Tesla výrazně zvýšila dojezd všech svých vozů, Model 3 dostal tepelné čerpadlo a další vylepšení
Jedním z velkých rozdílů mezi Teslou a většinou ostatních automobilek je přístup k vylepšování svých vlastních vozů a následné zavedení těchto vylepšení do výroby. Zatímco automobilky obvykle menší vylepšení nechávají pro nový modelový rok a majoritní změny poté provedou v rámci faceliftu někdy v polovině životní doby generace automobilu, Tesla obecně nerada mluví o svých produktech v souvislosti s generacemi. Elon Musk totiž raději praktikuje postupné vylepšování, kdy je novinka zařazena do výroby hned, když je připravena, než aby se čekalo na nový modelový rok, facelift, nebo další generaci vozu. O tom, proč práce v Tesle připomíná spíše Silicon Valley než tradiční automobilku si můžete více přečíst u nás v nedávném článku Barbory Pěchové. Přesto čas od času i v Tesle dojde k nějakému většímu vylepšení, které by mohlo být považováno za facelift či další modelový rok. Model S se například v roce 2016 dočkal přepracování designu a byl do něj nově nainstalován HEPA filtr, loni pak zase tento liftback spolu s SUV Model X získal novou pohonnou jednotku a došlo též k dalším technologickým změnám.
Velké vylepšení teď v posledních dnech potkalo všechny současné vozy v nabídce Tesly, přičemž nejvíce změn se dočkala Tesla Model 3. To je pochopitelné, jelikož od uvedení na trh v roce 2017 tento sedan žádné podobné vylepšení nedostal a novější Model Y ho z hlediska technologií jasně překonával (o technologických novinkách v Modelu Y si můžete přečíst v našem dřívějším článku). Než se ale podíváme na technologická vylepšení Modelu 3, pojďme se věnovat designovým změnám. V exteriéru po vzoru Modelu Y zmizely chromované doplňky, došlo také k představení nových typů kol. Větší designová proměna nastala v interiéru, který se dočkal přepracování. Změna se týká hlavně středové konzole, která byla značně přepracována a Tesla ji zbavila lesklého klavírního povrchu a místo něj využila matný povrch. Volant má upravený vzhled a nově je vyhřívaný. Model 3 také dostal nová okénka z dvojitého skla, která by měla lépe chránit vnitřek vozu před hlukem z vnějšku.
Srovnání nového (vlevo) a starého interiéru Modelu 3:
Designové změny jsou sice zajímavé, spoustu lidí každopádně budou spíše zajímat technologické vychytávky a jejich dopad na zlepšení dojezdu. Zatímco u designu lze změny potvrdit poměrně jednoduše, z hlediska technologií nastává menší problém. Tesla totiž technologická vylepšení zatím oficiálně nepotvrdila, a tak můžeme vycházet pouze ze spekulací a neoficiálních informací. Oficiálně víme pouze to, že dojezd podle českého konfigurátoru narostl u varianty Standard Range Plus ze 409 km na 430 km, u Long Range z 560 km na 580 km (došlo zároveň ke zlepšení zrychlení o 0,2 sekundy) a u Performance verze se zvýšil dojezd o 37 km na 567 km a zrychlení se zlepšilo o 0,1 sekundy. Podle zdrojů serveru Electrek se inženýrům v Tesle podařilo přijít s vyšší celkovou efektivitou systému a zároveň došlo k instalaci tepelného čerpadla spolu s „Octovalve“, což je jednotný systém ohřívání a chlazení všech částí vozu, který byl poprvé použit u Modelu Y. Tyto informace sice nejsou oficiálně potvrzené, ale vzhledem k poměrně velkému navýšení dojezdu se zdají velmi pravděpodobné. Nahrává tomu také skutečnost, že nový Model 3 má o trochu menší přední kufr, což je nejspíš následek přidání tepelného čerpadla. Další technologickou novinkou u Modelu 3 je elektricky ovládané víko zadního kufru.
