Tesla v roce 2020 vyrobila přes půl milionu aut a ve čtvrtém kvartálu se prodeje meziročně zvýšily o 61 %
Rok 2020 byl pro všechny automobilky nepochybně obtížný, jednak došlo na trhu s osobními vozy k výraznějšímu poklesu a jednak byly nuceny na nějakou dobu zavřít své továrny z důvodu pandemie koronaviru. Prodeje a výroba za první a druhé čtvrtletí 2020 tak byly touto skutečností ovlivněny a v případě Tesly byly nižší než předloni. Do starých kolejí se data vrátila až ve třetím kvartálu 2020, kdy Tesla zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 43 %. Konkrétně za toto čtvrtletí vyrobila 145 036 elektromobilů a z toho jich zákazníkům doručila 139 300. Závěrečný kvartál roku pak u Tesly patří k těm nejsilnějším a od toho se odvíjela též očekávání analytiků. Web CleanTechnica například odhadoval, že Tesla za čtvrtý kvartál roku 2020 zákazníkům doručí přes 183 tisíc vozů, což by pro americkou automobilku znamenalo překonání milníku půl milionu prodaných vozů za rok. Za první tři kvartály loňského roku totiž Tesla prodala 318 350 vozů.
Tyto odhady se ukázaly jako přesné, Tesla totiž za poslední čtvrtletí minulého roku vyrobila 179 757 vozů a zákazníkům jich doručila 180 570. Jde bez debat o nejlepší kvartál v historii Tesly, samotné prodeje zaznamenaly meziroční nárůst o 61 %. V porovnání se třetím kvartálem pak Tesla prodala o 29 % vozů více. Celkově za rok 2020 automobilka prodala 499 550 elektromobilů, což je jen o pár stovek méně než odhadovaných půl milionu. Jde tedy bez obav hovořit o splnění předem daných cílů, a to i přes obtíže způsobené pandemií koronaviru (továrny Tesly byly několik týdnů zavřené). Nárůst výroby mezi roky 2019 a 2020 je také znatelný – zatímco předloni byla Tesla schopná vyrobit pouze 365 000 vozů, loni to bylo již 509 000 kusů. Jedná se zároveň o naplnění předpovědi Elona Muska, který v roce 2015 očekával, že Tesla bude do roku 2020 vyrábět půl milionů aut ročně.
Výroba | Prodeje | |
Model S/X | 16 097 | 18 920 |
Model 3/Y | 163 660 | 161 650 |
Celkem | 179 757 | 180 570 |
Z výše uvedené tabulky je vidět, že většinu prodaných vozů tvořily Modely 3 a Y, přičemž lze počítat s tím, že větší poměr z této dvojice zatím zastávají Modely 3. O starší a dražší Modely S a X je ale zase vyšší zájem v rámci leasingu, pod který spadá 11 % prodaných vozů, zatímco u Modelů 3/Y jde pouze o 7 %. Celkový průměr činí 8 %.
Oznámení finančních výsledků za čtvrté čtvrtletí roku 2020 je předběžně naplánováno na 2. února po uzavření trhu (tedy někdy večer našeho času). Analytici serveru Investing.com se shodují na non-GAAP zisku kolem 1 dolaru na akcii, finanční zpravodajství CNN Busines zase uvádí zisk 0,92 dolaru na akcii. Již teď je jisté, že rok 2020 bude pro Teslu jako první v historii ziskový – prozatímní non-GAAP zisk za předchozí tři kvartály činí 1,5 miliardy dolarů a kladný je též GAAP zisk, jenž dosahuje 451 milionů dolarů.
Akcie Tesly se momentálně pohybují na ceně 705 dolarů za akcii, což je přibližně osminásobek ceny před 12 měsíci. Tržní hodnota firmy je přes 668 miliard dolarů, což je více než následujících sedm největších automobilek dohromady.
