před akcí a provoz směrem zpět nějaký čas po jejím začátku. Převozní kapacita se zpočátku odhaduje na 1400 lidí během každé akce.

Profil tunelu (Zdroj: The Boring Company)
Znázornění východního konce tunelu (Zdroj: The Boring Company)
Výtah na západní straně tunelu (Zdroj: The Boring Company)

Tunel bude mít průměr 4,25 metrů a vzhledem k tomu, že bude v hloubce 9–12 metrů, jeho stavba trvající maximálně 14 měsíců nebude na povrchu nijak cítit. Projekt vzniká ve spolupráci s losangelským dopravním podnikem, ale stavbu i provoz zaplatí Boring Company. Cena jízdenky by měla být kolem 1 dolaru, ale ještě nebyla finalizována.

Více informací o přepravním systému Loop najdete ve starších Elonovinkách, které pojednávají o podobném plánovaném projektu spojujícím chicagské letiště a centrum města:

Zobrazit komentáře

  • Priemer - naozaj ma zarazila veľkosť tunela. 8,5m je dosť. Stena možno 40cm, to je 7,3m priestoru, a len 9-12m pod zemou, to je rovnako málo ako samotný priemer tunela... Nuž aj po zohľadnení istej rezervy pre vzduch obtekajúci kabínu, je to stále - podľa mňa - veľa. A na obrázkoch som videl iba menšie raziace stroje tak 5-6m priemer. To by som ešte možno chápal.. chvíľu som hľadal a konečne som to našiel na boringcompany.com
    "When you tunnel below a certain depth (approximately two tunnel boring diameters – or 28 feet in this case), the tunneling process is almost impossible to detect." Teda priemer tunelu je 14 stôp a v hĺbke 28 stôp je jeho stavbu náročné zaznamenať. Ďalší príspevok hovorí tiež o 44 stôp mínus 30 stôp = 14 stôp pre tunel. 14 stôp je 4,2672 m. Obrázok prierezu tunelu, ten s betónovými obrubníkmi, konečne dáva zmysel. 8,5 m je tak pre diaľničný dvojprúdový tunel :)

    Keďže je priestor nad kabínou aerodynamického tvaru aj pod kabínou v tvare obdĺžnika, problém s obtekaním vzduchu by nemal byť taký veľký. Je to asi rovnaký prierez v porovnaní s kabínkou.

    Myslím, že vyprázdňovanie takého štadióna trvá aj 2 hodiny. Stačí sa podeliť o zážitky, vypiť pivo, pokecať s fanúšikmi a vypratať sa na priestor pred štadión a je kopec času preč. Za ten čas všetky vozíky veľakrát vystriedajú (odchod môže začať hneď po naplnení na 16 osôb - netreba čakať 30 sekúnd alebo koľko a hneď odchádzajú), za 4-5 minút sa všetky vrátia a znova môžu prepravovať ľudí a to aj cca 2 hodiny po skončení akcie.

    Odhad 1400 prepravených ľudí je úmyselne podhodnotený, aby tí čo povoľujú stavbu a rôzne skupiny čo brzdia každý projekt (to má v týchto miestach obrovskú tradíciu spolu s podpismi proti a politizovaní celej výstavby - dokonca aj výstavbu metra dokázali spomaliť o 10 rokov na rôznych miestach a niekde aj zastaviť - ako si potom predstaviť prepravu na OH 2028?) V skutočnosti to bude určite oveľa viac, inak by sa to nepodobalo na Elona Muska.Takto aspoň vidno, že sa vie ovládať :) Ak by sa mu to podarilo, určite dostane priestor kvôli OH ešte niekoľkokrát.. neviem či bol tento príspevok prínosom...

    • Díky za upozornění na chybu a pěkný příspěvek! S tím průměrem máte pravdu, správně je těch 4,26 m. Opisoval jsem to z nějakého článku, kde autora asi zmátla ta nešikovná formulace na webu TBC.

  • četl někdo z přítomných Hyperion od Simmonse?
    Někdy to skoro vypadá, že jde spíš jen o ty tunely...

