Tesla překvapila! Má za sebou nejlepší kvartál v historii a je opět zisková díky slušné marži u Modelu 3
Muskova společnost Tesla byla dlouho kritizována za to, že utrácí více peněz, než kolik vydělává. Firma byla poslední 2 roky vždy v minusu, a tak Elon Musk letos slíbil, že Teslu dostane do zisku. Aby toho dosáhl, musel podniknout několik radikálních kroků – provedl reorganizaci firmy, přičemž propustil tisíce zaměstnanců, zavřel několik obchodů SolarCity a ukončil smlouvy s některými nespolehlivými dodavateli. Avšak hlavním způsobem, jak dosáhnout ziskovosti, bylo udržitelné navýšení výroby Modelu 3. To se firmě podařilo během 3. čtvrtletí 2018, díky čemuž se Tesla mohla pochlubit nemalým ziskem. Tím překvapila finanční analytiky a dokonce tím na svou stranu dostala i některé dlouholeté kritiky. V rámci oznámení čtvrtletních finančních výsledků pak Elon Musk také odpovídal na otázky akcionářů a novinářů a přitom prozradil mimo jiné novinky o budoucnosti Modelu 3, čínské Gigafactory, chystaném Modelu Y nebo solárních střechách a vysvětlil, jak bude fungovat robotická taxislužba Tesla Network.
Zisk a marže
Třetí čtvrtletí 2018 bylo pro Teslu zlomové. Model 3 šel na dračku a automobilka doručila zákazníkům 56 065 kusů, tedy třikrát více než v předchozím čtvrtletí. Model 3 se tak stal nejprodávanějším vozem v USA z hlediska tržeb a 5. nejprodávanějším z hlediska počtu prodaných kusů, kde jej překonaly jej jen výrazně levnější vozy jako Toyota Camry, Honda Civic nebo Toyota Corolla. Tesla během 3. čtvrtletí vyráběla v průměru 4300 kusů Modelu 3 týdně (pokud nezapočítáváme plánované odstávky výrobních linek), což je hodnota, které firma dosáhla už ve čtvrtletím předchozím, ale rozdíl je v tom, že nyní je to pro Teslu udržitelná výrobní kapacita. Firma dokázala výrobní proces Modelu 3 výrazně zlepšit a zrychlit – například je potřeba o třetinu méně pracovní síly –, což vedlo u Modelu 3 k dosažení překvapivě vysoké hrubé marže kolem 20 %. Hlavně díky tomu se Tesla mohla pochlubit nejen tržbami ve výši 6,8 miliardy dolarů, ale také čistým ziskem ve výši 312 milionů dolarů. Pro srovnání, o rok dříve vykázala Tesla ztrátu přesahující miliardu dolarů a ještě v minulém čtvrtletí ztráta dosahovalo hodnoty 717 milionů. Tesla byla naposledy v mírném zisku ve 3. čtvrtletí 2016. Elon Musk na středečním konferenčním hovoru prohlásil, že firma hodlá být zisková i ve všech budoucích kvartálech. Cena akcií Tesly v návaznosti na oznámení těchto pozitivních finančních výsledků stoupla o zhruba 20 %.
Tesla Energy
Nesmíme však zapomenout také na rychle rostoucí divizi Tesla Energy, která zajišťuje instalace solárních panelů a bateriových úložišť pro domácnosti i firmy. Ve třetím čtvrtletí firma nainstalovala 239 MWh bateriové kapacity, což představuje zvýšení o 18 % oproti předchozímu čtvrtletí a více než dvojnásobek nainstalované kapacity ve 3. čtvrtletí předchozího roku. Tento trend znamená, že Tesla celkově v roce 2018 nainstaluje třikrát více baterií než v roce 2017. Co se týče solárních panelů, Tesla jich nainstalovala o 11 % více než v předchozím čtvrtletí. Chystané solární tašky momentálně procházejí testováním spolehlivosti a zároveň se optimalizuje proces instalace. Výroba solárních tašek má začít ve velkém v první polovině 2019.
