Tesla uvádí na evropský trh novou verzi Modelu Y s pohonem zadních kol

Není to ani tak dlouho, co se do Evropy dostala Tesla Model Y Long Range a Performance a nyní začala Tesla v Evropě nabízet také variantu Model Y Standard Range, která má jeden elektromotor a pohon pouze zadních kol. Když Tesla představila Model Y, bylo zcela jasné, že jde jen o větší Model 3. Model Y je dokonce na stejném podvozku jako Model 3. Tesla nás poměrně napínala ohledně základní varianty Modelu Y, na kterou se čekalo docela dlouho. Doposud totiž nejlevnější varianta Modelu Y, kterou jste si mohli u nás pořídit, byla varianta Long Range, která aktuálně cenou začíná na 1 749 990 Kč. Oproti tomu právě oznámený základní Model Y s pohonem zadních kol začíná na ceně 1 499 990 Kč.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Úspora až 375 tisíc oproti modelu Performance, který začíná na 1 874 490 Kč, tak je značná. Baterie má kapacitu 50 kWh a i přesto má auto odhadovaný dojezd až 455 kilometrů (WLTP), což je sice o 78 kilometrů méně než nabízí varianta Long Range. Maximální rychlost je pak stejná jako u již zmíněné varianty Long Range – 217 km/h. Základní model ale zdaleka nedosáhne rychlosti z 0 na 100 kilometrů za hodinu tak rychle jako obě vyšší varianty. Základnímu Modelu Y trvá zrychlení 6,9 sekund, což je dvakrát déle než Model Y Performance. Pokud ale neplánujete závodit s někým na semaforech, tak vás tento údaj trápit nemusí. Výkon jediného motoru dosahuje úctyhodné hodnoty 341 koní s točivým momentem 350 Nm.

Interiér čínské verze Modelu Y (Zdroj: Tesla)

Co se týče baterií, ty zřejmě dodá čínská firma BYD. Tesla Model Y vybavená těmito bateriemi podle Teslamag.de již získala typové schválení od Evropské unie. Zatím ale není jisté, že nová auta s pohonem zadních kol budou mít hned ze začátku výroby tento typ baterie. Tesla navíc nikde neuvádí, kde se bude základní varianta Modelu Y vyrábět. Ve hře tak je továrna u Berlína (ta právě navyšuje výrobu na 2 000 vozů týdně) a ta v Šanghaji. Právě v Šanghaji se dnes vyrábí většina exemplářů Modelu Y a odtud byl také doposud exportován do Evropy.

Přímým cenovým konkurentem základní verze Modelu Y je Model 3 ve verzi Long Range. Ten může oproti základnímu Modelu Y nabídnout dojezd až 602 kilometrů, maximální rychlost 233 kilometrů za hodinu a pro závodníky na semaforech důležitý údaj zrychlení z 0 na 100 za 4,4 sekundy. Model Y ale poskytne celkově více prostoru a tím pádem i větší pohodlí pro posádku a také větší kufr. Ten může mít po sklopení sedaček objem až 2 158 litrů.

Model Y po sklopení druhé a třetí řady sedadel (Foto: Tesla)

Kolem nové základní varianty Modelu Y ale panuje docela zmatek, co se týče ceny v jednotlivých státech. Stačí se podívat na relativní rozdíl cen z několika zemí. V Belgii základní Model Y začíná na 49 990 EUR, což je o 6 000 EUR levnější než verze Long Range. V Německu stojí stejný základní model 53 990 EUR, což je jen o 3 000 EUR levnější než Long Range. Ve Francii je rozdíl 5 000 EUR, přičemž Model Y začíná na 49 990 EUR. Irsko je překvapivě drahé, jelikož tam Model Y začíná na ceně 59 490 EUR, což je o 7 000 EUR levnější než Long Range. Cena je tak v Irsku o neuvěřitelných 10 000 EUR vyšší než například ve Francii nebo Belgii. Všechny ceny by měly zahrnovat DPH.

Nejvíce ale ušetříte v Itálii, vzhledem k místním cenám začíná základní Model Y na 49 990 EUR, což je o 16 000 EUR méně než u verze Long Range. Nejdražším místem pro nákup nového vstupního Modelu Y je Švédsko s požadovanou cenou téměř 65 000 EUR. Pokud si ale ceny, za které se Model Y prodává u nás, také převedeme na eura, nevychází nám to v porovnání například s Itálií moc příznivě. Cena za základní Model Y je v České republice již zmíněných 1 499 990 korun, což je při aktuálním kurzu 60 948 EUR. Cena verze Long Range je aktuálně 1 749 990 Kč neboli 71 106 EUR. Oproti Itálii tak u nás zaplatíte za základní verzi Modelu Y o 10 000 EUR více. Je ale dobré, že například oproti Francii je u nás cenový rozdíl mezi variantami daleko větší a základní model tak dává větší smysl.

