Elektromobil Tesla Model S je v prodeji už od roku 2012 a Model X od roku 2015. Od té doby sice prošly několika menšími i většími modernizacemi, ale poptávka po nich v posledních letech klesá. Tesla nyní plánuje nezvykle dlouhou vánoční odstávku výrobních linek pro tyto vozy a spekuluje se, že by důvodem mohla být velká modernizace těchto modelů nebo problém s příliš nízkou poptávkou.
Poslední větší modernizace se vozy Tesla Model X a Tesla Model S dočkaly na jaře minulého roku. Tesla tehdy přišla mimo jiné s novou pohonnou jednotkou, která obsahuje reluktanční motor s permanentním magnetem, interně známý pod označením Raven a navržený na základě motoru vyvinutého pro Model 3. Spolu s novým typem pohonu, vylepšeným promazáváním, chlazením, ložisky a dalšími věcmi se automobilce podařilo dosáhnout vice než 93% účinnosti a ve výsledku zlepšení dojezdu až o 10 %. Majitelé vylepšených vozů se také mohli těšit z rychlejšího nabíjení či adaptivního odpružení.
Dávno před touto modernizací ovšem server Electrek získal uniklé fotografie upraveného interiéru, který by měl připomínat minimalistický vzhled z Modelu 3, v souvislosti s modernizací se také často mluvilo o nových bateriích. Nakonec ani jedno z těchto vylepšení minulý rok vozy Tesly nedostaly, obecně se ale předpokládá, že se ho dočkají nějaké budoucí verze Modelů X a S. Těmto spekulacím nahrává nedávný email Tesly zaměstnancům pracujícím u výrobních linek Modelů S a X. Dle něho americká automobilka plánuje mezi 24. prosincem a 11. lednem přerušit výrobu těchto vozů ve své kalifornské továrně ve Fremontu. To je jediná továrna, kde se tyto dva modely momentálně vyrábějí.
Vánoční odstávka výroby není v automobilovém průmyslu nic výjimečného, podle serveru Electrek tato pauza bude ovšem delší, než je u Tesly obvyklé. Zaměstnanci na těchto linkách budou během odstávky mít placenou dovolenou. Právě toto přerušení výroby by mohlo naznačovat, že se Tesla chystá na výrobních linkách provést nějaké výraznější změny. Ty by mohly souviset s další modernizací, která by mohla přinést nový interiér. Nabízí se otázka, zda by současně došlo i k výměně starých článků typu 18650 za Teslou vyráběné 4680 představené na Battery Day, avšak zde narážíme na problém v podobě nedostatku nových článků. Automobilka je momentálně produkuje pouze ve Fremontu, pilotní linka ale momentálně vyrábí články do zásoby pro továrnu Giga Berlin, která má v létě příštího roku začít s výrobou evropských Modelů Y.
Ten bude hned od začátku vyráběný s vlastními bateriemi Tesly, lokální výroba článků nejspíš ale začne až začátkem roku 2022. Právě z toho důvodu linka ve Fremontu, jež přibližně do roka plánuje dosáhnout roční kapacity 10 GWh, teď vyrábí články do zásoby. Berlín má přitom sloužit jako takový experiment, na kterém si Tesla chce produkci článků otestovat ve velkém, v ostatních továrnách plánuje výrobu vlastních článků zahájit až po řádném otestování a vyladění procesů. Na nové baterie by tak mohly Modely S a X přejít až někdy ve druhé polovině příštího roku, čemuž odpovídá plánované zahájení výroby Modelu S v dosud nejvýkonnější variantě Plaid. Ta má mít tři elektromotory, výkon více než 1100 koní, dojezd přes 830 km, zrychlení z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy, čtvrtmíli zvládne pod 9 sekund a dosáhne maximální rychlosti 320 km/h.
