Aktuality

Tesla má za sebou první ziskový rok, představila modernizované verze Modelu S a Modelu X

Do roku 2020 Tesla vstupovala se stabilizovanou výrobou, dobrými finančními výhledy a velkými plány do budoucna. Loňský rok měl ale trochu jiné plány a na jeho začátku prakticky celý svět ochromila pandemie koronaviru, která donutila automobilky včetně Tesly na přelomu prvního a druhého čtvrtletí uzavřít svoje továrny. I přes tuto obrovskou nepříjemnost se ale americké automobilce podařilo loni prodat celkem 500 tisíc elektromobilů, čímž dosáhla spodního cíle daného na začátku roku 2020. Jen za poslední čtvrtletí loňského roku dokázala Tesla vyrobit a následně prodat 180 tisíc elektromobilů, čímž překonala všechny své dosavadní rekordy.

V důsledku toho panovala poměrně optimistická očekávání týkající se čtvrtletních finančních výsledků, analytici serveru Investing.com se shodovali na non-GAAP zisku kolem 1 dolaru na akcii, finanční zpravodajství CNN Business zase uvádělo zisk 0,92 dolaru na akcii. V případě celkových příjmů pak odhady Tesle přisuzovaly částku kolem 10,27 miliard dolarů. V minulosti bývaly odhady analytiků v případě Tesly často příliš konzervativní a automobilka je tak obvykle bezpečně překonávala. Tentokrát ovšem experti očekávali o něco lepší zisky, než jaké nakonec Tesla vykázala. Americká automobilka uzavřela poslední kvartál roku se ziskem 0,8 dolarů na akcii, což je o 0,04 dolarů více než v případě předchozího čtvrtletí, meziroční nárůst poté činí 95 %. Pokud budeme brát zisk podle všeobecně uznávaných účetních principů (GAAP), pak si Tesla přišla na 0,24 dolarů na akcii. To je o 0,03 dolarů na akcii méně než tomu bylo ve třetím kvartálu, meziročně zisk stoupl o 118 %. Jednalo se však o šestý ziskový kvartál v řadě a úplně první ziskový rok.

 

Analytici sice nedokázali správně odhadnout hodnotu zisku, téměř přesně se ale trefili v případě celkových příjmů. Ty za čtvrtý kvartál činily 10,74 miliard dolarů. To je v historii Tesly rekordní hodnota, jde o 2 miliardy více než ve třetím kvartálu, v meziročním porovnávání pak je nárůst dokonce o více než 3 miliardy. Na příjmech se z většiny podílela automotive divize firmy, která generovala 9,3 miliard dolarů, z čehož 400 milionů tvořily emisní kredity, které Tesla prodává ostatním automobilkám, jež díky nim splňují potřebné emisní limity. To ovšem přináší otázku, proč se velký nárůst příjmů nepromítl do zisků na akcii, zvlášť když kapitálové náklady zůstaly v porovnání s předchozím čtvrtletím téměř stejné. Důvod je třeba hledat v maržích, které tentokrát zaznamenaly poměrně výrazný pokles. Hrubá marže automobilové divize meziročně sice narostla o 157 bazických bodů (setiny procentních bodů), byla ovšem nejnižší v celém loňském roce. Podobně tomu bylo u provozní marže či u marže zisku před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA).

Na snížení hrubých marží měly vliv primárně dvě věci. Tesla investovala do modernizace výrobních linek pro nové Modely S a X, pro efektivnější výrobu Modelu Y a uvedla do Modelu 3 tepelné čerpadlo. Dále byla logistika a cena práce ovlivněna nestabilitou dodavatelského řetězce kvůli koronavirové krizi. Tesla každopádně generovala kladný free cash flow, tedy peněžní tok, konkrétně šlo o 1,8 miliardy dolarů. Automobilce mimo jiné narostla též hodnota kapitálu, jež momentálně dosahuje 19,384 miliard dolarů.

Celkově za rok 2020 dosáhla Tesla non-GAAP zisku 2,45 miliard dolarů, při přepočtu na jednu akcii to vychází na 2,23 dolarů. V případě GAAP zisku jsou hodnoty pochopitelně nižší, jde o 721 milionů dolarů, respektive o 0,63 dolarů na akcii. Za uplynulý rok si také Tesla vytvořila pohodlný finanční polštář, hodnota kapitálu narostla z 6 miliard na již zmiňovaných 19 miliard dolarů. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Vozový park

Největší novinkou představenou na konferenčním hovoru bylo uvedení modernizovaných vozů Tesla Model X a Tesla Model S do prodeje. Hlavní designovou změnou v exteriéru je u Modelu S výměna klasické střechy za panoramatickou, mnohem větších úprav se ale dočkal interiér. Došlo totiž k jeho kompletní proměně. Tesla u obou vozů odebrala na výšku postavený dotykový displej a místo něj použila po vzoru Modelů 3 a Y displej na šířku. Konkrétně jde o 17palcovou obrazovku, kterou Tesla nazývá „filmovým displejem“ a má rozlišení 2200 x 1300 pixelů. Kromě centrálního displeje ale oba vozy disponují ještě palubním displejem a dalším displejem na středovém panelu pro pasažéry vzadu. Velkou zajímavostí je nový volant, který se hodně podobá tomu z druhého Roadsteru. Není ale jasné, kde všude se takto budou Modely S a X prodávat, tento typ volantu totiž může mít problém projít evropskou homologací.

Přepracovaný interiér v Tesle Model S (Foto: Tesla)
Interiér modernizovaného Modelu S (Foto: Tesla)
Dva ze tří displejů v modernizované Tesle Model S (Foto: Tesla)

První vozy ve variantách Long Range a Plaid mají být americkým zákazníkům doručeny ještě v prvním čtvrtletí letošního roku (v ČR v září), varianta Plaid+ s dojezdem až 832 km je plánována na závěr letošního roku v obou regionech. Předpokládám, že verze Plaid+ už bude vybavena novými bateriovými články Tesly, zatímco ostatní budou ještě nějakou dobu používat starší typy. Musk na konferenci například potvrdil, že modernizovaný Model S pořád používá baterie typu 18650, které jsou ale samozřejmě technologicky mnohem lepší než před mnoha lety, kdy je Tesla začala používat. Více podrobností o novém Modelu S a X si povíme později v samostatném článku.

