Tesla si během roku 2018 prošla mnohými problémy, od výrobních přes logistické až po skandály Elona Muska. Potíže automobilce způsoboval především Model 3, respektive jeho automatizovaná výrobní linka. Ta se totiž nevyvedla úplně dle představ a avizované výrobní kapacity 5 000 kusů Modelu 3 týdně Tesla dosáhla až ve 2. čtvrtletí roku 2018 (přestože toto množství chtěla původně vyrábět už na konci roku předchozího). Částečné omezení robotů ve výrobě a návrat k lidské práci pak znamenal krok vpřed a již na konci třetího čtvrtletí Tesla po dlouhé době vykázala zisk. Koncem listopadu přišla další dobrá zpráva, Musk oznámil, že Tesla zvládla vyrobit tisíc kusů Modelu 3 denně. Nyní automobilka pracuje na tom, aby tuto výrobní kadenci dokázala dlouhodobě udržet.
Jak probíhá výroba Modelu 3, Tesla ukázala v novém zrychleném videu z montážní linky. Na něm můžete vidět, jak je karoserie vozu postupně osazována jednotlivými díly.
Automobilka ve třetím čtvrtletí 2018 prodala něco málo přes 80 tisíc svých vozů, přičemž 55 tisíc z nich tvořily Modely 3. Mezi Modely S a Modely X se pak prodeje dělily víceméně stejným dílem. Čtvrté čtvrtletí loňského roku pak bylo pro Teslu opět rekordní, jelikož prodala celkem 90 700 vozů, což představuje nárůst 8 % oproti předchozímu čtvrtletí. Největší podíl na tom měl očekávaně Model 3, kterého se prodalo 63 150 kusů, 13 500 lidí si pořídilo Model S a Modelu X se prodalo 14 050 kusů. Tesle též zůstaly neprodané přibližně 3 tisíce kusů Modelu 3, které do konce roku nestihly najít majitele. O potenciální zákazníky se ovšem automobilka bát nemusí, s blížícím se vstupem na evropský trh se dá očekávat velký zájem evropských řidičů, mezi kterými jsou vozy o velikosti Modelu 3 populárnější než v USA.
Celkové prodeje za rok 2018 činily 245 240 vozů (145 846 Modelů 3, zbylých 99 394 tvořily Modely S a X). Díky těmto číslům se modely Tesly staly nejprodávanějšími prémiovými vozy v USA. S koncem roku 2018 pro zákazníky Tesly zároveň skončila možnost uplatnit slevu na daních ve výši 7 500 dolarů (170 tisíc korun) za nákup elektromobilu od této automobilky, jelikož Tesla dosáhla hranice 200 000 prodaných vozů. Od nového roku tedy mají zákazníci možnost si odečíst jen 3 750 dolarů (84 tisíc korun). Tesla jako reakci na to snížila cenu všech svých vozů o 2 tisíce dolarů (45 tisíc korun), aby u nových objednávek zákazníkům vykompenzovala ztrátu části státního příspěvku. Tento krok ovšem nejspíš mohl mít vliv na akcie automobilky, které během prvních dní tohoto roku spadly o 10 % na 300 dolarů za jednu. Důvodem může být dle agentury Reuters obava investorů o budoucí prosperitu společnosti v USA.
Zdroj: Electrek
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Pozor, citováním (většinou) lživých médií, jako Reuters, Bloomberg, CNBC, WSJ a vlastně většiny mainstreamových médií se u odborné veřejnosti jen diskredituje. Minimálně bych si 2x ověřil jejich zdroje, abyste nebyli za stejné blbce, jako oni. Zrovna dneska Elon psal na Twitteru o jednom negativním článku Reuters, jak je vtipné, že s každým negativním článkem jejich prodeje stoupají a stoupají. :-D Je tedy pravda, že většina těchto médií tak činí jen z nevědomosti a neznalosti tématu a rádi citují zdroje, u kterých si neověří (nebo neumí ověřit) jejich relevantnost. Ale to je ve výsledku vůbec neomlouvá. Cesta do pekla je dlážděná samými dobrými skutky. I Hitler to jistě myslel dobře, že? :-D
Doporučuji si přečíst sérii Pravduh na Clean Technica, která pěkně vysvětluje, jakým nástrahám je neznalý čtenář vystaven.
