Tesla

Teslou k moři s karavanem a ročním dítětem

Máme za sebou road tripy s Teslou Model 3 do Chorvatska nebo do Španělska. Minulý rok se nám ale narodilo dítě a přemýšleli jsme, jak to uděláme tento rok. Nedávno jsme pořídili Model Y s tažným zařízením, tak volba byla jasná. Půjčíme si karavan a dojedeme k moři! V článku najdete naše zkušenosti z této dovolené.

Trasa našeho road tripu

Karavan

Slyšel jsem, že u elektromobilů s velkým karavanem výrazně roste spotřeba a snížený dojezd už je nepohodlný. Hledali jsme proto co nejmenší karavan. Zároveň naše dítě potřebuje pro spánek dětskou postýlku a hledali jsme takový karavan, kam se postýlka vejde. Nakonec vyhrál karavan Tomplan Tommy. Je na podvozku malého vozíku. Ale vevnitř je dost prostoru na dětskou postýlku a jednoho dospělého (druhý dospělý spal v autě na matraci DreamCase). Překvapily i další vychytávky jako kuchyňka s plynovým vařičem a ledničkou dostupná zezadu, solární panel, Bluetooth repráčky a vnitřní osvětlení.

Tesla Model Y a karavan Tomplan Tommy v kempu

Nabíjení

Jeli jsme k nejbližšímu moři do Polska u Koszalinu. Nabíjení po cestě nebylo ideální. V Polsku není moc rozvinutá síť Superchargerů, u nás jsme na tom mnohem lépe. Superchargery pružně reagují na cenu elektřiny, takže tam bylo nabíjení nejlevnější. Ostatní poskytovatelé nabíječek mají pořád ceny vysoké, drží je na cenových stropech (stejná situace je i v ČR).

Nabíjeli jsme na Superchargeru u Wroclawi. Byly tam pouze 4 stojany, takže bylo docela narváno. My měli štěstí a dostali se hned na řadu, ale za námi se vytvořila fronta 4 aut. Pak jsme nabíjeli na Superchargeru v Poznani. Tam bylo stojanů dost, ale je to neprakticky umístěno v centru města a špatně se tam zajíždělo s karavanem.

Ve zbytku Polska jsme využili služeb jiných nabíječek. Založil jsem si účet v aplikacích Orlen a Greenway, což jsou nejrozšířenější sítě v Polsku. Platili jsme tyto ceny:

  • Supercharger: 8,70 Kč/kWh
  • Orlen AC: 10,50 Kč/kWh
  • Orlen DC: 15,90 Kč/kWh
  • Greenway DC: 17,60 Kč/kWh

Nejvíc nás překvapilo nabíjení v kempech. Nejdřív jsme spali v kempu uprostřed Polska. Tam elektřina stála krásných paušálních 65 Kč za noc. V kempu u moře se ale platilo za kWh a cena byla docela nastřelená. Pro samotný karavan by to bylo jedno, ale pro elektromobil nic moc. Cena byla 19 Kč/kWh, což bylo nejdražší dobíjení na celém výletu, víc než dvakrát dražší než Supercharger! A přitom to byla jen pomalá zásuvka s výkonem 3 kW.

Shrnutí

Celkem jsme za 7 dní urazili 1710 km. Spotřebovali jsme 388 kWh energie a průměrná spotřeba byla 227 Wh/km. Spotřeba mě příjemně překvapila. Bez karavanu máme v létě kolem 190 Wh/km, takže karavan zvedl spotřebu o 20 %. S ročním dítětem to byla trochu výzva. Museli jsme častěji zastavovat a časovat řízení na dobu, kdy náš syn přes den spal. Ale dali jsme to! Vykoupali jsme se v moři, projeli Polsko a máme spoustu nových zážitků. Poslední noc jsme se dokonce odvážili spát „na divoko“ mimo kemp.

Pohoda u karavanu mimo kemp

Pokud si objednáte novou Teslu, budu rád, když využijete můj referral, získáte tak slevu až 20 000 Kč.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Tohle me fascinuje, nekdo si koupi auto za mil+, ktery ho ve ztrate hodnoty a nakladech stoji min 10 litru mesicne aby pak jel jak socka do kempu do polska, kde ma more v lepsim pripade 22 stupnu (ideal pro rocni dite) a chodil s*at na spolecny kadibudky. To si rasi koupim auto co me v nakladech stoji pulku a tech 60 litru za rok muzu v klidu zainvestovat do dovoleny abych se cejtil jako clovek ...