Modernizovaná verze Modelu S (Foto: Tesla)

Řeč přišla také na vývoj Cybertrucku, jehož vstup na trh je plánován na závěr letošního roku. Podle Muska vývojový tým téměř dokončil veškeré technické záležitosti a už nedochází ke změnám designu či plánované konstrukce vozu. V blízké době chce Tesla začít objednávat stroje potřebné k výrobě Cybertrucku, přičemž opět bude překonávat rekordy. Už u Tesly Model Y používala automobilka pro výrobu karoserie největší licí stroj na světě, zařízení potřebné pro výrobu Cybertrucku ovšem tohoto rekordmana překoná. Konkrétně bude pro výrobu zadní části karoserie potřeba licí stroj s hmotností 8000 tun. Pro porovnání, u výroby Modelu Y se podle Muska používá největší stroj tohoto typu na světě s hmotností 6000 tun.

Do budoucna Tesla kromě již avizovaného malého elektromobilu plánuje vyvinout též elektrickou dodávku. Současnou limitací je ale tolikrát zmiňovaný nedostatek baterií, který také stojí za zpožděním výroby tahače Tesla Semi. Podle Muska by Tesla mohla bez problému začít s výrobou svého tahače už dnes, ale neměla by pro něj dostatečné množství baterií. Těch bude Semi používat přibližně pětkrát více než běžný osobní vůz. Musk zmínil, že situace se změní, až bude Tesla schopná vyrábět dostatek vlastních baterií. K tomu má dojít ještě letos, jelikož první dodávky tahače Semi jsou podle Tesly v plánu na rok 2021.

Autonomní řízení

Na minulém konferenčním hovoru Musk uvedl, že Tesla zváží možnost převést balíček FSD Capability s autonomními funkcemi ze starého vozu do nového (třeba za menší poplatek). Při koupi nového vozu by tak nebyla nutnost znovu zakupovat čím dál tím dražší balíček, jelikož by byl převeden. Tentokrát ale Musk přiznal, že nejde o něco, co by Tesla zvažovala. To může být nepříjemná zpráva pro majitele, kteří by svoji Teslu chtějí vyměnit za novější model a museli by tak znovu platit za čím dál tím dražší balíček FSD. Na druhou stranu ale Musk zmínil, že výkupní cena za vůz s FSD Capability je vyšší než bez něj. V příštím nebo přespříštím měsíci navíc Tesla plánuje začít nabízet FSD ve formě měsíčního předplatného, což by měla být vhodná alternativa pro lidi, kteří si balíček nechtějí kupovat za plnou cenu.

Asistenční systém Tesla Autopilot (Zdroj: Tesla)

Musk na konferenci zmínil, že je vzhledem k pokroku, který tým kolem Autopilotu dělá, přesvědčený, že Tesla dokáže plně autonomního řízení dosáhnout ještě během letošního roku. Výzvou je podle něj zajištění dostatečné bezpečnosti, přičemž cílem je, aby Autopilot byl spolehlivější než člověk o 100–200 %. Klíčem k dosažení těchto hodnot pak je dostatek dat, jež Tesla získává ze svých prodaných vozů vybavených hardwarem pro autonomní řízení.

Do budoucna je také automobilka otevřená nabízet svůj tréninkový superpočítač Dojo, který momentálně vyvíjí, dalším společnostem a automobilkám. Podle Muska pravděpodobně půjde o nejvýkonnější systém pro trénování neuronových sítí, dávalo by tedy smysl ho nabídnout pro širší využití. Zároveň je ve hře nabízení softwaru Tesly, jako je Autopilot či systém Autobidder od energetické divize, třetím stranám. Podle Muska už proběhly nějaké předběžné diskuse s potenciálními zájemci.

První FSD Computer navržený společností Tesla (Zdroj: Tesla)

Při představení FSD Computeru pro autonomní řízení v dubnu roku 2019 bylo zmíněno, že v Tesle již pracují na druhé generaci čipu, jež by mohla být představena někdy za dva roky a měla by poskytnout až třikrát větší výkon. Tento vývoj stále probíhá a je na dobré cestě, momentálně ale nejde o prioritu, jelikož současný software zatím ani nevyužívá plných schopností současného čipu. Zároveň by přechod na druhou generaci vyžadoval několik dalších vylepšení, jako jsou například kamery s lepším rozlišením. Tesla se tak nechce nechat rozptylovat od toho momentálně nejdůležitějšího – vývoje softwaru pro autonomní řízení.

Tesla Energy

Během posledního kvartálu loňského roku se Tesle podařilo nainstalovat 1584 MWh úložišť energie, což je dvojnásobný nárůst v porovnání s předchozím čtvrtletím a téměř trojnásobné zlepšení v meziročním porovnání. Solárních střešních panelů a tašek pak Tesla nainstalovala 89 MWh, což je opět překonání předchozího kvartálu i toho z roku 2019. Podle Elona Muska se na prodejích solárních panelů v předchozích letech negativně podepsaly problémy spojené s výrobou Modelu 3, kdy Tesla téměř veškeré zdroje přesměrovala na výrobu tohoto elektromobilu. Kvůli tomu došlo k výraznému zpomalení rozvoje automobilky v oblasti solární energie, Musk ale věří, že nebude trvat dlouho, než se Tesla na trhu stane lídrem.

