Tesla v noci ze středy na čtvrtek oznámila finanční výsledky za třetí čtvrtletí a navzdory očekávání se automobilce podařilo dosáhnout zisku. Dobré výsledky z hlediska prodejů a výroby byly zveřejněny již na konci třetího kvartálu, Tesla tehdy uvedla, že dodala přibližně 97 tisíc vozů. Konkrétně šlo o 17 400 Modelů S a X a 79 600 Modelů 3, přičemž výroba všech modelů dohromady přesáhla 96 tisíc kusů. Ani přesto ale finanční trhy nepočítaly se ziskem v tomto kvartálu. Koneckonců rekordními prodeji skončilo i minulé čtvrtletí, kdy automobilka vykázala ztrátu 408 milionů dolarů. Analytici tak za třetí kvartál počítali se ztrátou 0,15 dolarů na akcii, Tesle se ale podařilo veškerá očekávání trhu předčit.
Americká automobilka nakonec dosáhla zisku 143 milionů dolarů, což odpovídá zisku 0,80 dolarů na akcii dle GAAP (všeobecně uznávaných účetnických principů). Při pohledu do finanční uzávěrky je vidět, že sice došlo k mírnému poklesu výnosu z prodeje automobilů, Tesle se ale mnohem více podařilo snížit náklady v automobilové divizi a došlo též k poklesu provozních nákladů na vůbec nejnižší hodnotu od uvedení Modelu 3 na trh. Celková hrubá marže se pak za třetí kvartál nachází na hodnotě 22,8 %, což je o 2,3 % zlepšení vůči předchozímu kvartálu.
Další důležitou položkou účetnictví je free cash flow, tedy peněžní tok. Elon Musk již na konferenci k výsledkům za minulý kvartál sliboval, že tentokrát ho Tesla bude mít kladný a opravdu se tak podařilo, jelikož Tesla za třetí kvartál generovala peněžní tok 371 milionů dolarů. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 5,3 miliard dolarů.
U Modelu 3 došlo k mírnému poklesu průměrné prodejní ceny, což bylo dle Zacha Kirkhorna, finančního ředitele Tesly, způsobeno různými cenami na nových trzích. Na druhou stranu vzrostla průměrná prodejní cena u Modelů S a X. Co se týče kapitálových nákladů, tak ty za třetí kvartál vzrostly převážně kvůli investicím do přípravy výroby Modely Y a do stavby Gigafactory 3 v Číně.
Počet nevyřízených objednávek dle Kirkhorna dále roste i přesto, že se Tesle daří postupně zvyšovat produkci. Kirkhorn se nepodělil o konkrétní čísla, ale uvedl, že počet objednávek ke konci kvartálu byl mnohem vyšší než ke konci minulého kvartálu. Musk také zmínil, že se zatím nejlepším řešením reklamy zdá spoléhat se pouze na ústní doporučení od majitelů Tesel. CEO Tesly zároveň připustil, že by automobilka v budoucnu mohla přijít s nějakou formou reklamy. Měly by však cíl především informovat potenciální zákazníky o tom, že produkty Tesly existuje. Tradiční reklamy jsou podle Muska příliš klamavé.
Akcie Tesly v reakci na finanční výsledky reagovaly strmým nárůstem o více než 15 % na hodnotu blížící se 300 dolarům za akcii. Tuto hranici Tesla nakonec nepřekročila, přiblížila se jí ale poprvé od února 2019. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.
Velká pozornost během třetího kvartálu patřila dostavující se čínské továrně Gigafactory 3, kde Tesla tento měsíc začala se zkušební výrobou, během níž dochází k výrobě malého množství vozů, přičemž automobilka pomalu navyšuje kapacitu. Dle Muska bylo velkou výhodou při výstavbě to, že Tesla mohla instalovat veškeré potřebné vybavení v jednu chvíli, což ušetřilo spoustu času. Nedávno jsme informovali o tom, že Tesla u Gigafactory 3 staví další část budovy. Musk nyní v rámci konferenčního hovoru potvrdil, že ta bude sloužit pro výrobu baterií a jednotlivých modulů. To je hodně zajímavé vzhledem k tomu, že celá tato část budovy je zatím v rané fázi konstrukce a rozhodně tak nebude dokončena před zahájením ostré výroby. Je tak možné, že Tesla budovu staví pro výrobu svých vlastních baterií, které by mohly být představeny začátkem příštího roku, a články do současných Modelů 3 bude zatím dodávat společnost LG Chem. Jde ale pouze o neověřené spekulace, Musk se k tomuto během konference blíže nevyjádřil. Tesla plánuje v Gigafactory 3 do konce roku vyrábět 1000 kusů Modelu 3 týdně a kapacitu během příštího roku navýšit na 3000 kusů.