    • Nástup elektromobilů probíhá po S křivce, stejně jako každá jiná inovace. Když začaly automobily, většina těch s koňmi si ťukala na čelo: je to drahé, dělá to kravál, kouří se tomu z výfuku, musí se do toho lít palivo!, ... atd.
      Auta si kupovali movití nadšenci, kterým nevadilo zamazat se od oleje, když museli cestou opravovat. Early Adopters. Jak to dopadlo, víme.
      V životě se nemusí všechno poměřovat pohledem cena/výkon. Za koníčky taky utrácíme často bez perspektivy "návratnosti investice" - prostě nás to baví a to stačí.

      BTW byl jste někdy v poslední době v Polsku u moře?

      Děkuji autorovi článku za sdílení zkušeností.

      • Pominuli fakt, ze Balt je nejspinavejsi more v Evrope, tak mi proste unika ten smysl. Aneb neco ve smyslu pojedu delsi, ale o to horsi cestou. Me treba bavi si za vydelane penize uzivat, pokud nekoho bavi vydelane penize vyhozovat z okna, jenom aby mel pocit ze je cool proc ne ... btw: prave jsem v Albanii a krase vidim to pozerstvi, kdy maji balkanci potreby se predvadet na co maji, ikdyz kolikrat zijou ve chlive ...

        • Přeji příjemnou dovolenou strávenou na internetu v diskuzi komentováním, jak mají ostatní naprosto příšernou dovolenou. Jsem rád, že si ty peníze takto krásně užíváte :-)

      • Jenže tehdy si to kupovali nadšenci, časem všichni komu se to nakonec stalo výhodným. Nikdo jim tehdy nepřišel zastřelit koně, že takhle to od zítřka bude lepší. V tom je ten problém.

        • Vám také nikdo nepřijde zítra sešrotovat spalovací auto. Omezení koupě nového nebo provozu starého ano, ale to snad s koňmi nebylo? První zákaz vjezdu koní do nějaké oblasti možná také vyvolal pozdvižení, ale nyní tu není žádný spolek, který by prosazoval, aby koně mohli třeba na magistrálu nebo aby měli povoleno na Staromáku volně kálet na náměstí.
          To, že tu máme X a nevidíme problém, neznamená, že až bude chtít toto X 8 miliard lidí, že to problém nebude a třeba ty X dokonce bude nutné "zastřelit" a nahradit Y, ať je to X kůň, spalovák nebo třeba DDT.

    • Me to prijde jako urcita forma flagelace, obzvlast to omezovani se a planovani obskurni trasy pres spoustu nabijecich stanic, aby vubec dojel.

  • Nevím, zda nejde o chybu, ale proč u některých komentářů není povoleno hlasovat? Máto to tak taky?

  • Super článek. Ukazuje, jaký je rozdíl v ježdění klasickým dieselem s dojezdem 1000 km a elektroautem. V případě mého dieselu bych nataknoval před odjezdem a pak někdy po cestě od moře zpátky. Při spotřebě na dlouhých trasách, která se pohybuje mezi 5,5 - 6,0 l / km by mi vyšel kilometr na 1,8 Kč/m. Autor článku raději neuvedl, kolik za elekrickou energii celkem zaplatil a kolik času nabíjením ztratil. Každopádně, pokud chcete komplikovanou dovolenou, zvolte na cestu elektrické auto. To je závěr článku.

    • A prozradíte, se kterým autem máte zkušenosti s jízdou s karavanem za 5,5-6 l a kde že tankujete naftu za 31,3 Kč (1,80*100/5,75)?

      • A prozradíte, se kterým autem velikosti TMY (~Kodiaq) máte zkušenosti s jízdou s karavanem za 5,5-6 l a kde že tankujete naftu za 31,3 Kč (1,80*100/5,75)?

    • Platil jsem za nabíjení 4357 Kč, tzn. vychází mi to 2.5 Kč/km. To je opravdu nic moc. Nicméně je to dost způsobené napálenou cenou elektřiny místních provozovatelů ještě z dob energetické krize. To brzo spadne dolů, na superchargerech už to spadlo. Nabíjením jsem neztratil žádný čas, vždycky to máme spojené s nějakým jídlem/nákupy/protáhnutí se. Jen to chce trochu víc plánování.

  • My máme práve za sebou 4.5km trip s TMY cez juh Francúzska, spali sme v aute. Skvelý voz na tieto druhy výletov.