Dům se solární střechou (Foto: Tesla)

Podle Zacha Kirkhorna bylo důležité dosáhnout dostatečně nízké výrobní ceny, která by umožnila nabízet solární produkty za cenu lepší, než má konkurence. Finanční ředitel Tesly zmínil, že se automobilce v průběhu loňského roku podařilo dostat výrobní cenu na požadovanou hodnotu a tak dosáhnout tohoto milníku. Musk za jednu z dalších velký priorit považuje dosáhnutí lepší integrace mezi stacionárními bateriovými úložišti Tesly a jejími solárními produkty.

V případě vlastních bateriových článků typu 4680 Tesla narazila na několik očekávaných technických potíží při navyšování produkce na zkušební lince ve Fremontu, všechny se ale zatím podařilo vyřešit a postupně tak dochází k navyšování výrobní kapacity. Drew Baglino, jenž má v Tesle na starosti vývoj pohonných jednotek, baterií a energetických produktů, uvedl, že má firma zajištěný potřebný materiál k dosažení plné produkce během letošního roku. Výroba vlastních baterií má kromě fremontské továrny probíhat také v Giga Berlin a Giga Texas, Tesla plánuje v roce 2022 dosáhnout celkové výrobní kapacity 100 GWh ročně.

Zdroje: Oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)

Zobrazit komentáře

    • Tesla teprve před měsícem zveřejnila nabídky práce do nového designového centra v Šanghaji. Možná se sem tam objeví nějaká skica, ale jak bude vypadat finální verze teď neví opravdu nikdo, ani samotná Tesla a ještě pár měsíců to bude trvat. Spekuluje se, že by představení a první prototyp k vidění mohl být ukázán na Guangzhou Auto Show v listopadu.

  • Mozno stoji za zmienku ze HW4.0 bude na 5nm technologii od samsungu (momentalny HW3 je na 14nm). Spekulacia ze Tesla in-car "konzola" v model S pobezi na AMD GPU je tiez zaujimava.

    Druhý displej pre zadné sedadlá na konzolové hranie pre decká je super nápad, zaujimalo by ma ale celkové TDP ktoré bude ukrojovať z celkoveho dojazdu.

    • To si nemyslím. Spíše to vypadá, že Tesla dokončila vývoj HW 4.0 na 7nm od TSMC a zároveň začala práce na HW 5.0 se Samsungem na 5nm. Pokud opravdu připravují sériovou výrobu na konec letošního roku, tak to nebudou dělat na procesu, který teprve najíždí. Zvlášť když Samsung měl problém s výtěžností 7nm procesu.

      • Samsung měl/má (pravděpodobné) problémy s výtěžností jen u velkých čipů (nVidia GA10? nebo chcete-li RTX30?0). S výtěžností u malých čipů (ARM) problémy nejsou ...

          • Tak jo, myslel jsem, že je menší. Nějak jsem neudržel, že je to už teď jako SOC, měl jsem před očima pořád tu desku se dvěma CPU a bral jsem to jako dva ARMy. Jinak GA102 má 630mm2 na 7nm procesu. HW 3.0 je na 14nm procesu. Ale souhlas, tohle se za malý čip už brát nedá. Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil ...

          • Proto si myslím, že HW 4.0, který by měl jít do sériové výroby určitě nebude vyráběn na 1. generaci 5nm procesu, který se teprve spouští. Spíše bych to viděl, že Tesla se Samsungem zahájila vývoj až toho následujícího čipu 5.0. A plánovaný HW 4.0 vyrobí TSMC na 7nm, jelikož vývoj je již zřejmě dokončen a připravuje se sériová výroba.

          • Zase mi připadá zvláštní, že by z HW 3.0 u Samsungu přecházeli s HW 4.0 k TSMC a s HW 5.0 zase zpět k Samsungu ... Možná by to dávalo smysl vzhledem k očekávané vytíženosti linek TSMC, ale ty technologie nejsou kompatibilní a navíc má Samsung s TSMC na stejně velikém výrobním procesu dost různé parametry.

          • Třeba během práce na HW4.0 zjistili, že jim Samsung více vyhovoval a proto se k němu vracejí.
            Nebo je v dnešní době klidně možné, že TSMC má už vyprodané kapacity.

          • Pokud se nepletu, tak na desce jsou dva SoC pro částečnou redundanci.

          • Je to přesně tak. 2x SOC chip. Každý s tou konfigurací co jsem výše popsal.

          • Podle toho odkazu to vypadá, že paměť na chipu je jen SRAM pro NPU, tedy cache. Na obrázku toho celého počítače jsou vidět paměťové moduly vedle těch SOCů ... Na tom blokovém diagramu jsou jen řadiče ...

          • Já jsem to pochopil tak, že SRAM jsou přímo v tom NPU (alespoň tak to vypadá na té grafice NPU). A ty paměti jsou po stranách. Přijde mi, že na řadiče zabírají trochu moc místa na čipu. Ale kdo ví. Možná máte s řadiči pravdu

          • 1) Každé z těch NPU má v sobě 32MiB SRAM - jsou to ty části vlevo, vpravo a uprostřed dole v každém NPU (označené "SRAM Banks").

            2) Každý z těch 4 jádrových Cortexů má svoje cache ("cache")

            3) Řadiče jsou na čipu (ne NPU ale celý čip) úplně vlevo a vpravo - označené "LPDDR4 I/F". A samotné "hlavní" paměti jsou (když se koukáš na celou desky) ty 4 stejné čipy kolem každého procesoru (vlevo 2 a vpravo 2) - Micron LP-DDR4 na 2133 MHz... ale nikde sem nenašel, jak jsou vlastně velké - asi to bude 1GB na jedno SoC.

          • 3) Chip umí max 8GiB a na FSD jsou 16Gib moduly od Micronu. Takže je tam maximum.

  • Je to pěkné, že někdo, kdo dá do vývoje tolik peněz má konečně něco zpět. Tesla je revoluční automobilka na rozdíl od těch ostatních, kdy ty jen čekají až se něco vymyslí a pak si to upraví pro své vozy. Doufám, že otevřením dalších továren se trochu sníží cena vozu a jednou si jej také dopřeji.