Vylepšení se ale dočkaly také zbylé modely Tesly. U Modelu Y byl mírně navýšen dojezd – varianta Long Range nyní ujede 521 km, což je o 16 km více než předtím, u Performance verze dojezd narostl z 465 km na 484 km. Jde o hodnoty z amerického konfigurátoru, na českém trhu Model Y stále není oficiálně dostupný. Dojezd byl výrazně zvýšen také u nových Modelů S a X. U prvního zmíněného nyní varianta Long Range Plus ujede 652 km místo původních 610 km a verze Performance zvládne 639 km oproti předchozím 590 km. SUV Model X poté dojezd narostl na 561 km v případě Long Range Plus a na 548 km ve variantě Performance. Navýšení dojezdu se ale netýká jen nových aut. Současným majitelům Tesly Model Y se mírně zvýšil dojezd jen pomocí softwarové aktualizace. Podle Tesly toho bylo docíleno díky vyšší efektivitě motorů a klimatizace. Je možné, že podobnou aktualizaci dostanou i ostatní vozy.
Zdroj: Electrek
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Osobne by som zas uvítal hornú polovicu interiéru (B stĺpiky a strop) v tmavej farbe nech ladí s tmavým interiérom.
Zvláštne že to nikoho neirituje 😁
Tak to si snad každý vybere v rámci konfigurace interiéru, každému vyhovuje něco jiného.
Ideálka. Avšak nevšimol som si, ze by túto možnosť mali v konfigurátoru.
Nevite nekdo z ceho vzniklo oznaceni “plaid”?
Je to narážka na Spaceballs stejně jako Ludicrous Mode. https://www.youtube.com/watch?v=mk7VWcuVOf0
Myslím, že je to narážka na scifi termín Warp, neboli zvlnění či zkroucení a používá se to mimo kontext u textilií jako forma výroby tkanin.
Ve Spaceballs si z toho vystřelili a označili to jako Plaid, tedy kostkovaný vzor (tartan) který taky vzniká specifickým způsobem výroby tkanin.
Diky vsem 🙂
Tepelné čerpadlo dobré. Umělá inteligence při návrhu přináší plody.
Co tam dělá tepelné čerpadlo. Jen hádám, že asi to samý co doma, že vytápí auto teplem z venku, nebo odkud kam předává teplo?
Kromě tepla z venku také využívá „odpadní“ teplo například z baterek nebo motorů (to zajišťuje zmiňovaná Octovalve).
Podrobně o tepelném čerpadlu v MY viz. Martinův článek: Ako funguje tepelné čerpadlo v Tesle Model Y.
chladi to co treba chladit a zohrieva to co treba zohrievat, a velmi efektivne. Menovite kabinu posadky, baterky, pohonny system.
Ano, bude to stejné jako tepelné čerpadlo v domácnosti. Bere si teplo z venku a tím vytápí kabinu, je to efektivnější než odporové topení a šetří to tedy baterii což zvyšuje dojezd. Ta efektivita ale záleží na teplotě venku, od nějaké hodnoty klesá a při opravdu velkých mrazech to nebude fungovat vůbec.
nie tak celkom, pozri sa na odkaz od Michala ako tepelné čerpadlo funguje.
Tie opravdu veľké mrazy kde by tepelné čerpadlo nestíhalo by boli na miestach kam sa obyčajným autom ako je Tesla nedostaneš a na také miesta ani nieje dizajnovaná. Sibír, južný či severný pól kde teplota klesá viac ako -30°C a nemyslím si že si myslel práve tieto mrazy.
No (plus mínus :-)) mínus 30°C bývá i na Šumavě.
Ale nie permanentne kedy by to tepelnému čerpadlu uškodilo a nedokázal by zmeniť skupenstvo.
Octovalve je slušný inžiniersky kus práce a je to chytrejšie nadizajnované než si myslíme, Sandy Munro mu venoval kus videoblogu.
650 kilometrů už je slušný.
v reálnu to bude niečo málo pod 500 🙂 aj tak je to viac než dostatočné na drtivú väčšinu scenárov.
To je EPA dojezd a ten je v pohodě zvládnutelný i v reálu. Nereálný evropský WLTP zde bude přes 750 km a to už by stálo trochu úsilí při jízdě okolo ideálních 80-90 km/hod. Dostat se pod 500 km dojezdu by znamenalo mít 500 km dálnici pro sebe s možností jet po celou dobu 130 km/h.
ani EPA neodpovedá veľmi reálu ale samozrejme budem rád ak sa týmto upgradom človek dostane nad 500km.
Myslíte, že se blíží konec elektromobilů v pravím pruhu těsně za kamiony? Uvidíme.
;-D..sranda musí být! Nebereme se tady zas tak vážně.. Mě to pobavilo Ivo 🙂
Pouze vlastní zkušenost a to jezdím po dálnicích do maximálního limitu, takže přesně dle předpisů. Musím ale uznat, že jednou jedna Tesla toto pravidlo porušila.