Testovací let Starship SN9
SN9 je další v řadě prototypů kosmické lodi Starship, která má v budoucnu umožnit levné lety do vesmíru. Předchozí prototyp SN8 v prosinci provedl testovací let do výšky 12 km, který splnil většinu vytyčených cílů, ale přistání se nakonec nezdařilo. Nový prototyp SN9 se tedy pokusil provést podobný let, avšak tentokrát jen do výšky 10 kilometrů.
» Přeskočit na videa a aktuální informace «
Starship SN9 je zatím nejpokročilejší prototyp kosmické lodi Starship, který má tři motory Raptory, je jako první kompletně vyroben z nerezové oceli 304L a má aerodynamickou špičku i plně funkční stabilizační plochy. Starship má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a suchou hmotnost 120 tun či více. Jedná se však jen o druhý stupeň větší orbitální rakety, kterou bude tvořit ještě 72 metrů vysoký nosič Super Heavy s až 28 Raptory.
Prototyp Starship SN9 byl vyroben na podzim 2020 v montážním areálu v Boca Chica a původně mělo jeho testování začít hned po letu SN8. Jenže pod prototypem stojícím v montážní hale se zhroutil podstavec a došlo k poškození stabilizačních ploch na jedné straně lodi. Následně proběhly opravy a prototyp byl před Vánoci přepraven na rampu. Testování bylo zahájeno ještě před koncem roku 2020 a 6. ledna byl proveden statický zážeh motorů. O týden později následovala série dalších statických zážehů.
Let Starship SN9 nakonec proběhl v úterý 2. 2. ve 21:25 SEČ. Přistání se bohužel opět nezdařilo.
Videa a záznamy přenosů
SpaceX
Kosmonautix.cz
NASA Spaceflight
Everyday Astronaut
Trevor Mahlmann
LabPadre
SPadre
RGV Photography
StarshipBC
Austin Barnard
Srovnání s SN8
Aktuální informace
Pozor, pokud se vám nezobrazují nové zprávy, zkuste manuálně aktualizovat stránku.
Mnohem více informací o Starship a Super Heavy najdete v našem velmi podrobném článku Vše o Starship.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Neví někdo, jak má SpaceX vyřešen pohyb paliva v nádržích. Při tom divokém přistání to tam musí pořádně šplouchat. Jak je pak zajištěn nepřerušený přívod paliva do motorů.
Přistávací nádrže jsou zcela plné. A než se odtamtud odebere dost nato, aby se odtok ocitl “nasuchu” – tak je po nějakém výraznějším houpání / šplouchání (tomu usazení do správné polohy pomáhají i běžící motory … )
(A ve velkých nádržích nic není – ani se odtamtud nic nebere).
Nejde mi do hlavy jak bude fungovat ten tepelný štít, neroztáhne se ocel vlivem tepla při průletu atmosférou a nezpůsobí to tím mezery mezi destičkami? díky za odpověď.
No ten tepelný štít by měl právě zabránit přenosu tepla na ocelovou konstrukci. Pravděpodobně k nějaké dilataci dojde na závětrné straně (pokud tam nebudou destičky také), ale tam by to tak nemělo vadit.
Mno … ty mi dáváš 🙂
1) Nezapomněls tak nějak na to, že se do té nádrže lije kryogenní palivo ? Takže to pracuje i když ta věc nikam neletí, a to po všech stranách?
2) Ocel je všechno možné, ale není sobecká … takže teplejší kousky, se o své teplo ochotně podělí se studenějšími kousky.
3) I pod tím štítem bude docela dost teplo… pravděpodobně i tepleji, než na závětrné straně…
A jsme zase u počítání a pocitů 🙂
1) jasně, to znamená, že se to po natankování smrskne, to znamená menší mezery, to znamená menší převod tepla zářením
2) palivo bude silně podchlazené, hned na druhé straně toho ocelového plátu … Jak to bylo ? Vana s -180C nebo vzduch 1800C+ ? 🙂
3) Samozřejmě, že pod štítem bude dost teplo, ať už vedením nebo zářením, ale myslím si, že na závětrné straně bude tepleji než na návětrné pod dlaždicemi.
edited: otázka je, jestli tam nějaké palivo zbude = budou ho vypouštět ?
Já narážel především na to, že by k roztahování mělo docházet pouze na závětrné straně…. popravdě, to je jako bys chtěl rozdělit bazén páskou na část “močit” a “zde nemočit”…
Tak jsou to dlaždice – což znamená mezery, které se případně trochu zvětší. Proto je i významný ten tvar šestiúhelníku – který znemožňuje, aby ve spárách vzniklo nějaké delší proudění (nejpozději po délce strany destičky jakékoliv proudění po délce spáry narazí na hranu další destičky).
Předpokládá se, že spáry jsou / budou něčím vyplněné (když se podíváš na detailní fotky, tak uvidíš, že tam je nějaká světlá “hmota”). Svého času někde zaznělo vyplnění rope seal (těsnící šňůra / lano). Ale evidentně zkoušejí i nějakou “plastičtější” výplň. (Jinak třeba raketoplán používal termální deky – na zádech atd.).
Zajímavější je spíš to, že ty destičky evidentně jsou na 3 trnech… tak jak mají řešenou změnu vzdálenosti mezi těmi trny, aby to neroztrhalo destičku.
Nezapomnělo se náhodou před letem SN9 na anketu o tom, jak let dopadne?
Jak už tady psal někdo jiný, byla by to dobrá tradice.
Zapomněl jsem na to. Kdyžtak mi to před SN10 radši připomeňte. 😉
Strasne fandim spacex ale toto bolo horsie ako sn8 aspon u mna ten raptor akosi nechce posluchat no nic upratat ide sa dalej 🙂
Teda bouchlo to tentokrat s jeste vetsim vetsim efektem, protoze na placaka…Nechapu, ze kdyz to pretoci vic nez je zdravo, ze se nepokusi zvysit bleskove tah aby to zase nevytahli do svice a nepokusili se o novy landing, paliva tentokrat bylo asi dost…
Připadá mi, že u obou skoků SN8 i SN9 přišla sekvence zapálení raptorů dost pozdě. Nemáte k tomu nějaké poznatky. Není v podstatě pak čas k jakémukoli řešení problémů brzdění před přistáním.
Asi to bylo celkem tak akorát, jen bohužel ani jednou nenastartovaly správně oba motory.
Během letu vzhůru bylo na YouTube “overlook horizon” vidět, jak od jednoho Raptoru šlehají oranžové plameny – že by poškození vibracemi a zvukem při startu?
Určitě už během vzletu bylo něco špatně – při pohledu kamery, která sleduje Raptory – u SN8 žádné červené plameny někde v prostoru turbočerpadel nebyly, ale zde byly velmi dobře viditelné – jakoby některé potrubí něco propouštělo – pěkně je to vidět na videu od SpaceX
Od 6:02 na oficiálním přenosu od spaceX mega dobrý záběr.
Škoda. Problém byl v motoru. Špatně naskočil a pak zhasnul.
Na které kameře nejlépe sledovat, která bude zachycovat let?
Nejlepší záběry bude mít SpaceX, ale zatím nezveřejnili svůj přenos.