    • Tomu se říká dělba práce. Žádná automobilka (ani Tesla) nevymyslí lepší umělou inteligenci než odborníci a inženýři kteří tomu věnovali, nebo teprve ještě budou věnovat celý život. A kteří při bádání a výměně informací s dalšími odborníky ve světě nebudou vázaní obchodním tajemstvím třeba Tesly (nebo jiné automobilky).

      Mimochodem náklady obětované příležitosti vám diktují, že ani v ideálním stavu - když jste ve všem nejlepší, tak pro vás stejně není výhodně dělat si vše sám.

      • Některé problémy nejdou vyřešit větším množstvím dat, ale přepracováním jádra programu, což může vést k požadavkům na vyšší výkon hardwaru. Opravdu jste takový fanda, nebo technooptimista že se domníváte že vývoj autopilota a hardware co Tesla montuje do současných vozidel je opravdu připravené na level 5 autonomie ? Když zatím Tesla ani nepožádala v kalifornii o povolení na zkušební provoz bez posádky ?

        NVIDIA právě že už dávno není výrobce grafických karet, ale daleko spíš jeden z leaderů v oblasti akcelerovaných výpočtů, včetně oblasti umělé inteligence. NVIDIA má kompletní ekosystém hardwaru i softwaru od obřích superpočítačů a jejich operačních systémů až po čipy do mobilních telefonů a robotických vozidel a také se podílí přímo na uživatelských aplikacích (opět od výzkumu klimatu, hledání léků na COVID, přes robotická taxi až po hry na mobilní telefony). Její inženýři mají zkušeností z praxe na rozdávání.

        R&D investice NVIDIE (defacto do čipů a softwaru) jsou skoro trojnásobné proti R&D investicím Tesly (bůhví jaký zlomek té částky šel na vývoj autopilota) a plynule rostou (u Tesly poslední roky spíš stagnují).

        PS: Tesla NENÍ velká technologická společnost (jen má předražené akcie díky kterým je Elon momentálně nejbohatší muž na planetě). Tesla je reálně proti intelu, Samsungu, Nvidii... technologický trpaslík. A odpovídají tomu R&D investice (kde každá z těch firem dává jen do aplikací umělé inteligence víc peněz a úsilí než Tesla na kompletní vývoj svých aut).

        • Samozřejmě, že Tesla je proti Intelu, Samsungu, nVidii technologický trpaslík. Jenže to neznamená, že nemůže být výrazně lepší v té části, které tvoří jen zlomek zájmu oněch technologických gigantů (i když bych raději Samsung ani nVidii technologickými giganty nenazval, možná nVidia s koupí ARMu). Tesla nepotřebuje stejně velké R&D v designu HW jako nVidia, protože nepotřebuje obsloužit tu majoritní část zájmu nVidie. Jestli má Tesla 1/3 R&D nákladů na vývoj hardware oproti nVidia, tak je to opravdu hodně - tou třetinou obslouží (odhaduji) 5% zájmové oblasti nVidie ?
          Mimochodem, Samsung dělá přesně to samé, jako Tesla - dělá si vlastní ARM procesory a nabízí je i jinde, místo, aby si je koupil například od Qualcommu ...
          NVidia nemá kompletní ekosystém hardware, tak nějak jí chybějí minimálně serverové procesory, vysokokapacitní síťové technologie a storage zařízení, o vlastní SW distribuci pro HPC nevím. Pro superpočítače dodává jen akcelerátory - to už dnes (podle mne) dotahuje stejný poměr jejího zájmu, jako grafické karty - dohromady počítám tak 70-80%. V případě akcelerátorů jde totiž o vysokomaržovou oblast trhu. Co se týče mobilních telefonů, tak jestli vůbec něco má, tak víceméně na trhu paběrkuje. Tím myslím vlastní produkty. Nvidia je subdodavatel - nemá produkt, který by fungoval sám o sobě. Tím, že koupila ARM nekoupila žádný produkt, ale architekturu. BTW, Proč vlastně koupila ARM ? Že by chtěla začít řešit procesorovou stránku, místo, aby ji nechala vyřešit někomu lepšímu?

          • Sám jste nakousl akvizici ARMu a jinak by vás mohlo zajímat komu patří už nějaký pátek Mellanox :-D a to že NVIDIA ve skutečnosti minulý rok uvedla a letos distribuuje hardware právě i pro datová centra (množství dat už je dnes tak obrovské že je zde vysoká potřeba zpracovat (šifrovat, filtrovat) data hned u SSD/HDD disků - výpočetní výkon se zde přesouvá z diskrétního serveru přímo do šuplíků s disky které jsou připojené na výkonný SOC třeba od té NVIDIA). Jde o systémy (čipy) Bluefield.

            Koneckonců i nové hráčské NVIDIA karty teď mají mít technologii načítání dat z disku přímo do GPU (= bypass systémového CPU a RAM). Dnešní hry zabírají na disku běžně desítky GB.

            SW distribuce asi záleží na konkrétním projektu. Ale softwaru vyvíjejí jako původně hardwarová společnost opravdu hodně - protože akcelerátor bez ovladačů a aplikací vám poslouží leda jako zarážka za dveře. Softwarový ekosystém (od vývoje po podporu) je to co odlišuje NVIDIA od AMD a co stojí za úspěchem NVIDIA. A protože konkurence je zdravá tak by sebou AMD mělo celkem hodit, aby nám z NVIDIA nevyrostl příliš dominantní monopol.

            Myslím že NVIDIA se nedomnívá že by mohla konkurovat v efektivitě CPU Intelu, IBM, ale tam kde půjde o akcelerované výpočty a CPU nebude tvořit úzké hrdlo, tak použijí svůj ARM nebo koupí cizí čipy od specialistů v oboru. Nová NVIDIA stavebnice pro akceleraci AI kterou nabízejí zákazníkům má v sobě například CPU od Intelu.

