Suborbitální lety SpaceX

Starship Falcon a Dragon

První integrovaný let Starship (Foto: SpaceX)

Kliknutím na název mise se dostanete na detailní profil mise nebo článek s dodatečnými informacemi a zajímavostmi.

Data jsou uvedena v SEČ/SELČ.

Poslední aktualizace:

  • 20. 11. 2024 – Proběhl šestý testovací let
  • 13. 10. 2024 – Proběhl pátý integrovaný let Starship; přidán šestý let
  • 6. 6. 2024 – Proběhl čtvrtý integrovaný let Starship; přidán pátý let
  • 14. 3. 2024 – Proběhl třetí integrovaný let Starship; přidán čtvrtý let
  • 9. 11. 2023 – Třetí integrovaný let zřejmě proběhne nejdříve v únoru 2024 (pravděpodobně s prototypy S28 a B10)
  • 27. 5. 2023 – Druhý integrovaný let Starship proběhne s prototypy S25 a B9
  • 29. 4. 2022 – Seznam byl přepracován a nyní zahrnuje všechny suborbitální lety SpaceX

Starship a Super Heavy

Datum Mise SS SH Cíl/apogeum Rampa Přistání (SH/SS)
19. 11. 2024 Šestý integrovaný let SHS S31 B13 cca 190 km BC – orbitální 💧 / 💧
13. 10. 2024 Pátý integrovaný let SHS S30 B12 cca 212 km BC – orbitální ✅ / 💧
6. 6. 2024 Čtvrtý integrovaný let SHS S29 B11 cca 213 km BC – orbitální 💧 / 💧
14. 3. 2024 Třetí integrovaný let SHS S28 B10 235 km BC – orbitální
18. 11. 2023 Druhý integrovaný let SHS S25 B9 235 km BC – orbitální
20. 4. 2023 První integrovaný let SHS S24 B7 235 km BC – orbitální
6. 5. 2021 Let Starship SN15 SN15 10 km BC – suborb. A
30. 3. 2021 Let Starship SN11 SN11 10 km BC – suborb. B
4. 3. 2021 Let Starship SN10 SN10 10 km BC – suborb. A
2. 2. 2021 Let Starship SN9 SN9 10 km BC – suborb. B
9. 12. 2020 Let Starship SN8 SN8 10 km? BC – suborb. A
3. 9. 2020 Skok prototypu SN6 SN6 150 m BC – suborb. A
5. 8. 2020 Skok prototypu SN5 SN5 150 m BC – suborb. A
28. 8. 2019 Druhý skok Starhopperu Starhopper 150 m BC
26. 7. 2019 První skok Starhopperu Starhopper 20 m BC

Legenda: = úspěšné přistání na zemi nebo zachycení; 💧= úspěšné přistání do vody; = neúspěšné přistání/zachycení; SHS = Super Heavy Starship (sestava obou stupňů); SH = Super Heavy; SS = Starship; SH = Super Heavy; S(N)x = sériové číslo Starship; Bx = sériové číslo Super Heavy; BC = Boca Chica (Starbase); LEO = Nízká oběžná dráha Země; MEO = Středně vysoká oběžná dráha Země; HEO = Vysoká oběžná dráha Země; GTO = Dráha přechodová ke geostacionární; GEO = Geostacionární oběžná dráha; PO = Polární oběžná dráha; ISS = Mezinárodní vesmírná stanice; SSO = Heliosynchronní oběžná dráha; TLI = Trajektorie pro cestu k Měsíci; TMI = Trajektorie pro cestu k Marsu


