Tesla již delší dobu uvažuje o stavbě nové Giga továrny ve Spojených státech, která by měla ve své první fázi zajišťovat výrobu Cybertrucku a Modelu Y pro východní pobřeží USA. Podle dřívějších informací se automobilka rozhodovala mezi státy Texas a Tennessee, přičemž právě v Tennessee již své elektromobily vyrábí či plánují vyrábět automobilky jako Nissan nebo Volkswagen. Server Electrek každopádně přišel s informacemi, že se Tesla rozhodla novou továrnu postavit poblíž města Austin v Texasu – pravděpodobně nám tak vznikne Giga Austin. Podle CNBC ale ještě není úplně rozhodnuto a další možností je město Tulsa ve státě Oklahoma. Spekulace o této oblasti silně přiživuje starosta města Tulsa George Bynum, který na Twitteru sdílel obrázek policejního Cybertrucku a vyzval Muska ke spolupráci.
Dle Electreku již ale padlo finální rozhodnutí a Tesla dokonce prý plánuje stavbu dokončit v extrémně krátkém čase. Musk totiž chce, aby byla továrna schopná začít vyrábět Model Y již koncem tohoto roku. V té době by každopádně neměla být postavená celá továrna, ale pouze část s hlavní montážní linkou, kolem které by pak Tesla postupně dostavovala další haly. Pravděpodobně by tak do Giga Austin byly ostatní díly nějakou dobu dováženy z Fremontu či Nevady, což by ovšem mohla komplikovat velká vzdálenost mezi továrnami – z Fremontu do Austinu je to autem více než den cesty čistého času. Výroba Cybertrucku by poté měla v nové Gigafactory začít koncem roku 2021.
Není úplně jasné, kvůli čemu Tesla cílí na tak agresivní termín začátku výroby Modelu Y, svou roli ale pravděpodobně sehrály neshody mezi Elonem Muskem a okresem Alameda. Místní úřady totiž nejdříve nedovolily automobilce obnovit ve Fremontu výrobu i přes doporučení kalifornského guvernéra. Tesla na to reagovala žalobou a Musk oznámil, že pokud se něco brzy nezmění, přesune výrobu a centrálu firmy z Kalifornie do Texasu nebo Nevady. O sporu si můžete více přečíst v článku Petra Melechina. Tesla sice již může ve Fremontu při dodržení bezpečnostních opatřeních opět oficiálně vyrábět a automobilka stáhla zmíněnou žalobu, ale vztahy mezi jejím vedením a místními zastupiteli nejspíš stále zůstávají napjaté. Ač mi přijde vysoce nepravděpodobné, že by se automobilka rozhodla v nejbližších několika letech Fremont uzavřít a přesunout výrobu jinam, Giga továrna v jiném státě dá Tesle nové možnosti a zároveň bude signálem úřadům, že Muskova firma již není plně závislá na Fremontu.
Pokud Tesla opravdu zvolí Texas, pak půjde o vskutku zajímavou volbu. Tento americký stát totiž patří k těm, v nichž stále platí zákon z minulého století zakazující automobilkám prodávat své vozy přímo zákazníkům a vyžaduje po nich využívání autorizovaných dealerů. Tesla ale vozy prodává přímo přes online konfigurátor a pak je zákazníkům předává ve vlastních servisních či prodejních centrech. Pokud si tak občan Texasu chce koupit Teslu, tak musí být obchod veden jako z jiného státu a musí být dokončen ještě před dovezením vozu do Texasu. Tesla se již v minulosti pokoušela v Texasu prosadit změnu zákona, návrh byl ale zamítnut. Nejspíš tak nastane paradoxní situace, kdy Tesla bude v Texasu vyrábět své vozy, které ale v tomto státě nebude moc oficiálně prodávat. Přítomnost továrny by však mohla posloužit jako ideální motivace zákonodárcům k udělení výjimky nebo změně legislativy. Podrobněji jsme o tom, že Tesla v některých zemích nemůže prodávat své vozy, psali v minulosti.
Spolu s Fremontem se 12. května vrátila do ostrého provozu též továrna Giga Nevada, ve které Tesla s Panasonicem vyrábí bateriové články pro své vozy a také pohonné jednotky pro Model 3 a Y. Stejně jako v případě Tesla Factory i zaměstnancům Giga Nevada je umožněno zůstat doma na neplacené dovolené, pokud se do práce zatím nechtějí vrátit kvůli obavám z koronaviru.
Do normálního provozu se pomalu vrací i továrna Giga New York, kde Panasonic před pár dny obnovil výrobu. Tato společnost sice s Teslou v newyorské továrně partnerství ukončila a původně plánovala přerušit výrobu někdy mezi květnem a červnem, ale z důvodu zavření továrny po dobu koronavirové krize došlo k odkladu. Panasonic by tak dle serveru The Verge měl Giga New York opustit až v září tohoto roku. Zatím není jasné, kdy své zaměstnance do práce pošle i Tesla, lze ale předpokládat, že automobilka bude chtít výrobu solárních střešních tašek obnovit co nejdříve.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…