            Stejně tak NVIDIA neplánuje a nemá vlastní faby (továrny na čipy). Reálná sériová výroba čipů je dnes špičkový obor s miliardovými investicemi. To je také lepší nechat specialistům (o náklady na vylepšování výroby se tak vlastně podělíte s konkurencí která si svoje čipy nechá vyrábět tamtéž).

          • Pravda, na Mellanox jsem zapomněl. Prostě chce řešit vývoj vlastních síťových technologií (mít nad nimi kontrolu), místo aby to přenechala někomu, kdo to umí lépe :-).
            Bluefield není SOC. RTX.IO je implementací DirectX technologie Direct Storage od Microsoftu, respektive, z konzolí. NVidia si pro SELENE pořídila právě AMD CPU, takže to je spíš ten největší rozdíl mezi nimi.

        • Prosím nezapomeňme, že čip pro AI u Tesly vyvíjel Jim Keller. HW legenda a jeden z největších odborníků na procesory ve světě. Jejich SW pro AI vede Andrej Karpathy, jeden z největších odborníků na neuronové sítě, který mimo jiné učí tento obor na Standfordu. Tesla najímá ty nejlepší lidi z oboru. Přebírá lidi od Applu a dalších leaderů.

          NVidia vyvíjí HW pro celou řadu firem a jejich platforem a tedy musí být univerzální a tedy méně efektivní. Výhodou Tesly narozdíl od NVidie, že vyvíjí HW pro svůj SW a naopak. Všechno je vyvinuto pro to jedno konkrétní specializované řešení na míru.

          • Ano Jim Keller je legenda. Ale jeden samotný člověk neznamená při vývoji špičkového hardwaru nic. Vývoj čipů je fulltime job i pro nejlepší společnosti v oboru které do toho sypou miliardy dolarů ročně a zaměstnávají tisíce inženýrů a nejvýkonnější superpočítače světa jak pro návrh (design) tak pro odladění produkce. Je možné to vyjádřit jako negativní výrok "bez získání legendy typu Jima Kellera by tohle hraní si na pískovišti nejspíš ani nezkusili" (pokud nejsou idioti).

            Je zatracený rozdíl mezi hardwarem který montujete do spotřebitelského zařízení (palubní počítač) kde specializovaný čip, který si necháte vyrobit třeba v TSMC může být výhoda (nižší spotřeba, propustnost dat šitá na míru senzorům, ořezání nepotřebných částí atd.).

            A je rozdíl stavět si na koleni vlastní superpočítač a myslet si že můžete přečůrat zbytek světa. Když ve zbytku světa AI hardware v průměru zdvojnásobuje výkon cca každé 3 měsíce (to není překlep !! O takovém vývoji si klasická CPU mohou nechat zdát).

            Vývoj neuronových sítí a vývoj deep learningu rozhodně není u konce. Nevěřte marketingovým prohlášením Tesly. Právě naopak se cesta Tesly docela snadno může ukázat jako slepá ulička (ve smyslu že současná technologie Tesly nepřekoná dejme tomu level 3 autonomie - pořád ruce na volantu).

            Existují projekty na hybridní systémy (neuronové + symbolické sítě rozhodování), což je úplně odlišná filosofie - kde vám logicky stávající specializovaný hardware bude úplně na nic.

            Neustále se vylepšuje už samotný zápis dat při trénování sítí. Už se běžně experimentuje nejméně 10 různých přesností zápisu (od celých čísel po desetinná) a odborníci na celém světě zkoumají které zápisy se pro různé oblasti výpočtů hodí nejvíce). Jen pouhou změnou zápisu čísel lze dosáhnout řádových zisků (úspor) výkonu. Zde opět dokud nedojde k nějaké stabilizaci vývoje tak je pro vás specializovaný hardware doslova koule na noze a brzdí vývoj vašeho softwaru. Zvlášť když už to montujete přímo zákazníkům.

  • Vyčerpávající!

    Mně činí největší radost občerstvený interiér. Obrazovka je blíž zraku, celkově je to čistší a ve dveřích jsou kapsy na věci.

    Jen ten volant mi připadá jako pitomost. Člověk si ho v rychlosti v krizové situaci instinktivně bude chtít přehmátnout a tam ...nic.

    Už aby ten autopilot byl. Zatím to vypadá, že "už brzo bude, jen je potřeba ještě další verze něčeho a to něco si vyžádá..." Nicméně jo, už teď je to zázrak oproti stavu před pěti lety.

    • Tak Elon by radši už nedával volant do aut vůbec, je ve svých vizích o něco napřed. Proto taky měl Model 3 od začátku displej uprostřed místo před řidičem.

    • Souhlasím. Interiér pěkný, minimalistický, žádné podnikatelské baroko. Požitím materiálů vypadá o 2 třídy luxusněji, nebál bych se zařadit mezi osmičková Audi a BMW.
      Myslím, že volant pro Evropu bude doplněný o horní půlkruh.
      I když podle instruktorů bezpečné jízdy se má volat držet právě v této poloze a v krizích nepřehmatávat, ale křížit ruce.
      Potíže můžou být hlavně při parkování.