Výrobní kapacita a logistika
Co se týče výrobní kapacity automobilové divize, výroba Modelů S a X zůstává relativně konstantní na úrovni 2000 kusů týdně a Tesla stále plánuje vyrobit celkem 100 000 kusů těchto vozů. Pokud připočteme Model 3, automobilka plánuje letos vyrobit celkem 340 000 vozů. V případě Modelu 3 chce firma výrobu co nejvíce navýšit, neboť je o auto obrovský zájem. I když už vůz není možné rezervovat (místo toho si jej můžete rovnou objednat), z 455 000 rezervací, které automobilka vykázala v srpnu 2017, bylo zatím zrušeno méně než 20 %. Zájemců je tedy víc než dost a automobilka v současnosti vyrábí kolem 5300 kusů Modelu 3 týdně. Veškerá výroba probíhá v kalifornském Fremontu a podle Elona Muska by zde mělo být možné výrobní kapacitu pro Model 3 zvýšit na zhruba 7000 kusů týdně jen s minimálními dodatečnými investicemi. Další navýšení by ale prý bylo složitější a špatně se odhaduje, jak se situace nakonec vyvine. Nicméně v minulosti Musk prohlásil, že cílem firmy je dosáhnout kapacity 10 000 kusů týdně. Dále odhaduje, že globální výroba Modelu 3 by mohla časem dosáhnout kapacity mezi 500 tisíci až 1 milionem kusů ročně.
Navýšení výroby však také znamená nutnost předat či dopravit větší počet vozů koncovým zákazníkům. Třetí čtvrtletí se tedy neslo spíše ve znamení logistických potíží. Tesla však tvrdí, že tyto problémy jsou na rozdíl od komplikací při výrobě snadněji řešitelné a firma už zavedla několik zlepšováků. Například rozšířila službu přímého doručení automobilu až k zákazníkovi domů, což je podle Tesly výhodnější jak z hlediska nákladů, tak spokojenosti zákazníka. Elon Musk se zároveň pochlubil, že firma usiluje o výrazné zkrácení doby mezi okamžikem, kdy vyrobený vůz opustí továrnu, a obdržením platby od zákazníka po jeho dodání. V srpnu prý tento proces v průměru zabral 30 dnů, ale ve třetím čtvrtletí už jen 20 dnů, přičemž Tesla chce dosáhnout dalšího zkrácení na méně než 10 dnů. Tyto kroky pak polde Muska vedou k výraznému zvýšení efektivity kapitálu.
Tesla v Číně a Evropě
Tesla zároveň urychluje stavbu továrny Gigafactory 3 v Číně, kde by podle výroční zprávy mohla už během příštího roku začít výroba některých částí Modelu 3. Čína uvalila na americké automobily obrovské dovozní clo, takže Tesly tam jsou o 40–60 % dražší než stejný vůz vyrobený v Číně. To je důvodem, proč Tesla potřebuje čínskou továrnu zprovoznit co nejdříve. V Gigafactory 3 se časem bude vyrábět také Model Y, u kterého podle Muska aktuálně začíná výroba prvních prototypů. Vůz však bude veřejně představen až příští rok a masová výroba se rozjede během roku 2020. V Číně se má za zhruba 4 roky vyrábět 500 000 vozů ročně, ale je důležité zmínit, že podle Tesly budou auta určena pouze pro místní trh, nepočítá se tedy s jejich exportem. Elon Musk zároveň prozradil, že Modely S a X se nejspíš budou vždy vyrábět exkluzivně ve Fremontu, ale Model 3 bude výhledově potřebovat vlastní továrnu na každém z kontinentů, kde se bude prodávat. Z dřívějška víme, že firma chystá Gigafactory také v Evropě a podle Muska bylo naposledy favoritem pro její umístění Německo.
Tesla se však připravuje na prodej Modelu 3 v Evropě, kam zatím bude auta dovážet z USA. Objednávky prý budou spuštěny koncem roku a výroba začne v lednu 2019, takže první evropští zákazníci se dočkají koncem února či v březnu. Británie a další regiony, kde jezdí auta s volantem vpravo (například Austrálie), budou muset počkat o něco déle – zhruba do poloviny roku 2019. Tesla očekává, že v Evropě bude o Model 3 velký zájem, neboť segment trhu, do kterého tento vůz spadá, je v Evropě dvakrát tak velký jako v USA.