Takovýchto parametrů rozhodně Tesla nedosáhne se starými články, je tedy jisté, že Model S Plaid, jenž má na trh dorazit závěrem příštího roku, bude využívat Teslou vyráběné články 4680. Již dříve byla zmíněna roční výrobní kapacita 10 GWh, což by při průměrné velikosti baterie 100 kWh znamenalo dostatek článků pro 100 tisíc vozů ročně. To by nejenom pokrylo poptávku po Modelu S Plaid, ale také s největší pravděpodobností i po klasických Modelech S a X. Již dříve jsme ale mluvili o tom, že by nové články byly ve Fremontu dostupné až ve druhé polovině roku 2021, rozhodně tak nejde počítat s jejich nasazením do vozů začátkem příštího roku. Pokud tedy delší odstávka výrobních linek opravdu znamená chystanou modernizaci, pak téměř jistě nepůjde o nové bateriové články. Případná modernizace by tak mohla přinést „pouze“ nový interiér a případně nějaká další menší vylepšení.
Za odstávkou výrobních linek by ale mohl být ještě jeden, méně příjemný, důvod. Tím je snaha o snížení nákladů při nízké poptávce. V automobilovém průmyslu by nešlo o žádnou novinku, k podobnému kroku například šáhla Škoda Auto během hospodářské krize v roce 2008, kdy prodloužila vánoční prázdniny na celý měsíc. Abychom prozkoumali tuto možnost podrobněji, musíme se nejprve podívat na prodejní čísla Modelů S a X. Jejich pokles byl prvně zaznamenán v roce 2019, kdy se během prvního kvartálu snížil počet prodaných Modelů S a X o 56 % na 12 100 vozů. Tesla v tu dobu také přestala zveřejňovat počty prodejů Modelu S a X zvlášť a začala je uvádět dohromady.
Zájem o Modely S a X tehdy začal snižovat úspěch Modelu 3 a chystaná produkce Modelu Y. Je to pochopitelné, Modely 3 a Y jsou výrazně levnější a v některých ohledech též technologicky lepší. Jejich dojezd sice není takový jako v případě Modelů S a X, pro většinu použití je ale dostačující. Prodeje Modelů S a X nedokázala nijak výrazně zvýšit ani zmiňovaná modernizace z roku 2019, naopak letos se poptávka zdá být o něco nižší než loni. Začátek roku je navíc v automobilovém průmyslu tradičně slabší, prodloužení odstávky výroby tak v tuto chvíli vypadá jako logickou volbou. Pro tuto variantu též hovoří skutečnost, že zaměstnanci na výrobních linkách nedostali informace, kvůli čemu se pozastavení výroby chystá – v případě nějaké výraznější modernizace je pravděpodobné, že by o tom byli informováni, případně by se minimálně objevily zákulisní informace.
Odstávka z důvodu snížení nákladů ovšem nevylučuje provedení nějakých menších změn na výrobních linkách, naopak se k nim přímo nabízí. Osobně mám ovšem za to, že půjde jen o nějaké maličkosti, především z hlediska optimalizace výroby a výměny některých starších strojů, než o drastické změny v designu a výbavě vozů.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Diky za clanek s realistickym pohledem na vec...na Teslarati jen spekuluji o tom, ze jde o upgrade modelu S/X, coz mi na tu strohou zpravu zamestnancum vubec nesedi, zvlast kdyz zamestnance z linky jako dobrolniky nasadi na prodejni maraton konce ctvrtleti/roku, misto toho, aby se skolili na upravene lince/na hardwarove zmeny aut, ktere by od ledna montovali.
Mozna proste potrebujou material na novy starshipy, tak si ho na chvili pujci z tesel :-)
Tak proto ještě Cybertruck nevyrábí :D. Aha
Já věřím a doufám v novej interiér...
Co se týče těch velkých oditků u Y a 3, ty pro S a X v plánu náhodou nejsou?
Zatím jsem o velkých odlitcích pro S a X nic nečetl/neslyšel. Je možné, že se kvůli nižší výrobě nevyplatí Tesle řešit potřebné inovace a investovat do nových strojů.
Souhlasím, že nepůjde o uvedení modernizované verze. To by pravděpodobně Tesla nějak oznámila, ale v článku zmiňujete upgrade na nový rozměr baterií. Pokud vím, tak Tesla v modelech S a X používá stále starší rozměry baterií, jako jsou v noteboocích. Až modely 3 a Y mají o trochu větší rozměr. Takže, kdyby už šli do toho upgradu baterie, tak to přece nemusí být na zmiňovaný rozměr 4680, ale třeba jen na rozměr baterií v modelu 3. 4680, půjdou pravděpodobně do jiných modelů nejméně rok po zaběhnutí GigaBerlin.