      • Jaké parkování a točení volantem proboha? S Teslou zastavíš před vchodem a ta se pojede zaparkovat sama. Parkovat podélně nebo příčně už dnes umí automaticky za příplatek kdejaká nová Škodovka nebo cokoliv z koncernu. Tesla Summon umí nejen sama parkovat u supermarketu, ale z parkoviště přijet před vchod aby naložila lidi i s nákupem. Takhle nějak si představuji budoucnost: auto slouží člověku a nikoliv naopak.
        .
        .
        Než se automobilky proberou a začnou vyrábět EV které za něco stojí, tak Tesla bude umět sama řídit a tím technologicky uteče o dalších 10 let. Mimochodem Elon Musk je docela dobrej programátor, kdo zná jeho životopis tak ví že programoval ovladač v assebleru jako brigádu. Ani se není čemu divit že Teslácký FSD počítač je čip navržený inženýry v Tesle a nějakou dobu tam byl i legendární procesorový architekt Jim Keller, který stojí za super výkonými CPU Applu i současného AMD. Už vidím že nějakej helmut z VW najímá procesorového architekta aby jim vytvořil taky custom křemík, když vůbec neví která bije. Ti staří dědci, když pánbůh dá a není to vyloženě trouba z ekonomky, tak je to veterán strojní inženýr, ale rozhodně nemají páru o HW a SW.
        .
        .
        Pokaždé když používám navigaci z koncernu VW tak se naseru jak zaostalé a pomalé to je oproti levnému čínskému tabletu. To asi tak nejlépe popisuje situaci jak jsou současné automobilky totálně v prdeli. Tesla je nový Apple v době se Stevem Jobsem. Do pár let Tesla bude nejhodnotnější společnost na světě a předběhne i Apple. Tesla není automobilka, ale je to technologická společnost. A to ne ledajaká. MS dělá SW ale bojí se dělat vlastní čipy, Intel umí CPU ale bojí se dělat SW. Tesla dělá auta, SW ale i vlastní čipy... masakr, to tady nikdy nebylo. Jen Apple dělá telefony s vlastním SW a vlastními čipy. Ale nikdy po smrti Jobse neměl koule udělat vlastní samořídící auto, přestože se o tom spekulovalo že interní vývoj běží. Už se prostě bez Jobse bojí. Lidi se ještě budou divit kam akcie Tesly porostou. Elon má koule z nerezu a nebojí se toho :-D

        • PS: ve skutečnosti dokáže Tesla vyvinout vlastní čip díky tomu že si je pak může nechat vyrobit u silně specializované společnosti jako jsou třeba TSMC, Globalfoundries (extovárna AMD), čipová divize Samsungu které nedělají nic jiného než že lijí miliardy dolarů a tisíce inženýrských mozků jen do vylepšování výrobních procesů a nabízejí své továrny širokému spektru zákazníků.

          Opět tedy výhra specializace a dělby práce nad soukromničením a autonomií. AMD by mohlo vyprávět a vedení Intelu už si nechá některé čipy taky vyrábět u konkurence (případně to vyřeší koupí licence a knowhow). Nikdo není nejlepší ve všem.

          PPS: samořídící auto potřebuje umělou inteligenci a umělá inteligence potřebuje výkonný hardware. To se začalo měnit až v posledních pár letech. Tesla si může zatleskat a bouchnout šampáňo když se současnou technologií překonají level 3 autonomie (myšleno jako skutečný produkt pro běžné zákazníky kde příslušnou právní odpovědnost přebírá Tesla).

        • Stejně jako vy i já jsem zapáleným fanouškem technologií, EV aut a kosmonautiky. Z toho vyplývá, že jsem taktéž fanda Elona Muska (patřím mezi Svědky Muskovi - už nevím, kdo to tady vymyslel, ale je to docela trefné označení :D ).
          ALE, je nutné neustále používat racionální rozum.
          Tesla JE automobilka. Veškerý SW a další vychytávky jsou pouze součástí konečného produktu a tím je automobil. Tenhle nesmysl, že Tesla je spíš Google než VW rozšířil sám Musk. Moc dobře věděl, že technologické tituly jsou jinak hodnoceny na burze než automobilky.
          Stejně jako Toyota není nejhodnotnější firmou Světa, tak jí nebude ani Tesla ani žádná jiná automobilka. Nemá na to totiž potenciál. Navíc tesla má mezi EV auty pouze 15% tržní podíl, což je hodně málo na to, že je dnes na špici v této branži. Jelikož ji ostatní automobilky začínají dohánět, tak Tesla bude svůj podíl na trhu spíše ztrácet (podle mě se stane jakousi obdobou BMW mezi elektroauty).
          Srovnání s Applem je mimo realitu. Aby se Tesla dostala na stejný level profitbility vůči tržní kapitalizaci jako má Jabko, musela by Tesla svůj zisk zvýšit nejméně 40x. Čili akcie Tesly jsou extrémě předražené.
          Nemyslím si, že by bez Jobse Apple nějak pokulhával. Jobs byl pouze výkladní skříní a marketingovou postavou s božskou aurou. Všechno nepocházelo pouze z jeho hlavy a iž vůbec si nemohl dělat Jobs co chtěl, protože se musel zodpovídat radě akcionářů. Jobsova pozice je něco jako nobelista na univezitě. Získá nobelovku, protože objeví něco převratného, ale pak už jenom přednáší, papíruje a více méně žije setrvačností svého objevu - protože už se aktivně nepodílí na dalším výzkumu, tak není klíčovou figurou dalšího objevování a vědy. Tohle přesně sedí na Jobse.
          Musk je stejný jako Jobs co se týče v pompéznosti a masírování davu. Nicméně narozdíl od Jobse, on má zvláštní ultimátní cíl. Obávám se, že kdyby zemřel Musk, tak SpaceX opustí od plánu kolonizace Marsu, protože to zrovna nemusí být finačně atraktivní pro jeho spoluvlastníky. Nebýt této ušlechtilé myšlenky, tak by i bez Muska Tesla i Space X nadále profitovaly a rostly. Je velkou chybou tvrdit, že vše obě tyto firmy stojí jenom na Muskovi. V žádném případě ne, protože stejně jako Jobs, on jde pouze dobře vidět.
          Co se týče akcií Tesly, tak jsem tu nedávno hrdě prohlašoval, jak se mi short na Tesle vyplatí. Nevyplatil, zatím na tom teču 130táců. Jelikož jsem inženýr a ne ekonom, tak jsem přehlédl jednu zcela podstatnou věc. A to, že cena akcie je taková, kolik za ní je ochoten někdo zaplatit. Lidí, kteří jsou ochotni kupovat Teslu za více než 800USD a tvrdit jak levně pořídili je neskutečné množství. To vedlo k nafouknutí kolosální bubliny. Muskův motivační max bonus byl tuším na 680USD. Této ceny měla Tesla teoreticky dosáhnout v horizontu 10 až 15 let za předpokladu dosažení veškerých Muskových vizí (něříkám že nesplnitelných, ale odvážných určitě). Čili současná cena je mimo veškerou logiku. A jako každá bublina, i tahle jednou splaskne. Já jenom upřímně doufám, že Musk už začal prodávat svoje akcie. Byl by hřích nevyužít této jedinečné příležitosti, protože jak sám jednou prohlásil, Mars spoliká neuvěřitelné množství peněza každý dolar se mu bude hodit. A proč by cena pokroku jednou nemohla být na účet spekulantů :)

