Tesla začíná s úspornými kroky, propustí 3000 zaměstnanců a ukončí referenční program

Výroba Tesly Model 3 (Foto: Bloomberg Businessweek)

Elon Musk minulý pátek poslal email všem zaměstnancům Tesly, ve kterém jim oznámil plánované kroky automobilky k ušetření nákladů. Tesla sice dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2018 zisku, který se dá očekávat i ve čtvrtém čtvrtletí, ale dle Muska bude nižší. Muskova firma každopádně plánuje začít během května doručovat na evropský a čínský trh též levnější verzi Modelu 3 se středním dojezdem (zatím jsou k dispozici pouze dvě dražší verze), což povede k nižším maržím. Automobilka se též chce zaměřit na ještě levnější verze Modelu 3 s cílem dosáhnout ceny 35 tisíc dolarů za jeden vůz (necelých 800 tisíc korun bez DPH a státních příspěvků). Tato verze začne být ještě více potřebná s postupným snižováním amerických dotací na nákup elektromobilu od Tesly, které mají dopad na poptávku. V červnu klesne státní příspěvek ze současných už snížených 3 750 dolarů (84 tisíc korun) na polovinu a na konci roku bude zrušen úplně. Elon Musk k cílům automobilky prohlásil:

Čelíme extrémně těžké situaci: výrobě našich aut, baterií a solárních panelů tak, aby mohly cenově konkurovat fosilním palivům.

Tesla se též bude muset začít potýkat s mnohem větší konkurencí než doposud. Porsche letos plánuje uvést na trh svůj první čistě elektrický vůz, Porsche Taycan, na nějž má automobilka koncernu Volkswagen dle tvrzení Klause Zellmera, CEO Porsche, dostatek rezervací, aby výroba pokryla celý rok (plánováno je 20 tisíc kusů ročně). Své elektromobily hojně představují také další automobilky, především v Evropě je možné kvůli regulacím ze strany Evropské unie v budoucích letech očekávat velký nástup vozů na elektrický pohon. V USA se zase velké pozornosti dostalo začínající automobilce Rivian, která během následujících pár let plánuje uvést plně elektrické SUV a pick-up s velice slibnými parametry. Sám Musk se nikdy netajil tím, že jakoukoliv konkurenci vítá a je rád za posun v poli elektromobility, zároveň ale též potřebuje udržet Teslu v zisku.

Výroba Porsche Taycan (Foto: Porsche)

V důsledku toho všeho se Tesla rozhodla propustit přibližně 7 % stálých zaměstnanců, což je v přepočtu 3 000 lidí. To se může zdát jako vysoké číslo, ale jen v minulém roce se počet pracovníků automobilky zvýšil o 30 %. Celkový počet stálých zaměstnanců by se tak měl ustálit na 42 tisících. Zároveň se dá očekávat další nabírání pracovníků v Evropě (kde Tesla například shání lidi do českého servisu) či v Číně (kde se staví továrna Gigafactory 3).

Akciový trh na Muskův email reagoval výrazným propadem akcií Tesly o necelých 13 %, tedy o 45 dolarů za jednu. Současná hodnota jedné akcie se tak pohybuje na 300 dolarech. Propouštění ovšem nejde vnímat jako nějakou velkou katastrofu, v rámci ušetření nákladů či restrukturalizace se k němu uchyluje většina velkých společností (nedávno například také Muskovo SpaceX). Sama Tesla podobné propouštění provedla také loni v červnu. Tehdy se však dotklo především pracovníků z divize SolarCity.

Elektromobily Tesla u nabíječky Supercharger (Foto: Tesla)

V Tesle se neplánuje šetřit jenom propouštěním, v rámci chystaných úspor Musk nedávno na Twitteru oznámil, že automobilka k 1. únoru ukončí referenční program. Ten začal v roce 2015 a během posledních tří let prošel mnohými změnami, co se odměn týče. Momentálně je možnost získat různé odměny, včetně prioritního přístupu k updatům vozu či vyslání obrázku do vesmíru. Tento program, během něhož dostává majitel Tesly body za doporučení automobilky jiným lidem, kteří si pak Teslu koupí, ovšem obsahuje též skryté úrovně. Ty nabízejí slevu na nový Roadster v hodnotě 250 tisíc dolarů (pět a půl milionu korun).

Některým lidem se během trvání této akce podařilo získat dostatek bodů, aby bonusy pokryly celou cenu Roadsteru a auto tak dostanou zcela zdarma. Někteří dokonce dvakrát! Dle odhadů se jedná přibližně o 80 Roadsterů, což pro Teslu představuje ztrátu 45 milionů korun. Oproti částkám, které ostatní automobilky platí za klasickou reklamu se ale jedná o zanedbatelné množství (pro porovnání, Škoda Auto utratila v roce 2017 za reklamu po České republice 422 milionů korun). Dalším z faktorů, proč se referenční program přestal Tesle vyplácet, je též odměna ve formě bezplatného nabíjení přes Superchargery. Podle Muska přidává nabíjení zdarma moc vysoké náklady k novým Teslám. Nabíjení u Superchargerů automobilka navíc aktuálně po celém světě zdražila. Cena narostla přibližně o 33 %, v průměru se teď pohybuje mezi 7 až 8 korunami za kWh.

Tesla plánuje oznámit finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí 2018 ve středu 30. ledna.

