Testování prototypů pro první orbitální misi Starship finišuje, podle Elona Muska start proběhne v listopadu
Přípravy na první orbitální start Starship se pomalu, ale jistě chýlí ke konci. Testování prototypů Starship S24 a Super Heavy B7 dosáhlo nových milníků a blíží se finální zkoušky kompletní sestavy nosiče a lodi. Elon Musk zároveň nastínil, jaké testy ještě zbývá dokončit, kdy by mohl proběhnout orbitální start a co bude následovat po něm.
V posledních týdnech pokračoval ve Starbase v jižním Texasu testovací program prototypů pro orbitální misi. Loď Starship S24 nejspíš absolvovala svou poslední samostatnou zkoušku, když 8. září poprvé zažehla všech šest motorů Raptor najednou. Dalším krokem pro tuto loď asi bude až připojení k nosiči Super Heavy B7 na orbitální rampě.
Nosič Super Heavy B7 je vybaven celkem 33 Raptory a v poslední době také podstoupil řadu různých testů. Na konci srpna prototyp B7 zažehl dva motory Raptor a v první polovině září následovalo několik testů roztočení mnoha motorů najednou, avšak bez zážehu (spin prime). Vše završil zážeh celkem sedmi Raptorů, který proběhl 19. září. Dosud nikdy nebylo zažehnuto tolik Raptorů najednou. Elon Musk pak prozradil, jaké další kroky má SpaceX v plánu.
7 engine static fire pic.twitter.com/sOm8Jx8rJq
— Elon Musk (@elonmusk) September 19, 2022
Hned následující den, tedy 20. září, byl na orbitální rampu přepraven nový prototyp Super Heavy B8. Ten zatím není vybaven motory ani roštovými kormidly, a tak nejdříve absolvuje pouze tlakové zkoušky s plynným a kryogenním dusíkem. Super Heavy B7 poté byla odvezena z rampy zpět do montážního areálu, kde podle Elona Muska podstoupí „upgrady robustnosti a spolehlivosti“. To by mělo znamenat především doinstalování chybějících ochranných krytů kolem motorů.
Booster 7 transported back to the Starship factory for robustness upgrades ahead of flight pic.twitter.com/NfMCsX0PrY
— SpaceX (@SpaceX) September 22, 2022
Elon Musk dodal, že prototyp Super Heavy B7 je stále určen pro první orbitální let, ale bude to prý trochu riskantní. Důvodem je to, že SpaceX řeší ochranu okolních Raptorů při selhání jednoho z nich během letu. Vyráběný prototyp Super Heavy B9 podle Muska obsahuje řadu vylepšení, včetně robustnější ochrany motorů. Oproti tomu prototyp B7 se začal vyrábět už před rokem, a tak těmito vylepšeními nedisponuje. Ochranné kryty motorů tedy musely být na B7 nainstalovány až zpětně a zřejmě nejsou tak dobré jako ty na B9. To nejspíš znamená, že pokud při první orbitální misi katastrofálně selže jeden či více Raptorů během letu, mohlo by to způsobit kaskádovité selhání dalších Raptorů.
Nicméně ještě než první orbitální start proběhne, je potřeba dokončit pár finálních testů. Po dokončení upgradů Super Heavy B7 se tento nosič nejspíš vrátí na orbitální rampu a podle Elona Muska bude další velkou zkouškou připojení Starship S24 k Super Heavy B7 a provedení plnohodnotné tankovací zkoušky kompletní sestavy lodi a rakety. V minulosti jsme už měli možnost vidět spojenou Starship S20 se Super Heavy B4, ale tyto starší prototypy společně podstoupily pouze tankovací zkoušku s kryogenním dusíkem. Infrastruktura na orbitální rampě totiž tehdy ještě nebyla připravená na tankování pohonných látek. Tentokrát tedy poprvé uvidíme tankování metanu a kyslíku do nosiče i lodi najednou. A nakonec je v plánu ještě zážeh všech 33 Raptorů na Super Heavy B7 (zřejmě s připojenou lodí S24). Podle Elona Muska by tento finální test mohl proběhnout už za pár týdnů.
