Aktuality

Tesly v tunelech pod Las Vegas se nejspíš v dohledné době neobejdou bez lidských řidičů

Společnost Boring Company v červnu spustila provoz tunelového dopravního systému Loop v Las Vegas, který usnadňuje přesun návštěvníků napříč zdejším rozlehlým výstavištěm. Dopravu v tunelech zajišťují běžné elektromobily Tesla, které vozí pasažéry mezi třemi stanicemi maximální rychlostí 64 km/h. Auta jsou momentálně ovládána manuálně řidiči firmy, ale plán je časem přejít na zcela autonomní systém bez řidičů. Očekávalo se, že autonomní provoz bude zaveden do konce tohoto roku, ale nyní to vypadá, že to bude jinak.

Tesla v tunelu Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

Loni v květnu informoval web The Verge, že Tesly v lasvegaských tunelech budou nejdříve jezdit s řidiči, ale časem se budou pohybovat zcela autonomně. Předtím ale měl přijít mezikrok ve formě systému, kdy by automobily následovaly žlábek a senzory rozmístěné v tunelu, takže by se sice obešla bez řidičů, ale nešlo by o inteligentní autonomní systém. Teprve někdy později mělo přijít autonomní řízení, až bude možné zaručit, že to je bezpečné. Není jasné, jestli plán se žlábkem stále platí, ale web Las Vegas Review-Journal letos v lednu uvedl, že plně autonomní systém má přijít do konce roku 2021.

Tesly v tunelech ale zatím nejsou autonomní, dokonce ani nesmějí používat standardní asistenční systémy jako automatické nouzové brždění, varování před hrozícím nárazem nebo adaptivní tempomat. V srpnu ale web TechCrunch získal interní dokumenty, ve kterých šéf Boring Company Steve Davis žádá vedení výstaviště o povolení používat tyto systémy v zájmu dodatečné bezpečnosti provozu v tunelech. To vyvolalo debatu o systému Autopilot a problematice zcela autonomního řízení, avšak Davis upřesnil, že prozatím nežádá o povolení autonomního provozu a jde mu jen o používání bezpečnostních a asistenčních systémů ve vozech.

Stanice Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

Přesný plán a harmonogram zavedení autonomního provozu není znám, ale je jasné, že letos se to nestihne. Steve Davis totiž v červnu uvedl, že přechod na plnou autonomii bude vyžadovat spoustu analýz, testování a validací a zabere dlouhou dobu. Další věcí je to, že řidiči dle dokumentace Boring Company momentálně slouží jako bezpečnostní prvek. V případě nouzové situace, jako je například požár, řidiči pomůžou navést pasažéry k nouzovým východům a tak podobně. Není tedy jasné, jak by to fungovalo v případě plně autonomního systému.

Venkovní stanice systému Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

V souvislosti s budoucím přechodem na autonomní provoz také dojde k vyjednání nové smlouvy mezi výstavištěm a Boring Company. Tunely totiž patří výstavišti, ale jejich provoz obstarává Boring Company, za což například v roce 2022 dostane zaplaceno 5 milionů dolarů. Velkou část nákladů ale představují platy řidičů, a tak po zavedení autonomního systému budou vyjednány nové smluvní podmínky, které vezmou v potaz, že řidiči už nebudou potřeba.

V tunelech je momentálně provozováno 62 vozů Tesla a firma požádala o navýšení počtu na 70 automobilů. Boring Company zároveň připravuje rozšíření tunelů k dvěma nedalekým hotelům a později také do zbytku Las Vegas. Výsledná síť tunelů ponese název Vegas Loop.

Zobrazit komentáře

  • Tak zatím se tam jezdí nějakou třicítkou, takže bys to dal. Ivo by to dal určitě, viz diskuze výše. A není to 5 cm, průměr vrtu je nějakých 4m, max. 4,5m minus betonová výztuha. Ale robotaxi bude jezdit rychleji, to zas jo.

