Třetí generace nabíjecích stanic Supercharger, jež byla představena v březnu tohoto roku, je momentálně dostupná pouze na třech místech – poblíž Tesla Factory ve Fremontu, u designového centra Tesly v Hawthorne a v Las Vegas. První dvě zmíněné stanice byly postaveny prakticky hned po představení Supercharger V3, stanice v Las Vegas se solárními panely a staničními úložišti energie Powerpack poté následovala v červnu. Teď to vypadá, že se Tesla konečně pustila do stavby většího množství Superchargerů V3, které nabízejí nabíjecí výkon až 250 kW. Mimo jiné jde o výstavbu na dálnici Trans-Canada Highway, kde americká automobilka momentálně staví 46 nabíjecích stanic. Dle informací The Verge je 26 z nich právě třetí generace. Podle mapy Superchargerů na webu Tesly by měly být veškeré stanice postaveny ještě během tohoto roku.
Tesla ale neopomíjí ani domácí trh, kde by mělo vzniknout osm nových stanic. Mezi novými městy je například Davidson v Severní Karolíně, Lynchburg v Tennessee či Clearwater ve státě Florida. Dle informací serveru Electrek budou jednotlivé stanice obsahovat mezi 6 až 12 stojany. Není jasné, zda Tesla k těmto stanicím, jež jsou některé již ve výstavbě, plánuje nainstalovat i solární panely a Powepacky, povolení ke stavbě v Clearwateru je ale nezmiňuje.
Dva Superchargery přibudou také v České republice, konkrétně půjde o stanici na dálnici D3 u Českých Budějovic a o nabíjecí místo na dálnici D8 poblíž Ústí nad Labem. Počet stanic se tak v naší zemi zvýší ze tří na pět, nastane tak ale až koncem příštího roku. Není zatím ani jasné, zda půjde o druhou či třetí generaci Superchargerů. Instalace nových českých Superchargerů pravděpodobně bude probíhat v rámci nějaké větší expanze směrem na východ od Německa, Tesla se totiž chystá koncem příštího roku spustit nové Superchargery též v Polsku či Litvě. Další stanice, které by měly být otevřeny na Ukrajině, v Rusku či v Rumunsku, zatím nemají potvrzený pevný termín.
Kromě výstavby nových stanic se Tesla začíná zaměřovat též na ochranu svých Superchargerů vůči výpadkům elektřiny, což je momentálně problém převážně v Kalifornii. Společnost PG&E dodávající většinu elektřiny do této oblasti totiž nedávno provedla odstávku elektřiny, která ovlivnila až 800 tisíc domácností.
Důvodem odstávky byla potřeba údržby rozvodové sítě, která minulý rok způsobila Camp Fire, což je doteď největší a nejhorší lesní požár v historii Kalifornie. Musk proto na Twitteru uvedl, že Tesla začne během pár týdnů ke kalifornským Superchargerům v problémových oblastech dodávat staniční baterie Powerpack. PG&E sice již dodávku elektřiny obnovila, dle Billa Johnsona, CEO společnosti, ale budou potřeba další výpadky, aby společnost dokázala rozvodovou síť uvést do kýženého stavu. Dle Johnsona by to dokonce mohlo trvat až deset let. Powerpacky tak stále najdou své užití během dalších výpadků.
Musk též na Twitteru oznámil, že se Tesla chystá k Superchargerům instalovat solární panely, aby získávala elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů energie a aby nedocházelo k výpadkům. Už v roce 2017 Musk avizoval, že všechny Superchargery dostanou baterie a solární panely a časem se většina z nich zcela odpojí od elektrické sítě. V současnosti však solární panely má stále jen malý počet stanic.
