Aktuality

Tesla Model Y se bude vyrábět také v Číně, Gigafactory 1 navyšuje kapacitu a Gigafactory 4 má problém s netopýry

Tesla Gigafactory 3 (Foto: Tesla)

Tesla souběžně rozjíždí, navyšuje nebo chystá výrobu svých automobilů na třech různých kontinentech. V Asii byl zahájen prodej vozů vyrobených v šanghajské Gigafactory 3, Gigafactory 1 v americké Nevadě navyšuje výrobní kapacitu a zároveň probíhají přípravy na stavbu evropské Gigafactory 4 v Německu. Ta však narazila na problém s chráněnými živočichy v místním lese.

Gigafactory 3

Tesla 7. ledna začala oficiálně dodávat zákazníkům napříč Čínou sedany Tesla Model 3 vyrobené v Gigafactory 3, v rámci čehož v Šanghaji uspořádala menší konferenci, na níž se dostavil i Elon Musk. Kromě Modelu 3 se ale mluvilo také o crossoveru Model Y, jehož „program“ byl v Číně oficiálně spuštěn. Automobilka se bohužel nepodělila o žádné podrobnosti, šlo spíše o mediální upozornění, že se tento crossover bude v Gigafactory 3 opravdu vyrábět, což jsme již věděli.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Musk každopádně zmínil, že Tesla plánuje v rámci výroby Modelu Y přijít s novými výrobními technologiemi, o nichž se podrobnosti dozvíme někdy v budoucnu. Tesla si například před časem nechala patentovat nový způsob kabelových rozvodů uvnitř vozu, který je navržen pro snadnou robotickou instalaci. Dále má automobilka patent na způsob výroby celého rámu Modelu Y najednou jako jednoho kusu. Není tak potřeba vyrobit desítky menších dílů a ty pak složitě svařovat. Pokud budou tyto výrobní metody zavedeny a osvědčí se, mohlo by to vést k rychlejší a levnější výrobě Modelu Y (a v budoucnu možná také Modelu 3, s kterým sdílí 75 % dílů). V minulosti si však Elon Musk vylámal zuby na přílišné automatizaci výroby Modelu 3, tak snad se od té doby poučil.

Tesla také zveřejnila dvě krátká videa ukazující dění uvnitř Gigafactory 3:

Musk mimochodem prozradil, že Tesla uvažuje o vytvoření designového a technologického centra v Číně. To by zřejmě nehrálo druhé housle, jelikož by dle Muska mohlo mít mimo jiné za úkol navrhnout vůz pro globální trh. Není zatím jasné, o jaký vůz by mělo jít, ale Tesla prý chce opět něco „radikálního jako byl Cybertruck“. CEO Tesly tím každopádně nejspíš nemyslel, že bude mít nový vůz podobný design, ale že se opět automobilka bude snažit přijít s něčím novým. Teoreticky by mohlo jít o nějaký menší hatchback. Ten momentálně v nabídce Tesly chybí, ale bude v budoucnu důležitý pro evropský trh a Musk již v minulosti zmiňoval, že Tesla někdy vůz tohoto typu vyrobí.

Gigafactory 4

Ohledně budoucích vozů Tesly něco málo prozradily nově zveřejněné plány konstrukce evropské Gigafactory 4 v Německu. Ta by se totiž v konečné fázi měla skládat ze čtyř částí, přičemž na výrobu Modelu Y, baterií a pohonných jednotek bude pravděpodobně využita pouze jedna, a to ta, jejíž výstavba se momentálně chystá. Výroba Modelu Y by tu měla začít v červenci 2021.

Zůstává tedy otázkou, co plánuje Tesla vyrábět v ostatních částech. Nabízí se samozřejmě Model 3, jenž se v Evropě také bude vyrábět, tahač Tesla Semi upravený pro evropský trh či nová generace Roadsteru. Poslední zmiňovaný vůz se ale bude vyrábět nejspíš pouze v malém množství, pro Teslu tak možná bude výhodnější ho do Evropy dovážet z USA. Z pohledu logistiky by dávalo smysl v Gigafactory 4 vyrábět již zmiňovaný hatchback, stejně tak ale mohou další části továrny sloužit třeba na navýšení výroby baterií. Jisté je zatím jen to, že se jedná o poměrně vzdálenou budoucnost; první fáze má být dokončena v roce 2021 a začátek stavby těch dalších je zatím v nedohlednu.