    • Jízdu v úzkém pruhu nezvládá většina řidičů, viz 8 let na D1 a zácpy díky tomu, že jedou všichni vpravo. Přitom na to existuje poměrná snadná rada, nedívat se kolem, ale dopředu. Asi by to chtěli lepší výuku ze stran autoškol. Mimochodem by mě zajímalo jak si s tímto poradila Tesla, neví někdo?

      • Jet v úzkém pruhu rychlostí 30 km/h (aktuální rychlost v tunelu) asi zvládne každý řidič. Vy mluvíte o D1, kde v pravém pruhu je méně místa než v tom tunelu, a jezdí se 80 km/h. To je mnohem těžší oříšek, a asi to nebude problém autoškoly, ale vaší přezíravosti. Myslím si, že i kdyby polovina řidičů jezdila na D1 v obou zúžených pruzích, že by to zácpám skoro vůbec neulevilo.

  • Pardon za hloupý dotaz, nějakou dobu jsem to nesledoval, ale neměly ty tunely původně fungovat tak, že do nich najedete s VLASTNÍ (!) teslou nebo jiným EV, něco jako do automatického parkovacího zakladače, tam bude taková pojízdná platforma a ta vás odveze na místo určení? To už neplatí? To, jak to funguje teď, mi teda přijde hodně "improvizovaný", ale jako chápu, že všechno má svůj vývoj a zkouší se nově věci.

  • Když vidím kolik problémů mají na malém uzavřeném prostoru, kde by nasazení automatiky neměl být problém, tak kolik těch problémů bude při nasazení na reálné silnice, kterou jsou mnohonásobně složitější pro zajištění bezpečnosti provozu. O právní stránce ani nemluvím. Dále je zajímavé, že se řeší možnost požáru, kdy se obecně tvrdí, že BEV nehoří a když hoří, tak jen při poškození baterie resp. nehodě. Jelikož zde nehoda a poškození baterie nehrozí, tak to moc smysl nedává. No uvidíme jak rychle a kam se to posune.

    • Ahoj Ivo, já si tě chci trochu dobírat: Všichni zájemci, kteří se do budoucna chtějí stát testovacími řidiči Tesla FSD10.1 a výše musí nejdříve projít testem, kdy systém FSD daného zájemce sjeduje po dobu 7 dnů a vyhodnocuje jeho způsob řízení (jak prudce akceleruje nebo brzdí, jak "řeže" zatáčky, jak se lepí na zadek, jak předjíždí, jak projíždí křižovatky, atd.) Myslíš, že bys prošel? A víš, že Tesla Insurance bude v blízké budoucnosti určovat cenu havarijního pojištění právě podle těchto individualizovaných dat? Jak to vidíš, budeš mít pojistku levnou nebo drahou?

      • Já si myslím, že bych prošel naprosto v pohodě, mám za sebou přes milion kilometrů bez zaviněné nehody a s tím, že jsem mnoha zabránil díky tomu, že předvídám co kdo kdy a kde provede. Už aby takové pojistky byly u nás, bylo by to super, protože bych hodně ušetřil a snad by to byl konečně bič na ty nemehla co neumí řídit. Mám od začátku nejvyšší možný bonus, ale i tak by to pak mělo být levnější.

        • Jak se sežene od začátku nejvyšší možný bonus ?
          Já mám svoje první soukromé auto, protože jsem doteď jezdil služebákem (cca 25 let). Bonusy mám v podstatě nulové ...

          • Velice snadno, pokud byste jezdil dostatek let předtím, než začal systém bonus / makus, tak byste ho měl of začátku.

        • Hmm, a nebude tě deprimovat, že systém, který by podle tebe nezvládnul ani první(?) lekci v autoškole bude určovat cenu Tvé autopojistky?

          • Asi to špatně chápete, to jsou dvě zcela rozdílné věci.