Za předpokladu, že zbývající pozemní testování Super Heavy B7 a Starship S24 proběhne bez vážnějších komplikací, orbitální start by se mohl stihnout ještě letos. Elon Musk aktuálně uvedl, že nejdřívějším možný termínem je konec října a listopad je prý „velmi pravděpodobný“. Jak víme už z dřívějška, při tomto testu se kosmická loď S24 pokusí přistát pouze do oceánu v okolí Havajských ostrovů (pokud loď vůbec přežije žhavý návrat z oběžné dráhy). V případě Super Heavy B7 proběhne buď přistání do vod Mexického zálivu, nebo se SpaceX možná rovnou pokusí o zachycení přistávající rakety pomocí Mechazilly na startovní rampě.
Během první orbitální mise ale nakonec neproběhne test vypuštění družic Starlink nové generace. Loď S24 sice má ve svém nákladním prostoru nainstalován mechanismus pro vypuštění těchto družic, avšak otevírací dveře, kterými měly být družice vypouštěny z lodi, byly aktuálně napevno zakrytovány. První exempláře družic Starlink V2 tedy ponese až některá z budoucích lodí Starship. Například před pár dny byl ve Starbase nainstalován vypouštěč družic do jedné z budoucích Starship (mohlo by jít o S27):
A new full size Starlink V2 satellite deployment machine (PEZ) was installed in a future Starship payload bay today.
9/21/22https://t.co/qn7TnVyZhRhttps://t.co/lqMPEMdyvz pic.twitter.com/NvqJBwFz7f
— Starship Gazer (@StarshipGazer) September 21, 2022
Otázkou však je, jestli SpaceX bude mít pro první orbitální misi včas vyřízenou startovní licenci od Federálního leteckého úřadu (FAA). Ten v červnu vydal rozhodnutí, že SpaceX nemusí kvůli startům Starship ze Starbase vypracovávat novou studii environmentálních dopadů, avšak než firma obdrží finální povolení umožňující až 5 orbitálních startů ročně, musí implementovat několik desítek změn a nápravných kroků. Jedá se o relativně malé úkony, takže SpaceX snad nebude mít problém všechny požadavky splnit a do listopadu povolení získat.
Na druhou stranu je potřeba brát Elonovy odhady s rezervou, protože například letos v červnu očekával, že Starship S24 dokončí testování v červenci (nakonec to bylo až v září) a že pár S25/B8 bude připraven na start v srpnu (ve skutečnosti tyto prototypy pro druhou orbitální misi zatím ani nezahájily testování). Nečekané komplikace jako třeba červencový výbuch při testování Super Heavy B7 zkrátka hodily do těchto optimistických plánů vidle a nelze zaručit, že SpaceX nepotkají další zdržení, se kterými původně firma nepočítala.
Podle Elona Muska bude SpaceX mít v době první orbitální mise připraveny rovnou dvě sady prototypů Super Heavy a Starship schopné orbitálního startu, přičemž další nový pár bude dokončen každé dva měsíce. To pravděpodobně znamená, že druhý orbitální start by proběhl s prototypy B8 a S25, které jsou v podstatě totožné jako B7 a S24 a v současnosti už jsou připravené na zahájení vlastního pozemního testování. SpaceX chce údajně provést druhý orbitální start do 30 dnů po tom prvním.
Dále ve Starbase probíhá výroba prototypů Super Heavy B9 až B12 a Starship S26 až S29 a nejspíš i dalších. Prototypy B9 a S26 prý budou mít vylepšené Raptory, které budou o něco jednodušší na výrobu, budou mít mírně vyšší tah a také budou obsahovat elektrický systém pro vektorizaci trysky. Lodě S26 a S27 však zřejmě nebudou vybaveny tepelnou ochranou ani řídicími klapkami. Zatím ale není znám přesný důvod. Zato Starship S28 je první prototyp, který je vybaven ploššími vrchlíky, které zvýší užitečný objem nádrží kosmické lodi. Teprve čas však ukáže, které prototypy nakonec poletí na oběžnou dráhu a jak budou vzájemně spárovány. Některé z nich navíc nejspíš budou startovat z Floridy místo ze Starbase.
SpaceX v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě momentálně buduje novou orbitální rampu pro Starship ve stávajícím odpalovacím komplexu LC-39A a o pár kilometrů vedle zároveň vzniká areál pro výrobu floridských Starship a Super Heavy. Rampa ale zřejmě bude hotová o něco dříve než továrna, protože Elon Musk aktuálně potvrdil, že první floridské starty Starship využijí prototypy, které budou do Kennedyho kosmického střediska dovezeny po moři ze Starbase. První Super Heavy by podle Elona Muska mohla stát na floridské rampě někdy v druhém čtvrtletí příštího roku. Článek NASA Spaceflight před časem uváděl, že Super Heavy B10 měla být určena pro start z Floridy, ale není jasné, jestli to stále platí. Každopádně prototypy Starship a Super Heavy vyrobené v budovaném floridském areálu SpaceX na Roberts Road přijdou na řadu až o něco později.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Detaily k novému uzamykání B+S.
https://twitter.com/Grandpajoe42/status/1587831429920165888?t=lXTvmV_ke_HjEfBXLP5Wwg&s=19
Zatím se tu překvapivě neobjevila informace, kterou před pár dny na redditu zveřejnil údajný zaměstnanec SpaceX, podle níž “je problém s celou sestavou”, což byl důvod k sesazení.
