Aktuality

Tesla rozdělí akcie v poměru 1:5, aby snížila cenu za akcii a nalákala menší investory

Představenstvo Tesly se 11. srpna 2020 dohodlo a odsouhlasilo, že se akcie firmy rozdělí v poměru 1:5 za účelem snížení ceny za akcii a tím pádem zpřístupnění koupě menším investorům. Každý investor, který před 21. srpnem vlastnil cenné papíry Tesly, obdrží dividendu ve formě čtyř dodatečných akcií za každou jednu vlastněnou akcii. Oficiální obchodování na základě rozdělených akcií bude zahájeno 31. srpna 2020.

Momentální cena za akcii Tesly na burze NASDAQ přesáhla 2200 dolarů. Tržní hodnota firmy tak převýšila 400 miliard dolarů a je zdaleka nejhodnotnější automobilkou světa. Na druhém místě je Toyota se 188 miliardami. (Údaje platí k 27. 8. 2020.)

Vývoj ceny akcií Tesly během srpna 2020 (Zdroj: Google)

Co rozdělení akcií znamená? Ve světě firem to není nic neobvyklého. V případě Tesly se každý cenný papír rozdělí na 5 dílů, ale celková hodnota zůstává stejná. Například společnost Apple si tímto procesem prošla již několikrát.

Hlavním důvodem je snížení ceny tak, aby se trh zpřístupnil a povzbudil i menší investory, kteří by se chtěli oficiálně stát akcionáři. Z jejich pohledu je docela rozdíl mezi koupí akcie za 2200 dolarů nebo za 440 dolarů. Vysoká cena mnohé z nich odrazovala, případně bylo nutné využít služeb třetích stran, které nabízejí koupi jen části akcie.

Cena akcií Tesly byla již mnohokrát označena za nafouknutou. Tímto rozdělením, při kterém se cena akcie sníží o 80 %, se automobilka může těmto tvrzením bránit.

Existuje i mnoho dalších, spíše svévolných důvodů, proč velké společnosti rozdělují své cenné papíry. Podle finanční společnosti Bloomberg je pro makléře mnohem těžší obchodovat jak s frakčními, tak i plnými akciemi při tak vysoké ceně. Akcie s vysokou cenou mohou snížit likviditu.

Uvidíme, zda tento krok byl pro Teslu správný a naláká více investorů. Nezapomeňme, že 22. září se uskuteční setkání akcionářů Tesly a prezentace Battery Day. Na ni se kladou velká očekávání, což je jednou z příčin prudkého růstu ceny akcií Tesly v posledních týdnech.

Zdroje: Tesla, The Verge

Zobrazit komentáře

  • No myslím že se blíží další "technologická" dot-com bublina, tentokrát ale to nebude internetová ale elektroauto eko bublina. Není možné aby automobilka s roční výrobou několika stovek tisíc automobilů (navíc pochybné výrobní kvality což by si jiné automobilky ve stejných cenových hladinách nikdy nedovolily), měla větší hodnotu než koncerny typu Toyoty a VW které jich vyrobí a prodají milióny neřkuli, že tyto koncerny nezřídka vyrábí i další produkty nikoliv jen auta, ale mají výrobní divize v letectví, strojí zařízení, lodní motory atd.

    Je to naprostá šílenost, až to praskne (patrně po volbách v USA) tak bude patrně Tesla ráda, když se udrží podobně jako Cisco, neřkuli že nepůjde úplně ke dnu jako tehdejší další internetové firmy.

    • Jinak řečeno-cena akcií může odrážet reálnou cenu z budoucnosti dané firmy. Stačí si vzít cenu akcií Tesly z doby kdy vyráběla deset tisíc automobilů ročně(cenu o které se v té době hovořilo jako o nafouknuté bublině která splaskne) a porovnat jí se současnou fyzickou reálnou cenou Tesly z dnešní doby kdy vyrábí statisíce automobilů ročně. A kupodivu - tato dřívější cena akcií plně odpovídá té současné reálné hodnotě Tesly!

    • Tesla také nevyrábí pouze automobily - její součástí je i SolarCity. Je samozřejmě možné ba dokonce naprosto samozřejmé, že automobilka s roční výrobou několika stovek tisíc automobilů má větší hodnotu než koncerny které jich vyrobí miliony. Je tomu tak v případě pokud má takováto automobilka do budoucností mnohem větší perspektivu než mamutí koncerny jejichž budoucnost je nejistá. Tesla vyrábí pouze elektromobily zatímco tyto koncerny se teprve na toto musejí přeorientovat. Tesla neuvěřitelným tempem expanduje(viz stavba tří nových továren a další má v plánu) zatímco kupříkladu Volkswagen díky podvodu s emisemi bude platit minimálně deset miliard Euro jako odškodné. Jinými slovy za deset let mohou mít akcie Tesly oproti dnešku několikanásobně vyšší hodnotu a přitom tato hodnota může plně odrážet reálnou fyzickou hodnotu firmy , zatímco v případě kupříkladu Volkswagenu může být cena akcií několikanásobně nižší než dnes. Proto může mít již dnes Tesla větší hodnotu v akciích než tyto koncerny aniž by to byla uměle nafouknutá bublina!

    • Tady přece nejde o to, kolik Tesla prodá aut dnes. Dnešní cena akcií Tesly se může za 5 let jevit jako velice nízká. Ti, kteří tedy kupují akcie dnes za 2000 dolarů, počítají s tím, že že za pár let bude třeba dvojnásobná. Spousta automobilek oznámila, že do několika let skončí s výrobou spalovacích motorů. Jsou státy, které oznámily zákaz prodeje spalováků od určité doby. Všichni se tedy připravují na výrobu EV. A když si odmyslíte spalováky, Tesla se najednou stává největší automobilkou na světě už dnes.