    • Kolik jste napočítal problémů s automatikou v tom uzavřeném prostoru ?
      Musí tam nutně hořet BEV ?

      • Evidentně asi problémy mají, protože zatím tam jsou řidiči a nebo jsem ten článek pochopil špatně? Ano, máte pravdu, může tam vjet normální auto a začít hořet, na to jsem nepomyslel, ale jak jen to dělají v ostatních tunelech?

        • Omlouvám se, špatně jsem se zeptal. Z článku nutně nevyplývá, že mají technické problémy. Spíš mi to přišlo jako formální věci. A možná fakt, že se rozhodli zrušit jednu část vývoje. Nicméně, když jste říkal, "když vidím, kolik mají problémů", tak jsem myslel, že jste nějaké konkrétní zaregistroval, protože já ne.
          A druhá otázka směřovala spíš směrem - Co tam může hořet mimo auta ? Normální auto mne vlastně vůbec nenapadlo ...

          • Ano, mají spoustu problémů k vyřešení, aby tam nemuseli být ti řidiči. Když vezmeme, že je to malý uzavřený prostor a kolik je s tím problémů, pak lze předpokládat, že na silnicích to bude násobně více problémů a je jedno, jestli jde o problém řízení a nebo problém legislativní. Myslím si, že většina dnešní produkce se vůbec nemusí dožít stavu, kdy budou mít lvl5 a budou ho moci legálně používat.

            No kromě Tesly pak už jedině normální auto a nebo telefon/tablet/notebook pasažéra. Nepředpokládám, že tam bude nějaká jiná technika snad s výjimkou osvětlení, ale to tak maximálně zakouří, ale požár z toho nebude. Není tam nic jiného, co by mohlo hořet. Ještě jedině asfalt (a ten zas tak moc nehoří), ale to nevím jestli tam je a nebo je tam beton, tipuji to spíše ten beton.

          • Takže jste nic konkrétního nezaznamenal. Rozumím tomu správně ?

          • Já čerpám informace z článku, kde se píše, že řidiči tam mají být z důvodu požární bezpečnosti, takže jde o něco zcela jiného. Ale je to vlastně hezká ukázka toho, co by měl systém autonomního řízení úrovně 5 umět a to jest mimo jiné chování při požáru v tunelu. Tím nechci říct, že by to většina řidičů uměla.

          • Možná jsem to v článku nevyjádřil úplně ideálně. Nejde o to, že by tam ti řidiči museli být kvůli požární bezpečnosti, ale že momentálně je jejich přítomnost výhodou, protože můžou být nápomocní v nouzových situacích. A to se musí vzít v potaz, pokud mají být v budoucnu odebráni.

          • Ano, to znamená, že je to něco, co budou muset řešit. Ono asi není nic horšího, než požár BEV v tunelu a ještě k tomu tak malém, kam se nedostane žádná standardní technika hasičů.

    • Tak na požár musí být ze zákona připravena každá stavba a je úplně jedno, jaká je pravděpodobnost jeho vzniku.

      • To jistě ano, ale neznám žádný tunel pro auta, kde by musel být v autě průvodce, aby lidi zachránil v případě požáru.

        • Na 1,5km dlouhém úseku výstaviště.
          Až Boring Company dostaví celoměstský tunel v Las Vegas, tak už tam budou jezdit autonomní vozy.

    • No ona úroveň 5 nikdy fungovat nebude v provozu spolecnem s lidskými řidiči v normálních autech. Digitální svět Tesel bude vždy podmnožinou analogového světa řidiče člověka. Co už 🤪

    • byrokracia nešla nikdy súbežne s technológiami, bohužiaľ.

      • Tak, tak, pravdu díš, Mehu, jel jsem tím tunelem letos v srpnu a všimnul jsem si, že na jednom rohu vjezdového portálu se odlupuje omítka. Za chvíli to bude celé zborcené.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024