Během prvního čtvrtletí roku 2019 přišla Tesla v rámci svého aktuálního vozového parku se spoustou novinek a cenových změn. Tou největší změnou pro automobilku bylo uvedení sedanu Tesla Model 3 na čínský a evropský trh a levné verze Modelu 3 v USA. Právě první faktor měl dle automobilky velký vliv na počet prodaných vozů během tohoto čtvrtletí, Tesla se totiž převážně ze začátku dovozu vozů potýkala s různými výzvami, problémy a neočekávanými náklady.
Mimo jiné v důsledku toho tak automobilka během prvního kvartálu letošního roku vyrobila 77 100 vozů, z čehož zákazníkům doručila celkem 63 000 svých automobilům. Takto velký rozdíl mezi počtem vyrobených a prodaných aut není způsoben nízkým zájmem o produkty Tesly, nýbrž dlouhou dobou dovezení vozu z Ameriky do Číny nebo Evropy. Z toho důvodu tak 10 600 vozů, pravděpodobně z většiny Modelů 3, automobilka doručí až v rámci druhého kvartálu. I tak se ale jedná oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2018, kdy Tesla prodala něco málo přes 90 000 vozů, o znatelný propad čítající přibližně 31 %. Na prodejích se v letošním prvním čtvrtletí dle očekávání nejvíc podílel Model 3, jehož se prodalo 50 900 kusů, zbylých dvou dražších modelů Tesly, SUV Model X a liftbacku Model S se dohromady pak probralo 12 100 vozů.
Právě Modely X a S zaznamenaly oproti předchozímu kvartálu největší propad, prodalo se jich o 15 450 méně, což odpovídá 56% poklesu. Z porovnání s minulým kvartálem vyplývá, že právě v prodejích těchto dvou vozů byl nejmarkantnější rozdíl, Modelu 3 se totiž prodalo jen o 5 tisíc vozů méně. Vzhledem k tomu, že automobilka v tomto ohledu neposkytla žádné větší vyjádření, tak není patrné, zda byl propad způsoben nízkou poptávkou po Modelech X a S nebo tím, že se Tesla spíše soustředila na výrobu Modelů 3 a řešení problémů spojených s dovozem. Co se týče produkce Modelu 3, tak ta se v průměru pohybovala na 4850 kusech týdně, což je drobný nárůst oproti průměru z kvartálu minulého.
Již zmíněný pokles poptávky po Modelech X a S mohla způsobit skutečnost, že na veřejnost již delší dobu prosakují neoficiální informace, že by se tyto vozy v půlce letošního roku mohly dočkat modernizace minimálně v oblasti interiéru, je ale pravděpodobné, že by v tomto případě dorazilo vylepšení též v dalších aspektech, ač dle Muska automobilka neplánuje u těchto vozů začít využívat baterie typu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka), které instaluje do Modelů 3 (Modely S i X momentálně užívají starší typ článků typu 18650 – 18 mm průměr, 65 mm délka). Svojí roli v poklesu by mohl hrát též chystaný Model Y. Ten byl sice představen poměrně nedávno, informace o začátku produkce v průběhu příštího roku byly ovšem známy dost dlouho dopředu.
Na začátku článku jsme krátce uvedli levnou verzi Modelu 3 představenou na konci února. Tu původně Tesla plánovala začít doručovat během března, teď to ale vypadá, že doručování nabralo zpoždění. Automobilka každopádně dle dostupných informací začala aspoň s doručováním druhé nejlevnější verze nazvané standardní dojezd+. Ta je oproti standardnímu dojezdu o 50 tisíc korun dražší a nabízí lepší interiér a mírně větší dojezd.
Co se týče ziskovosti za tento kvartál, Musk již dříve varoval, že jí Tesla tentokrát nedosáhne. Vliv na to mají právě neočekávané náklady spojené s exportem mimo Ameriku a do jisté míry též nižší prodeje. Automobilka každopádně uvedla, že má stále dostatek hotovosti. Zároveň zůstává v platnosti již dříve daný cíl prodat v letošním roce celkem 350 000 – 400 000 vozů. Konference s investory k finančním výsledkům za první kvartál by měla proběhnout někdy koncem tohoto měsíce, případně začátkem května.
Akcie Tesly na oznámená čísla prodejů reagovaly propadem o 30 dolarů za jednu na hodnotu 261 dolarů, což je pokles o 11 %. Již po pár hodinách od náhlého poklesu každopádně začala jejich hodnota opět růst, přičemž teď je na částce 270 dolarů za akcii.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Jeste to budou mit slozite. Cast lidi ceka na update S a X, cast da uz radsi prednost modelu 3. Cast (treba jako ja, ceka na Y a doufa, ze to bude konecne rozumne auto). V mem okoli je asi polovina lidi z tesly nadsena (ty co ji maji rok a mene) a polovina rika ze by si ji uz nekoupila (ty co ji maji dele a maji starsi verze). Tesla postupne v USA vysaturovala technologicke nadsence a ted bude muset zacit oslovovat bezne ridice a to nebude uplne snadne. Ta cast lidi kteri by si ji uz znovu nekoupili, kritizuji spatne dilenske zpracovani, castou poruchovost ve srovnani s jinymi auty ve stejne cenove kategorii, velice nakladny servis. V Evrope nizkou kvalitu sluzeb a hlavne u starsich verzi velkou neprakticnost (nosice nastrechu, absenci odkladacich prostor, tazny zarizeni, konstrukci sedacek a podobne). Casem se to asi vsechno nauci, ale jeste to bude bolet to prezit.
