Tesla pilně pracuje na navýšení své výrobní kapacity, rozšiřuje továrnu Giga Shanghai, staví evropskou Giga Berlin a řeší potřebná povolení a daňové úlevy potřebné pro stavbu další továrny v texaském Austinu. Pomalu se ale také chystají nové továrny, Elon Musk třeba v dubnu na konferenčním hovoru k finančním výsledkům Tesly potvrdil, že by jich do pěti let mělo přibýt několik. O dvou z nich se vyrojily spekulace – obě by měly být v Asii, přičemž jedna z nich v Číně. V dnešním článku se na novinky týkající se Giga továren podíváme podrobněji.
V Číně se pokračuje ve výstavbě druhé fáze továrny Giga Shanghai, která bude sloužit pro výrobu čínské verze Tesly Model Y. Tu si je již v Číně možno objednat, americká automobilka nabízí zatím výběr ze dvou variant – Long Range a Performance. Obě verze by se na trh měly dostat na začátku příštího roku, přičemž spolu s nimi přibude i Performance varianta Modelu 3. Ten se zatím v Číně prodává ve dvou verzích, Standard Range Plus a Long Range RWD, celkem by tak příští rok měla Tesla nabízet dva vozy v celkově pěti různých variantách. Zájem o elektromobily americké automobilky je přitom v Číně poměrně velký a až na výjimky přesahuje současnou výrobní kapacitu továrny. Například jen na Model 3 ve variantě Long Range RWD dle neoficiálních zpráv dostala Tesla koncem května přes 15 tisíc objednávek.
Současná výrobní kapacita Giga Shanghai by se měla pohyboval kolem 4 tisíc vozů týdně při dvousměnném provozu, což vychází na 200 tisíc vozů ročně. Lze počítat s tím, že nová výrobní hala pro Model Y přispěje ke kapacitě minimálně stejnou měrou, i když pravděpodobně bude její výrobní kapacita ještě vyšší než u Modelu 3. Po naběhnutí výroby Modelu Y by tak měla Giga Shanghai pro čínský trh dodávat přes 400 tisíc vozů ročně. I z toho důvodu Tesla momentálně nabírá nové zaměstnance v oblasti doručování vozů zákazníkům.
V budoucnu každopádně nastane doba, kdy jediná továrna nebude Tesle stačit na pokrytí celé poptávky na čínském trhu, automobilka se tak bude muset začít poohlížet po místě pro další Gigafactory. Nejnovější spekulace hovoří o oblasti Liangjiang New Area, což je poměrně nová průmyslová zóna v rámci města Čchung-čching. Tamní představitelé totiž potvrdili setkání se zástupci Tesly týkající se urychlení nejmenovaného projektu. Mezi zástupci Tesly byl mimo jiné její viceprezident Tao Lin. Samozřejmě by nemuselo jít o novou továrnu, v oblasti kolem Čchung-čching je například mnohem menší hustota nabíjecí sítě Supercharger než třeba v Šanghaji nebo Hong Kongu a stejně jsou zde na tom servisní střediska. Tesla se tak klidně mohla domlouvat na urychlení nějakého projektu souvisejícího s těmito věcmi. Z hlediska lokace by každopádně mohl být Čchung-čching lákavou volbou, na rozdíl od Šanghaje se totiž nachází spíše ve střední části Číny, doručování vozů do této části země by tak vyšlo levněji.
Zatímco nová továrna v Číně je zatím pouze spekulace, chystanou americkou Giga Austin lze již prohlásit za jistotu. V dřívějším článku jsme informovali o tom, že Elon Musk chce dle Electreku začít s výrobou v Austinu již letos, což se jeví jako poměrně agresivní plán. V té době by každopádně neměla být postavená celá továrna, ale pouze část s hlavní montážní linkou, kolem které by pak Tesla postupně dostavovala další haly. Pravděpodobně by tak do Giga Austin byly ostatní díly nějakou dobu dováženy z Fremontu či Nevady, což by ovšem mohla komplikovat velká vzdálenost mezi továrnami – z Fremontu do Austinu je to autem více než den cesty čistého času. Spousta věcí se zatím děje v zákulisí, Tesla například nedávno získala daňovou úlevu, která by jí měla v průběhu deseti let ušetřit 50 milionů dolarů. Aktuálně také byly schváleny další daňové úlevy od komise okresu Travis County ve výši 65 milionů dolarů. Dle dokumentů týkajících se odkupu pozemku Teslou by konstrukce továrny měla začít v průběhu třetího kvartálu letošního roku. Připomeňme, že továrna by ve své první fázi měla zajišťovat výrobu Cybertrucku a Modelu Y pro východní pobřeží USA, přičemž pick-up by se měl začít vyrábět závěrem roku 2021.