Chtěl jsem se zmínit už dvakrát o jedné okrajové části tvého komentáře, a dvakrát jsem to zrušil. Potřetí už mi to nedá, psal si nevěřit médiím. Souhlasím. Snažím se nevěřit, když něco píšu, snažím se to ověřovat z více zdrojů, přičemž se dívám, jestli náhodou od sebe neopisují. Příkladem budiž nedávný článek na teslarati. Obsahu článku vůbec nevěřím, nikoho necitují a dokud nevyjdou informace na hodnověrných serverech, tak to prostě tu informaci uvádět nebudu. A za druhé, většinou píšeš článek, který má určitý kontext, často máš v hlavě i to, co tam chceš napsat a pokud sháníš informace z posledního roku, tak ty informace mají do sebe zapadat. A pokud najdeš něco co protiřečí, tak bud musíš zjistit, kdo má pravdu, nebo to, co je mimo kontext, prostě vyřadit. Nedá se. Nelze zkrátka psát o vedru na Sahaře a najednou číst o padajícím sněhu.
Bloomberg sem kupříkladu použil v článku o Gwynne, ale ty informace zapadaly do kontextu toho, co sem se dočetl na jiných serverech, plus s hlavním zdrojovým článkem nebyly v rozporu. Takže nebyl důvod Bloomberg vyřazovat.
Tak tohle je myslím správný přístup. Neříkám, že vyřadit všechny články např. od Bloomberg. Jen říkám, že si člověk u těchto mainstreamových médií musí dát 2x větší pozor, aby jim neskočil na nějakou upnou blbost, nebo minimálně nepapouškoval nějaké neověřitelné teorie, které sice vypadají logicky a tudíž pravdivě, ale ve skutečnosti jsou jen vycucané z prstu - nebo z prsu? :-D Jako např. když dříve rádi citovali management ULA a podobných odborníků o tom, jak znovupoužitelnost je blbost.
Naštěstí SpaceX si moc nevšímají. Asi je to pro ně moc složité, nebo málo zajímavé téma. Ale na Teslu je odborník každý a např. CNBC se nebojí vzít do studia každého, který si na vizitku napíše Chief Investment Officer, aby jim erudovaně odpověděl na jakoukoli i technickou otázku. Chief pak vyleští svou křišťálovou kouli a PRAVDA je na světě. Až se dostane tichou poštou, nebo přes dalších pět důvěryhodných zdrojů do Čech a SKUTEČNOU pravdu už nikdo nezjistí.
SpaceX si moc nevšímají z jednoho prostého důvodu. Není obchodovaná na burze. Investice, které do ní pak tečou jsou vždy "spekulací" na růst. Tudíž investor si zjistí, respektive, většinou nechá zjistit, do čeho jde.
A ještě jsem zapomněl na jistou snahu o kontroverzi, které jsou tato média doslova plná. Např. pořad CBS 60 minutes, který si zve na rozhovory nevetší světové osobnosti politiky, obchodu a kultury (nedávno tam byl např. americký prezident), je považován za velice seriózní zdroj. Přitom rozhovor s Elonem Muskem byl jeden velký bulvár. Nezdráhám se říct až odporný a sprostý a hodný v Čechách tak Blesku. Kde se nezdráhali část vět vystřihnout, aby odpověď byla patřičně kontroverzní i když bude úplně lživá. Ale spoustu těchto "pravd" se pak dostalo do všech médií. A i tady v Čechách v odborných médiích bylo zjevně vidět, že nikdo neví, co ve skutečnosti Elon řekl a všichni jen papouškovali ty lži.
A když nebyly odpovědi přímo překrouceny, tak se alespoň pokládaly negativní otázky, u kterých se můžete jen bránit a maximálně tak vyvracet špatný dojem, který to na Vás vrhá. Ale to se Vám z podstaty věci podaří jen těžko. Jako např. "Dojem byl, že Lesley Stahl se stala předsedkyní rady Tesla, aby na Vás dohlížela a dělala Vám chůvu."