          • Vůbec ne. Fandím Tesle, aby dosáhla veškerých cílů a nejenom to. Určitě by pomohlo, kdyby Biden (když chce EV auta do státní správy) místo Bestie od Cadillacu přesedlal na "S"ko (ale to se asi nestane). Už je načase ukončit éru spalovacích rakovinometů.
            Ikdyž Tesla dostojí svým cílům, tak jsou její akcie stále drahé. Čili vydělat mohu i tak. Nečekám a ani si nepřeju žádný průser, protože k pádu cen akcií na normální mez není třeba.
            Aby to nevypadalo, že jsem si na Teslu zasednul, tak jsou předražené i ostatní technologické tituly. Pád bude čekat celý NASDAQ100 ať reportují firmy výsledky sebelepší.

        • Vygooglete si: Náklady obětované příležitosti a pak mudrujte. Tesla je vynikající společnost ale nikdo není nejlepší úplně ve všem - dokonce to ani není ekonomicky a lidsky možné - žijeme ve čtyřrozměrném vesmíru a život máme jen jeden (Dokonce i když jste lepší a rychlejší než soused ve všech činostech, tak se vám vyplatí věnovat se té "nejlepší" (nejlépe oceněné činnosti) a za vytvořený kapitál si kupovat méně složité součástky od souseda - právě proto vznikla dělba práce samovolně už v pravěku !).

          Proto se společnosti většinou specializují na nějaký obor a proto třeba NVIDIA je v umělé inteligenci o hodně pokročilejší než Tesla. Tesla je lepší pouze ve sběru dat pro jejich autopilota, to ovšem ještě neznamená že je ten autopilot nejlepší (inteligence X moudrost-znalost). V angličtině na to mají frázi Throwing more data at the problem - tím dokážete záplatovat známé (nově odhalené) nedostatky, ale nedokážete předvídat neznámé nedostatky, nebo řešit dosud neznámé situace. Deep learning je vždy "black box" a my ve skutečnosti nevíme PROČ se ta umělá inteligence chová zrovna takhle.

          Loni k vánocům si NVIDIA do firemní centrály nadělila pod stromeček SELENE - 5. nejvýkonnější superpočítač na světě (4 vyšší příčky patří vědecko-vojenským agenturám). A zároveň si tak udělali reklamu na stavebnicový systém který dokážou zákazníkům dodat a smontovat "na počkání" ze sériově vyráběných modulů.

          A důvod je prozaický - protože čipy už se dneska nenavrhují "ručně na milimetrovém papíru", ale ve spolupráci lidské obsluhy se špičkovou (a hardwarově náročnou) umělou inteligencí.

          PS: zjistěte si něco o firmě Zoox (Tesla se s ní soudila ohledně úniku důvěrných informací skrze přeběhnuté zaměstnance - Zoox se ze sporu mimosoudně vyplatila). Ti už mají v kalifornii povolení na testování robotických vozidel v provozu a bez živého záložního řidiče na palubě. A využívají hardware právě od NVIDIA.

          • Náklady obětované příležitosti souvisí především se zakladatelským rozpočtem. V druhé řadě pak s konkrétním business plánem. Nejde o to, že se mám věnovat jen tomu, co umím nejlépe. Jde o to, čemu všemu se mám/mohu věnovat, aby mi to přineslo žádoucí přínos. A přínos nemusí být nutně ohodnocen penězi, ale třeba i nižší závislostí na subdodávkách = větší kontrolou nad celým výrobním řetězcem. Tím neříkám, že nemáte pravdu, ale existuje i jiný úhel pohledu.
            Nvidia je dobrá především v "univerzálních" chipech. V ASIC bude lepší skoro každý, kdo se tou konkrétní aplikací zabývá. Jestli se nepletu, tak původní FSD v Tesle mělo Tegra2 procesory od nVidie. Teď mají vlastní a přestože se nedá říct, že jde o ASIC, tak pro jejich účely je lepší než to, co jim kdokoliv na trhu nabízel. To je jak s těžením kryptoměn, na nVidia "univerzálních" kartách jede suprově, ale na hashovací ASIC minery nemá.
            A dovolím si rýpnout. Nvidia se zrovna nechlubí extra dobrými vývojáři (co se ovladačů týče). Superpočítač pak může mít hrubý výkon jaký chce, pokud ho nenakrmíte dobrým algoritmem, tak tu hrubou sílu nevyužije.
            A co se týče Zooxu, ten používa nVidia TensorCores jako SDK kit. Dnes už najímá architekty pro návrh a techniky pro výrobu vlastního řešení ... Prostě universální řešení je super pro začátek - nestojí v podstatě žádný vývoj. Jenže pak zjistíte, že pro provoz potřebujete něco trochu jiného - vyšší výkon v konkrétních algoritmech, nižší spotřebu, plně FT hardware ...

          • Tegra byla jen v tom multimediálním počítači, co obstarává věci zobrazované na displejích. Čip pro Autopilot byl původně od MobilEye, později Nvidia Drive PX2 a dnes je to Tesla FSD Computer.

        • Velice dobrá poznámka. Je to přesně tak jak píšete. Ovšem dovedu si představit, že na machrování je to dobré a pro některé korpulentní US občany vítané snížení denní námahy.

