Tesla v roce 2019: Dva nové modely, rekordní prodeje, nové továrny a energetické produkty, růst o 50 %

Rok 2019 by se z pohledu Tesly dal nazvat rokem stabilního růstu, automobilku snad poprvé v historii netrápily velké výrobní problémy a mohla se tak plně věnovat expanzi do dalších oblastí a na nové trhy. Tesle se toho za minulý rok podařilo stihnout hodně, přesto zůstalo pár věcí, jež musely být odloženy na roky další. Pojďme se teď v článku podívat, co všechno se automobilce loni podařilo a co naopak nevyšlo přesně podle plánu.

Minulý rok došlo k představení předprodukčních prototypů vozů Tesla Model Y a Tesla Cybertruck. První zmíněný model je pro americkou automobilku klíčovým, Musk od tohoto crossoveru očekává, že o něj bude větší zájem než o všechny ostatní vozy Tesly dohromady. Tesla by tedy mohla prodávat přes 100 tisíc Modelů Y za kvartál. Model Y je zároveň technologicky i designově odvozen od sedanu Tesla Model 3, konkrétně s ním má společných přibližně 75 % dílů. Díky tomu by se automobilka měla vyhnout problémům ve výrobě, jež by měla začít někdy během první poloviny tohoto roku v továrně ve Fremontu. Zatímco Model Y byl představen již téměř před rokem, Cybertruck Tesla poprvé ukázala veřejnosti poměrně nedávno. Tento pick-up, jenž se designově téměř kompletně zbavil jakéhokoliv zaoblení a jehož ocelová karoserie obsahuje pouze hranaté tvary, by na trh měl dorazit koncem roku 2021.

Tesla během roku 2019 také představila nové varianty svých dosavadních modelů. Jako první přišla během února dlouho slibovaná levná verze Modelu 3, jež se ale na v nabídce pro nízký zájem moc dlouho neudržela. Lidé si totiž mnohem raději kupovali jen o málo dražší variantu Standard Range Plus s mírně vyšším dojezdem a lepším interiérem. Tato varianta českého zákazníka vyjde na 1 224 700 Kč včetně DPH. Během druhého kvartálu roku 2019 se pak modernizace dočkaly vozy Tesla Model S a Tesla Model X. Nejvýznamnějšími změnami byla výměna pohonné jednotky za nový reluktanční motor s permanentním magnetem, interně známý pod označením Raven a umožnění nabíjení výkonem až 200 kW (do té doby zvládaly tyto vozy nabíjet maximálně výkonem 120 kW). Kompletní shrnutí modernizace si můžete přečíst v tomto článku.

Modernizace těchto vozů byla již potřeba, neboť v prvním kvartálu roku 2019 klesl jejich prodej o více než polovinu. Ani zlepšení parametrů ale výrazně nepomohlo a Modelům S/X se během minulého roku nepodařilo vrátit na původní vysoká čísla. Nejvíce těchto vozů se prodalo za čtvrtý kvartál, kdy prodeje činily 19 450 kusů, což je o více než 8 tisíc méně než koncem roku 2018. Oproti tomu se ale skvěle dařilo Modelu 3, který tak možná díky své úspěšnosti a nižší ceně snižoval čísla Modelům S a X. Celkové prodeje Tesly tak každý kvartál rostly a v posledním čtvrtletí roku 2019 se automobilce podařilo dokonce podařilo překonat hranici 100 tisíc prodaných vozů, když se prodeje vyšplhaly až na 112 tisíc kusů. Celkově za rok 2019 prodala Tesla 367 500 vozů, čímž dosáhla svého cíle prodat za toto období 360–400 tisíc vozů. Pokud prodeje porovnáme s rokem 2018, pak nárůst činil přibližně 50 %.

Prodeje vozů Tesla v jednotlivých čtvrtletích (Zdroj: CleanTechnica)

Již jsem zmínil, že se Tesla mohla minulý rok plně věnovat expanzi na nové trhy. Z toho těžila hlavně střední a východní Evropa, kde automobilka začala své vozy prodávat, postavila servisní centra a rozšířila síť nabíjecích stanic Tesla Supercharger. To se významně promítlo na českém trhu, když Tesla otevřela servis v pražských Vysočanech a později též u nás spustila oficiální prodej vozů.