Kromě baterkárny plánuje Tesla u Gigafactory 3 postavit také několik dalších budov, ve kterých bude probíhat výroba Modelu Y. Během otázek analytiků se Kirkhorn dostal k tomu, zda bude výroba levnějších Modelů 3 v Číně výnosnější než výroba běžných Modelů 3 ve Fremontu. Dle Kirkhorna je toto poměrně těžké odhadnout, ale plány jsou zatím takové, že by ziskovost měla být na přibližně stejné úrovni. Bude ale hodně záležet na optimalizaci výroby.
Tesla zároveň v pátek aktualizovala online konfigurátor pro čínské zákazníky, kteří si tak můžou objednat Model 3 vyrobený v Číně. Stránky však uvádějí, že firma ještě čeká na vládní povolení a že první vozy budou dodány nejdříve v prvním čtvrtletí 2020.
V plánu je též evropská Gigafactory, která by měla vyrábět Model 3 i Model Y. Ohledně místa se kdysi spekulovalo i o České republice, dle posledních zpráv to spíš vypadá na Německo. K oznámení přesného místa podle Muska určitě dojde do konce tohoto roku. Z finanční uzávěrky také vyplývá, že Tesla plánuje začít výrobu v evropské Gigafactory již v roce 2021, což je poměrně odvážný termín.
Při představení Modelu Y Musk uvedl, že by se tento crossover měl začít v USA prodávat během podzimu příštího roku. Příprava výrobních linek ve Fremontu a celkové výroby ale zřejmě probíhá mnohem lépe a rychleji, než se očekávalo, jelikož je momentálně začátek produkce plánován již na léto příštího roku. Musk mimochodem zmínil, že nedávno řídil předprodukční verzi Modelu Y a že dle něj jde o „skvělý produkt, který bude dobře přijat“. CEO Tesly též očekává, že se tento crossover bude prodávat lépe než Modely S, X a 3 dohromady. Musk s Kirkhornem ale na druhou stranu nepočítají s tím, že by uvedení Modelu Y na trh vedlo ke snížení poptávky po Modelu 3, jelikož jde o vozy jiné třídy. Dle Kirkhorna to bude podobné jako při uvedení Modelu X, jenž též nesnížil poptávku po Modelu S. Naopak tehdy podle Muska dokonce došlo k jejímu zvýšení.
Tesla též neočekává, že by v případě Modelu Y měly nastat nějaké větší problémy ve výrobě, jako tomu bylo při uvedení Modelu 3. Cílem je tak dosáhnout výrobní kapacity tisíc kusů týdně ještě během léta 2020. Musk zároveň zmínil, že neočekává, že by výroba Modelu Y měla nějak narušit proces výroby Modelu 3. Oba vozy totiž mají oddělené výrobní linky pro karoserii a různé lakovny. Kirkhorn poté uvedl, že by Model Y měl díky vyšší ceně mít po optimalizaci výroby poměrně vysokou hrubou marži.
Během konference padl dotaz také na chystaný pick-up, ale Musk ho odmítl nějak více komentovat, přestože se zdálo, že by nejraději všechno hned prozradil a pick-up okamžitě představil. Na to si ale nejspíš budeme muset počkat do listopadu, na kdy je odhalení naplánováno. Musk aspoň zmínil, že dle jeho názoru jde o nejlepší produkt, který kdy Tesla udělala.
Řeč přišla také na Modely S a X, které se delší dobu potýkají s nižší poptávkou, což je vzhledem k vyšší ceně a úspěchu Modelu 3 poměrně očekávané. Musk zmínil, že jde pro Teslu o okrajové produkty a že je automobilka vyrábí spíše ze sentimentálních důvodů, než že by byly nějak extrémně důležité (Model 3 a Model Y se budou vyrábět a prodávat ve výrazně větším množství). Kirkhorn ale také prozradil, že Tesla během čtvrtého kvartálu zvýší výrobu Modelů S a X, aby reagovala na zvýšenou poptávku. Není ale jasné, o kolik bude výroba nakonec vyšší.