Zdroj: Bloomberg

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
qmox

Ak tesla nechce ostat len premiovou znackou potrebuje rast a dostat sa na hranicu kde dokaze vyrabat profitabilne auto za 30000. Ma este tak 5 rokov naskok a potom sa VW a Toyote podari zrovnat krok. VW uz deklaroval ze chce nakupit baterie za 25mld a celkovo chce preinvestovat nejakych 42mld.
Toyota zasa teraz podpisala JV s panasonicom . V ramci tejto dohody hodla Panasonic vlozi do podniku 5 svojich fabrik v japonsku a v cine ktorych produkcia sa ma 50x nasobit do roku aby pokryla 5.5milionov Elektromobilov ktore v roku 2030 Toyota planuje vyrabat.
Je zaujimave ze neni to tak davno co tesla oznamila zrusenie 75kw modelou zrejme preto ze baterie do tychto modelov dodaval prave panasonic z tychto 5 tovarni ktore zacnu produkovat pre Toyotu. Ked hlavnym nakladom u kazdeho EV su baterie kde cena je medzi 100 az 200 dolarov za kilowat bude mat tesla este co robit. Strasne im drzim palce ale este nevyhrali , potrebuju zacat stavat tych giga factories viacej a 7% prepustenych v drahom US neni nic strasne ked popri tom naberaju ludo vsade inde.

Lukáš Košík

Všechny noviny, včetně Bloomberg, asi nepochopily co skutečně stojí za pádem akcií. Vůbec to není propouštěním – to by pravděpodobně naopak akcie stoupaly. Stojí za tím drobná poznámka v emailu:

In Q3 last year, we were able to make a 4% profit. While small by most standards, I would still consider this our first meaningful profit in the 15 years since we created Tesla. However, that was in part the result of preferentially selling higher priced Model 3 variants in North America. In Q4, preliminary, unaudited results indicate that we again made a GAAP profit, but less than Q3. This quarter, as with Q3, shipment of higher priced Model 3 variants (this time to Europe and Asia) will hopefully allow us, with great difficulty, effort and some luck, to target a tiny profit.

Tiny profit. To je to, čeho se trh lekl. Ale je vidět, že makléři mají krátkou paměť a žijí ze dne na den. Toto Elon tvrdil už při Q3 webcastu.

Martin

Dokonca spomenul že budú vždy v pluse, s výnimkou kvartálov, v ktorých budú splácať pôžičky a je možné že pôjdu trochu do mínusu 🙂 …ale čo už – kto nakupuje akcie, má opäť príležitosť 🙂 😀

Lukáš Košík

Vyděšený může být jen ten, kdo tomu nerozumí, nebo se nechá zblbnout novináři, kteří tomu rozumí ještě méně. Jednou za čas propouští každá (zdravá) firma. A v USA, kde nepanuje taková ochrana zaměstnanců, je to ještě častější, než u nás. Elon propouští ve svých firmách pravidelně už několik let. Ale pak zase spoustu lidí postupně nabere. Ale to samozřejmě už novinové titulky neplní…

hotovson

zvlast kdyz se vezme v uvahu, kolik lidi nabrala Tesla neplanovane, kdyz jim selhala automatizace a potrebovali vyrabet

zjevne se automatizaci dari postupne aplikovat a soucasne uz neni takovy tlak na maximalizaci poctu vyrobenych kusu

jen pro dokresleni ze zpravy za Q3 2018:
“Labor hours per Model 3 decreased by more than 30% from Q2 to Q3, falling for the first time below the level for Model S and X. In Q4, we will focus even further on cost improvements while continuing to increase our production rate.”

vencour

Kdo slyšel o Beatles a tuším Apple Corps, společnosti, která měla spravovat příjmy (investice?) Beatles, tak se asi nediví. Rozházet jde každé peníze. A lépe je se na budoucnost připravit a osekat blbosti.

The Beatles’ naivete and inability to keep track of their own accounts was also eagerly exploited by the employees of Apple, who purchased drugs and alcoholic beverages, company lunches at expensive London restaurants, and international calls made regularly on office telephones, all of which would be treated as business expenses. Writers Alan Clayson and Spencer Leigh described the owners’ hopelessness in managing their own creation …

Takže věřím/doufám, že Tesla přežije. I když to Porsche vypadá taky hezky.

peter

nech musk spravi hocico, tak na elonx vyjde pozitivne ladeny clanok 🙂
ved je uplne logicke, ze ked idem svoj vyrobok ktory sa udajne predava ako teple rozky ponukat na nove trhy tak prepustim zamestnancov 🙂
ako chce uspokojit naraz americky aj europsky trh, alebo pocita, ze ten americky padne a bude mu stacit vyrabat menej aj ako doteraz aj ked model 3 bude ponukat na viacerych trhoch?

ved udajne ma okolo 400k predbeznych objednavok a to aj keby vyrabal 7000 auto tyzdenne co este nikdy nedosiahol a s prepustanim zamestnancov ani nedosiahne tak len tieto stare objednavky neije schopny vybavit za 1 rok

Martin

Tesla v Q3 znížila pracovné zaťaženie zamestnancov optimalizáciou výrobného procesu. Či máš pocit, že keď optimalizuješ proces a potrebuješ menej zamestnancov, je rozumné ponechať si ich? Tiež v minulom roku narástla o 30%. Takéto prudké zvýšenie počtu zamestnancov je vysoko neštandardné a finančne náročné. Museli rozchodiť výrobu a robiť to pomaly by ich v očiach investorov zabilo tak šľapli na plyn. Teraz už najväčšie prekážky odstránili a držať všetkých tých nadbytočných zamestnancov nie je rozumné. A to ani nehovorím o tom, že iné automobilky sú pri oznámení prepúšťania blahorečené, zatiaľ čo akcie Tesly leteli prudko dole…. tak trochu by som povedal že trh má niečo proti nej, čo myslíš? 😉

PS: Elon v liste reálne hodnotí koniec presýtenia US dopytu po najvyšších radách Modelu 3 a nutnosť urýchlene zvýšiť obrat na lacnejších verziách a uvedenia najlacnejšej verzie. Všetko sú to negatívne veci o ktorých každý vie. Ak by Tesla stagnovala, môže na to doplatiť. Našťastie Tesla neustále tlačí vpred a prináša pridanú hodnotu zakaždým, keď sa trh dovtedajšou ponukou nasýti. Článok bol podľa mňa neutrálne ladený. Nijako neoslavoval kroky automobilky ani ich nehanil. Ak máš pocit, že bol článok zaujatý, obávam sa, že to vypovedá skôr o tvojej zaujatosti ako zaujatosti autora…

vencour

Navíc by se asi hodilo i odkázat na celkové zatížení nákladů firmy pro info o smyslu tohoto propouštění, tj. jak moc je lidská síla drahá.