Zdroj: Tesla
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Ne nadarmo se říká, že sázet proti proti Elonovi se nevyplácí. 🙂
Děkuji, už se těším. Jen se obávám, že v tomhle našem kocoukově je šance, že až nás zase pustí dát si v hospodě jedno pivko, už nás bude moct svézt domů robotaxi 😀
Z toho mimo jiné plyne, že Muskova předpověď na rok 2020 nepochází z roku 2015, jakje uvedeno v článku, ale minimálně 2014. Ve skutečnosti to myslím je už z roku 2013, kdy Musk ten plán původně zveřejnil.
Každopádně Tesla nedosáhla (resp. nedosáhne) CAGR za 6 let více, než 56 %. Přestože vyrobila více, než půl milionu vozů. To měl Spiegel pravdu. Dosáhne nějakých 47 %. To by totiž za Q4 musela mít obrat více, než 25 miliard. Což je naprostý nesmysl. To by průměrná cena jednoho vozu musela být daleko přes 100 tisíc dolarů. A většinu prodejů tvoří Model 3 a Model Y. A jejich průměrná cena je 50-60 tisíc dolarů. Obrat se tedy dá reálně očekává nějakých 12 miliard dolarů. Maximálně 15 – to by ale musel výrazně růst prodej solárních panelů a (nebo) bateriových úložišť.
Nicméně těch domnělých 56 % si vytvořil Spiegel sám. A pak také on sám se sebou nesouhlasil, že CAGR 56 % nemůže Tesla dosáhnout, protože to nikdy nikdo nedokázal. 😀
To je jako bych řekl, Škoda Octavia nikdy nepojede 300 km/h! To by podle přesných výpočtů musela mít 600 koní a tudíž by musela stát 2 miliony. A můžu si tudíž sám dát za pravdu. Sériová Octavia opravdu nikdy 300 km/h nepojede. A pak z toho tedy “NAPROSTO LOGICKY” můžu vyvodit, že tudíž Octavia je auto úplně na nic. A když je to pro automobilku nejdůležitější model, tak to taky “LOGICKY” znamená, že Škoda Auto krachuje. 😀
V roce 2014 byl Model 3 ještě daleko a prodával se jenom Model S. Spiegel tak “naprosto logicky” předpokládal, že aby mohla Tesla prodat půl milionu vozů, bude průměrná prodejní cena stejná, jako je cena Modelu S. Což je samozřejmě kravina, a proto je celá ta jeho “logická” dedukce (Maňas) úplná hovadina. Nicméně i tak je CAGR 47 % obrovský úspěch, který i tak nemá ve světě obdoby.
Nejsmutnější na celém TSLAQ příběhu ale není to, jak jsou Spiegel a spol. naprostý neinteligentní hlupáci, ale to, že je média a tudíž i široká veřejnost považovala celé roky za skutečné (a dokonce jediné) odborníky. Přitom si stačí udělat jednoduchý výpočet a člověk by hned viděl, na čem je. Jen to ukazuje, že na média se nedá vůbec spoléhat.
Pár poznámek:
Pouze ve druhém, v prvním to byl nárůst 63019->88496 (prodeje), resp. 77100->102672 (produkce), ve druhém pak už zmiňovaný pokles 95356->90891, resp. 87048->82272
Celý článek a všechna data jsou převzaté od zřejmě nejlepšího Tesla analytika vystupujícího na Twitteru pod přezdívkou Troy Teslike, tak bych spíše zmínil jeho než ten web, který to jen celé opsal 🙂
Toto je zatím spodní odhad, prakticky každé čtvrtletí se to o pár desetin procent zvedne, než se dostanou k Tesle všechny dokumenty. Třeba výše, jak uvádíte ve 3Q 139 300 prodaných vozů, tak se to pak revidovalo na 139 593, takže možná, že se při zveřejnění finančních výsledků za 4Q a 2020 přeci jenom přehoupne přes těch 500 tisíc. Mimochodem v posledních dnech bylo doručovaných přes 3000 aut denně, takže těch 450 je otázkou pár hodin.
Odhadem od Troye je to 360 tisíc TM3 a 82 tisíc TMY
Plán minuli o 0,09%, zatímco revidování prodejů může být směrem vzhůru až o 0,5%, takže těch 500k opravdu ještě můžou trefit.