    • V aute jsem naposledy spal kdyz jsem mel formana. Kazdy ma dnes snad na hotel ne? Ale kdyz si auta za >1mio. kupuje kazda socka, tak se nelze divit, že už nezbyvaji lowe na hotel;-)))

  • Moc díky Davide! Mám Vaše praktické články o zkušenostech z běžného života moc rád. Jsou kolikrát přínosnější než pročítat desítky technických webů, aby člověk došel k odpovědím, které hledá. Chci se zeptat na jednu hloupost, která mě vždycky zajímala. Co ma člověk za možnosti, když by mu došla kompletně šťáva někde v koloně nebo v jine neplánované situaci na cestě?

    • Zdravím, jsem rád že se článek líbil!

      Ohledně "došlé šťávy": jak tady píšou jiní, prakticky se to moc nemůže stát. V koloně má auto malou spotřebu, elektromobil je naopak do kolony lepší než spalovák. Asi by se mohla stát souhra několika okolností: jedete na nabíječku s malou rezervou, třeba 3% na dojezdu. Jedete po dálnici 150 km/h, takže to sežere víc než ukazuje dojezd a na dojezdu vám to píše 1%. A do toho se stane něco že přejedete dálniční exit, nebo je cesta zavřená a musíte to složitě objíždět. Auto vás ale bude dlouho dopředu varovat, bude vám říkat ať nejedete 150 km/h, musíte opravdu hodně varování ignorovat. A i když budete mít 0%, tak ještě třeba 10km můžete jet. Ale na 0% už to není garantované, kdykoliv se vám může stát že auto napíše "Car powering down, stop safely". Máte čas zaparkovat na nějaké bezpečné místo na kraji silnice. Už vám to nedovolí řídit a musíte si zavolat odtah na nabíječku.

      • Díky za článek a doplním k tématu.
        Dle testů TM3 co jsem našel - venku 30°C, nastavení klimatizace na 20°C a na automatiku (automatické nastavení vnitřní cirkulace dle vlhkosti).
        Ve vyhřátém autě na slunci celkový odběr baterie začal na 5 kW, asi minutu klesal ke 2,5 kW, kde se ustálil a po další minutě, kdy bylo dosaženo požadované teploty (snížení vnitřní teploty z 28°C na 20 °C) se odběr ustálil na 1 kW, což znamená 0,5 kW odběr systémů + 0,5 kW odběr klimatizace.
        Odběr je to tedy méně než 0,1 kWh první minutu, méně než 0,05 kWh druhou minutu (0,15 kWh na počáteční ochlazení) a poté stálý odběr 1 kWh za hodinu.
        Když to přepočteme na ty katastrofické scénáře zde v diskuzi, tak řekněme, že jedeme celkem na doraz, tedy máme nabíječku 20 km daleko, svítí zbývající dojezd 50 km, máme tedy 30 km k dispozici, což odpovídá nějakým 5 kWh, tedy pohodlným 5 hodinám v autě se zapnutou klimatizací.
        Dále nejmenší dojezd z Tesel když svítí nula má TM3 Standard Range a to 30 km, tedy dalších 5 hodin a tedy celkem když zbývá 50 km dojezd a 20 km k nejbližší nabíječce, můžete být celý den (až 10 hodin) naprosto v klidu v klimatizované TM3 SR, u Long Range verze by to bylo cca 12 hodin.
        Pokud by se kolona zdála delší, třeba 24 hodin, tak se samozřejmě dá nastavit klima manuálně na nejmenší stupeň a zapínat jen občas a v mezičase auto vypnout úplně s odběrem prakticky nula.

      • No jak jsem psal vyse. Klasicky spalovak, kdyz mu dojde podle pocitace "dojezd", tak me v nadrzi v prumeru jeste tak 5l pouzitelneho paliva, coz je minimalne tak na 50km jizdy, nebo tak na 5 az 10 hodin behu na volnobeh.

        Takze kdybych si mel vybrat, zda bych chtel skoncit v zime v kalamite ci parnem lete na uzavrene dalnici v aute co ukazuje dojezd 20km mezi spalovakem a elektromobilem, tak jednoznacne volim spalovak.

        Navic v takovych naprosto mimoradnych pripadech pokid vim, tak treba i kolonou projdou hacisi a tem co maji skutecne nouzi benzin ci naftu poskytnou. V elektrovoze vam pomuzou jak?

        • V koloně vám to opravdu nedojde, jak tu vysvětlují jiní. V nouzi můžete nabíjet z 230V zásuvky, kterou má každý dům. Ale kanystr s benzínem každý dům nemá.