Bezpečnost
Elon Musk se také pochlubil tím, že Model 3 je nejspíš nejbezpečnější autem, které kdy americké úřady testovaly. Zároveň dodal, že jelikož je dobře znám způsob provádění crash testů, na jejichž základě je hodnocena bezpečnost automobilů, někteří výrobci podle něj tak trochu podvádějí. Například tak, že auto zesílí pouze v té části vozu, kde vědí, že během testování dojde ke kontaktu během testu bočního nárazu do sloupu. Tesla si ale prý na bezpečnosti obzvlášť zakládá a přistupuje k této problematice přesně opačně. Místo aby auto optimalizovala jen pro testované scénáře, testuje ho v těch nejobtížnějších možných situacích a snaží se eliminovat co nejvíce slabin vozu.
Firma prý také dbá na bezpečnost práce ve svých továrnách. Tesla byla před časem v médiích nařčena ze zanedbávání bezpečnosti v továrně Fremontu a lživém hlášení úrazů. Firma se ale proti těmto tvrzením nyní ohradila, neboť Teslu prý aktuálně prošetřoval kalifornský úřad dohlížející na bezpečnost práce (Cal/OSHA) a nezjistil žádné nedostatky či pochybení v tom, jak Tesla ohlašuje pracovní úrazy. Tesla se prý navíc snaží bezpečnost zaměstnanců neustále zvyšovat a jen v posledním čtvrtletí provedla 15 000 změn za účelem zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví. Vážná zranění jsou navíc prý extrémně vzácná. Nejčastější pracovní úrazy mají formu natažených svalů, výronů, škrábanců či říznutí do prstů. Tesla navíc nově otevřela vlastní zdravotní kliniku, kterou mohou zaměstnanci využívat, a to nejen v případě pracovních úrazů.
Autopilot, samořízení a Tesla Network
Během konferenčního hovoru přišla řeč také na pokroky Autopilotu. Nejnovější verze ovládacího softwaru již využívá všech 8 kamer, kterými jsou Tesly vybaveny, což zvyšuje bezpečnost, neboť auto dobře “vidí” všude kolem sebe a dokáže tak lépe reagovat či varovat před překážkami nebo hrozící kolizí. Zároveň Tesla zavedla funkci „Navigation on Autopilot”, se kterou auto dokáže samo předjíždět, přesouvat se do optimálního pruhu nebo sjet z dálnice. Funkce je však zpočátku omezena a systém změny pruhu zatím jen navrhuje a řidič je musí potvrdit zapnutím blinkru. Elon Musk však upřesnil, že nutnost těchto potvrzení bude později možné vypnout v nastavení. V Evropě pak bude tato funkce spuštěna až za pár měsíců, protože systém se musí naučit vypořádávat s rozličnými způsoby značení pruhů v různých evropských zemích.
Tesla zároveň vyvinula speciální hardware, s jehož pomocí by Autopilot měl být schopen zcela samostatného řízení. Hardware prý bude připraven na konci 1. čtvrtletí 2019 a podle Muska bude představovat zhruba 10násobné zvýšení výkonu oproti technologiím v současných Teslách. Zároveň ale bude systém nabízet vyšší redundanci a přitom bude stejně drahý. Hardware bude instalován do všech nových Tesel a majitelé starších vozů, kteří mají zájem o samořídící funkce, jež má tento nový hardware umožnit, si jej mohou pořídit jako upgrade. Výměna počítače je jednoduchá a podle Muska zabere půl hodiny – jedná se o prosté prohození starého zařízení za nové. Upgrade bude možný u všech vozů, které jsou vybaveny druhou generací kamer a senzorů, tedy v podstatě všech Tesel vyrobených od konce roku 2016.