Falcon a Dragon

Datum Mise Stroj(e) Videa Místo/rampa Poznámka
19. 1. 2020 Test úniku Dragonu za letu F9 + Dragon 1, 2, 3, 4 LC-39A Podrobný profil mise
6. 5. 2015 Test úniku Dragonu z rampy Dragon 1, 2, 3 SLC-40 Článek o tomto a podobných testech
22. 8. 2014 5. testovací let F9R F9R Dev1 1, 2 McGregor výbuch po aktivaci destrukčního systému, raketa se odchýlila od plánované trajektorie kvůli zablokovanému senzoru
1. 8. 2014 4. testovací let F9R F9R Dev1 McGregor neznámé parametry testu
17. 6. 2014 3. testovací let F9R F9R Dev1 1 McGregor let do výšky 1000 m
1. 5. 2014 2. testovací let F9R F9R Dev1 1 McGregor let do výšky 1000 m
17. 4. 2014 1. testovací let F9R F9R Dev1 1 McGregor let do výšky 250 m
7. 10. 2013 8. test Grasshopperu Grasshopper 1 McGregor let do výšky 744 m
13. 8. 2013 7. test Grasshopperu Grasshopper 1, 2 McGregor let do výšky 250 m, poprvé s odklonem do strany
14. 6. 2013 6. test Grasshopperu Grasshopper 1 McGregor let do výšky 325 m
17. 4. 2013 5. test Grasshopperu Grasshopper 1, 2, 3 McGregor let do výšky 250 m
7. 3. 2013 4. test Grasshopperu Grasshopper 1, 2 McGregor let do výšky 80 m
17. 12. 2012 3. test Grasshopperu Grasshopper 1, 2 McGregor let do výšky 40 m
1. 11. 2012 2. test Grasshopperu Grasshopper 1 McGregor let do výšky 5,4 m
21. 9. 2012 1. test Grasshopperu Grasshopper 1 McGregor let do výšky 1,8 m

Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
daevid

SN9 pristavaci manever. Vidno ze tentokrat rozmyslali viac jak pristat s co najmensim rizikom pre rampu a zariadenia. Starship natocili do smeru pristatia kde neni nic, tj. do tej strany sa robil aj relight. Oproti SN8, ktory smeroval niekde smerom na starhopper..

vencour

Nepletu se, že “zkoušky zastavení za letu”, tedy jako by chtěli přistát třeba už v 3 nebo 5 km ještě nedělali? Udělat otočku, jako že přistáváme … ale vysoko ve vzduchu … a můžou pak pokračovat směrem dolů a to by už měli dát a rozpitvat nebo zkoumat nerozflákanou raketu?

Drewitz

Je problém s odporem vzduchu. Čím výš se obrat udělá, tím větší zátěž odporu vzduchu d o spodní části rakety. Navíc vyšší rychlost rakety a nutnější větší tah na brždění. Takže také to nemá jen plusy. Ale jsem si jist, že v SpaceX jsou ti nejlepší borci a že to dají do kupy. Už jen to, že navigace funguje super, protože oba neúspěšné pokusy o přistání skončili na místě kde měly a ne někde o 50km dále v oceánu je super.

Richard Dědič

To by potom při finálním přistání museli brát palivo z hlavních nádrží, protože “header tanks” jsou dimenzované jen na jedno přistání. Ale za pokus by to IMO stálo, zbyl by i čas v případě nutnosti nastartovat třetí motor apod.

Bigbaz

Treti motor startovat nemuzou, protoze ho nemaji predchlazeny. Pri pokusu o start by se jim nejspis roztrhal.

vencour

To jako fakt, mají raketu, která chce lítat okolo Země a může jen 2x “startovat” motory?
Tohle je pořád jen technologický demostrátor nebo už pokus o finální verzi, když se to ujme?

Co mi uniká?

PetrK

To, že to tak je teď neznamená, že to bude navždy ..

Ricardo

vencour a Richard Dědic…… pánové to je geniální nápad. SS by klidně mohla simulovat přistání třeba ve výšce 1km a kdyby něco selhalo tak by pořád měli cca 30s do dopadu aby nahodili 3. motor jako zálohu.

Hlavní nádrže musí být prázdné pro re-entry protože by se jim palivo jinak všechno odpařilo. Ale jako záloha pro přistání by tam pár tun vůbec nemuselo vadit.
.
.
Navíc víme že přistání poprdeli ala F9 Starship nedělá problémy, takže by mohli nacvičovat bellyflop každý den a nemuseli by u toho pokaždé rozflákat celou loď. Tedy pokud by nedošlo k utavení Raptorů jako u SN8. Jenže to už je otázka řídicího SW. U přistání nejspíš mají bezpečnostní odstavení Raptoru natvrdo zablokováno, protože tam jde o vše. Detekovat přebytek kyslíku aby zabránili utavení je triviální věc, pak stačí jen otevřít ventily hlavní nádrže a znovu restartovat Raptory a normálně přistát poprdeli.

Invc

Ten motor může být startován bezproblémů opakovaně… jen na to musí být připraven (pár s to trvá…).

Navíc tady si nejsem jistý, jestli náhodou to není tak, že k header tankům jsou připojeny jen některé motory.

Pavel Šafář

Tady nejspíše všechny tři, ve výsledné SS to budou jen tyto prostřední.

Invc

To není úplně možné… hlavní nádrže potřebují prázdné.