    • Tesla nieje len automobilka, je to taktiež energetická spoločnosť. Túto skutočnosť veľa ľudí nezaujíma ...

      • Přesně tak, toto většina rádoby kritiků vůbec nevnímá jako fakt, že Tesla je hlavně o energetice, software atd, to auto je vlastně pro ně druhořadý produkt....

    • mě by spíše zajímalo, jestli Teslu zajímá cena Akcie... myslím jako společnost... Tesla nedostane ani dolar i když cena akcií bude desetinásobná. Leda by upsali nové akcie a k tomu nemají důvod. Tesla dostane peníze jen když prodá výrobky nebo služby. Jedinný kdo vydělá na ceně akcií jsou její majitelé a samozřejmě nejvíc ten kdo jich má nejvíc... tj. Elon.

      • Blaho společnosti přímo s hodnotou akcií propojené není. Ale vysokou a rostoucí hodnotu akcií lze asi použít jako argument při vyjednávání podmínek půjček u věřitelů.

        A při riziku úpadku může hodně velká firma zahrát argument "too big to fail" při jednání o státní pomoci. Riziko řetězové reakce a kolapsu americké burzy je určitě různé při úpadku milionové firmy a při úpadku stamiliardové firmy.

  • Jednu věc nechápu. Proč je pro firmu dobré přilákat více menších investorů? Vždyť tím přeci nic nezíská, akcie se jen přesouvají od jednoho (prodávajícího) k druhému (kupujícímu) a jejich objem/hodnota zůstávají stejné, takže se poté budou přesouvat jenom více/častěji. Laicky bych řekl, že je lepší mít méně stabilních (long) investorů než mraky spekulantů, ale moje snaha o logický pohled se většinou s chováním akciového trhu moc nepotkává.

    • 1) větší okruh potenciálních investorů a tím vyšší růst ceny akcií
      2) malý akcionáři ti nekecaj do vedení. Když máš pár akcií, tak se nebudeš trmácet na valnou hromadu. Kontrolní balík akcií pak může znamenat třeba jen 20-30 % akcií.

  • "Tímto rozdělením, při kterém se cena akcie sníží o 80 %, se automobilka může těmto tvrzením bránit."
    Spristupnenie akcii vacsiemu poctu potencionalnych investorov len tazko moze znamenat ze cena akcii tesly nie je nafuknuta. Specialne ked len samotne ohlasenie tlaci cenu hore, a tipujem ze po rozdeleni budu akcie aj nadalej stupat. V podstate bezdovodne, tym myslim ze nic zasadne sa vo firme nestalo aby to obhajilo dalsi rast.
    A hodnota je nafuknuta, to povedal aj sam musk. A toto musi uznat kazdy kto je trochu objektivny.
    Cim neznizujem cenu, a ani si nemyslim ze pojde tak skoro dole, len ze existuje strasne vela ludi co chcu vlastnit akcie tesly. V podstate aj tu funguje genialny muskov marketing.

    • Cena je hodnota za kterou je největší blázen ochoten zaplatit danou věc. Tomu se říká tržní hodnota. Nikdo neví jaká má být "správná" tržní cena, protože správná tržní cena je aktuální trh. Nic víc, nic míň.

      • Samozrejme, skor mi islo o toto v clanku:
        "Cena akcií Tesly byla již mnohokrát označena za nafouknutou. Tímto rozdělením, při kterém se cena akcie sníží o 80 %, se automobilka může těmto tvrzením bránit."
        To je proste blbost. Kedze dosledok rozdelnie je najprv rast ceny akcii, a potom rast rozdelneych akcii. A teda rozdiel medzi celkovou hodnotou tesly pred a po rozdeleni bude teda poriadny. A realne len kvoli rzodelniu akcii. Takze vazne rozdelenie akcii len tazko moze byt dane ako arugment ze hodnota akcii nie je nadhodnotena.

        • Já jen dodám, že jde o překlad tvrzení z The Verge:

          For Tesla, it helps defend against claims its stock price is inflated by reducing the total cost of one share by 80 percent and giving the company the appearance of having more affordable and accessible shares.

          Ale upřímně taky moc nechápu, jak to vlastně myslí.

      • S podotekem, že v současnosti hraje bláznovskou hru i samotný regulátor a (údajně) garant měnové stability - centrální banka (ve většině zemí světa). Americký FED vyhrožuje že začne natvrdo kupovat dluhopisy a akcie firem na burze když bude hrozit recese. Tohle už je začátek konce, předzvěst hyperinflace-krachu měny. Zatím ještě byla možná reforma, ale dluhová "narkomanie" už je příliš zalezlá pod kůži systému.

        Nevím kdy přijde další krize, ale až přijde tak se hodně lidí, bude hodně divit.

        • Tohle znám, věnoval jsem se tomu. Jeden z bývalých šéfů FEDu i prohlašoval, že než pád akcií a deflaci, tak radši nechá rozhazovat peníze z vrtulníku mezi lidi. Bohužel je cca 100 bankovní systém i takto nastaven - multiplikační tvorba peněz už přímo v bankách díky systému částečných rezerv. Proto je dobré mít mix. Dluhopisy, akcie a např. jako pojistku něco ve zlatě.

          • Kdo taky nakoupil minuly rok kdyz byla cena kolem 200 USD? :-)

            To je nadhera jak to leze nahoru!

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024