Nerad sdílím nepotvrzené informace, jejichž pravdivost nelze ověřit a zdrojem je pouze “údajný zaměstnanec na Redditu”. 🙂 Pokud je to pravda, jistě se o tom dříve nebo později doslechneme také z nějakého důvěryhodnějšího zdroje.
Vzhledem k Muskově konstantě také předpokládám start na orbitu spíše počátkem příštího roku 2023. Termínem startu byl např. červenec 2022.
“Rampa ale zřejmě bude hotová o něco dříve než továrna”
Nemusí byť celkom pravda. Továrňa môže byť hotová, ale treba počítať aj s časom potrebným na dokončenie letového exempláru, popr. náboroch, atď.
ADD: osobne si myslím že skorej dokončia budovu než rampu a infraštruktúru.
Pracanty na Floridě těžko seženeš. Proto starbase a přesun SHS lodí na floridu.
Florida je drahá destinace.
A aj práve pre to, tvrdenie v úvodzovkách nemusí byť pravda.
Doufám, že nám SpaceX nadělí orbitální let Starship alespoň k letošním Vánocům, když už to nevyšlo k těm loňským. Klidně bych bral i start na Silvestra s ohňostrojem. Hlavně, ať už letí! 🙂
Mnoho nadeji bych do toho nevkladal …
Hlavně ať už letí a hlavně nerozpadne se, takže reálně 2023. I tak by SpaceX nechala polomrtvý BO za sebou a dotahovala by se časově na SLS.
SLS jde zítra do VAB. Zatím ani nenaplnili na 100% nádrže.
Ian zasáhne Tampu a okolí.
SHS jde hodně na limity.
Kaskadové selhání motorů snad nenastane. Ochrana před vibracemi a hlukem je ale potřeba.
Jak někdo psal, SHS je bestie.
Pokaždé když vidím ty motory, tak se mi vybaví N1.
Je jich hodně a jak psal EM, základ je zabránit poškození motorů navzájem.
Aj tak do dnešneho dňa neviem pochopiť prečo sa vybrali cestou tolkych motorov. Veď práve história ukázala že množstvom motorov sa zvyšuje riziko zlyhania. Aj Vďaka Verhnerovmu Saturnu V ktorý stavil práve skôr na veľkosť motorov ako na počet, Amíci vyhrali závod o mesiac. Doba je iná to chápem ale v jednoduchosti by mohol byť ten pravý kluč. A ak sa dobre pamätáte Elon je práve typ človeka ktorý všade razí jednoduchosť od designu až po funkčnosť. Preto si neviem tento krok vysvetliť. No ale nevadí. Uvidíme či to bolo správne rozhodnutie.
Redundance. Taky pokroky, který umožní zajistit kvalitu výroby nebo monitorování a řízení stroje za letu a tedy snížit riziko selhání.
A hlavní důvod jednoduchá možnost přepravy. Nejedná se o nadmerný náklad. Jinak souhlas.
Když to hodně zjednoduším:
Čím větší motor tím větší zejména komora.
Čím větší komora, tím větší nároky na samotnou komoru, pumpy, chlazení…. A v konečném důsledku trochu horší poměr tah vůči hmotnosti. Čím větší komora, tím větší problémy se stabilitou a rovnoměrností spalování, mísením atd. (nižší efektivita).
Opačný směr má také své problémy a limitující extrémy (některé věci prostě mají určitou minimální velikost)…
A když se tohle a pár desítek (tisíc) dalších parametrů zváží, tak ti vyjde nějaká optimální velikost motoru pro daný účel … a ten pak postavíš.
Hlavní důvod je úplně jednoduchý. Dnes prostě nikdo není schopen vyrobit tak siné motory, jako měl Saturn V.
Schopnost by byla, ale není pro to důvod. F1 je na dnešní poměry poměrně neefektivní motor