Muskova společnost The Boring Company zabývající se levnou ražbou tunelů představila ke konci minulého roku svůj experimentální tunel a nyní to vypadá, že společnosti kromě tří již rozpracovaných projektů pro podzemní dopravu (v Los Angeles, Chicagu a Washingtonu) na stole přistane další zakázka. Výbor výstaviště v Las Vegas (LVCVA) totiž doporučil The Boring Company pro zajištění tunelové dopravy mezi jednotlivými budovami výstaviště. Návštěvníci neustále se rozrůstajícího komplexu totiž kvůli velké rozloze musí při přechodu z jednoho konce výstaviště na druhý ujít až 3 kilometry. Pokud vedení LVCVA stavbu schválí během hlasování 12. března, tak půjde o první zakázku pro The Boring Company od soukromého subjektu, všechny ostatní projekty jsou totiž pro veřejný sektor.
Stavba by za předpokladu, že bude schválena, měla být hotová do ledna 2021, tedy do začátku veletrhu Consumer Electronics Show (CES), kde je pak předpokládána premiéra tohoto přepravního systému. Dle prezidenta The Boring Company Steva Davise dokáže společnost stavbu dokončit za rok. Muskova firma měla v očích výboru oproti konkurenčním projektům kromě značně nižší ceny též výhodu v tom, že navrhovala podzemní dopravu, která tolik nezasáhne do již vybudované infrastruktury výstaviště. Ostatní firmy navrhovaly stavbu lanovek či jednokolejových vlaků.
Cena by se dle odhadů výboru LVCVA měla pohybovat od 30 do 55 milionů dolarů (675 milionů až 1,2 miliardy korun), pravděpodobně ale nejde jen o cenu ražby, nýbrž o kompletní částku včetně výstavby stanic a vozů pro cestující. Zatím není jasné, jaký způsob dopravy bude využit, dle CEO LVCVA Steva Hilla se zvažuje využití upravených vozů Model X a Model 3 nebo speciálních přepravních kabin schopných pojmout až 16 pasažérů. Zatím není jasné ani přesné rozvržení stanic a tunelů, The Boring Company ale zveřejnila předběžné návrhy projektu:
Z pohledu The Boring Company se oproti jiným projektům jedná o méně náročnou práci, neboť v porovnání s ostatními zakázkami bude tento tunel o hodně kratší. Další výhoda také spočívá v tom, že společnost nebude muset řešit povolení od různých majitelů pozemků – v tomto případě je jediným vlastníkem LVCVA. The Boring Company ale má zájem v Las Vegas pokračovat dál než jen výstavbou dopravního systému pro výstaviště. Ráda by totiž začala spolupracovat s městem na ražbě přepravního systému Loop, který by mohl spojovat letiště McCarran International Airport s právě stavěným stadionem pro americký fotbal a dalšími populárními místy v Las Vegas. Společnost ve svém návrhu Loopu pro Las Vegas také počítá s jeho propojením se systémem pro LVCVA. Realizace tohoto rozšířeného systému tunelů v Las Vegas ale momentálně nemá žádné konkrétnější obrysy, jde jen o firemní koncept.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Nedává smysl: Stavba by za předpokladu, že bude schválena, měla být hotová do ledna 2021, tedy do začátku veletrhu Consumer Electronics Show (CES), kde je pak předpokládána tohoto přepravního systému.
Vypadlo tam slovo. Opraveno, díky.
Je znám nějaký časový rozvrh ostatních projektů? Line-storm by mohl být hotový přibližně za měsíc, tak jaký tunel bude vrtat?
Všechny projekty jsou zatím ve fázi schvalování nebo provádění ekologických studií. Plánuju sepsat nějaký článek s přehledem, který budu průběžně aktualizovat. Teď jen najít čas... :)