Martin

Možno to niekto vypátra z finančného reportu za Q4. Neviem či tam sú tie čísla niekde schované…

Petr Melechin

Report za Q4 ještě není, ale tady je kdyžtak ten z Q3, pokud se v tom chce někdo porochnit. 🙂

peter

takze uz zamestnanci nerobia 80-100 hodin tyzdenne? 🙂 ked uz optimalizovali to zatazenie zamestnancov?

mozes obkecavat to prepustanie ako chces, ale ak je po teslach taky dopyt ako to musk a jeho fandovia tvrdia, tak tesla ma predsa stale expandovat vo vyrobe a aj po optimalizacii vyrobnych procesov by nemal byt problem prebytocnym zamestnancom najst robotu lebo predsa musia uspokojit velky dopyt

a to, ze klesli akcie je mozno sposobene tym, ze prepustanie prichadza prave v case kedy tesla ide dodavat model 3 do europy a to rozhodne nieje normalne pri expanzii na novy trh prepustate

Ivo Janáček

Tak podle mě je ten článek napsán velice dobře a přijde mi i velice vyvážený. Já bych k tomu měl asi dvě poznámky:

1. I zde na tomto příkladu se krásně ukazuje jak špatné jsou dotace, ptáte se proč? Inu proto, že dokud byly dotace, tak se utrácelo zbytečně za lidi, nyní dotace končí, lidi se propustí a ejhle najednou jde prodávat z menším ziskem než dříve.

2. Docela mě překvapuje cena za dobíjení, pokud počítám správně, tak najednou bude provoz dražší než u konvenčních pohonů? Je ta cena skutečně uvedena správně? Velice zjednodušeně si to může spočítat každý, přibližně se dá počítat s tím, že u moderních naftových motorů lze z litru paliva dostat na kola asi 4kWh. Pokud tedy máte spotřebu 5,5 litrů na sto, tak máte spotřebu asi 22,5kWh na 100km. Elektromobily jsou na tom velice podobně. Při ceně 8Kč/kWh to dělá 22,5×8=180Kč/100km (nepočítám ztráty při nabíjení). U nafty není problém aktuálně tankovat za 30Kč/litr a tedy 165Kč/km. Počítám správně a nebo tam mám někde chybu?

Lukáš Košík

No rámcově je to správně. S tím, že např. s Teslou Model 3 se dlouhodobá spotřeba může pohybovat někde kolem 15 kWh a cena nafty 30 Kč, tak to srovnáváte zaplivanou benzínku s pravděpodobně ne moc kvalitní naftou se špičkově rychlým SuperChargerem. Spíš bych počítal průměrnou cenu 31,50 Kč. Jo a reálná spotřeba 5,5 l u auta velikosti a výkonu BMW 3? No dobře no.. Cena elektřiny v ČR bude 7 Kč.Každopádně to tedy dělá u nafty 173,25 Kč a u Tesly 105 Kč.

Ivo Janáček

Prosím nebavme se o tom co kdo slibuje, já píšu o reálných číslech a ne o tom, co se dá udělat. To bych pak mohl u toho dieslu napsat, že se dá jezdit za 4l/km a je to naprostá pravda, jde to. Sice jen mimo město po okreskách a pěkně plynule.

Takže pro vaše info reálná čísla modelu 3 od skutečného uživatele (ten přepočet na benzín se i nezdá, podle mě je špatně):

(teplotní rozmezí – udávaná efektivita vozem – spotřeba v kWh na 100 km – ekvivalent v litrech benzinu na 100 km)

-10° až 0°C – 64,6 % – 21,127 kWh – 8,2 l/100 km
0° až 10°C – 76,6 % – 17,803 kWh – 6,92 l/100 km
10° až 20°C – 82,9 % – 16,453 kWh – 6,42 l/100 km
20° až 30°C – 89,2 % – 15,278 kWh – 5,92 l/100 km

Průměrná teplota v ČR je 0-10C podle lokality, samozřejmě platí pro celý den, takže v době, kdy se víc jezdí auty je spíš o něco vyšší, ale i tak to není moc.

Takže když to vezmeme v průměru to bude kolem 17kWh a když k tomu připočtete ztráty nabíjení, tak jste na 18,5kWh. Takže pokud by byla cena 7Kč/kWh, tak jsme na 129,50Kč/100km.

A ještě k vaší námitce k ceně nafty. Pokud je mi známo, pokud máte elektromobil, tak si musíte zařídit kartičku, abyste mohl nabíjet, pokud se tedy zařídíte kartičku na naftu, pak máte aktuální cenu u jedné z nejrozšířenějších značkových stanic 29,99\Kč/l případně u další sítě naftu bez biosložky již za 29,29. Myslím si tedy, že jsem cenu uvedl správně a navíc jsem schválně uvedl vyšší spotřebu, protože běžně se dá jezdit za mnohem méně, pokud budete jezdit stejně jako s Teslou model 3.

