Se spuštěním čínské továrny Giga Shanghai v lednu tohoto roku a začátku dodávání Tesly Model Y v březnu měla americká automobilka Elona Muska nakročeno k nejlepšímu kvartálu z hlediska počtu vyrobených vozů, čemuž nakonec udělala přítrž pandemie koronaviru a s ní související přijatá omezení zahrnující zavření amerických továren Tesly. I tak ale byla čísla za první čtvrtletí letošního roku nad očekáváním – automobilka vyrobila přes 102 tisíc elektromobilů a zákazníkům jich dodala přes 88 tisíc. Šlo tak o nejlepší začátek roku v historii Tesly.
I přesto ale většina analytiků nepočítala s tím, že by Tesla měla tentokrát dosáhnout nějakého zisku a spíše se očekávala mírná ztráta, odhady analytiků počítaly s průměrnou ztrátou 0,25 dolarů na akcii (non-GAAP) a příjmem 6,16 miliard dolarů. Tesla ve středu oznámila finanční výsledky za první čtvrtletí 2020 a očekávání analytiků se jí nakonec podařilo překonat jen částečně – dosáhla zisku, ale zaznamenala nižší příjem. Pro Teslu to je už třetí ziskové čtvrtletí v řadě.
Zisk na akcii činil za první kvartál 1,24 dolarů (non-GAAP), což je 42% pokles vůči předchozímu čtvrtletí. Dle všeobecně uznávaných účetnických principů (GAAP) byl zisk 0,09 dolarů na akcii. Celkově lze výsledek považovat za úspěch, jelikož i přes známé problémy s koronavirem Tesla dosáhla prvního GAAP ziskového čtvrtletí za období leden až březen ve své historii. Celkově byl GAAP zisk za první kvartál 16 milionů dolarů, dle non-GAAP výpočtů pak Tesla vydělala 227 milionů dolarů. Z finančních výsledků je ale patrné, že na to měly velký vliv „emisní kredity“, které Tesla prodává ostatním automobilkám, jež díky nim splňují emisní limity. Z těchto prodejů Tesle za první kvartál letošního roku přišlo 354 milionů dolarů, meziročně o 64 % více a v porovnání se závěrem minulého roku dokonce o 166 % více.
Nižší příjem zmíněný dříve byl dle Tesly způsoben přijatými opatřeními, která znemožňovala dodávat vozy zákazníkům ve stejném množství jako normálně. Zároveň se také mění poměr prodaných dražších Modelů S/X a levnějších Modelů 3/Y ve prospěch té druhé skupiny, což dle Tesly vede ke snížení průměrné prodejní ceny. I tak je ale příjem 5,98 miliard dolarů meziroční zlepšení o 32 %. Mnohem důležitější je ale hrubá marže, která v automobilové divizi přesáhla 25 % (v předchozích čtvrtletích se pohybovala spíše kolem 20 %). Do příjmu jsou též započtené zisky z prodejů emisních kreditů, a pokud bychom je odečetli, tak by hrubá marže činila dokonce 27,4 %. To je velmi dobrý výsledek, který ještě umocňuje skutečnost, že Tesla začínala s produkcí Modelu Y, který hrubou marži o něco snížil. Celková hrubá marže všech odvětví Tesly je pak 20,6 %, což je nejvyšší hodnota od třetího čtvrtletí roku 2018. Automobilce s poklesem příjmů samozřejmě klesl i zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA), který je teď o 19 % nižší než během předchozího čtvrtletí, hrubá marže u EBITDA ale zůstala stejná na 15,9 %. Tesle se bohužel nepodařilo počtvrté v řadě udržet kladné free cash flow, přesto ale došlo k výraznému nárůstu hodnoty kapitálu, který nyní dosahuje 8 miliard dolarů. To je způsobeno především únorovým vydáním nových akcií, z jejichž prodeje Tesla utržila 2,3 miliardy dolarů.