Ono ten teslacky rychly progress je aj na skodu, pretoze ked porovnas aktualne auto a auto produkcne o tri roky stare tak vidis obrovsky rozdiel. Ale to je bezny fenomen rychlo sa rozvijajuceho produktu. Taktiez to sposobuje aj to ze v europe je vacsina superchargerov nepouzitelna na model 3 a musiach ich modernizovat. Cize este ani nevybudovali poriadnu siet a uz je zastarala.
I keď nie všetky stojany majú CCS a "Tesla" konektor, väčšina supercharger staníc už má CCS konektor.
Ja si myslim, ze by se ted Musk mel sam upozadit a dosadit tam za sebe nejakyho pragmatika. Tesla ted potrebuje hlavne dospet, neprodavat vize ale delat prakticky auta za rozumnou cenu, kterejch proda milion rocne. Mit treba Sko a 3ku v kombiku, u nejlevnejsi verze se vykaslat na sklenenou strechu. Xko je ulet ktetej jim akorat odcerpava zdroje. Naopak urychlit Y atd.
Tak zatial je tesla jedna z dvoch automobiliek ktore este neskrachovali, takze asi vedia co robia. Ja mam skor otazku ci to dokazu udrzat aj ked ten boom elektrickych aut opadne, ked budu za 5-10 rokov v kazdom dealershipe EV uplne bezne, a tesla uz nebude taka lukrativna znacka. I ked model 3 s pomerom cena/dojazd dost drti konkurenciu, ak sa zrieknes vybavy. Ono Europa je predsa len iny trh, o dost narocnejsi trh ci uz na kvalitu alebo sluzby a fanusikov do EV ktori prekusnu vela nesvarov elektrickych aut nieje nekonecno. Uvidime, ja to urcite nevidim cierno ale bude to mat tesla este zaujimave.
Tesla se hlavně v Evropě bude potýkat s tím, že bude muset mít vyšší cenu kvůli clům a dovozu, minimálně dokud tady někde nepostaví Gigafactory. A taky s tím, že si VW, Peugeot a ostatní automobilky budou moct ze začátku dovolit elektormobily dotovat a prodávat se ztrátou – prostě akorát zvednou o nějaké to procento cenu spalovákům.
A taky s velmi ridkou servisni siti. Tovarna a servisni sit budou jeste vyzadovat obrovsky investice.
Aj ked tie vysledky nie su oslnive, je nutne dodat ze vyse 10 tis. vozidiel im ostalo visiet na ceste, tzv goods in transit. Doporucujem si pozriet toto video, kde je vidiet ze realne ich auta prichadzaju do Europy v kvantach. K tomu sa jedna o pomerne velmi drahe kusy.
https://www.youtube.com/watch?v=gUWMeszxW6Y
Dolezite budu financne vyslesky za Q1 2019. Je dnes uz viac nez iste ze Tesla bude reportovat stratu, ale dolezity ukazovat bude cash flow a EBITA. Tesla dokazala splatit koncom Februara pozicku za vyse 1mld dolarov. Mnoho analitikov minuly rok predpokladalo, ze to neokaze pretoze tzv palila cash zavratnym tempom. To sa zastavilo v Q3 a Q4 ked dokazala mat zisky a aj hodnota hotovosti narastala. Tesla je aj nadalej solventna a v raste....
no len ten cash ktory zacala tvorit v q3 a q4 bol sposobeny tym, ze neplatila dodavatelom, len za q3 jej narastli dlhy voci dodavatelom o 600mil.
a chlacholit sa tym, ze im auta su kdesi na ceste nieje uplne pravda, lebo to je cisto zalezitost modelu 3, lenze co ten pokles o 15000 modelov s a x? vazne niekto si mysli, ze oni obmedzili vyrobu najdrahsich aut v prospech najlacnejsej verzie modelu 3?
a ako tu jeden diskuter raz pisal, tesla ma 90dnovu(aj tu nedodrziava) splatnost faktur dodavatelom, takze platby dodavatelom za rekordny q4 by mala zaplatit dodavatelom zo slabeho q1 2019
cize naklady dodavatelom za 90k auto musi vyplatit z trzieb zo 63k aut
na tie finacne vysledky som fakt zvedavy, ta strata cash flow bude fakt obrovska a asi najvacsia v historii tesly
ale co je hlavne, to je ten prepad vyroby, to sa neda obkecat tym, ze auta su niekde na lodi a pritom niektori tu este pred par tyzdnami davali zarucene info, ze tesla bude mat rekordnu vyrobu aut, lebo to vyvodzovali z poctu registrovanych VIN
15 tis aut na ceste znamena pre cash flow cca 525M dolarov to vobec nie je malo. Strata cash flow mozno bude najvacsia, ale je nutne dodat, ze Teslal splatila pozicku za 950M dolarov. Predpoklad je ze na konci Q1 2019 budu mat stale okolo 2,000M dolarov co rozhodne neindikuje ze by firma bola v problemoch. Celkovo byva Q1 najhorsi mesiac pre automotive industry.
Inak celkom zaujimava analyza
https://www.youtube.com/watch?v=6WzqsBYYzZs