Ve výsledku však jde o to, že reálná návratnost investice se značně prodlužuje, když na každém ujetém kilometru takto lze ušetřit přibližně pouze 0,35Kč/km. Ujetí 300 000km tedy bude znamenat úsporu na palivu pouze 105 000kč což mi přijde velice málo. Navíc v dlouhodobém hledisku je jen otázkou času, kdy státy v EU uvalí na elektromobily daně. Ptáte se proč? Protože daně z paliv znamenají zcela zásadní příjmy státních rozpočtů a s příchodem elektromobilů dojde k jejich výpadku. Jako první očekávám nastavení silniční daně, protože elektromobil opotřebovává silnice spíš víc než běžné auto. jako další pak přijde nějaká obdoba spotřební daně, otázka jak to bude je věc druhá.

Petr Melechin

Superchargery nejsou určeny k tomu, aby tam člověk nabíjel auto ve 100 % případů. Většina lidí Supercharger použije jen při nějaké delší cestě. Důležitější je, kolik bude daného uživatele stát nabíjení doma (nebo prostě kde bude primárně nabíjet).

Lukáš Košík

Ale to jsou reálné spotřeby. https://youtu.be/KJpz5imqW5U?t=1354 U Superchargeru žádnou kartičku nepotřebujete. Ale dobře, klidně počítejme 29,99 Kč/l atd. Ale psal jste:

pokud počítám správně, tak najednou bude provoz dražší než u konvenčních pohonů?

Ale 129,50Kč/100km je pořád o nějakých 30% méně, než s naftou. I když tedy s těmi 18,5 kWh/100 km nesouhlasím. Při takové spotřebě už jezdíte s Teslou opravdu svižně. Takže se rozhodně nejedná o žádné kompromisy oproti naftovému autu. A ano, návratnost oproti naftě je dlouhá, to máte pravdu. A on snad někdo tvrdí, že elektro auta jsou hlavně o obrovské úspoře? Nemyslím si. A ano, daně jsou velkým zdrojem příjmů pro stát. Ale to nemá nic moc společného s elektro auty. Je to prostě o tom, že se ždímají peníze tam, kde je člověk na dané věci závislý, a nebo ji moc chce. Člověk může chodit pěšky, ale jaksi se mu nechce že? A to se bude vždycky zneužívat, dokud budou lidi chtít jezdit. A bude se to týkat každého pohonu. Ať už benzínu, elektřiny, nebo třeba za 1000 let jádra.

Ivo Janáček

Promiňte, ale to video co jste na něj dal odkaz, pokud berete jízdu rychlostí 90km/h jako standardní, tak to je pak něco jiného, já beru jako standard 130km/h a věřte nebo ne, ale spotřeba bude tak o 50% vyšší.

Ano ono se tvrdí, že elektromobily jezdí skoro zadarmo, aspoň tak je to dneska ve společnosti nastaveno a každý si myslí, že sice na začátku zaplatí víc, ale pak jen šetří a šetří a už skoro nic neplatí.

No a k těm daním jsem chtěl říct jen to, že až na to stát napaří daně, tak se taky může stát, že se bude nabíjet za 10Kč/kWh a více a to už bude masakr. Spíš to ale bude vymyšleno jinak, protože by byl dost velký problém to uhlídat, asi bude v každém autě krabička a ta bude měřit kilometry a podle toho se bude platit.

Lukáš Košík

Tohle video má ukázat spotřebu na příměstských silnicích. V Čechách typicky mimo obec 80-90 km/h, obchvaty měst atd. Taky v tomto režimu nemá vámi udávaných 17 kWh, ale 13,3 kWh – tedy za 100 km dáte i se ztrátou na nabíjení a při nabíjení na Superchargeru dáte 102,50 Kč. Ale je důležité říct, že nikdo Vás nenutí nabíjet na Superchargeru. Můžete nabíjet na jakékoliv jiné nabíječce, které jsou často pořád zadarmo a nebo výrazně levnější, než Tesla Supercharger. Na tom člověk nabíjí, když je ochotný si připlatit za komfort, ne když chce max. ušetřit. To je jako byste si stěžoval, že luxusní restaurace je dražší, než Mekáč.
Ale pokud tedy chcete vidět spotřebu, která se blíží Vámi požadované cestovní rychlosti 130 km/h, (průměrná dlouhodobá rychlost 108 km)h) tak prosím. Dokonce odpovídá i průměrná teplota vzduchu, kterou jste požadoval. Pak ale zjistíte, že spotřeba je těch 18,5 kWh i se započítáním ztrát při nabíjení. A výsledná cena je 129,50 Kč/100km. Tedy rozhodně ne vyšší, než u konvenčních pohonů, ale o cca 30 % nižší. Ale samozřejmě jen blázen bude nabíjet na Superchargeru, když chce ušetřit. Bude nabíjet jinde, nebo doma. Sice déle, ale výrazně levněji. 🙂
https://youtu.be/w4zjy6qxFBs?t=286

Ivo Janáček

108km/h skutečně není 130km/h a to nevím jak přesně jim ukazuje ten počítač, já to srovnávám podle GPS. Jak jistě víte odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti. Jinak asi na tom něco bude, když Tesly zásadně předjíždím já a ne ony mě a to poslední dobou skutečně jezdím jen těch 130km/h.

vysocan76

Celkem Vam davam zapravdu, co se tyce tankovani u Superchargeru. Nicmene doma se da tankovat do 3Kc.
A co se tyce Vasi prumerne rychlosti 130km/h, ta by asi zajimala dopravni policii 🙂 Protoze, ani pri jizde do Chorvatska po dalnici, se mi nepodarilo priblizit cestovni rychlost te prumerne.