O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři a finančními analytiky. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.
Ve své čtvrtletní zprávě Tesla uvedla, že by během poloviny tohoto roku měla navýšit týdenní produkci Modelu 3 v Giga Shanghai na 4 tisíce vozů. To by znamenalo přibližně 200 tisíc Modelů 3 ročně. Dle Kirkhorna probíhá produkce vozů v čínské továrně dobře, výrobní náklady jsou již nižší než v případě produkce Modelu 3 ve Fremontu, přičemž Tesla vidí potenciál k dalšímu snížení. Během prvního kvartálu došlo také na zahájení výroby Modelu Y v továrně ve Fremontu, přičemž celý proces probíhá rychleji, než se předpokládalo. Navíc je výroba již od začátku zisková, což se Tesle u žádného produktu v minulosti nepodařilo. Dle Muska to ukazuje, že se Tesla poučila z minulých chyb.
Další Giga továrnu plánuje Tesla postavit v USA, konkrétně se spekuluje o Texasu či o Tennessee. Nová továrna by měla sloužit k výrobě Cybertrucku a Modelu Y a Musk během konferenčního hovoru prozradil, že přesnou lokaci plánuje Tesla oznámit během následujícího jednoho až tří měsíců. Tím ale plány Tesly s továrnami neskončí, dle Muska by do pěti let mělo přibýt „několik dalších“. Zároveň automobilka postupně rozšiřuje stávající továrny. Mezi taková rozšíření patří nová výrobní hala továrny Giga Shanghai, ze které by od roku 2021 měly být zákazníkům doručovány čínské Modely Y. Ve stejném roce také plánuje Tesla začít s doručováním Modelů Y vyrobených v továrně Giga Berlin.
Tesla dále pokračuje s vylepšováním dojezdu vozů Tesla Model S a Tesla Model X, u prvního došlo k navýšení maximálního certifikovaného dojezdu na 391 mil (625 km) a u druhého na 351 mil (561 km). Dle Muska je Model S již schopný ujet 400 mil (640 km) na jedno nabití, ale EPA při testování dojezdu během pauz nechala otevřené dveře a klíčky uvnitř vozu. To dle Muska zapříčinilo mírně vyšší spotřebu energie a Model S tak ztratil 2 % dojezdu. Nový test by měl být proveden po znovuotevření EPA po skončení koronavirové krize. EPA však tvrdí, že testování proběhlo v pořádku.
Tesla v březnu také začala s doručováním Modelu Y, u kterého i přes nízký objem výroby dosahuje kladné hrubé marže. Dle Kirkhorna je to způsobeno vyšší průměrnou cenou než u Modelu 3 a skutečností, že Tesla začala prvně s doručováním těch nejdražších variant. Po uvedení levnějších verzí na trh může dojít ke snížení hrubé marže, která poté zase naroste se zvýšením objemu výroby. Ziskovosti Modelu Y také napomáhá sdílení části výrobní linky s Modelem 3 a výrobní vylepšení jako odlévaná zadní část vozu. Tu místo původních sedmdesáti dílů tvoří jen dva odlitky (a časem to bude dokonce jen jeden díl).
Ohledně tahače Semi to původně vypadalo, že by Tesla mohla prvním zákazníkům tahače začít doručovat již v tomto roce, nakonec ale byl celý program odložen až na příští rok. Důvodem zpoždění je pravděpodobně skutečnost, že by kvůli nedostatku baterií Tesla Semi akorát snižoval výrobní kapacitu ostatních vozů, což si automobilka nemůže dovolit.
Musk nás také navnadil na chystanou prezentaci Battery Day, jež měla původně proběhnout v dubnu, ale byla kvůli koronaviru odložena. Nový termín je prý třetí týden v květnu, ale Musk zatím nechtěl dávat přesné datum. Dle CEO Tesly půjde o „jeden z nejvíce vzrušujících dnů v historii Tesly“. Připomeňme, že automobilka na prezentaci plánuje představit složení bateriových článků, architekturu modulů a výrobní plány do budoucna. Ty by dle Muska měly výhledově cílit na roční výrobní kapacitu v řádu terawatthodin, což je více než 50násobek aktuálního stavu.