Dříve se také objevily spekulace týkající se chystané továrny ve Velké Británii. Jejich zdrojem byla vládní agentura Department for International Trade, jež potvrdila, že hledá lokace pro možný vývoj a výrobu elektromobilů. Musk každopádně již dříve zmínil, že brexit činí z Velké Británie riskantní volbu a Tesla již tuto lokalitu zvažovala při volbě místa pro nynější Giga Berlin. Pro automobilku by každopádně mohlo být výhodné postavit továrnu určenou pro trhy s řízením na levé straně. Velká část těchto zemí se nachází v Asii, výhodná by mohla být například Malajsie, Thajsko či Indie. Továrnu v Asii mimo Čínu navíc Musk přímo potvrdil v odpovědi na Twitteru. Zároveň ale zmínil, že prvně Tesla potřebuje dokončit Giga Berlin a Giga Austin.
Zmíněná továrna u Berlína by měla být dokončena již příští rok a pokud vše půjde podle plánu, tak by v červenci měly z výrobních linek sjet první evropské Tesly Model Y. Elon Musk nově zveřejnil render, který dává první pohled na to, jak by nová továrna měla vypadat po dokončení. Za zmínku určitě stojí střecha pokrytá solárními panely či velké množství stromů v okolí továrny. Můžeme si také všimnout tahačů Tesla Semi, které americká automobilka plánuje používat též pro doručování vlastních výrobků.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Čau, v textu je chyba: "Musk každopádně již dříve zmínil, že brexit činí z Veké Británie".
Ale jinak díky za fajn čtení!
Díky. Chyba opravena.
Tulsa to na 99 % nebude.
Tesla has an option to purchase this land, but has not exercised it https://twitter.com/elonmusk/status/1273702016221540352
Jak jste přišli na to, že je to tutovka? To slyším poprvé. Všechno to jsou jen předběžné dohody, předkupní práva, zákony atd. To je naprosto normální postup. Každá firma musí do poslední chvíle mít více variant a připravenou půdu jak po stránce smluvní, tak zákonné. Spoléhat na jednu kartu je velké riziko.
Všechno je to založené na spekulacích Freda Lamberta z Electreku. Který mimochodem před týdnem psal, že do týdne čeká velké oficiální oznámení od Tesly. Týden pryč a kde to oficiální oznámení je? Ten člověk má velký problém s objektivitou. Což mu osobně vytknul i Elon Musk a ve sporu s Tesla komunitu je Fred na denním pořádku. Doporučoval bych obecně se tak nespoléhat na články z Electreku. Sice je to lepší, než CNBC, nebo WSJ, ale CleanTechnica, nebo Teslarati je méně bulvární. Samozřejmě může se nakonec ukázat, že továrna bude v Austinu, ale zatím to do 99 % má daleko. Nebo mi unikly nějaké stěžejní informace. Ale kdyby to byla tutovka, tak o tom píšou i na blbém Seznamu, natož na Tesla webech.
EDIT: Jo a mimochodem, co se týče těch zakoupených pozemků sám Elon později řekl, že žádné pozemky koupené nemají.
To vůbec nesouvisí s Electrekem. Vycházím z toho, že už mají schválené daňové úlevy, zatímco do Tulsy nedávno Musk jel jen na pokec s guvernérem (nebo kdo to byl), což jsem pochopil spíš jen jako poděkování za jejich úsilí při lákání Tesly, případně probírání potenciálních budoucích projektů. Čili mi přijde zřejmé, že Tesla zvolila Austin a muselo by se jedině něco nečekaně podělat, aby začali zvažovat jiné lokality. Ten Muskův tweet je už měsíc starý, tehdy byl Austin méně jistý (nebo minimálně Musk chtěl, aby to tak působilo, například kvůli vyjednávací síle).
Továrna v Británii je blbost, z ní autonomní Tesly samy do Evropy nedojedou. Ten Berlín je ideální i z našeho pohledu, taxíky z ní u nás budou do druhého dne od vyrobení.
Jako z dlouhodobějšího hlediska zajímavá myšlenka, ale plně autonomní řízení volně po Evropě je ještě hodně daleko (zejména legislativní rámec bude oříšek) a navíc vcelku pochybuji, že i v budoucnu bude distribuční model postavený na autonomní jízdě auta z továrny na místo. Auto musí být pro provoz na veřejné komunikaci prohlášeno a pojištěno, je potřeba vyřešit problém dobíjení u delších zras, navíc si myslím, že vždy půjde přes lokální distribuční centra, nehledě na to, že doprava na Semi budeš více bezpečná a asi i levnější. Ale kombinace autonomní kamion a "poslední míle" samo auto představitelná je.