Ivo Janáček

Představte si, že když jedete 99% času po dálnici, tak v rámci tolerance PČR vám vyjde tato průměrná rychlost zcela v pohodě.

vysocan76

Nelobte se, bydlim cca 1,5km od najezdu a dalnici od Brna do Prahy Cestlice jedu tempomatem cca 135km podle tachometru (130km podle GPS), tedy jak pisete 99% casu na dalnici a 130km prumerna rychlost je ve vysledku pouhym snem. Ale mozna jezdite po jine dalnici, nebo jen v jinou deni/nocni dobu :).

Lukáš Košík

Jinak dnes je to samozřejmě pořád nesmysl kupovat elektro auto pro úsporu. A to taky pořád tvrdím zarytým elektromobilistům na hybrid.cz, když oni pořád říkají, že elektro auta už jsou za rozumné peníze. Ne nejsou. A to ani náhodou. Koupit si např. o půl milionu dražší eGolfa, nebo Hyundai Kona a ještě trpět mizerným dojezdem? Ne, děkuji. nejsem blázen. A pokud mi jde hlavně o ekologii, stejně je drtivě ekologičtější jezdit MHD, než jakékoliv elektrické auto.

Lukáš Košík

Ale přes tu veškerou diskuzi o nabíjecích stanicích Tesla Supercharger jsme opomenuli jeden závažný fakt. A to ten, že Superchargerů jsou v ČR pouze 3 kusy. Ve Vestci u Prahy, v Humpolci na D1 a pak až v Olomouci. Takže byste musel mít ohromné štěstí abyste přes ně pravidelně nabíjel. Takže z toho plyne, že vaše obavy o drahé nabíjení jsou naprosto, ale naprosto zbytečné. 😀
A nepleťte si prosím nabíjení automobilů Tesla na jejich vlastních stanicích Supercharger s nabíjením jakéhokoliv elektro auta obecně. Na Superchargeru mohou nabíjet jen automobily Tesla – ale ani u nich neznamená. že musí. Ostatně když má někdo na auto min. za milión a půl, určitě ho netrápí cena elektřiny. No a ten, koho cena elektřiny trápí si určitě nekoupí Teslu, ale až nějaký budoucí VW za půl milionu a méně. Nebo max. 10 let ojetou Teslu Model 3. Ale na oboje si ještě pěkných pár let počká. Každopádně je ale pravda, že nabíjet se dá hodně levně a to doma na noční proud – to pak přijde 100 km na 25 Kč.
Takže debata to byla pěkná, ale hodna cimrmanova kola.

V době, kdy bylo jízdní kolo v západní Evropě přepychem horních deseti tisíc, u nás aparátem podivímů a v carském Rusku pouze předmětem vášnivým debat..

Takže jako v tom Rusku. 😀

peter

no chcel by som vidiet toho srandistu co si kupi 10 rocnu elektrojazdenku 🙂
do obchodu za rohom moze chodit aj peso a dalej s tym aj tak nezajde 🙂

Petr Melechin

A tahle tvoje teorie vychází z čeho? Potkal jsi hodně 10 let starých elektromobilů, jo? Zrovna Tesly jsou na tom z hlediska úbytku kapacity baterie velice dobře i po letech. To, že baterka v mobilu je po 4 letech na vyhození, je něco dost jiného.

peter

ved uvidis o par rokov ako strmo zacnu tie kapacity bateriek v starych teslach klesat

Lukáš Košík

Jasně, a parní stroj je ďáblův vynález. 😀
Vůbec se nelišíte od lidí před 200 lety. Taky měli jen strach z neznámého a s objektivními důvody to nemělo nic společného. Naopak když takový člověk vidí objektivní data, stejně je bude ignorovat. Ale to nemá nic společného s technikou a její životností. Odpovědi na vaše otázky naleznete v psychologii a (ne)fungování lidského mozku, který odmítá vidět pravdu. 😉

peter

mna tvoje infantilne prirovnania nezaujimaju

Karel Kulda

Při spotřebě 18-19kWh budete jezdit velmi svižně. V zimě to bude odpovídat spalovacímu autu se spotřebou 7l/100km, v létě si ještě pár litrů přidejte:)

Ivo Janáček

Tak s tak vysokou spotřebou jsem jel naposledy asi před deseti lety starým autem a to byla trasa 1200km, kterou jsem ujel za 6:50h, od té doby jsem v 99% případů pod 6l/100km a většinou kolem 5l/100km.

Karel Kulda

Tak to jezsite dost opatrně. Matka jezdí s Audi A4 2l, čtyřkolka a pod 8l se nedostane.

Ivo Janáček

Podívejte se, pokud by to EU myslela s ekologií vážně, tak by v první řadě měla naučit lidi jezdit svižně a s nízkou spotřebou. Dneska většina lidí jezdí tak, aby měli maximální spotřebu. Je to smutné, ale je to tak. Nic by to nestálo, ušetřilo by se neskutečně mnoho exhalací a ještě by na tom každý ušetřil. Jediný komu by se to nelíbilo by byly ropné společnosti a těžaři, takže asi víme proč se s tím nic nedělá.

Karel Kulda

Přijde mi, že nová auta mají spíše vyšší spotřebu, když měla starší generaci (stejný model), tak jezdila se spotřebou mírně pod 7l.

hotovson

hmm, 1200 km za 6:50 hod, to je nejakych 175,6 km/hod a pry spotreba 7 l/100km u stareho auta

pekne se to posloucha, stejne jako jakakoliv jina pohadka…

Ivo Janáček

Říkejte si co chcete, taky jsem se tomu divil, je pravda, že cestou jsem nikde nechytil žádnou kolonu a větší část byla v noci. No a ještě je potřeba přiznat, že to bylo dle počítače. Podle zkušenosti se však reálná spotřeba lišila do 5%. Za tuto nepřesnost se omlouvám.