Automobilka mimochodem nedávno slavila 7 let od otevření první nabíjecí stanice Supercharger. Za tu dobu Tesla postavila ve 36 zemích 1 604 stanic, přičemž celkově jde o 14 081 nabíjecích konektorů. Toto číslo je každopádně za původním očekáváním, Tesla totiž plánovala mít do konce roku postavených 18 tisíc nabíjecích konektorů. Důvod tohoto zdržení je poměrně prostý, automobilka měla ze začátku dost problémů s výrobou Modelu 3 a ostatní produkty tak musely počkat. Tesla v rámci sedmiletého výročí prozradila o své síti nabíjecích stanic pár zajímavostí. Dozvěděli jsme se například, že Superchargery provedly za těch sedm let přes 30 milionů nabití, přičemž denní průměr je teď kolem 64 tisíc a 2,25 GWh energie. Dle The Verge tedy stanice poskytne jednomu vozu v průměru 35 kWh energie. To je přibližně polovina kapacity Modelu 3 ve variantě Long Range (dojezd 560 km dle WLTP).
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Kolik vlatně stojí elektřina, kterou se takto dobíjí e-auta? Jsou tam nějaké sazby dle denní doby, dle rychlosti nabíjeni? Jaká je pak reálná cena za např 100km jízdy? Teslu mohu nabít pouze u stojanu Tesly, nebo i jinde? Děkuji za odpověď,příp. za nasměrování na článek, kde jste o tom psali, na nic jsem zatím nenarazil. Kdysi jsem slyšel, že první dobíjecí stanice v ČR (asi ne Tesla) byly často u obch. center jako vyhrazená park. místapro e-auta s možností dobití zdarma, předpokládám, že už to neplatí. Děkuji
Například u Lidlu jsou nabijecky zdarma. Doma může mít člověk sazbu elektromobil. U jiných poskytovatelů nabíječek to bude vždy jinak. Ale když nabijete třeba doma za nějaký 3 Kč/kWh, tak když auto sežere 250 Wh, máte to za 0,75 Kc/km. Ale když se to člověk zařídí, dá se jít ještě levněji (výhodnější tarif, solary na střeše s nějakou návratností, nebo nějaké paušály u stanic e.on, ČEZ....)
Zajímalo by mě, jaká by asi byla třeba plocha solárních panelů pro pokrytí spotřeby pro jeden stojan. Jistě, že by hodně záleželo na využití, ale stejně se mi zdá, že by plocha musela být dost velká 🤔
Běžné fotovoltaické panely 1x1,5 m (1,5 m2) mají na území ČR hodinový výkon 100 W, takže cca 3700 m2 (100x37 m) při plném letním osvícení a maximální teoretické účinnosti. V zimních měsících cca 30 000 m2 (100x300 m). Ale je to počítáno na nabíjení jednoho auta za druhým bez přestávky. Samozřejmě pouze během dne (dopoledne až odpoledne). Pokud by se nabíjelo jen jedno auto za 3 hodiny, klesla by potřebná plocha slunečních panelů na desetinu. Tj. 370 m2 při maximálním letním osvícení. Tímhle způsobem by se dalo nabít jedno auto dopoledne, druhé v poledne a třetí odpoledne.
Pokusím se do toho zakomponovat statistiky z článku. V průměru jde o 40 aut na každou stanici a průměrné nabití 35 kWh = 1400 kWh/den. Pokud je účinnost panelu 100 W na 1,5 m2, a budeme brát dobu osvícení 12 h, tak to máme 1750 m2 z ideálních podmínek a bezeztrát.
Osobně dost pochybuji, že se Superchargery budou někdy hromadně odpojovat od sítě. Nicméně hlavním přínosem panelů a baterií je v současnosti snížení nákladů na odebíranou elektřinu pro Teslu, protože energie z panelů uložená v bateriích může snížit prudké výkyvy, které nabíječka potřebuje čerpat ze sítě. Za možnost odebírat energii takhle výkyvově musí Tesla těžce připlácet.
To je hlavní důvod proč V3 Superchargery již v základu disponujou bateriovým úložištěm PowerPack - aby se vykryly špičky v odběru. Takový 6 stojanový V3 musí zsládnout dodat až 6x 250 W , což je situace která se možná tak stane 1x za den na nejvytíženějších trasách aby najednou tam přijelo 6 aut s vybitou baterkou a za těch nárazových 1,5MW by distributor nebyl nadšený :)