V březnu byl některým uživatelům zpřístupněn nový update umožňující reagování vozu na semafory a značky STOP, minulý týden pak došlo ke zpřístupnění této verze softwaru všem lidem se zakoupeným balíčkem FSD Capability. Prozatím ale elektromobily Tesly automaticky zpomalují na každém semaforu (i když svítí zelená) a pro projetí křižovatky potřebují potvrzení od řidiče. Dle Muska je Autopilot Tesly ve skutečnosti mnohem schopnější, Tesla ale prý vydává jen takové updaty, u kterých si je jistá a kde vidí zlepšení bezpečnosti. V průběhu roku 2021 pak Musk doufá ve spuštění služby Tesla Network, která bude zaštiťovat autonomní vozy Tesly, jež budou sloužit jako taxíky. Zde ale bude muset zatím být přítomen řidič, jenž bude muset zasáhnout v případě nějakého problému s Autopilotem. Musk původně tvrdil, že v této době již nebude dohled člověka potřeba, jak ale teď poznamenal na konferenci, přesnost odhadů potřebného času není jeho silná stránka, vždy ale dokončí, co začal.
Musk také popsal, jak vypadá nasazování nové funkce Autopilotu do ostrého provozu. Jakoukoliv softwarovou změnu na voze prvně otestuje tým v simulacích, poté QA tým, jehož je Musk součástí, testuje novou funkci v reálném provozu a následně dostane novinku malá skupinka lidí z firmy, která provádí něco jako testování v beta fázi. Poté se na řadu dostane užší skupina majitelů Tesel, kteří zkoušejí funkci v rámci Early Access, a následně dojde ke globálnímu vydání updatu.
Všechny nové vozy Tesly mají momentálně k dispozici potřebný hardware pro autonomní řízení (do takové míry, do jaké je přístupné), k jeho aktivování je ale třeba si zakoupit balíček FSD Capability, což může být investice, kterou někteří lidé nemusejí chtít podstoupit. Musk tak do budoucna zvažuje, že by Tesla nabízela autonomní řízení i ve formě měsíčního předplatného.
V prvním čtvrtletí letošního roku energetická divize Tesly dosáhla týdenní produkce solárních střešních tašek o celkovém výkonu 4MW, což dle tvrzení automobilky stačí pro tisíc rodinných domů. Navyšování produkce ale přerušila opatření vůči koronaviru, kvůli kterým nemůže Tesla ani vyrábět, ani instalovat tašky na střechy a ani žádat o povolení u úřadů, které jsou momentálně zavřené. Musk je každopádně přesvědčený, že Tesla během konce roku zvládne instalovat 1000 střech týdně. Plán je mít tisíc týmů a dobu instalace maximálně jeden týden. V porovnání s předchozím kvartálem ale došlo k poklesu nainstalovaných solárních zařízení o 35 %, pokles zaznamenaly i úložiště energie, a to 51 %.
Tesla také pokračuje s rozšiřováním nabíjecích stanic Supercharger a pomalu se blíží k metě dvou tisíc stanic. Současný stav je 1 917 stanic a 17 007 konektorů, což je 5%, respektive 6% nárůst oproti předchozímu kvartálu.
Společnost během tohoto čtvrtletí také dosáhla zajímavého milníku, když prodala již 100 000. domácí baterii Powerwall. Na rok 2020 Musk počítá s obrovskou poptávkou po stacionárních úložištích energie, která by měla být nad současné výrobní možnosti Tesly.
Druhé čtvrtletí ale bude pro Teslu obtížné. Všechny její americké továrny jsou už měsíc zavřené a ta ve Fremontu, kde Tesla normálně vyrábí drtivou většinou svých aut, možná bude muset zůstane zavřená až do konce května.
Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Jsou i horší věci než prohlášení na Twitteru.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/na-cervenou-zastavit-tesly-po-nove-aktualizaci-zpomaluji-i-na-zelenou-103000?amp=1
Aha, tak už to asi chápu, vám jde o vliv na Teslu, protože asi máte akcie a tudíž máte zájem na tom, aby byla Tesla v dobrém světe. Já jsem neutrální, akcie nemám a ani neplánuji mít a navíc ani neplánuji koupi BEV, takže je mi to fuk a proto vnímám fakta a je mi jedno jaký budou mít vliv na Teslu nebo na její fanoušky. To je právě ten zásadní rozdíl mezi těmi, kteří něco/někoho bezmezně obdivují a těmi, kteří se na to dívají neutrálně.
Ano, jistě, váš vliv je nulový, ale narážel jste na vliv jiných. Takže podle toho co píšete, patříte mezi tzv. fanoušky tzn. nevidíte kritické problémy a chyby. Je pravda, že tady je takových jako vy většina.
Asi čtete něco jiného než jsem napsal já, jde o to, že shazujete informační hodnotu někoho jiného jen z důvodu jeho velikosti, uvědomujete si to? Navíc pokud na videu něco vidím u tak nevýznamné věci jako je auto, pak se domnívám, že nikomu nestojí za to něco falšovat. Tedy pokud vidím zmetek a to jednoznačně vidět lze, pak je zcela jedno, jestli to je na CNN a nebo na něčem jiném neznámém.
Ode mě osobní útok???? Kde??? Bereta snad vaše zařazení jako fanouška jako útok na vaší osobu? Pakliže ano, pak se tímto velice omlouvám.
Dále píšete o tom, že já své názory nepodkládám, ale asi se špatně díváte, vždy přidávám zdroj informací.
Tvá tupá víra v Teslu je až úsměvná. Prostě novináři co si dovolí napsat něco negativního jsou neschopní protože Tesla je přeci dokonalá. Přitom stačí jak píšeš chvíli hledat https://www.youtube.com/watch?v=t3fMBIxBhsY . Schválně s čím teď vyrukuješ na ochranu svého božstva.
Souhlasím s vámi v prvním odstavci, to sem jistě nepatří.
V tom dalším ale souhlasit nemůžu, pokud někdo něco takového pustí do světa, tak by zasloužil zákaz od úřadů a velkou pokutu. Uvědomujete si, že tato funkce přímo ohrožuje jednak plynulost silničního provozu a současně i jeho bezpečnost? Toto si normální automobilka prostě nemůže dovolit a jen to znova ukazuje na to, že Tesla z majitelů dělá zkušební beta a alfa testery svých funkcí.
Když navíc píšu jak to popisujete, tak vlastně v našich podmínkách by toto chování spadalo pod tzv vybržďování, které se velice tvrdě pokutuje.
V dalším odstavci jste zcela mimo, protože data z provozu lze získat velice snadno tak, že budu sledovat co dělá řidič a porovnávat to s tím co by udělalo auto. Takže opět klasická výmluva.
No raději toho nechám a budu se těšit na konec roku, kdy bude mít Tesla sto tisíc robotaxíků... Tedy pokud se nepletu, že to mělo být letos nebo ne?
Na to že v téhle špatné době Ford ohlásil 2 miliardy ztátu a VW propad zisků o 81%, je rekordní výsledek Tesly naprosto fantastický.
Ale prosímtě. Před 3 roky řekl to samé a SEC to taky neřešil.
https://www.cnbc.com/2017/07/17/elon-musk-teslas-stock-price-is-higher-than-we-deserve-right-now.html
Jaký záchvat?
Čekal bych, že se z minulých tahanic se SEC poučil a komentáře k akciím Tesly si odpustí. Tak bohužel a nezbývá než doufat, že ho to nebude stát místo v Tesle.