Ales

Jak jako “co kdo slibuje”? Pokud si koupím octávku a pojede za 4l/100km tak to prostě není srovnatelný se supersportem to promiň. Taky sem můžu napsat že mi auto papá 10 l /100 km a najednou je tesla “velice úsporná”.

Rozděl si prosím dvě kategorie:
– auto jako přibližovadlo – mám ho jen abych někam dojel a ušetřil (což je – nechci se někoho dotknout – ale většina lidí v ČR)
– auto jako zábavu – mám to abych se svezl a to že řídím mě bavilo

Ivo Janáček

Tesla model 3 je supersport???

Ales

Chapej to jako porovnani. Octavka nikdy nebude tak dobre jezdit jako model 3. Co se zrychleni, nahonu, atd tyce. Ano mozna tesla nema takovy dojezd a ve skutecnosti zere vic (pokud pocitas ty 4 litry nebo kolik jsi rekl). Ale to proboha nikoho nezajima pokud si koupi auto pro zabavu. Ne pro kazdeho jako jsi ty je priorita nizka spotreba a vysoky najezd na jednu “nadrz”. Ne kazdy resi spotrebu.

Ivo Janáček

Já tomu asi nerozumím, takže všem těm lidem jde o zrychlení? Proč? Vždyť to v praxi nemá skoro žádný smysl. Navíc pokud by ho lidi využívali, tak stejně nikam nedojedou. Sorry, ale toto fakt nepochopím stejně jako ty závodníky co se honí od semaforu k semaforu a nakonec je pak stejně za městem musím předjet, protože jedou pomalu.

Karel Kulda

Jestli myslíte 10l/100km, tak to není supersport. BMW M3 má při opatrně jízdě spotřebu k 15l a to ještě není supersport. S kamarádem jsme jeli ve městě v dvanácti válci Bentley a spotřeba byla krásných 50l (častá akcelerace:D)

Ales

To vim taky…jde o to ze zabava je uz s autem co ma pri ostrejsi jizde spotrebu jak jsi rekl… 15l ☺ samo ze benzin

Ostatne proc jsou na trhu vykonna a silna auta? Rozhodne ne na to abych je pouzil jen jako priblizovadlo

Karel Kulda

Dobrý den, udaná čísla jsou velmi přesná. Převod na naftu také odpovídá. S Nissanem jsem měl okolo 0°C spotřebu mezi 18-19kWh. Jezdil jsem po dálnici a a když vezmu v potaz styl jízdy, tak to plně odpovídá autu se spotřebou 7l/100, myslím si, že reálně by spotřeba spalovacího motoru měla být ještě mírně vyšší. Stejně jako píšete, že se dalo jet za méně, tak by se určitě dalo jet za méně i u elektromobilu.

Počítat s tím, že budete tankovat jen u rychlonabíječek je zkreslení situace, reálně bude spousta zákazníků nabíjet doma za výrazně nižší ceny a čísla pak vychází úplně jinak.

Každopádně souhlasím s daní a jsem zvědavý jak stát s rostoucím počtem EV naloží. Výpadek v příjmu státu by byl obrovský a z něčeho se všichni ti úředníci a dávky platit musí:)

Jinak nevím proč se neustále řeší, že je pořízení elektromobilu dražší, než spalovacího motoru. To je zatím realira, ale přijde mi to v současné době bezpředmětné…

Ivo Janáček

Inu řeší se to proto, že jedna strana tvrdí, že je to levnější a druhá tvrdí, že je to dražší a nejsou schopny se shodnout. Je to to samé jako jedna tvrdí, že je to ekologičtější a druhá, že není. 🙂

Karel Kulda

Pokud jde o náklady, tak při započtení kupni ceny, je to dnes samozřejmě dražší.

Karel Kulda

Nezvazuji drahé modely jako Tesla Model S. Tam budou náklady na km oproti stejně drahému spalovaku nižší, ale řešit náklady u tak drahým aut mi přijde nesmyslné:)

Ivo Janáček

Vidíte a já si právě kupuji většinou dražší auta právě proto, abych měl nízké náklady. 🙂

Karel Kulda

Nevím zda se bavíme o stejných dražších autech. Já to myslel tak, že nedává smysl koupit Teslu S za 3M, nebo obdobné auto a řešit, jakou má spotřebu:)

Karel Kulda

Jak píše pan Melechin, není treba tankovat u dobíjecích stanic. Doma při nočním nabíjení zaplatíte méně. Osobne budu kupovat Elektromobil na firmu a tankovat za nákupni cenu do 4Kc/kWh. U dobijecek plánuji tankovat minimálně.

Lukáš Košík

Pro většinu republiky znamená “doma” někde v paneláku v x tém patře… A to se blbě nabíjí s prodlužovačkou z okna.. Když navíc často nemůžete mít ani auto u baráku a musíte stát několik set metrů daleko. Těžko pak budete v Čezu dokazovat, že z 8. patra nabíjíte elektro auto a tudíž máte nárok na levný noční proud…
Já přemyslím do budoucna o garáži. Ale logicky to co byste ušetřil na nočním proudu, hravě přeplatíte za pronájem té garáže. 😉

Martin

Jop 🙂 tú dilemu poznám. Myslím že pre nás “chudobnejších” v byte bez garáže proste budeme musieť počkať na plne autonómne vozidlá, ktoré využijú blízky urban charger a potom sa priparkujú v okolí bytovky 😀 …alebo “elektro” parkovacie miesta pod bytovkou s bezdrótovým nabíjaním vo vozovke, čo je hádam ekonomicky ešte väčšie sci-fi 😀 ….to skôr ožije ten koncept s bezdrôtovým nabíjaním na verejných komunikáciách, ktoré nie len auto s úplne prázdnou baterkou rozhýbe ale ho aj po ceste nabije 🙂 takže do budúcna stačí elektroauto len s dojazdom mimo pokrytých ťahov (menšia baterka)