Všechny vozy Tesly mimochodem v následujících týdnech čeká softwarový update, který by dle Drewa Baglina, technologického viceprezidenta Tesly, měl zvýšit výkon pohonné jednotky Modelu 3 o 5 % a pohonných jednotek Modelů S a X o 3 %. Dle Baglina je toto možné díky další optimalizaci.
Na tahač Tesla Semi během konferenčního hovoru řeč bohužel nepřišla, ve finanční zprávě je ale uvedeno, že automobilka plánuje začít s výrobou omezeného množství tahačů v průběhu příštího roku.
Během konference padla jedna zajímavá otázka od investora ohledně prodejní strategie Full Self Driving balíčku. Konkrétně šlo o to, zda Tesla plánuje na určitých trzích prodávat pouze určité moduly (např. pouze Navigate on Autopilot či funkci Summon), vždy dle toho, co regulace v těchto oblastech dovolují. Dle Muska je toto nepravděpodobné a Tesla spíše bude prodávat celý balíček najednou. CEO Tesly také poskytl nové informace ohledně plně autonomního řízení a služby Tesla Network.
Elon Musk popsal tři hlavní úrovně autonomie. Ta první je, když vás auto dokáže samo odvézt například z domova do práce, avšak stále musíte dávat pozor a občas zasáhnout do řízení. Takový systém tedy ještě není schopný se vypořádat se všemi možnými situacemi kdekoli na světě. Umožní však autonomní jízdu v podstatě kdekoli a bude dobře fungovat „většinu času“. Půjde tak vlastně o funkci podobnou Navigate on Autopilot, která je k dispozici už dnes, avšak funguje jen na dálnicích. Muskem popsaná první úroveň by už byla schopná také jízdy ve městě, přičemž vůz by se řídil dopravními značkami, semafory apod.
Druhá úroveň nastane, až bude Autopilot z pohledu Tesly natolik bezpečný, že nebude potřeba dohled řidiče. Toho chce Tesla podle Muska dosáhnout do konce příštího roku. Třetí úroveň pak je taková, kdy i úřady jsou přesvědčeny, že auta mohou jezdit autonomně bez dozoru. Dosažení této úrovně se bude v různých regionech lišit.
Elon Musk také prakticky potvrdil spekulace ohledně důvodu k akvizici společnosti DeepScale, o které jsme nedávno psali. Ve společnosti totiž pracovali experti na zvýšení efektivity výpočtů v neuronových sítích, které akvizicí Tesla získala do svého týmu, což je dle Muska užitečné a pomůže to urychlit nástup plně autonomního řízení.
Velký pokrok zaznamenala za třetí kvartál také energetická divize Tesly. Jednak došlo k překonání rekordu nainstalované kapacity bateriových úložišť Powerwall a Powerpack, když Tesla ve 3. čtvrtletí nainstalovala 477 MWh, a jednak došlo k nárůstu instalací solárních panelů o 48 % oproti předchozímu čtvrtletí, celkem o výkonu 43 MW. U solárních panelů začala Tesla tento kvartál nabízet pronájem pro obytné domy a následně podobnou službu představila též pro využití na větších střechách. Růst Tesla Energy je dle Muska z dlouhodobého hlediska důležitou součástí firmy a CEO Tesly počítá s tím, že v budoucnu bude tato divize stejně veliká jako automobilová divize. Elon Musk také uvedl, že by solární panely Tesly měly v budoucnu generovat stejné nebo podobné množství energie jako spotřebovávají elektromobily této automobilky.
Tesla tento kvartál představila též obří baterii Megapack, která pojme až 3 MWh energie. Ta umožní snadné a spolehlivé skladování elektrické energie pro velké projekty, kde současné Powerpacky s kapacitou 200 kWh nestačí. Výroba této obří baterie bude probíhat v Gigafactory 1 a první doručení jsou plánována během čtvrtého kvartálu.
Co se týče solárních střešních tašek, tak v pátek ve 23:00 SELČ Tesla představí a uvede na trh třetí generaci tohoto produktu. Ta by konečně měla Tesle umožnit vyrábět a instalovat střešní tašky ve velkém množství. Výroba bude probíhat v Gigafactory 2 v Buffalu. Zatím nejsou k dispozici další informace, ale o případných novinkách vás budeme informovat v rámci samostatného článku.
Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
elon oznamil ze solarne strechy dotiahli do produkcnej podoby. Akcie vystrelili o dalsich 10% na 330 😊
p.s. stale si myslim ze trh nechape a neocenuje hlavne aktivum tesly (a sice baterie)
ty maji na 1kWh jen urcitou energii? ha? povedal by som ze na 1 kWh maju presne 1 kWh 😊
Lutz predpovedal Tesle cierne scenare asi odjakziva, ale Tesla je stale tu, vykazuje zisk, a bola to Lutzova GM kto potreboval pocas krizy zachranne peniaze od vlady...
Kazdopadne, lithiove baterie su dostatocne pre vacsinu aplikacii vratane automobilov, a s poslednymi akviziciami bude Tesla o hodne napred. A cim viac sa bude svet elektrifikovat, tym vyssiu hodnotu budu mat firmy so silnym postavenim v bateriach
To jsem jediný, kdo si pamatuje představení HW v2 pro autopilota TESLA? Kde bylo jasně řečeno, že všechny auta TESLA s HW pro FSD v2 jedou v "Shadow mode". Tedy vše se nahrává, vyhodnocuje, počítač na pozadí auto řídí sám a veškeré rozdíly mezi tím, jak by auto řídil počítač a jak by reagoval člověk se posílají na centrálu, tam se ukládají a zpětně vyhodnocují?
A tohle už dělají stovky ticíc aut na silnicích po celém světě? Včetně Evropy?
Rok 2021 pak vypadá naprosto reálně :)
Kdo bude chtít řídit ručně, tak si bude muset koukám za volant časem připlatit. Někoho také jistě po čase napadne udělat zóny pouze pro autonomní auta, aby se jim tam nepletl člověčí element, který bude spíše zvyšovat riziko nehody. Co na to Bolt, Uber, AAA Taxi City taxi, Modrý anděl, Halotaxi apod. do 10 let? A co na to Jan Tleskač? :O
Ptal jsem se na FB pod jedním příspěvkem Liftago jestli nějak řeší autonomii a jejich ředitel je prý velký fanda... A Uber, Lyft a spol samozřejmě vyvíjí svoje autonomní řešení, protože ten pytel biologického materiálu, kterému musí dávat velkou část tržeb každého auta, je pro ně překážkou k větším ziskům.
Ano, je rozdíl vedení těchto firem a lidem pro ně pracující. Pro vedení by to samozřejmě byla úleva a nedivím se. Měl jsem to přesněji specifikovat. Konkrétně v Praze si umím představit jak taxíkové partičky z centra Prahy budou první takové taxíky různě "defektovat" nebo vytvářet zákulisní tlaky např. na magistrát proti tomuto.
Najviac som zvedavý ako si autopilot poradí s ľuďmi. Myslím ostatných účastníkov cestnej premávky. Pretože autopilot bude dodržiavať predpisy ale ľudia to nerobia či už úmyselne alebo nevedomky. Aby sa nestávalo že budete čakať dlho pretože ostatný budú porušovať predpisy a autopilot nebude môcť.
Osobně si myslím, že třeba na dálnici by se to dalo použit i u nás , ale například ve městě vidím jako zásadní problém třeba absolutní přednost chodců. Člověk pozná jestli si lidi u přechodu jen povídání nebo se chystají přejít, ale jestli to pozná autopilot o tom dost pochybuju.
Myslím, že z principu funkčnosti neuronových sítí je dost možné, že v tom Tesla bude časem lepší než člověk. Neuronová sít není klasický program typu když něco tak něco. Neuronová sít se učí dost podobným stylem jakým se učíme my...
Clovek si myslí, že to pozná, je to pouze úsudek. Pocit, že to ví. Realitu nezná. Jak se to liší od pravděpodobnosti správného vyhodnocení. Jak je snadné lidský úsudek ošalit už dokazovali pouliční "kouyelníci" ve starověku.
To samé před časem řešil Google u svých autonomních vozidel. Zjistili, že software prostě musejí naprogramovat tak, aby v případě potřeby dokázal být agresivnější a projevoval iniciativu, i když třeba za cenu dočasného porušení předpisů. Předpokládám, že Tesla s tímto problémem už od začátku počítá a má nějaké řešení.
Už se těším, až Tesla přestane auta prodávat a veškerá produkce aut hned z továrny vyrazí na štafl
No tak s tím autonomním řízením to vypadá reálně, že to budou mít hotové tak 2021 a než se to schválí, tak to bude pár let navíc. Mluvil jsem teď s jedním prodejcem BMW a ti jsou taky hodně daleko, testovali to v praxi u nás na cestě a dojeli z Prahy někam až na Šumavu (tedy veškeré kategorie cest) bez jediného zásahu do řízení. Takže jak vidno, tak to jde, ale zásadní problém budou úřady.