Z hlediska finančních výsledků se minulý rok pro Teslu nevyvíjel úplně ideálně. Automobilka původně počítala, že bude zisková ve všech kvartálech, nakonec se jí to ale v prvních dvou nepovedlo a Tesla tak skončila ve ztrátě. Z té se automobilce podařilo napříč předpovědím analytiků dostat ve třetím čtvrtletí, kdy dokonce dosáhla kladného free cash flow. Tesle se také dařilo navyšovat hodnotu kapitálu, jež momentálně dosahuje 5,3 miliard dolarů. O konečné finanční bilanci za rok 2019 rozhodnou až výsledky za čtvrtý kvartál, jež budou zveřejněny 29. ledna. Vzhledem k vysokým ztrátám během první poloviny roku se ale počítá se ztrátou i za celý rok 2019. O celkové finanční bilanci včetně shrnutí informací z konferenčního hovoru vás samozřejmě budeme informovat.

Na ne úplně skvělé finanční výsledky první poloviny roku reagovaly též akcie firmy, které se během května propadly na cenu 185 dolarů, což byla nejnižší hodnota od konce roku 2016. Po dosažení zisku v třetím kvartálu ale akcie strmě vystřelily nahoru a dosáhly nových výšin. Momentálně se cena akcií pohybuje nad 560 dolary za cenný papír, kvůli vysoké volatilitě ale dochází každý den k výrazným změnám. Tržní hodnota Tesly aktuálně překročila magickou hranici 100 miliard dolarů, čímž předčila Volkswagen, a Tesla se tak stala druhou nejhodnotnější automobilkou světa.

Vývoj ceny akcií Tesly v roce 2019 (Zdroj: Google)

Velký pokrok udělala Tesla minulý rok ve výstavbě svých továren. Došlo k postavení továrny Giga Shanghai, která momentálně již produkuje vozy pro čínské zákazníky a navíc bylo oznámeno místo stavby evropské továrny Giga Berlin, o čemž jsme více psali zde. Giga Shanghai aktuálně vyrábí pouze čínské varianty Modelu 3, je však již potvrzeno, že k tomuto sedanu po dostavení výrobních hal přibude i Model Y. V Evropě by pak výroba měla začít právě tímto crossoverem, Model 3 se k němu nejspíš připojí později. Úspěch ke konci roku zaznamenala také firma Panasonic v továrně Giga Nevada, když se jí po dlouhých odkladech podařilo navýšit výrobu bateriových článků na 35 GWh ročně.

Tesla ale nejsou jenom automobily, ale i nabíjecí stanice, autonomní řízení, solární tašky či úložiště energie. Během roku 2019 jsme se tak dočkali nové rychlejší nabíječky Supercharger V3, byl představen FSD Computer, jež by měl časem umožnit plně autonomní řízení, došlo na představení nové generace střešních tašek, jež by se konečně měla dostat do masové výroby, a rodinka bateriových úložišť byla rozšířena o Megapack, což je baterie s kapacitou až 3 MWh. O všech těchto produktech si můžete přečíst více v odkázaných samostatných článcích. Během druhé poloviny roku též Tesla začala nabízet vlastní pojištění, jež má vyjít zákazníky levněji než u běžných pojišťovacích firem.

Detail solárních tašek Tesla. Solární články uvnitř tašek nejsou vidět a nenarušují celkový vzhled střechy (Foto: Tesla)

V roce 2019 také Tesla provedla tři akvizice, díky kterým získala pod sebe společnosti Maxwell Technologies, DeepScale a Hibar Systems. První a poslední zmíněné firmy budou automobilce užitečné při výrobě vlastních baterií. Díky akvizici Maxwellu navíc automobilka získala patenty na baterie s technologií „suché elektrody“, jež dle tvrzení firmy nabízí energetickou hustotu až 300 Wh/kg s možností budoucího zlepšení až na 500 Wh/kg. Náklady na výrobu by navíc měly být nižší než v případě současných baterií. Společnost DeepScale pak bude Tesle pravděpodobně užitečná hlavně v oblasti urychlení vývoje a optimalizace autonomního řízení.