Karel Kulda

Souhlas, bohužel zde se vracíme k jednoduché odpověďi a to ať si to většina republiky nekupuje:D Z počátku bude samozřejmě u elektromobilů omezení více a koupě bude dávat smysl jen určitému procentu populace. Zbytek musí zkrátka počkat na pokles cen obecně a na vylepšení infrastruktury. Upřímně bych si elektromobil asi nepořídil, pokud bych neměl možnost odpočtu DPH, využití dotace a “tankování” elektřiny za cenu cca 3,5Kč/kWh ( dle vlastních zkušeností při této ceně vychází tankování na 0,44-0,63Kč/km dle ročního období u Nissanu Leaf, u spalovacího motoru při spotřebě 7l/100km vychází kilometr na 2,1Kč/km při ceně paliva 30Kč/l ). Se všemi těmito výhodami je stále pořízení o něco dražší, než stejný automobil se spalovacím motorem. Musíme dát zkrátka elektromobilům čas, než se budou pohledem nákladu moci rovnat klasickým autům:)

Roman

Hele ty chytraku jak je možné, že Škoda Auto v roce 2017 mělo celosvětově 32 tisic pracovniku a vyrobilo 1 200 535 vozu a Tesla měla v roce 2017 37 543 zaměstnancu a vyrobila něco malo přes 100 tisic aut. Neviš? Tak ja ti to povim. Tesla vznikla na zelene louce a je to velice mlada automobilka, ktere je 16 let. Takže jeji zkušenosti s vyrobou jsou minimalni. Škoda Auto je automobilka veteran, ktera oslavila 123 let a tudiž ma s vyrobou bohate zkušenosti. Takže prostoru na optimalizaci, efektivitu a redukci personalu je až až. Složita vyroba baterie je kompenzovana mnohem jednodušim elktromotorem a převodovkou tak u Tesli vidim prostoru pro zlepšeni docela dost. Tady opravdu neplati pořekadlo čim vic tim lip.

Ivo Janáček

No nevím, ale tohle se vážně srovnávat nedá, záleží kolik čeho kupujete a kolik si skutečně vyrábíte. Tohle srovnání není zrovna ideální.

Petr Melechin

Nemluvě o tom, že je součástí většího koncernu, takže vývoj je sdílený napříč značkami.

Roman

Vyvoj je sdileny to je pravda ale je tam velke ALE. Škoda musi za sdilene technologie platit docela velke sumy penez Volkswagnu a nemluvě o tom, že Škoda ma vlastni vyvojove centrum v Česaně a to neni zadarmo.

Martin B

Ale nedělá a nevyvíjí si vlastní motory a převodovky. Tohle nakupuje z koncernu.

hotovson

“Hele ty chytraku jak je možné, že Škoda Auto v roce 2017 mělo celosvětově 32 tisic pracovniku a vyrobilo 1 200 535 vozu a Tesla měla v roce 2017 37 543 zaměstnancu a vyrobila něco malo přes 100 tisic aut. Neviš?”

odpoved je jednoducha – zapomel (jsi) zapocitat zamestnance dodavatelu dilu, to budou stovky tisic jen v CR

Tesla si vyrabi prakticky cele auto sama, po problemech se subdodavateli…

Roman

Větši blbost jsem neslyšel. Nerealne. Tesla ma tisice dodavatelu.

Martin B

Tisíce ne, ale desítky, pokud nepočítáte dodávky šroubků a matiček, ale nějakých konkrétních částí auta.
Tesla si opravdu vyrábí velkou část auta sama. Prakticky celý podvozek krom tlumičů a pneumatik.

Roman

Sam Elon o tom nedavno hovořil. Řikal tisice. Je vidět, že moc lidi o tom moc nevi. Ja dělam v automobilce 15 let. Automobilky si dělaj hlavni časti. Karoserie: lisováni- svařovani – lakovani – montáž. Výroba motoru, převodovek a v připadě Tesly baterie. Vše ostatni je dodavatel – světla, skla, sedačky, airbagy, palubni deska, volant, elektronika, stěrače, tuny kabelaže, tisice senzoru a spojovaciho materialu.

Petr Melechin

Zrovna sedačky si Tesla snad jako jediná vyrábí sama, ale jinak samozřejmě máte pravdu.

Martin B

Tak co já vím, tak Hyundai v Nošovicích si karosérie nedělá, ale nakupuje je od dodavatele. Myslím tím ocelové výlisky. Hyundai to potom jenom montuje.

Roman

Pruměrný osobní automobil se skládá +- z 12 000 součastek. U EV to nebude jine možná ještě horši. Kdyby si všechny komponenty male i velke měla automobilka vyrabět sama tak ty auta ani nezačne nikdy vyrabět.

Petr Melechin

Ano, Tesla měla 400 000 rezervací, ale nevíme, jak velká část z nich je z regionů, kde se Model 3 ještě neprodává, a hlavně většina těchto lidí (pravděpodobně) stále čeká na levnější varianty. Nicméně i tak Tesla prodala už více než 150 000 kusů Modelu 3, takže tu největší poptávku v USA už nejspíš postupně vyřídila. A než začne vyrábět levnější varianty, které poptávku opět skokově zvýší (když prodali 150k drahých variant, prodají ještě mnohem víc těch levnějších), nevidím nic divného na tom, že teď část výroby posílají do Evropy a Číny, kde je spousta lidí, kteří mají zájem i o ty dražší varianty. A pokud chtějí levnou variantu Modelu 3 vyrábět profitabilně, jsou potřeba další optimalizace výroby, odstranění nadbytečných nákladů a co největší zeštíhlení firmy. Co je na tom všem podle tebe tak hrozně negativního, že bychom měli bít na poplach a zahájit odpočet do smrti Tesly?