Pár / desítek tun kapalného paliva v obrovské nádrži při prudkém pohybu, by zcela zásadně změnilo chování …

Podívej, co se stane, když chceš jen zpomalit poloprázdnou cisternu … a to co tady předvádějí, by byl spíše ekvivalent losího testu …

MilanM

Copak asi dělá palivo v nádržích po tom zhoupnutí? Nemůže dojít k přerušení dodávky paliva? Možná by bylo dobré stabilizovat raketu do svislého směru dříve. Test tohoto manévru by se možná měl uskutečnit výše, aby byla šance na opakování.

Ivo Janáček

Taky mám pocit, že by to možná mohli zkusit, navíc to vypadá, že ty křidélka jsou dostatečně velká na to, aby tohle provedli bez motorů. Pokud by to takhle šlo provést, pak by to asi bylo lepší i z hlediska bezpečnosti.

Michal

Pisal som to uz davnejsie ale naozaj sa obavam toho ze tie raptory su aspon podla mna zavazny problem mozno sa poskodzuju hned na starte ked dostanu, spatnu supu ten deflektor tam asi chyba aby to odviedol prec ale bohuzial na marse tiez nic nebude verim ze sa s tym popasuju

PetrV

Hezký let, vypouštěli palivo při klesání? Ten belyflop s přistáním je oříšek. Pokud se dá do SS rotace při belyflopu, tak se to špatně zastavuje. Možná malá tryska na špici?

Ricardo

U SN9 došlo opět ke zhasnutí druhého motoru, stejně jako u SN8. Tentokrát mnohem dřív a bez zelených plamenů, což může znamenat že problém bude jiného rázu než u SN8. Skoro to vypadalo na závadu na tom druhém Raptoru nebo si opět cucnul bublinu v palivovém systému.
.
.
SN10 má letět dnes?

PetrK

SN10 pravděpodobně dostane minimálně ten Raptor, co ho vzali včera k launchpadu jen na výlet. Pak nějaké statické zážehy … Druhá polovina února nejdříve tipnul bych si. Tedy jestli včera nechytla nějaký šrapnel …

Ricardo

Vypadalo to, že i ten jeden Raptor měl problém běžet na plný výkon, takže IMHO stále problém s dodávkou paliva přetrvává. Tentokrát asi ne s metanem ale naopak s LOX.
.
To znamená docela problém pro SN10. Buď ji rozpárat a modifikovat dle poznatků z havárie SN9 nebo má SN10 jiné konstrukční řešení toho problému z SN8 a mohla by letět relativně brzy.

PetrK

Osobně mám strach, aby nebyl problém v Raptorech …

Ivo Janáček

Mám podobný pocit, přece jen to je velice dynamická část letu a ty čerpadla resp. jejich ložiska asi dostávají zabrat.

Petr Šída

Ten problém ale nastal už při startu ještě v horizontální poloze, tam bude pes zakopaný v něčem jiném

o raptory bych se tak nebál, na to, jak čerstvý to je motor a jak je extrémní, je slušný výkon, že zvládá mnoho minut běhu při cestě nahoru a pak restart

přeci nečekáte, že to celé dají na první dobrou, jako jsou dobrý, ale tak moc zase ne

PetrK

To zrovna nečekám, ale pokud budou muset hrábnout do Raptoru, tak je to větší problém, než hrábnout do nádrže nebo potrubí nebo dynamiky letu …

Martin B

Do Raptoru hrabou permanentně. Ten je stále ve vývoji a už několikrát dělali radikální změny a určitě nebyly poslední.

Ricardo

Možná SN10 má jiné řešení toho problému z SN8. Jinak by asi nedávalo smysl kompletovat SN10 když nemají zpětnou vazbu z SN9. Takový diletant Elon není aby zpětně kuchali SN10 kvůli úpravám.

PetrK

No kolem SN50 se to mělo ustálit, jestli se dobře pamatuji. Navíc není hrábnutí jako hrábnutí a co se týče radikálních změn, tak tam záleží, co si kdo pod tím představuje.
Třeba předělání hřídelí čerpadel může mít vliv na kompletní strukturu motoru, bude jinak reagovat na harmonické frekvence, změní vyvážení, vyžádá si jiné uchycení … Nebo taky nemusí …

igle

Ten motor ani pořádně nenaběhl podle videa. Jen se tam o něco snažil, ale nenastartoval…

Radek

Mě přišlo že po zapnutí něco prasklo/bouchlo a motor zhasnul, bylo vidět že z něj něco odlétlo. Také bych to tentokrát viděl na problém přímo s motorem.