    • Mám to na svém sáhodlouhém seznamu knížek, které si chci přečíst. :)

        • Za sebe doporucuji rozhodne precist rovnou Kantos Hyperionu...vsechny souvislosti se nedaji pochytit, ale Simmons je proste uzasny vypravec, takze mu clovek uveri snad vse...skoro jako Muskovi (by podotkli kritici;-)). Jakkoli vetsine toho co Elon dela fandim, tohle je podle me jen pripad “znovuobjeveni kola”, v tomto pripade metra, jen v horsim provedeni. Prepravni kapacita vskutku mizerna, zlepseni prinese az spojeni do vlacku, cimz dostavame “metro light”...to mi pak dava smysl-nepotrebuji obrovske vstupni haly a tubus metra muze byt mnohem mensi (neco jako hypeloop pro mesto) ... proto tady nechapu planovany prumer 8.5 metru, ktery stavbu neumerne prodrazi oproti napr. 4 metrovemu prumeru pri stejne prepravni kapacite...no nechme se prekvapit...jako uz tolikrat!;-)

          • a hovori ti nieco aerodynamika? priemer toho tunela musi mat urcitu velkost ak tam chces jazdit velkou rychlostou inak narazis na problem, ze budes pred sebou tlacit vzduch ktory nebude mat dostatocnu medzeru medzi stenami a vozidlom

            aj projektanti tunela pod alpami chceli usetrit a zmensili priemer tunela a po postaveni a skusobnych jazdach sa zistilo, ze vlaky nebudu moct jazdit v predpokladanom takte, lebo jednoducho tunel je maly aby sa v nom mohlo jazdit tak rychlo ako bolo planovane :)

  • Dík za FAQ, je tam zmínka o tom, že to má být i při zemětřesení bezpečné (relativně?).
    Ještě mi vrtá hlavou, jaká má být hustota provozu, tuším, že ve videu bylo možných více vozidel na "trati"?
    Stejně tak jeden tunel je pro oba směry?

    • Pokud jsem to dobře pochopil, tak u tohohle projektu bude jen jeden tunel a bude v porovozu vždy jen v jednom směru. Oproti tomu ten Chicago Loop budou tvořit dva tunely (jeden pro každý směr).

  • Metro jezdí ve špičce cca po minutě.
    Tak poznam, kde má tohle své limity.

  • Nejen že kapacita je tragická, ale i jako investice je to doslova tunel. I kdyby byly akce každý den, tak maximálně za celý rok by přepravili 1 mil. lidí... to je méně než má pražské metro za den... a tam stojí lístek taky 1 $... takže mi z toho logicky vyplývá, že lístek by měl stát 365 $ (aby se dostali na stejné provozní ceny jako pražské metro)

    Za předpokladu, že na stationu bude akce každý den... pokud bude 1x za týden už mi vychází lístek na 19345 $ za jednu cestu ;)

    Nebudou prodávat i lítačku, aby člověk něco ušetřil... Loop i hyperloop... měli nechat ve Futuramě, kam ostatně taky patří.

    • Jak již napsal Petr, jde to z kapsy TBC, takže si Musk tuneluje max svoji kapsu. Osobně si myslím, že TBC se může daleko více hodit na Marsu, než na Zemi. Čili vítám ostrý test v reálných podmínkách. Nicméně máte zřejmě pravdu, že ekonomicky a ani logisticky to nemá žádný valný přínos. Kdyby udělal "malé metro", tj. normální pendlující podzemní vlak, tak je to stokrát efektivnější.

        • Však taky nemluvíme o brzké budoucnosti. A navíc, já ani neměl na mysli stávající strojní vybavení, jako spíš získané zkušenosti a značně modifikované razící stroje.

      • Jen ať tuneluje sám sebe, ono až to spustí a bude muset začít dodržovat takové detaily jako vstupy pro záchránáře, záchranné úličky, úkryty, povinné odvětrávání, monitorování, kamerový systém atd... pochopí, že to je jen tunel... a jestli to měl bejt jen test, tak hodně nepovedenej a především zbytečně drahej... vožení pytlů cementu někde v poušti by vyšlo fakt levnějc

    • A na koho je to tunel? TBC si to platí sama, takže pokud se to neosvědčí, prodělá na tom akorát tak Musk, jelikož 90 % peněz ve firmě je zatím od něj.

  • vozicky se jim budou pred akci hromadit na stadionu. Budou muset udelat podzemni buffer.

    • Tak hlavně ta kapacita mě přijde naprosto tragická. Ale asi to berou čistě jako testovací s tím, že nejde o zisk, ale o vyzkoušení technologií. Jen pro zajímavost, kapacita stadionu je 56000 diváků vs. kapacita dopravy v rámci akce 1400.

      • Taky myslím, že to je spíš takový "proof of concept". Ostatně, tenhle projekt vlastně nahradil zkušební tunel, který TBC plánovala postavit v L.A. podél Sepulda Boulevardu a kde neměl probíhat reálný provoz.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024