Celým světem momentálně hýbe hrozba koronaviru SARS-CoV-2, jehož šíření se z Číny přesunulo do Evropy a do USA. Tesla tak sice již zase ve větším množství vyrábí Modely 3 v Giga Shanghai, začínají se ale objevovat problémy, ač zatím malé, spojené s přípravou stavby německé Giga Berlin. V USA mezitím probíhají jednání související se stavbou zbrusu nové továrny pro Cybertruck a Model Y.
Minulý měsíc jsme vás informovali o tom, že Tesla plánuje v USA postavit svojí novou Giga továrnu a že automobilka zřejmě jako lokaci zvažuje Texas. Teď se Elon Musk na Twitteru podělil o další informace, konkrétně uvedl, že automobilka hledá lokaci pro továrnu k výrobě Cybertrucku a Modelu Y pro východní pobřeží USA. Konkrétně Musk zmínil, že nová Gigafactory bude postavena ve střední části Spojených států amerických. Do této oblasti by spadal prvně zmiňovaný Texas, ale podle informací webů TechCrunch a Axios Tesla vyjednává také s představiteli města Nashville ve státu Tennessee.
Zatím není jasné, zda varianta postavit továrnu v Texasu padla, nebo zda se místní autority pouze snaží předhánět v pobídkách, které by Tesle poskytly. Právě ty totiž budou v rozhodnutí Tesly hrát velkou roli. Elon Musk každopádně pro The Wall Street Journal uvedl, že automobilka bude zvažovat také „cenu logistiky, pracovní sílu a kvalitu života v dané oblasti“. Z hlediska pracovní síly by Tennessee bylo zajímavou volbou, jelikož ve městě Smyrna vzdáleném asi půl hodiny jízdy autem od Nashvillu vyrábí Nissan svůj elektromobil Nissan Leaf a automobilka Volkswagen zase ve městě Chattanooga momentálně staví svoji novou továrnu na výrobu elektromobilů pro americký trh.
Zatím nejsou známy žádné informace o termínech začátku či dokončení stavby, ale Tesla plánuje první Cybertrucky zákazníkům dodat na konci příštího roku. To by teoreticky neměl být problém stihnout, stavba Giga Nevada začala v roce 2015 a již během prvního kvartálu 2016 z linek sjížděly první bateriová úložiště Powerwall a Powerpack. Momentálně se ale stavba nové továrny nachází v té těžší části, tedy jednání s úřady. Nějaký přesnější termín dokončení tak budeme moci určit až poté, co se poprvé kopne do země.
Paralelně s vyjednáváním o nové americké továrně probíhají práce na Giga Berlin, kde Tesla od braniborských úřadů dostala povolení k úpravám povrchu a výkopovým pracím. Zdá se, že jde ale opět jen o „předběžné povolení“, takže v případě konečného zamítavého rozhodnutí úřadů by automobilka musela vše dát do původního stavu. S tím se ale nepočítá, jelikož tamější vedení dle svých vyjádření plně podporuje Teslu ve stavbě Giga Berlin.
Mnohem větší vrásky na čele tak vedení Tesly nejspíš dělá již v úvodu zmíněný koronavirus, jehož případy momentálně v Evropě a USA rychle narůstají, a tak jednotlivé vlády přijímají ochranná opatření. Jedním z nich je například zákaz letů z Evropské unie do USA. Tesla má, respektive měla, v Německu americký tým asi třiceti lidí, který řídil nabírání německých zaměstnanců a průběh stavby. Dle německého serveru Automobilwoche byla tato skupina zaměstnanců Tesly informována, aby se ještě před zákazem cestování vrátila zpět do USA. Samo o sobě by to nemělo nijak stavbu továrny ohrozit, tým pravděpodobně bude moct většinu své práce dělat i na dálku a další povinnosti pak budou nejspíš převedeny na německé zaměstnance Tesly. Mnohem větším problémem by ale mohla být další přijatá opatření, která by klidně mohla stavbu továrny, jejíž otevření je plánováno na příští rok, na nějaký čas pozastavit.
O mnoho lepší situace ohledně koronaviru je momentálně v Číně, odkud nákaza původně přišla. Již v polovině února se většina továren, včetně Giga Shanghai, vrátila do provozu, stále ale nebylo možno jet na plný plyn. Výroba čínských Modelů 3 tak v únoru probíhala pouze na jednu směnu, kvůli čemuž automobilka vyráběla jen kolem 2 tisíc vozů týdně. Během března Tesla plánuje do práce pustit druhou směnu, díky čemuž by týdenní výroba měla narůst na 3500 kusů. Celkem automobilka počítá, že by za tento rok měla v čínské továrně vyrobit kolem 170 tisíc vozů.
V říjnu tohoto roku by měla začít zkušební výroba v Číně vyrobených crossoverů Tesla Model Y a první vozy by se k zákazníkům měly dostat v lednu následujícího roku. Původně byly první termíny předání plánovány již na prosinec roku 2020, ale z důvodu propuknutí koronaviru a zavření továrny Tesla své plány přehodnotila. Roční produkce by díky výrobě Modelu Y měla v roce 2021 narůst na 250 tisíc kusů ročně. Když přičteme roční produkci továrny ve Fremontu, tak by Tesla měla příští rok dosáhnout výrobní kapacity až 840 tisíc elektromobilů ročně.
Zároveň Tesla v Giga Shanghai rozšiřuje již postavené budovy a také staví novou halu. Ta je obzvlášť zajímavá, jelikož se dle záběrů z dronu jedná o přibližně stejně velkou budovu, jakou Tesla postavila pro výrobu Modelu 3. Zatím můžeme pouze spekulovat, k čemu nová stavba bude, vzhledem k velikosti by se ale mohlo jednat o haly pro výrobu Modelu Y.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Tak mne napada, jak si Spacex a Tesla chteji vsechno vyrabet in-house, neplanuji koupi nejake ocelarny? Pro ty objemy co budou potrebovat pro Starshipy a Cybertrucky by se jim uz vyplatila :-)
tak vlastní slévárnu už SpaceX má :)
Příjde mi, že je o tom strašně málo informací. Nevíte někdo něco víc? Já si myslím, že právě celou slévárnu včetně všeho co je potřeba SX nemá. Ta infrastruktura pro slévárnu je ve skutečnosti obrovská. Domnívám se že mají pouze nějakou laborku, kde zkušebně zkouší a experimentují. Možná pak mají pár forem na odlévání nějakých dílců. Ale rozhodně nevěřím že třeba plechy si vyrábějí sami. To asi někam zadají vyrobit.
plech, teda polotovar si nepotrebujes vyrabat sam ked mas dobre zmluvy, navyse dost casto beres od viarecych aby si neostal vysiet ked ti jediny dodavatel povie ze (z hocijakej priciny) ze uz dodavat nebude.
Jo ale to uz neni predmetem diskuze. Na zacatku bylo receno ohledne in-house vyroby a eventualni nakup ocelarny.
Ale jinak jasne, ze to budou vyrabet smluvne. Nicmene to mnozstvi plechu bude ohromne ale asi ne dostatecne na svoji ocelarnu. Kazdopadne kdyz ocelarna dokaze vyrabet a prodavat se ziskem tak by to dokazalo i SX. Zamerne ted neresim navratnost investice. Coz je duvod proc si plechy nechavaji vyrabet.