Jakmile pak Tesla dosáhne schopnosti zcela autonomního řízení, hodlá spustit taxislužbu Tesla Network, kterou Musk popsal jako kombinaci Uberu a Airbnb. Služba bude fungovat tak, že majitelé Tesel vybavených potřebným hardwarem dostanou možnost dát svoje auto k dispozici jako taxík. Pokud třeba budete vědět, že v určitých hodinách nebo dnech vaši Teslu nepoužíváte, můžete tento nevyužitý čas zpeněžit tak, že vaše auto bude během této doby samo rozvážet pasažéry v rámci Tesla Network. Vy pak získáte velkou část peněz, které zákazníci za cesty zaplatili. V oblastech, kde bude nízká koncentrace majitelů Tesel ochotných provozovat svoje auto jako taxík, bude Tesla nabízet vlastní vozy, které budou sloužit výhradně k rozvážení zákazníků. Elon Musk tvrdí, že Tesla bude mít obrovskou výhodu oproti konkurenci (Uber, Lyft, Waymo a další), protože v té době bude mít firma na silnicích miliony samořídících aut, což nikdo jiný mít nebude.
Baterie, konkurence a budoucí produkty
Tesla si také udržuje náskok na poli baterií. Model 3 je velice efektivní z hlediska spotřeby energie – na jednu kWh ujede 6,6 km (měřeno systémem EPA), což je podle Tesly vyšší efektivita než kterýkoli jiný elektromobil s pohonem na všechna kola (konkurence prý dosahuje hodnot kolem 4,2 km na kWh). Zároveň ale výroba baterie pro Model 3 stojí Teslu méně než kohokoli jiného. Elon Musk odmítl přesně říct, jaké ceny za výrobu 1 kWh kapacity Tesla dosáhla, ale prohlásil, že firma je ve srovnání s konkurencí výrazně napřed. Kombinace těchto dvou faktorů znamená, že konkurence Teslu jen tak nedožene. Musk si posteskl, že ho to mrzí, ale že si za to ostatní automobilky můžou samy. Tesla podle něj dělá všechno pro to, aby automobilkám pomohla s přechodem k elektromobilům – svoje patenty dala už před lety volně k dispozici a svou rozsáhlou síť Superchargerů nabízela ostatním automobilkám. Ty však neprojevily zájem.
Co se týče budoucích produktů, Elon Musk prohlásil, že kromě Modelu Y, což bude crossover vycházející z Modelu 3 (podobně jako Model X vychází z Modelu S), pokračuje dobře také vývoj kamionu Tesla Semi, ale prý má největší radost z chystaného pickupu. Zároveň se chystají vylepšení produktů Powerwall a Powerpack. Tesla má podle Muska nejvíce vzrušující produktový plán ze všech firem na světě. Prý se máme na co těšit.
Zdroje: Kompletí čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru s Muskem (textový přepis)
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
https://www.novinky.cz/clanek/musk-ma-problemy-s-fbi-tesla-pry-investorum-slibovala-nesplnitelne-40250309
stoji za zmienku ze akcie tesly prudko rastu, a to v obdobi ked cely akciovy trh pada (a technologicke akcie najviac). Skoda ze Elonovi usli nervy s tym tweetom, lebo shorterov by nakoniec zlikvidoval tak ci tak 🙂
No jenže o to víc to pak bude bolet víte.
Je to parada to sledovat jak to jede! Nejsem ekonom ani nemam znalosti z vedeni vyroby ,ale vidim to vsechno tak nejak ve velkem obrazku-Bez detajlu a musim rict ze je to proste parada-vsechno se zene v pred fakt hrozne rychle! Tesla slape SpaceX taky.A jen diky tomuhle Muskovu tempu,Zacali ostatni automobilky delat neco konkretniho,Napr.Jaguar ePace -Nadherny auto ktery bych si z fleku koupil Jen kvuli dilenskemu zpracovani a cenam servisu ve srovnani s teslou i kdyz jsem fanousek tesly. A to je myslim ten pokrok to on chtel abi se to zacalo hejbat,aja verim ze budeme svedky jeste mnohem vetsich divu.Jen abi mu vydrzely sily
Je fascinující sledovat jakým tempem stíha tesla upgradeovat všechny modely a to nejen softwarově ale i hardwarově.Tady je nejpatrnější rozdíl mezi teslou a ostatními automobilkami. Ne jenom auta prodávat ale neustále je vylepšovat.