Roboti pro výrobu Modelu Y v továrně Giga Shanghai (Foto: Tesla)

Všechny tyto cenové rozdíly jsou celkem matoucí a na některých místech je nyní dokonce Model Y levnější než Tesla Model 3, což může pro některé lidi být impuls uvažovat o Modelu Y namísto méně prostorného sedanu. Dodávky nejlevnější varianty Modelu Y jsou pro nové objednávky v plánu mezi prosincem 2022 a únorem 2023.

Zdroje: InsideEVs, Electrive, Teslarati


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka

Ano cekal jsem na Teslu Y z Giga Berlin az bude tzv. “za lidovku”, ale to nevim kdy a zda-li nekdy vubec nastane, mne vsak bezi cas neuprosne a tak jsem si zhruba za polovic (a necely rok cekani) poridil hybrida , na baterii je zaruka 8 let…Po skonceni zminovane lhuty se tak mozna opet kouknu na ceny u Tesly, ale do te doby vypoustim…

Standa

Ta cena Modelu Y RWD je hodně zvláštní. Nejzajímavější na celé novince je asi skutečnost, že v Belgii, Itálii a Francii je o 3 500 – 7 500 EUR levnější než Model 3 RWD. Čtete dobře. Jako cože?! 👀
Znamená to, že se podařilo výrazně snížit výrobní náklady a můžeme tedy očekávat snížení i ceny Modelu 3 třeba až o 10 000 EUR? Pokud ne, tak ty současné ceny nedávají absolutně žádný smysl.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Standa
Jiří

Neřekl bych, TM3 se v nejbližší době v Berlíně vyrábět nebude a jedna z největších položek je clo (10 % = ~5000 €), pak doprava a logistika (cca 1000 €) a i ta baterie BYD Blade bude o trochu levnější, tím se hodně lehce může dostat TM3 MIC nákladově nad TMY MIB.
Navíc Tesla se teď maximálně soustředí na TMY, možná že ani tolik TM3 vyrábět nechtějí. Když vezmu celkem přesné info od Troy Teslike (twitter), tak pro toto 3. čtvrtletí budou prodeje TM3 oproti TMY zhruba poloviční a v příštím roce chtějí s TMY dosáhnout výroby značně převyšující milion kusů.
Další co mě napadá, nejsou ty ceny uměle snížené, aby se vešly do maximálního limitu potřebného pro dotaci v dané zemi?

Standa

tím se hodně lehce může dostat TM3 MIC nákladově nad TMY MIB.

Dlouhodobě ano. Dnes ani náhodou. Jak nedávno říkal Elon, Berlín i Austin má v současné době zápornou marži. Teď se možná pomalu dostávají do lehkého plusu. Ale až 7 500 EUR plus oproti M3 by znamenalo vyrábět tak 5 tisíc MY týdně. To bude trvat min. ještě půl roku a více.
Nejsem účetní, ale myslím, že fixní náklady na výstavbu továrny se odepisují v částech průběžně. Nedá se jednoduše vzít celková předpokládaná produkce za celou dobu životnosti výrobní linky a tu vydělit celkovou cenou linky a z toho odvodit, že marže jednoho vozu je např. 25 % a tak ho můžu prodávat o 10 000 EUR levněji už teď. Resp. technicky to asi tak udělat jde, ale pro firmu to asi moc výhodné nebude být třeba rok v mínusu a přidělávat si tak problémy s cashflow.

Navíc Tesla se teď maximálně soustředí na TMY, možná že ani tolik TM3 vyrábět nechtějí. 

To nepochybně. Ale jen proto, že na MY vydělávají více, a tak to logicky dává větší smysl.

aby se vešly do maximálního limitu potřebného pro dotaci v dané zemi?

To by pak dávalo větší smysl snížit cenu Modelu 3 o menší část, než snižovat cenu Modelu Y o víc.

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Standa
Ivo Janáček

Tak malá baterka? Není to omyl? To bude problém dojet z Prahy do Brna natož někam dále. V režimu 20-80% je to jen 30kWh což třeba v zimě na sněhu nebude ani 200km. Naopak si myslím, že to zrychlení je všem ukradené a s tím problém nikdo mít nemůže.

Standa

Řekl bych, že kapacita je 60 kWh – stejně jako u Modelu 3. Už je to nějaký čas co zvětšili obě baterie. SR na cca 60 kWh a LR na cca 82 kWh. Oficiální kapacitu Tesla samozřejmě nikdy nezveřejnila. Ale co reportuje BMS a Bjorn změřil v reálných testech ukazuje na tyto hodnoty. https://www.youtube.com/watch?v=PVBI9yJM92k&t=23s

Petr Melechin

Budou to LFP baterie, které lze bez problémů nabíjet do 100 %, takže to tak hrozné nebude.