Na závěr se ještě pojďme podívat, co se Tesle loni stihnout nepodařilo a čeho bychom se tedy mohli dočkat letos. Jde mimo jiné o elektrický tahač Tesla Semi, jenž měl původně na trh dorazit koncem roku 2019, nakonec se ho ale nejspíš dočkáme až na konci tohoto roku. Elon Musk také původně tvrdil, že Tesla do konce roku 2019 zvládne přijít s takovou verzí Autopilotu, který by zvládl za dobrých podmínek odvézt člověka z domova do práce, aniž by muselo být zasaženo do řízení, a to včetně respektování dopravních značek a pravidel. Projekt zřejmě nabral zpoždění, ale Musk nedávno uvedl, že někteří uživatelé dostanou přístup již „brzy“.

Mimochodem, Tesla se během roku 2019 také stala největším prodejcem elektromobilů na světě z hlediska počtu prodaných vozů. Předehnala tak čínskou společnost BYD. Čísla však zahrnují i plug-in hybridy, takže pokud bychom počítali jen čisté elektromobily, Tesla je globální jedničkou už několik let. Model 3 je zároveň zdaleka nejprodávanějším elektromobilem na světě. V roce 2019 se ho prodalo třikrát více než čínského vozu BAIC EU-Series, který byl na druhé příčce.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ales

Tak jsem si rikal ze to zni nejak moc pozitivne a dost odvazne na volkswagen. Je to trosku vytrzene z kontextu. Celkove vzato, co jsem pochopil tak on mluvi o tom ze se jim jen zamlouva co dela tesla (ze vyrabi elektro auta) a ze je brzo predezenou a budou tak lepsi.

https://electrek.co/2020/01/24/volkswagen-ceo-says-he-can-catch-up-to-tesla-and-probably-overtake-them/

Robert

Dufam ze sa Tesle podari pretlacit viac tento rok PowerWall a solarnu strechu. Mohli by predstavit aj nejake riesenia pre firmy, prijdes teslou do roboty, “nacvaknes rovno na solarny panel” auto a pocas dna, ked si v praci a slnko najsilnejsie, dobijas.

Lukas

Zdravim,neviete nahodou ci sa tesla nechysta pouzivat grafenove baterie??

Martin B

Určitě ne v nejblížší době. Lithiové baterie tady s námi budou ještě řadu let. Stále se vylepšují.

Jack

Jako první přišla během února dlouho slibovaná levná verze Modelu 3, jež se ale na v nabídce pro nízký zájem moc dlouho neudržela.

Základní model se stále prodává. I když pravda Tesla ho moc prodávat nechce a dělá všechno proto, aby si lidé kupovali SR+. Pravděpodobně hlavně proto, že na něj má prakticky nulovou marži.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-35k-standard-range-complete-buying-guide/

Jack

Tesla by tedy mohla prodávat přes 100 tisíc Modelů Y za kvartál.

I jen jedna továrna (Fremont) už nyní kvartálně zajistí téměř 100 tisíc kusů Modelu 3. Výroba Modelu Y ve Fremontu se už pomalu rozjíždí a startují také přípravy linky v Číně a staví se Giga Berlin. Celou továrnu i s linkou na Model 3 zprovoznili v Číně ani ne za rok. Takže je velmi pravděpodobné, že výroba v Číně začne taky už během tohoto roku. V Německu by to mělo být od teď za rok a půl. Takže už v průběhu tohoto roku je reálná výroba 50 tisíc kusů za kvartál. Jen USA a Čína budou moci v plném provozu (někdy v průběhu příštího roku) pravděpodobně zajistit přes 200 tisíc kusů Modelu Y za kvartál. Dalších 100 tisíc přidá Berlin v roce 2022.
Elon předpokládá prodeje Modelu Y na úrovni 1,25 milionu kusů ročně. Což je cca 312 tisíc kusů za kvartál. A když to předpokládá, tak podle toho taky velmi pravděpodobně musejí plánovat několik let dopředu i továrny a linky. Jen těžko si lze představit, že začnou stavět továrny a linky až když teprve budou mít od zákazníků reálně potvrzené, že tolik aut budou skutečně schopni prodat. V tu chvíli už budou tak dva roky pozadu. 🙂