Tesla minulou středu podala žaloby proti dvěma společnostem a některým svým bývalým zaměstnancům. První soudní spor se týká čínského automobilového start-upu Xiaopeng Motors, nazývaného též zkráceně Xpeng. Tato v roce 2014 založená automobilka na konci minulého roku na čínský trh uvedla elektromobil Xpeng G3, který dosahuje poměrně slušných parametrů (reálný dojezd kolem 350 km, při držení konstantní rychlosti údajně až 550 km), vůči konkurenci pak exceluje cenou, jež je na částce v přepočtu 650 tisíc korun před zdaněním a dotacemi. Xpeng G3 se v interiéru v mnohém podobá Tesle Model X, což vzhledem k vyjádření Henryho Xiai, zakladatele Xpeng, není nic překvapujícího. Xia se totiž netají tím, že jeho firma využila patentů Tesly, které automobilka dala volně k dispozici.
Využívaní patentů Tesle nevadí, sama k tomu koneckonců vyzývá. Americká automobilka v žalobě uvádí, že Xpeng využil její bývalé zaměstnance, aby ukradl zdrojový kód Autopilotu. Konkrétně se jedná o Guangzhiho Caoa, který byl jedním z přibližně 40 lidí, kteří měli v Tesle k tomuto kódu přístup. Dle zjištění serveru The Verge si Cao začal v průběhu minulého roku kopírovat celý kód na svůj iCloud účet, načež ve výsledku překopíroval přes 300 tisíc souborů a adresářů. Po příjetí práce v Xpeng pak Cao dle Tesly za sebou zahladil stopy, včetně opakovaného přihlášení do zabezpečené sítě Tesly, kde kompletně promazal svojí historii svého prohlížeče. V případě Xpengu přitom nejde o první problém tohoto typu. FBI během minulého roku totiž obvinila bývalého zaměstnance Applu, který údajně pro Xpeng získával obchodní tajemství v oblasti autonomního řízení.
Podívejte se na podezřele podobný design přístrojové desky ve vozech Xpeng a Tesla:
Xpeng po zveřejnění informací o žalobě vydal prohlášení, dle kterého zahájil vlastní interní vyšetřování a uvedl, že si nebyl vědom žádného provinění Caoa a že na něj ani nenaléhal v ohledu zpronevěření obchodních tajemství.
Druhá žaloba míří za americkým start-upem Zoox, který se zabývá autonomním řízením. Tesla tvrdí, že čtyři její bývalí zaměstnanci – Scott Turner, Sydney Cooper, Christian Dement a Craigh Emigh –, ukradli firemní dokumenty a předali je svému novému zaměstnavateli. Dle Tesly se jedná o materiály týkající se systému zvaného WARP – jde o Teslou vyvinutý proprietární software určený pro správu různých úseků činnosti, jako jsou výroba, sklady zboží, distribuce či doprava.
Tesla v žalobě tvrdí, že si Turner, v té době manažer distribučního centra, před odchodem z automobilky odeslal na svůj osobní email dokumenty obsahující informace o logistických postupech ve skladech Tesly, stejně tak jako některá schémata těchto skladů. Po přijetí práce u Zoox Turner dle obžaloby svému novému zaměstnavateli prozradil informace o platových poměrech některých zaměstnanců Tesly a též do Zooxu nalákal Cooper a Dementa. Poslední zmíněný, který v Tesle pracoval jako dozorčí ve skladu, následně na svůj email odeslal některé dokumenty, Cooper pak dle Tesly dokonce přiznala, že pro Zoox a Turnera vynášela z americké automobilky informace.
Muskova firma na vše pravděpodobně přišla díky chybě posledního ze čtyř obviněných, Craigha Emigha. Ten totiž omylem odeslal na starou pracovní adresu Sydney Cooper modifikované verze dokumentů patřících Tesle. Na nich sice bylo umístěno logo Zoox, dle automobilky ale stále na dokumentech byly patrné její charakteristické znaky. Dle Tesly to tedy ukazuje skutečnost, že společnost Zoox „aktivně využívá informace, které Tesle ukradla“. Ve firmě Zoox momentálně dle zjištění serveru Business Insider pracuje přes 100 bývalých zaměstnanců Tesly.
Zdroj: The Verge
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Zajímavé, článek píše o dvou firmách, jedné z Číny a druhé z USA, v příspěvcích je to ale zatím 3:0 pro Čínu. :-)
..jj... Čína nerespektující duševní vlastnictví, vše v zájmu zisku, krutovláda jedné strany, jaká hanba, že je to země zaslíbená našeho nejvyššího ústavního činitele...
Už nevím který US diplomat při návštěvě v Číně prohlásil, že to není komunistická strana, ale konfuciánská strana. Odpovědí mu bylo "No a co.". :D
Přemýšlím, co jinýho mu na to říct.
Ano, vidím to podobně. Brutální kapitalismus s komunistickou nálepkou... Ale každopádně si myslím, že pro Číňany lepší tohle, než feudalismus a hladomor.
Co se kopírování týká, v tomto případě tomu šel Elon přímo naproti. Protože Tesla zveřejnila téměř všechny svoje patenty, kopíristi TM3 měli mnohem snazší práci. Ukrást SW pak už nebylo tak těžké.
Jedno pozitivum tady ale vidím. Vzato z čistě environmentálního hlediska: Obšlehnutá "TM3" možná významně přispěje k lepšímu ovzduší v přelidněných čínských (i jiných) městech.
Okopírovat patent (ať už se svolením či bez) je něco dost jiného než ukrást zdrojový kód či interní dokumenty, což jsou věci, které samozřejmě součástí patentů nejsou.
Po precteni clanku mam takovy dojem, ze v Tesle maji pomerne vysokou fluktuaci zamestnancu. Pokud je tomu opravdu tak, nese to sebou mimo jine i problemy tohoto typu.
"při držení konstantní rychlosti údajně až 550 km" - jak velká takováto konstantní rychlost je? I nula je číslo. Síla od aerodynamického odporu jistě taky bude jiná za vysokých rychlostí (kvadrátem).
Jinak Christian Dement je fajn jméno. Pokud si někteří dotyční myslí, že promazáním internetové historie všechny převezli, pak jde dokonce o nomen omen.
Mělo by to být 60 km/h. Ale pokud to chápu dobře, tak nejde o certifikovaný dojezd, ale pouze tvrzení automobilky.
Vůbec mě to nepřekvapuje. Že Číňani kradou know-how, je všeobecně známo... Ale konec konců se tím naplňuje Elonova vize všeobecně dostupné elektromobility. ;-)
Nejvíc mě pobavilo jméno jednoho z bývalých zaměstnanců, který zradil: Christian Dement :-) :-)
Ešte mohl tebou jmenovaný být ten, co poslal ten email na špatnou adresu.
Upřímně, I Boeing kradl Lockheedu, takže ani to by nebylo nic nového :-D a neděje se to tedy jen v Číně.
Jestlipak autopilot u Lockheedu také funguje tím stylem "vyrovnám to do horizontály střemhlav"? ;-)
Ty úspěšní se vždy kopírují zvlášť v Číně, ale aby zaměstnanci Tesly kradli nápady - no nevím.