    • Tohle je klasická otázka. Z vašeho příspěvku cítím že to myslíte asi upřímně, ale spousta lidí to myslí negativně a vysmívá se tomu, aniž by věděli že tím že sebe dělají ještě větší hlupáky než jsou.

      Ale zpět k otázce
      K téhle situaci prakticky nemůže dojít. Tohle si člověk uvědomí až tak po měsíci skutečného používání elektromobilu.
      Když jsem ho neměl také jsem si to říkal a měl člověk ve skrytu duše obavu co pak.

      Ale teď už vím že to prakticky není možné. Není to jako u spalováku, kde benzín dojde v nádrži tak auto prostě nejede! Ne na výpary to opravdu nejde.

      Eauto se v tomto případě chová úplně odlišně.
      Musel by být člověk totální hlupák aby se do této situace dostal, což předpokládám nejste.

      Když dejme tomu eautum klesne kapacita na 10-15% tak vám klasický oznámí, jako jakékoli auto, že je dobré navštívit nabíječku.
      Když byste tuto "ignoroval" tak například jsi které auto, pod 10% se automaticky přepne do úsporného režimu podle typu auta např. eko, nebo něco takového. Před tím vám auto ukazovalo dojezd např. 40km, po přepnutí do úsporného módu vám najednou stoupne dojezd na 45. V úsporném režimu například nejde jet více jak 110 km/h (podle typu auta).
      No a když stále ignorujeme další varování, tak se může auto přepnout do ještě úspornějšího módu někde s názvem "želva" někdy jen např. eko plus apod.
      V tomto režimu se většinou vypíná klimatizace, nejde jet více jak 90 km/h, a mohou se vypnout i další podpůrné systémy.
      No ale dojezd se vám nabízí o dalších např. 5-10 km!
      Které spalovací auto tohle udělal? Podle mne žádné neumí navýšit dojezd kurz na v nádrži poslední např 2 litry.

      I kdyby jste stal v koloně, nebo ignoroval varování o nízké kapacitě baterie tak téměř vždycky díky snížení spotřeby dojedete k nejbližší jakékoli elektrické zásuvce! Tam stačí 10 minut a máte elektřinu k nejbližší ruchlonabíječce.
      Když vám dojde benzín tak hezky pěšky k nejbližší pumpě, nebo si benzín nechat dovézt.

      U elektromobilů máte ještě možnost využít zdarma odtah k nejbližší nabíječce v rámci svého pojištění, když myslím i pojišťovny nabízejí když jde o elektromobil. Myslím že to jsou 3 ostrahy zdarma na jeden rok. Podle mě to ale ještě skoro nikdo nevyužil.

      Ve zkratce. Toto je extrémně nepravděpodobná situace která se prakticky nikdy nestane. A i kdyby máte většinou v pojištění odtah zdarma.
      Takže je to obava které se vůbec bát nemusíte.

      Za mne - raději bych byl v koloně s elektromobilem než ve spalováku. :-)

      • Vsechna auta se spalovaky se chovaji tak, ze kdyz vam ukazou dojezd 0km, tak ve skutecnosti v nadrzi mate jeste nekolik litru paliva. Napr. Vim podle technicke specifikace, ze muj vuz ma nadrz s obsahem 60l, ale kdyz tankuju az v okamziku, kdy auto hlasi dojezd 0km, tak natankuju jen cca 52l. Tj. je tam skrytych cca 8l paliva.

        Nejmensi rozdil jaky jsem u nejtereho ze svych vozu mel bylo nadrz 46 a tankoval jsem cca 42 max, tj 4 litry skovane.

        Samozrejme nadrz nejde vysat uplne do sucha, ale i tak mate pri dojezdu 0km bezpecne palivo jeste tak na 50km.

    • Proč by vám došla šťáva při stání v koloně? V tu dobu není žádný odběr, když auto stojí. Systémy auta včetně klimatizace odebírají nižší stovky wattů, to na dojezdu nepoznáš. Bavím se o kolonách v ČR, tedy max. 5-6 hod. Za druhé, když ti auto ukáže dojezd 0 km, ve skutečnosti je v baterce ještě několik kWh, které lze aktivovat a dojet v režimu želva na nejbližší nabíjecí bod.

      • Ale obyčejnou zásuvku mají skoro všude. I tam, kde není benzinka.

        • Co sezenete v kolone na dalnici snaz? Kanystr benzinu, nebo obycejnou 220V zasuvku?

Sdílet

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024