Oficiální plánek finální podoby areálu německé Gigafactory 4. V první fázi bude postaven obdélník v levé spodní části. (Zdroj: Tesla)

Tesla pro potřeby stavby Gigafactory 4 plánuje koupit pozemek poblíž Berlína o rozloze 300 hektarů za velmi přívětivých 41 milionů eur, ale aktuálně se vyskytl nemilý problém. Tesla totiž při kácení lesa, na jehož místě továrnu postaví, narazila na hibernující ohrožené netopýry. Hibernace by dle Christiana Schrödera, ředitele organizace Nature Conservation Association, měla skončit koncem února či března a do té doby by netopýři neměli být rušeni. To by automobilce mohlo značně zasáhnout do plánů výstavby. Navíc od 27. února se mají v lese začít množit ptáci, takže ani po odletu netopýrů nebude Tesla moci stromy pokácet. Existuje možnost, že by automobilka přemístila netopýry do jiné oblasti, k tomu ovšem potřebuje speciální povolení od úřadů. Ty slíbily, že se pokusí Tesle pomoci v rámci všech zákonných možností.

Gigafactory 1

Vraťme se ještě k historicky první Gigafactory. V minulém roce se totiž hodně psalo o potížích Panasonicu s výrobou bateriových článků v této továrně. Konkrétně měla tato japonská firma problém dosáhnout výrobní kapacity 35 GWh ročně, což třeba v prvním kvartálu minulého roku způsobilo, že Tesla nemohla vyrobit větší množství vozů. Vztahy mezi oběma společnostmi viditelně ochladly a Tesla se pro svou čínskou továrnu Gigafactory 3 rozhodla využít také bateriové články od jiných firem. Panasonic navíc uvedl, že pravděpodobně nezvládne vyrábět dostatečné množství článků pro Model 3 a Model Y zároveň.

Gigafactory 1 v březnu 2018 (Zdroj: Teslarati)

Teď to ale vypadá, že se japonské firmě podařilo problémy vyřešit. GF1 by měla vyrábět oněch zmiňovaných 35 GWh ročně a Allan Swan, vedoucí bateriové divize Panasonicu v USA, uvedl, že navýšení na 54 GWh by nemělo být tak těžké. Největším problémem v minulosti prý bylo sehnat dostatek kvalifikovaných lidí, kteří by udrželi výrobu v chodu 24 hodin denně. Nabízí se ovšem otázka, na kdy je takové rozšíření v plánu (pokud vůbec je plánováno), protože výroba Modelu Y by mohla začít již během první poloviny tohoto roku.

Mimochodem, Elon Musk je si během návštěvy Gigafactory 3 v Číně vystřihl oslavný taneček. Jeho výkon můžete posoudit na videu:

Zobrazit komentáře

  • Rozhodli se pokácet les s povolením od úřadů, ale úřady potom zjistily, že v lese žijí i zvířata. :O
    Popis situace tomu odpovídá.

  • Někde sysel, někde netopýr. Každopádně jsem něco podobného očekával :-(.

    • Někde sysel, někde netopýr a někde neschopný úředník.

  • Děkuji za článek.
    Co si z něho odnáším. Že Evropa opravdu velice brzo bude extrémně zaostávat za všemi významnými kontinenty. To je důvod, proč je v Evropě všechno dražší a proč se vyplatí stavět fabriky v Číně, není to jen levnější práce, ta je naštěstí pro nás méně kvalitní. Takže v této oblasti máme malou výhodu.
    Ale u nás (Evropě) je postavení fabriky 100x náročnější = 10x dražší. Protože i jeden mravenec dokáže zaseknou takovou stavbu s velkým ekonomickým významem na několik měsíců. Možná by to chtělo vypočítat o kolik větší budou emise nákladních lodí převážející auta přes oceán, kolik bude mít dopad 150 000/rok chybějících BEV aut na Evropském trhu, než tady dostavíme tuto továrnu.
    Jsem milovník a "ochránce" zvířat, ale tohle je ochrana na hlavu. Která způsobí násobně víc škod než užitku.

    • Sám jste "ochránce" dal do uvozovek. To předpokládám znamená, že jste milovník zvířat hlavně když jsou na talíři a chráníte tak maximálně svého domácího mazlíčka od klíšťat ;)

      Já rozhodně nechci aby se kvůli pár měsícům při výstavbě továrny ublížilo nějakému živočinému druhu, když tomu můžeme zabránit.

    • Nicit si vlastnu floru a faunu pri honde za ekologiou by bolo dost zvratene. Chapem ako to myslis ale da sa najst aj zlata stredna cesta a netreba vzdy vyzdvihovat jeden ci druhy extrem.

    • A já jsem právě proto hrdý Evropan. Nestydím se za to, že si nenecháme ničit naší planetu. Září v Číně je jim to u .... Jim je jedno všechno. Jde jim jen o zisk, vládu, moc , ideálně nad celým světem

      • Naivní by bylo chovat se jako prase a myslet si, že se nám to nevrátí. Nebo našim dětem.

    • Zas tak hrozné to snad nebude, úřady se podle vyjádření snaží Tesle vyjít vstříc, tak snad se neobjeví nějaké skupiny, které by stavbu chtěly blokovat. Na druhou stranu prostě nejde přejít skutečnost, že tam žijí ohrožení netopýři a pokácet jim stromy bez vyřešeného přesunu.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024