Este mesiac dozadu z JPMorgan a kopec analytikou downgradovali teslu , a pindali ako zle to s nimi vyzera. Ze odchadzaju exekovia, ze elona mozno zavru, ze im vyprsi kredit, ze tesla tie auta nepredava ale len stoja na parkovisu a su poruchove a pre teslu stratove.
Tento tyzden vsetco sklapli , dvaja short selleri ktory vystupovali v mediach proti tesle dokonca otocili a zacali nakupovat akcie den pred releasom. Cele to trochu smrdelo kazdopadne tesla congrats!!!
Bravo Tesla. Moc jim fandím.
A co na to škarohlídi, kteří na Teslu a Muska furt jenom plivou? Nic, mlčí. Kéž by jim to chtělo vydržet. 🙂
Congrats to Tesla! Congrats to Elon!
Ti si vždycky najdou nějakou novou věc, které podle nich musí Tesla dosáhnout, aby ji bylo možné brát vážně. Například dosažení slibované výrobní kapacity 10 000 kusů Modelu 3, splacení dluhů, překonání jiné velké automobilky v nějakém dalším ohledu, zahájení prodeje Modelu Y, dosažení autonomního řízení, prokázání funkčnosti Tesly Semi apod. Zkrátka budou neustále zvyšovat laťku. U kritiků SpaceX je to úplně to samé – nestačí se stupněm přistát, musí ho znovu použít, a pak ale zase musejí ukázat, že je to profitabilní, a udělat to víc než dvakrát, a taky do 24 hodin atd. atd.
akosi si zabudol napisat, ze na konci druheho stvrtroka bol dlh voci dodavatelom 3mld., ale k 30.septembru uz 3.6mld. a elon si vytvori uctovne zisk 300mega 🙂
takze zase raz carovanie s uctovnictvom 🙂
https://www.nytimes.com/2018/10/24/business/tesla-third-quarter-earnings.html
As of Sept. 30, Tesla owed its suppliers $3.6 billion, up from $3 billion at the end of the second quarter. The company’s debt totaled more than $10 billion.
ozaj nevies ako dopadla ta poziadavka tesly na spatne zlavy od dodavatelov, ze kolki im na to kyvli a kolko z toho tesla ziskala?
Dluh není nic divného, má ho každá firma. Třeba Ford má dluh 138 miliard dolarů při tržbách 37 miliard.
S těmi dodavateli nevím, jak to dopadlo, ale byla to jen nafouknutá bublina, kdy média a shortselleři zase dělali z komára velblouda.
Akcie Fordu za posledné 3 roky klesli o 46%, tam si shorti mohli prísť na svoje.
Ano, dluh není nic divného. Zvlášť ne v případě Tesly, která neustále a radikálně navyšuje výrobu TM3, všude po světě buduje superchargery, nové fabriky atd.
Dluhy také mají téměř všechny nejvyspělejší státy světa. To jenom u nás si jistá skupina lidí myslí, že by ČR měla mít:
a) přebytkový státní rozpočet;
b) nízké daně a nízké sociální a zdravotní pojištění, a přitom kvalitní veřejné služby; a nakonec také
c) vysoké kapitálové investice (zvyšovat konkurenceshopnost).
Něco takového by bylo možné jen za cenu brutálních škrtů v sociálních výdajích, např. při snížení starobních důchodů na polovinu. A kromě toho by nám příliš nerostlo HDP, že? To ale oni už neřeknou, protože nechtějí přijít o své voliče. Říkají jenom “A” a už schválně neřeknou “B”. Prostě naši tzv. “rozpočtově odpovědní” politici…
Zkrátka bez dluhu se příliš růst ani investovat nedá. Na druhou stranu také platí, že věčně na dluh žít nelze.
a) Státní rozpočet by měl být vyrovnaný a co nejnižší.
b) Nízké daně a nízké sociální a zdravotní pojištění znamená méně násilného okrádání produktivně činných lidí a veřejné služby poskytovat na bázi soukromého podnikání.
c) Vysoké kapitálové investice soukromých firem jsou správné, státní kapitálové investice jsou většinou plýtváním.