Navíc, co se týče konkurence, tak sice se konečně začínají objevovat docela povedené elektromobily jiných značek (Bolt, i-Pace, ioniq, Taycan), ale v podstatě všechny se vyrábějí nebo budou vyrábět v malých počtech, takže to zatím na Teslu nemá moc výrazný vliv. Modelu 3 se v USA prodalo více než 10x více než Boltu nebo LEAFu, a to i přes to, že je o dost dražší. Řekl bych, že prvním vážnějším konkurentem bude až VW Neo někdy příští rok (snad), protože ten se má vyrábět opravdu ve velkém a za dostupnou cenu.

Jinak výroby 7000 Modelů 3 týdně Tesla dosáhla už loni v listopadu, ale nevíme, jaké tempo udržují od nového roku. Nicméně jelikož nevíme, které typy pracovníků Tesla teď propouští, nedokážeme odhadnout, jestli se to nějak dotkne výrobní kapacity. Nemluvě o tom, že výroba se dá optimalizovat mnoha způsoby a méně pracovníků na lince nemusí automaticky znamenat, že se sníží počet vyrobených aut. Například když nějakou část linky automatizuju, tak budu potřebovat míň lidí, i když výrobní kapacita zůstane stejná nebo se dokonce zvýší.

peter

ak vacsina caka na ten najlacnejsi model(a to este s dotaciou ktora uz nebude) tak to nieje pre teslu zrovna radostna sprava.

Martin

Od radosti určite neskáču. Ale tiež ich to verím neprekvapilo. Osobne som od začiatku čakal že po najlacnejšej verzii pôjdu aspoň 2/3 rezervácií…čo ma “prekvapilo” je to, že po roku a pol stále 35k verzia nie je v ponuke a to ich vyhliadky skutočne ohrozuje ak si ozaj nešvihnú. Tiež sa časť kupcov vzdá myšlienky na novú 35k$ Teslu po tom, čo európske ceny sa k tejto práve neblížia (nárast o cca 10%? …53 000$ >> vyše 57 000€) a asi si počká na ojazdený kus, ale tam nepredpokladám veľký pokles, možno tak 10%…

Lukáš Košík

Navýšení ceny je jen 3,9 %. V USA cena Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive 51 tisíc dolarů bez DPH – 1 394 646 Kč s DPH
V Německu 56 380 Euro včetně všech poplatků – 1 448 966 Kč s DPH.
To je podle reálného kurzu pro běžné smrtelníky (ne ČNB) rozdíl jen 3,89 %.
A to je ten rozdíl tak velký jen proto, že v USA snížili cenu o 2 tisíce dolarů, ale v Evropě ne.

Martin

Počkaj – cena v USA je bez DPH? aj 35 000$ sa uvádza ako bez dane? 😮 Ja som to chápal s daňou a ak nie, že na to upozornia… ale je pravda že keď tam všetci žijú s cenami v obchodoch uvádzanými bez DPH, tak sa o tom nikto zmieňovať na webe nebude… hmm, zaujímavé 🙂

PS: nemecká cena je potom pekne nízka, ja som tu a tam čítal o cenách v iných štátoch a hrabali skôr smerom k 60 000 s LR RWD verziou…

Lukáš Košík

Jj, všechno zboží je v USA uváděno bez DPH. A v každém státě USA je DPH jiné. Ale běžně se pohybuje – co si tak matně vzpomínám okolo 10 max. 15 %. Takže i tak to pořád pro ně vychází levněji. Já jsem samozřejmě počítal s českým DPH 21 %. Na Slovensku to tedy bude ještě o jedno procento rozdíl. 😉

Martin B

A nezapomeňte, že Tesla musí platit ještě 10 procent clo a nějakých 2000 euro za transport. Ale v USA se za ten transport taky platí extra a není uvedený ve výsledné ceně, zatímco v EU je součástí ceny.

V USA jsou ceny vždy uváděny bez DPH už jenom proto, že každý stát federace má jiné daně.

Petr Melechin

Proč? S tím, že o nejlevnější verzi bude největší zájem, určitě Tesla už od začátku počítala. Nejsem expert, ale předpokládám, že je normální i u jiných aut, že více se prodávají levnější modely než ty dražší. Tesla samozřejmě bude mít menší marži u nejlevnější verze, ale zase jich prodá více než těch dražších s vyšší marží.

Pokud tedy nebude marže tak nízká, že výroba té nejlevnější varianty bude prodělečná, nevidím důvod, proč by Tesla měla být nešťastná z toho, že na světě jsou statisíce potenciálních zákazníků, kteří se svými penězi čekají jen na to, až začne nabízet budoucí produkt. 😀

Dlouhodobě samozřejmě bude po nejdražších variantách nižší poptávka než po těch levnějších, na tom podle mě není nic divného. Ale rozhodně nebude nulová. Nemluvě o tom, že Tesla ještě pořád nenabízí leasing, což taky zatím značně zmenšuje potenciální množinu lidí, kteří si můžou nějakou Teslu dovolit. Takže o poptávku bych se v dohledné době fakt nebál.

Lukáš Košík

A co byste čekal? Že fanouškovský web o Tesle a SpaceX bude psát schválně negativně? I kdyby to měla být lež? Tak si běžte na autoforum.cz. Tam ukojí naše touhy po házení špíny na Teslu. Na shledanou. 😀

peter

nestacilo by pisat objektivne? 🙂
ja snad niekde od nich chcem aby pisali klamstva? ukaz kde som to od nich pozadoval? 🙂