Wow! A to je oficiální, dá se to někde dohledat? Případně nemáte nějaké další podrobnosti? A jaký měli set senzorů?
To je bohužel pouze čistě ústní informace od člověka co u toho byl. Jinak BMW má velkou výhodu v tom, že už dneska používá lidar, takže to je možná jeden z důvodů proč jsou v praxi tak daleko. Nicméně i oni narazí na právo a moc dobře to ví.
Lidar má nespornou výhodu v tom, že zpracování informací z něj je výrazně jednodušší než pomocí kamer. Zpracování obrazu z mnoha kmaer v reálném čase je výpočetně náročný úkol pro dnešní technologie za rozumnou cenu. Ale ty kamery stejně musíte mít a bez nich se neobejdete. Je to vlastně jenom taková berlička do té, doby než se podaří optimalizovat zpracování kamerových záznamů. Bohužel lidar nikam dlouhodobě nevede, protože je velmi drahý, potřebujete jich několik, hyzdí auto a je to machinacká hračka. Žádná soukromá osoba si auto s lidarem nikdy nekoupí.
A ikdyby se podobné auto používalo pouze pro autonomní přepravní služby, tak jeho cena a nutnost údržby výrazně zvýší cenu této služby ve srovnáním s kamerovým systémem.
Hlavním argumentem pro lidar tedy zůstává že díky jednoduššímu získávání dat usnadní vývoj a umožní dostat na silnice autonomní vozidla dříve, než by se to podařilo pouze s kamerami. Jakmile se to však povede těmi kamerami, tak jsou technologie postavené na lidaru okamžitě neprodejné.
Solid state LIDAR by mohl životaschopnost LIDARu docela prodloužit.
Když jako nic jiného - tak jako backup kamer při vytváření mapy okolí, do doby než vytváření 3D prostředí čistě kamerami bude zcela spolehlivé. Ale samozřejmě cena a technologické požadavky (zejména rozměry) to můžou pohřbít zcela.
Pokud to bude mít rozměry současné kamery, tak ke každé kameře můžeš přidat SSLid, aby ti 2D obraz z kamery doplnil o informaci o hloubce (klidně v nižším rozlišení než kamera).
Ono ani u nás jako lidí údaj o hloubce nepochází jen z očí, ale je tam určitá dávka domýšlení z analýzy prpstředí a zkušeností.... a je otázkou co bude snadnější - jestli to naučit AI nebo si to prostě změřit.
Dnešní solid state lidary mají velmi malý dosah. Od toho má Tesla sonické senzory, které mají výhodu v tom, že nemusí být vidět.
Jako pokud by se povedlo udělat pořádný technologický skok a vytvořit nějaký hodně dobrý lidar, tak by to mohlo být fajn. Ale pořád budeš u toho, že ty kamery a obrazovou analýzu stejně potřebuješ. Lidar by ti dodal pouze data navíc.
A pokud by už nějaký takový lidar existoval, tak ho Tesla může kdykoliv přidat do senzorové výbavy. Přidat lidar a zpracovat z něj data je o několik řádů snazší než to udělat s kamerama.
S tou cenou nevím, když už to mají i vysavače
Je rozdíl mezi lidarem s dosahem pár desítek centimetrů a pár set metrů či více. Waymo používá lidarů několik. Včetně jednoho masivního na střeše a někde jsem četl, že ty lidary jsou dražší než to auto.
Můžete napsat zdroj který tvrdí že je získávání "užitečných" dat z lidaru jednodušší než z kamer? Docela by mě to zajímalo, děkuji.
LIDAR z principu fungování dává o jednu souřadnici navíc... vzdálenost.
Více dat vyžaduje vetší výpočetní výkon. 2d tracking umí běžný software na zpracování(střih) obrazu. Sledování bodů v prostoru je úplně jiná liga. Nedivil bych se kdyby měla auta třeba od Waymo narvanej kufr pc hardwaru.
achjo....
Auto se pohybuje v 3D prostoru a potřebuje mapovat okolí ve 3D... LIDAR vrací 3D data zatímco kamera jen 2D data.
Abys s pomocí kamery získal 3D data - potřebuješ druhou kameru a spoooustu počítání.
Proto je to s LIDARem jednodušší.