Akosi som si pri tomto nicku všimol príliš veľa pesimizmu – a to sa naozaj slušne vyjadrujem. Peter, choďte radiť Elonovi keď ste taký vizionár a slovensky povedané premúdrelý …..Na tie bodky si každý nech dosadí čo chce, ja to kvôli slušnosti riešim takto.
Týka sa to takmer všetkých príspevkov tohto jedinca.
a tu je dovolene len pozitivne prispevky pisat o elonkovi? ci? 🙂
Vďaka za link 🙂 (som rád že si si vzal moju kritiku o nepodložených zdrojoch k srdcu) Veru – nie sú to len prázdne reči, dôvody pre pochybnosť stále existujú. Napr. špekulácie o natiahnutí splatnosti dodávateľom zo 60 na 90 dní (teda ich nevyplatením vrámci kvartálu) som zachytil ešte pred finančnou správou.
Ak mám byť fér, Tesla sa podľa mňa musí držať v okolí nuly asi 6 kvartálov (rok a pol) aby skeptikom definitívne vypálila rybník. Samozrejme – ako Elon povedal – v kvartáloch, kedy bude treba splácať nejakú podstatnú čiastku, je logické byť v mínuse (napríklad Q1 2019), no ročný balans by som rád videl blízky nule… nuž – nechajme sa prekvapiť 🙂 ja sa z Tesly teším a držím im palce
Ak sú tie čísla správne, tak dlh voči dodávateľom stúpol o 20% pri navýšení odberu o odhadujem 80%. To číslo podľa mňa udáva pozitívny trend. Tesla spláca oveľa väčšiu časť dodávok ako predtým.
pozri si historiu amazonu, ako dlho funguje a kedy a kolko generoval zisku. Spolocnosti v rastovej faze skratka potrebuju kapital, a ten sa ziskava aj dlhom, ziadnu ameriku si neobjavil. Podstatne je, ci maju produkt o ktory je zaujem, a tam je tesla jasna.
amazon je jedna firma a tesla druha, to co sa stane jedne neznamena, ze sa stane aj druhej
a aj ten amazon je stale jedna velka bublina, lebo ani len nahodou negeneruje take zisky aby sa dalo hovorit o dobrej dlhodobej investicii a donekonecna ta firma rast nebude
a preco vsetci davate ako priklad len ten amazon? preco nedate aj firmy ktore skravovali skor ako zacali generovat zisk a tych je kapanek radovo viac ako tych co uspesne prezili svoju dlhorocnu start-upovu fazu a stali sa klasikymi firmami kde uz netreba nalievat kapital, ale ktore kapital tvoria
samozrejme ze aj tesla moze nakoniec skrachovat, take je podnikanie. Ale jej predaje nasvedcuju, ze ma dobry produkt o ktory je zaujem, a ktory navyse moze zmenit cely svet. Toto nie je len nejaka appka, z ktorej dnes vsetci saleju a zajtra uz si nikto nespomenie.
Tato stranka sa vola elonx a vacsina z jej navstevnikov dufa ze elon s teslou uspeje. Kritika je fajn, ale velke veci nikdy nejdu lahko a kazdy fanusik si uvedomuje ze uspech sa nedostavi zajtra. Poukazovanie na ine zlyhane firmy nikomu a nicomu nepomaha.
Je třeba si uvědomit, že v rámci účetnictví výška závazků vůči dodavatelům neovlivňuje zisk.
Dívám se na seriál Einstein na ČT2. Právě teď běží další díl a musím říct, ze Elon to má stejně těžké v dnešní době jako Albert před první světovou. Člověk by řekl, že lidé budou za 100 let chytřejší, osvícenější a z historie se poučí, ale jak vidět, historie se opakuje.
Parádní článek !
Dík!
Cetl jsem nekde ze Elon je posledni dobou pobledly a ztloustnul tak snad se ted zase spravi a muze se soustredit na sve vize:)