Ivo Janáček

To znamená, že se dají nabíjet plným výkonem/rychlostí až do 100%?

Petr Melechin

Plnou rychlostí asi ne, ale jde o to, že časté nabíjení na 100 % nebo vybíjení pod 20 % jim neškodí (na rozdíl od jiných typů baterií).

daevid

Škodí taktiež, ale neni to pre ne tak tragické, keďže pracujú s menším napätím a zvládnu viacej cyklov než napr. batérie s niklovými anódami (napr. typ 18650).
Napr. tu:
https://pushevs.com/2022/04/21/best-charging-behavior-for-lfp-batteries/

Ivo Janáček

Jinými slovy to nijak neřeší problém malé kapacity baterie, sice mohu využít větší rozsah, ale za cenu dlouhého čekání na nabíječce. Tedy z mého pohledu z bláta do louže. Pro zajímavost jen za dva prázdninové měsíce jsem se dostal do situace, kdy bych s elektromobilem neměl šanci asi desetkrát. Ještě ani jednou se mi nestalo, že bych parkoval někde, kde je poblíž nabíječka. Naopak se i stalo dvakrát, že jsem musel okamžitě vyjet a ujet maximální možnou rychlostí nějakých 250-500km bez zastávky, abych vyřešil vzniklý problém. Obojí navíc po cestě dlouhé pár set kilometrů tedy v případě elektromobilu zcela bez šance. Nezbývá tedy než čekat až bude dostupný vůz s dojezdem minimálně 1000km za každého počasí maximální dálniční rychlostí v rozsahu rychlého nabíjení baterie. Proč tolik? Protože dlouhý dojezd potřebuji jak u nového auta, tak po 15 letech kdy bude kapacita sotva na 70%.

Petr Melechin

Ano, existují lidé jako ty, kteří z nějakého důvodu běžně potřebují denně jezdit 600 km bez zastávky a 15minutová přestávka na nabíjení je pro ně nepřípustná. To ale nic nemění na tom, že 90 % lidí jezdí jen pár desítek kilometrů denně, takže i těch 200 km v zimě by jim bohatě stačilo. A občasné delší cesty by si prostě museli naplánovat s ohledem na potřebné nabíjení, což podle řady elektromobilistů není tak hrozný problém, jak se mnozí zpočátku báli. A pokud někdo denně jezdí Praha-Brno, tak si nekoupí elektromobil s malým dojezdem. Nevím, co na tom nechápeš.

Ty si klidně počkej na to auto s dojezdem 1000 km a víc nabíječek, ale tvoje požadavky prostě nejsou typické a nepředstavují překážku k rozšíření elektromobility, jak se pořád dokola snažíš naznačovat. Nevím, proč to máš potřebu opakovat skoro pod každým článkem. Je to jako bys každý den chodil do Apple storu a všem tam cpal, jak je iPhone k ničemu, protože mu chybí nějaká pro tebe podstatná funkce. Prostě ne každý používá auto tak jako ty.

Ivo Janáček

Ale tak to přece není, problém je v tom, že já tohle potřebuji párkrát do roka, takže mám snad mít dvě auta? To je asi nesmysl že? Navíc já potřebuji, aby ty vlastnosti o kterých píšu mělo auto na konci životnosti a současně při nejhorších možných podmínkách. Jinými slovy nekupuji si auto na sedm osm let, ale na patnáct let. Musím tedy počítat s tím, že za tu dobu baterie degraduje na 70%, ale to nikdo neví, automobilky toto slibují jen v období kolem 8 let od výroby. Současně když už bych do toho šel, tak potřebuji rychle dobít a tudíž se musím pohybovat v rozmezí 20-80%. Mám tedy na začátku k dispozici 60% kapacity baterie a na konci již pouze 42%. K tomu stačí zimní kalamita a člověk nedojede ani z Brna do Prahy. A proč o tom pořád píšu? On snad někdo někomu zakazuje jiné mobily, než od Applu? Bohužel u aut je tomu jinak a přestože je ekologie elektromobilu často velice sporná, tak jsou prostřednictvím předpisů likvidovány alternativy. Přitom je to zcela nesmyslný postup především EU, protože by stačilo převést nákladní dálkovou dopravu na železnici a efekt pro ekologii by byl x krát vyšší a ještě navíc by to bylo finančně neutrální.