Tesla má 8 kamer + další senzory ze kterých vytváří 3d rekonstrukci. Co je náročnější na výpočet se můžeme jen dohadovat.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/d1tlig/from_presentation_to_the_user_autopilot_animation/
Náročnější na výpočet jsou kamery. Daleko náročnější. Analýza obrazu je samostatný obor. Potřebuješ na něj specializované čipy pro akceleraci neurálních sítí a ty neurální sítě potřebujou spoustu učení aby dokázaly pochopit co vlastně vidí.
Pro člověka je to jednoduché. Ukážeš mu obrázek a on tam uvidí auta, silnici, oblohu, stromy, lidi atd pochopí co je překážka a co jenom kaluž nebo flek na silnici. Ale počítač musí pochopit, co ty shluky pohybujících se pixelů znamenají a jak v tom 2D obrázku pochopit 3D prostor a to je náročná operace. A musíš to vtěsnat do malého počítače za rozumnou cenu, který musí umět zpracovat X kamer v reálném čase.
Lidar má tu výhodu, že ti naservíruje 3D prostor jako na dlani. Přesně ti řekne jak daleko a v jakém směru je který bod. Neřekne ti jestli ten bod je chodec nebo strom (proto se bez kamer neobejdeš), ale aspoň vymodeluje 3D prostor a auto snadněji pochopí kde je která překážka.
Ok, nechci zabrušovat, abych pak nemusel vybrušovat.
Lidar vytvoří rychle 3d prostor(zajímal by mě fps a velikost jednoho snímku scény bude asi v gigabajtech) kolem auta, to je výhoda, problém je jak určit které body reprezentují které objekty např stromy atd...
1) FPSti stačí pod 10. Ono nižší FPS má své výhody.
2) Velikost snímku scény - pro surová data při stejném rozlišení a úhlu snímání jako kamera (lidar je "jako" kamera - akorát místo údaje o barvě bodu ti dá informaci o vzdálenosti bodu) - pokud vezmeš přesnost vzdálenosti na milimetr na max 400metrů - pak to máš 32 bit (4byte) na bod. Pokud by ses spokojil s přesností na centimetr na max 400 metrů - tak ti stačí 16bit na bod (2byte). Kameru máš 3kanály (RGB) 8 bit na kanál... když budu šetřit tak 6 bit na kanál (tj 24 bit / 18 bit - 3byte na bod).
A zatímco u LIDARu můžu omezit vzdálenost a tím i datovou hloubku v nezajímavých směrech(stranou se budu koukat jen s přesností na centimetr zdálenosti a do vzdálenosti 30m), tak u kamery to není možné.
1)100km/h = 28m/s = 2,8m
Auto tedy ujede při rychlosti 100km 2,8m při 10fps.
2)to bych musel nastudovat, ale například skenování modelů do 3d softwaru(zbrush,....) je zdlouhavý a na výkon náročný proces
3)přední kamera bude mít určitě větší rozlišení a fps než třeba boční kamera
1) ano. no a?
2) zbrush je dost specifický případ... tam moc inspiraci nehledej. Btw... jak to scanuješ?
3) to lidar taky...
Tak lidar je stará věc a Tesla ho mohla mít už dávno, ale Elon prohlásil, že je k ničemu. Dají se najít i články, kde vysvětluje, proč lidar nic navíc nepřináší oproti kamerám a senzorům, které používá Tesla.
Jak se ale ukázalo, tak Tesla v noci nevidí do tmy, když srazila toho chodce s kolem, který poněkud nešikovně přecházel silnici. Lidar nebo IR kamera by ho viděli.
Teď jste se do toho hodně zamotal. Ta srážka s chodcem vůbec nesouvisela s Teslou. Bylo to auto Uberu a LIDAR mělo. Problém nebyl v senzorech, ty chodce viděly ve velkém předstihu, problém byl v softwaru, který byl nastaven tak, aby v podstatě ignoroval překážky, u kterých si není dostatečně jistý jejich klasifikací. Navíc Uber snad zcela deaktivoval integrované nouzové brzdění Volva.
Zásadní problém krom úřadů bude po nějakou dobu také faktor člověk.
Než lide dostanou důvěru v autonomní řízení, ale také různí "vykukové" kteří se budou snaži všemožně bránit nasazování těchto technologií, bohužel. Ale co se týče velkých automobilek, jsem přesvědčený, že se s tím popasují dobře a budou nachystané.