      • Doporučil bych vám sednout si do Tesly a nebo ještě jinak, nejdříve si sedněte do Audi a BMW a pak si sedněte do Tesly. No a pak by bylo fajn sem napsat jak jste se cítil a co se vám líbilo a co ne.

        Ono napsat, že něco nějak vypadá a to ještě podle PR fotek je hodně odvážné, ale stejně tak hodně vzdálené realitě a to prosím nijak nemusím BMW ani Audi.

          • My stále čekáme na informaci o tom, čím jezdíš ty, když to auto při srovnání s Teslou tak často vychází lépe. :)

          • Řekněme, že jezdím něčím obdobným (velikost a komfort) jako je Tesla model S (mimochodem exteriér se mi velice líbí až na tu střechu) a kdybych najezdil 1000000km, tak bych se dostal se všemi náklady (nákup vozu, pojistky, pneu, servis, STK, DZ a palivo) na cenu nejlevnějšího modelu řady S. Kromě toho dodám, že v "režimu jízdy BEV" mám dojezd 1600km a nikdy nevím, kdy budu potřebovat nasednout do auta a ujet třeba 500km takovým tempem, že by to nedal žádný aktuální model BEV a to nemluvím o zpáteční cestě. Nabíjení v místě odjezdu ani v místě cílů není možné. V mém případě tedy jsou BEV lepší pouze z pohledu lokálních emisí, ve všech ostatních srovnáních vycházejí jako horší varianta.

            Tím však netvrdím, že v mnoha případech již dnes mohou být BEV lepší volbou pro mnoho lidí, kteří mají zcela jiné potřeby než já. Stejně tak asi pro mnoho lidí mohou být zajímavé třeba hybridy. Co mi na tom však vadí je zcela nesmyslná podpora jedněch i druhých za cenu ať to stojí, co to stojí a to nemluvím o ekologii.

            Dále bych chtěl říct, že z mého pohledu jsou u BEV dva zásadní problémy, jedním je ekonomika provozu v případě používání rychlonabíjecích stanic a druhým je stále malý dojezd, který je v mém případě naprosto limitujícím faktorem. V momentě, kdy budou vyřešeny tyto dva problémy, rád přesednu do BEV i když na rovinu přiznávám a hodně mínusů dostanu za to, že to asi s nejvyšší pravděpodobností nebude vůz značky Tesla, protože je pro mě velice kontroverzní a vadí mi spousta věcí, ale to nemá smysl rozpitvávat, už tak to schytám jako obvykle. :-D

          • No jo, tak je to skutecne hodne ojety Superb prvni generace s 1.9 TDI (znacne nacipovane, aby ehm ehm “ujel 500 km tempem jako zadne soucasne BEV”). Milion km, to je Ivo bratru: cca 2 mil Kc na palivu (cca 6-7 litru realna spotreba), 160tis Kc na pneu (50 tis zivotnost a guma jen za 2 tis Kc), 250 tis Kc servis (a to beru jen 5 tis kazdych 20tis km)...pojistky a dalsi naklady uz nepocitam, ale nejak se mi tam stejne nevejde navic ten “nakup vozu”, abychom se dostali na tu zakladni cenu modelu S...takze to musi byt ten “lehce” ojety jednickovy Suberb (klasicky v trendy stribrne barve nultych let) darem od tchana, ze?;-)

          • S tím tempem jste to překroutil, jde o to, že nevím o žádném BEV, které by bylo schopno jet běžnou dálniční rychlostí 130km/h a ujet 500km a o to tady jde. Vy jste to napsal zcela jinak. Mimochodem proto asi Tesla na svých stránkách uvádí jako svobodu cestování trasu maximálně 320km, protože tam má jistotu, že to dá.

            Další vaše výpočty mě vedly ke kontrole mých a zjistil jsem, že jsem přece jen udělal jednu výpočetní chybu, takže se tímto omlouvám, ale není to 1000000km, ale "pouze" 800000km. Tehdy se já se všemi náklady dostanu na aktuální cenu nejlevnější Tesly model S bez jakýchkoli příplatků.

            Nakonec už jen dodám, že vůz jsem kupoval jako nový, tedy měl najeto 7km a jelikož je stále v záruce, tak na něm nejsou provedeny žádné úpravy i když o nich uvažuji, protože s některými funkcemi nejsem spokojený a vyhovovalo by mi něco jiného. Vidíte, třeba Tesla tohle neumí resp. vám to výrobce nedovolí a nebo navíc aktualizací zruší, pokud by se vám to povedlo.

          • Já jen nechápu, proč je takový problém napsat konkrétní model auta, abysme si ty tvoje kalkulace mohli ověřit, takhle to je o ničem a můžeme se bavit jen v obecné rovině. Ale je to tvoje věc.

          • Protože tady nejde o konkrétní model auta, takových aut je na trhu hodně. Já jsem se snažil vysvětlit, že vždy jde o to na co je takové auto potřeba a podle toho je potřeba zvolit mimo jiné i typ pohonu. Bohužel aktuální eurošílenství ve výsledku jen zvyšuje emise viz třeba nesmysl Stop/Start.

          • Co je tak složitého na tom napsat typ auta ? Já myslím, že to reklama určitě nebude.

          • Používám sedan vyšší střední třídy, jste spokojen?

          • Nepsal jsem to, jinak A4 je poměrně malé auto a cítím se v něm docela stísněně. Ale jinak technika dobrá.

          • Právě že se neshodujeme. Jinak otázka vkusu je o tom, že každému se prostě líbí něco jiného a to je zcela normální, takže posuzovat někoho, podle toho, co se mu líbí tak nějak nedává smysl. Některým lidem se líbí Francouzská auta, jinému Německá, dalšímu Japonská a dalšímu třeba Korejská.

      • Parkování se poměrně často již dnes provádí automaticky, takže by to nemusel být zas takový problém

      • Přesně tak. Tesla novým volantem nutí řidiče správně držet volant. Logicky to pak povede k menší nehodovosti a tedy i bezpečnosti vozu. Za mě palec nahoru.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024