Petr Melechin

Proč bys měl mít dvě auta? Prostě si místo Tesly Standard Range, kterou tu komentuješ, koupíš elektroauto s větším dojezdem. Dojedeš s ním kamkoli, ale prostě si budeš muset zvyknout na to, že při těch dlouhých cestách párkrát do roka možná budeš muset po cestě zastavit kvůli nabíjení nebo třeba parkovat v cíli někde u nabíječky. Jenže ty sis v hlavě vytvořil požadavek, že nabíjení po cestě je nepřípustný, protože někdy třeba spěcháš, takže jakákoli delší cesta je s elektromobilem nemožná, a proto je spalovák nezbytný… To je asi jako argumentovat, že musím mít doma Ferrari, protože někdy prostě potřebuju dojet do cíle fakt rychle a nemám čas se ničím zdržovat, takže Octavie je vlastně k ničemu.

Mám tedy na začátku k dispozici 60% kapacity baterie a na konci již pouze 42%. K tomu stačí zimní kalamita a člověk nedojede ani z Brna do Prahy.

Těch 60 % ti v pohodě stačí na každodenní ježdění a když teda pojedeš z Brna do Prahy, tak si výjimečně auto předem nabiješ na 100 % a můžeš ho vybít třeba na 5 %, abys teda dojel, kam potřebuješ. Tím tu baterku nezničíš, jen to nesmíš dělat každý den. Ale v reálu to stejně dělat nebudeš, protože se prostě přinejhorším na chvíli zastavíš na nabíječce po cestě. A i když budeš mít 15 let starou baterku s nějakou degradací, tak to ve výsledku bude znamenat jen to, že v průměru strávíš o pár jednotek procent víc času na nabíječkách, ale jelikož se to rozloží v průběhu roku, tak si to ani neuvědomíš, protože si na nabíjení zvykneš, tak jako jsi dneska zvyklej na tankování. A pokud budeš mít možnost nabíjet doma, tak nic z tohohle řešit nebudeš vůbec.

On snad někdo někomu zakazuje jiné mobily, než od Applu?

A on ti někdo zakazuje spalováky? Zakážou ti je za 13 let a ještě jen ty nové. A teď se zamysli, jak vypadala elektromobilita před 13 lety (Tesla ještě ani nezačala prodávat Model S, nabíjecí síť v podstatě neexistovala), jak vypadá teď (výběr z desítek modelů včetně těch s velmi dlouhým dojezdem, nabíječky skoro na každém rohu) a jak asi bude situace vypadat za 13 let. Je to asi jako bys v roce 2008 brojil proti prognózám, že v roce 2020 nikdo nebude používat mobily s tlačítky. Protože ty přece máš svoji osvědčenou Nokii a nedokážeš si představit, bys někdy mohl chtít něco jiného. Za těch 12 let se ale trh úplně změnil a dneska už skoro nikdo mobily s tlačítky nechce, i když jsou stále v prodeji. Možná trochu blbej příklad, ale tohle je podobné. Vsadím se, že do 10 let budeš jezdit v elektromobilu a až konečně přijde ten zákaz, ani se nad tím nepozastavíš.

penka

Hmm, lidé, kteří jezdí denně “pár desítek km” nebudou na Tesli nukdy mít. A i kdyby měli, velká většina to investuje do bydlení nebo do dětí…

Jiří

A proto je nyní nejdelší čekací doba na novou Teslu. Přes 100 dnů bude čekat půl milionu lidí na dodání objednaného auta a to i přes rekordní výrobu.

Aleš K.

Vidíš to a já zase preferuji výkon/zrychlení a nějaký dojezd je mi ukradený 🙂

Ivo Janáček

Takové vídávám ve městech a na dálnicích kolem měst a nechápu kam spěchají.

Jiří

No třeba se dostali do situace, kdy museli ujet potřebnou vzdálenost maximální rychlostí bez zastávky, aby vyřešili vzniklý problém. Zrovna náhodou to tu detailně popisoval Ivo Janáček v příspěvku o kousek výše.

Ivo Janáček

Aha, tak to jste to asi špatně pochopil, já se potřebuji dostat rychle z místa A do místa B a většinou volím dálnice a silnice mimo města. Městům se vyhýbám jak jen to jde. Navíc přesně jak píšete, tak přesně takhle nejezdím. Není totiž důvod, tím člověk žádný čas nezíská a jen ničí auto.

Viktor

pozor na to co srovnáváte. Dojezd je s 19” koly 455km ten 430 je pro 20” kola! Podobně je to s cenou. U nás se uvádí včetně DPH ale třeba nejnižší cena 41990 eur za kterou lze například objednat i na Slovensko je bez DPH!! Zkuste ty údaje trochu upravit ať v tom neděláte ještě větší zmatek.

Petr Melechin

To s těmi koly je dobrá poznámka, upravil jsem to.

S tím DPH jsem na to schválně koukal. Slovensko v článku neuvádíme a všechny zmíněné příklady jsou s DPH, takže by mělo jít o přímé srovnávání. Výjimkou byly pobaltské státy, které byly zmíněny jako nejlevnější, ale tam nejspíš jde o cenu bez DPH, tak jsem to odstranil. Snad už je to takhle v pořádku.