Tesla zahájila výstavbu nabíječek Supercharger V3 v Evropě i v Číně
Tesla původně plánovala mít koncem roku 2018 v provozu 18 tisíc nabíjecích konektorů. Tento cíl se nakonec ukázal jako až příliš ambiciózní, automobilka navíc byla nucena soustředit většinu svých zdrojů na optimalizaci výroby Tesly Model 3. Budování nabíjecí sítě tedy přišlo na řadu až v roce 2019, kdy Tesla postavila 400 nabíjecích stanic, což činilo 4 102 konektorů. Celkový počet stanic ke konci minulého roku činil 1 821, funkčních konektorů měla Tesla 16 104, stále je tedy pozadu za původním plánem. Automobilka se každopádně snaží ztrátu nabranou v minulých letech dohnat a pokračuje s výstavbou nových nabíjecích stanic. Řada z nich je navíc v nejnovější variantě V3, která nabízí nabíjecí výkon až 250 kW. V článku se podíváme, kde přibyly nové významné Superchargery a kde se naopak místa na nabíjení teprve chystají.
Evropa
Velké rozšiřování nabíjecích stanic probíhá na severu Skandinávského poloostrova, kde jich Tesla plánuje v tomto roce zprovoznit 11. Zatím není potvrzené, o jakou generaci stanic půjde, pokud by ale Tesla postavila Superchargery V3, tak by šlo o první stanice této varianty v oblasti. První Superchargery též Tesla plánuje zprovoznit ve spoustě balkánských států, mimo jiné v Srbsku, v Řecku, v Rumunsku či v Turecku. U těchto stanic zatím není potvrzeno ani datum zprovoznění, lze každopádně počítat ještě s letošním rokem. Dva Superchargery plánuje Tesla postavit také na Ukrajině.
Podpora nabíjecí sítě probíhá též u nás v Česku. U brněnské Olympie byla například v prosinci otevřena nová nabíjecí stanice Tesla Supercharger se čtyřmi stojany, každý o výkonu 150 kW. Jde tak o již čtvrtý český Supercharger. Krom toho plánuje Tesla do konce roku otevřít nabíjecí stanice též na dálnici D3 u Českých Budějovic a na dálnici D8 poblíž Ústí nad Labem. Celkem by tak v ČR byly Superchargery na šesti místech. Slovenští majitelé Tesel momentálně mohou využít služeb tří nabíjecích stanic Supercharger a v budoucnu by měly přibýt další.
Koncem minulého roku se Evropa dočkala spuštění první nabíjecí stanice s třetí generací Superchargeru, a to konkrétně v Londýně, kde Tesla postavila 16 stojanů schopných nabíjet výkonem až 250 kW. Při plném výkonu nabíjení tak vůz získá 160 km dojezdu každých 7 minut. V současnosti jsou v Evropě plánovány další dvě potvrzené stanice třetí generace, jedna v německém městě Hilden a druhá v Udenu v Nizozemsku. Zatímco u našich západních sousedů by stanice měla mít 18 stojanů, v Nizozemsku by mělo jít dokonce o 24 stojanů. V budoucnu lze očekávat další evropské Superchargery V3, jelikož Musk nedávno prohlásil, že se počet jejich instalací letos významně zvýší.
Konkurentem pro nabíjecí síť Tesly může být firma IONITY založená automobilkami BMW, Ford a koncerny Daimler a Volkswagen. Ta momentálně v Evropě provozuje 200 nabíjecích stanic schopných nabíjet výkonem až 350 kW (ovšem žádný elektromobil zatím není schopen tento nabíjecí výkon zvládnout). Dle posledních zpráv je ale nabíjení na stanicích od IONITY dražší než na Superchargerech, v Česku například vyjde na 21 korun za kWh, zatímco u stanic Tesly stejný objem energie získá zákazník za 6,31 korun. Je však nutno uvést, že cena IONITY platí pro takzvané „externí zákazníky“, tedy pro ty, jež nemají nabíjecí karty od automobilek spadající pod síť IONITY. Majitelé Audi tak například mohou nabíjet za 8 korun za kWh, což je stále více než u Superchargerů, rozdíl již ale není tak markantní. Ceny u majitelů Mercedesů a Volkswagenů jsou podobné, Ford serveru fdrive.cz sdělil, že momentálně nabíjecí kartu neplánuje.
Spojené státy americké a Čína
Koncem roku 2019 byla do provozu uvedena síť nabíjecích stanic na transkontinentální dálnici Trans-Canada Highway, která spojuje východní a západní pobřeží Kanady. Na této 7 821 kilometrů dlouhé dálnici Tesla postavila 46 nabíjecích stanic, což v průměru odpovídá jedné stanici na každých 170 kilometrů. Dle informací The Verge je 26 postavených stanic třetí generace, která nabízí majitelům Modelu 3 nabíjecí výkon až 250 kW.
Dva stojany poskytující nabíjecí výkon až 150 kW si nechalo postavit SpaceX u rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku. Tyto Superchargery jsou soukromé a určené pouze pro zaměstnance SpaceX, během letošního roku by ale měly přibýt nové stojany nedaleko v Cocoa West, jež budou užitečné lidem, kteří se jezdí dívat na starty raket. Další nabíjecí stanice by měly vzniknout také někde poblíž rampy pro Starship v Boca Chica. Jedná se však o menší Urban Superchargery s výkonem 72 kW.
Rozšiřování nabíjecí sítě probíhá také v Číně, kde Tesla koncem roku dokončila již 300. nabíjecí stanici a dohromady v této zemi provozuje 2 200 konektorů. Další spousta Superchargerů je přitom momentálně ve výstavbě a jejich spuštění je plánováno na tento rok. Zároveň byla v Číně spuštěna první nabíjecí stanice třetí generace, konkrétně v Šanghaji u servisního a prodejního centra automobilky.
Mimochodem, z důvodu šíření viru 2019-nCoV Tesla nově umožnila čínským majitelům vozů nabíjení na Superchargerech zdarma. Tesla toto dělá při mimořádných situacích pravidelně, stejný krok podnikla například loni i předloni v Kalifornii během ničivých požárů.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
diky
Dekuji za zajimavy clanek a nove informace. Mel bych jen par pripominek ohledne cen nabijeni v CR. Clanek pusobi jak kdyby nabijeni u tesla stanic bylo automaticky nejlevnejsi. Pro ucelenejsi predstavu o cenach nebo abych pouzil frazi z clanku Je však nutno uvést, že… https://www.elektrina.cz/kolik-stoji-nabijeni-elektromobilu
No a za druhe …rychlostí až 250 kW… – tohle snad na CVUTu neuci. Hujer. :-O
Ja nevim ale me to tak nepusobi. To ze autor uvedl, nejake priklady nabijeni a jejich ceny. Tak neznamena ze uz zadny dalsi neni (jak levnejsi ci drazsi).
V článku šlo hlavně o porovnání sítě Superchargerů a IONITY, použil jsem české ceny, evropské jsou stejné/hodně podobné. Nabíjení doma nebo na pomalejších stanicích samozřejmě vyjde levněji, někdy u obchodních center i zdarma (pokud to už nezrušili). Asi by bylo lepší v článku větou zmínit, že existují i tyto další způsoby nabíjení, ale nemyslím si, že by vyznívalo, že nic levnějšího než Tesla neexistuje.
Nabíjení rychlostí až 250 kW je průser, opravíme, díky. 🙂