Stejně jako bych se Vás ptal: "Lidé o Vás říkají, že jste neschopný redaktor, co je na tom pravdy?" Prostě všechno lži prezentované ale jako věci, které si myslí každý a na co chce celá společnost znát odpověď. Přitom si to právě vymyslela jedna stará baba ze CBS. A pak by tady na webu vyšel článek typu: "Na Elona Muska musí dohlížet předsedkyně jako chůva, ale on to popírá. Nebo článek: "Jiří Hadač je pravděpodobně špatný redaktor, ikdyž on to popírá. :-D Jakékoliv připuštění takové debaty a jakékoliv články na takové téma jsou naprosto špatně. Chápete? Ale média jsou plná podobných podpásových článků.
Tak v tomhle máte bohužel naprostou pravdu. Média se opravdu snaží o kontroverzi, protože potřebují sledovanost. Navíc klidně někoho "pohřbí" neprávem, zatímco druhého za nic vynesou téměř do nebe. Stejně tak excelují i o určení správného názoru, kde debatovat o opaku je bráno jako skandál. Jestli se chcete fakt pobavit, tak si přečtěte Los Angeles Times - téma prezidenti Obama a Trump. Zatímco Trump je vylíčen jako ďábel a největší zlo světa, tak Obama je popisován jako polobůh. Kdokoliv, kdo se odvážil kritizovat Obamu, byl označen za nebezpečného extrémistu (dokonce i voliče Trumpa považují za extrémisty). Úplná bomba byly samotné volby, kdy kandidoval Obama. Přiblblý pisálek z LA Times napsal, že člověk který nevolí Obamu není psychicky v pořádku. S takovejma novinama bych si ani zadek nevytřel.
Tak ty akcie spadly, to je bez debat. A určitě nespadly kvůli tomu, že má Tesla za sebou nejlepší kvartál. Zdroje si samozřejmě ověřuji, nějaké techničtější údaje bych z Reuters nebral.
Myslím, že většina lidí má naivní představu o tom, jak ve skutečnosti funguje akciový trh. Pravděpodobně takový, že nějací skuteční odborníci, kteří rozumí tématu skoro nejlépe na celém světě udělají podrobnou analýzu a na základě toho nakoupí, nebo prodají akcie dané společnosti a tím zapříčiní pád, nebo růst její ceny.
Bohužel skutečnost je taková, že s drtivou většinou všech akcií obchodují investiční společnosti, které mají své finanční analytiky. A ti možná skvěle rozumí finančnímu trhu, jako takovému a možná do jisté míry i světu elektro aut. Ale buďte si jistý, že i průměrný fanoušek Tesly dokáže lépe předpovědět, kolik toho vyrobí automobilka v následujícím čtvrtletí. Bohužel ale ten průměrný fanoušek nesedí v investiční bance a nenakupuje akcie za miliardy dolarů aby dokázal správně ovlivnit cenu akcií. Finanční analytik čte svoje oblíbená média WSJ, Bloomberg atd. a právě podle nich se pak mimo jiné rozhoduje při stanovení kurzu.
No a často to není vůbec o žádné analýze, ale čistě jen o dojmologii a nebo strachu – VW, Audi, BMW, jsou přeci největší a nejvyspělejší automobilky na světě. Brzy oni začnou vyrábět auta a pak Tesla zkrachuje. Podobné kecy se dnes a denně objevují na těchto “renomovaných” mediích z úst “renomovaných” odborníků. A světe div se, cena akcí jde pak skutečně domů. Zvláštní, že? 😉
Nepřijde mi to zvláštní, spíš celkem očekávané. Dnes už zase akcie Tesly o trošku stouply, pravděpodobně se brzy vrátí na podobnou hodnotu jako před koncem roku. Stejně, jako se vrátily po různých skandálech a problémech. Přišlo mi ale fér o tom poklesu informovat, jestli mají analytici pravdu si už může obrázek udělat každý sám. Osobně si nemyslím, že by prodeje Tesly nějak měly v příštím roce klesat, ale potáhne to hlavně Evropa a Čína. V USA opravdu může být nějaký pokles (pokud tedy Tesla nepřijde s nejlevnější variantou Modelu 3).
"Poptávka v US začíná stagnovat" Ukažte mi prosím jediný relevantní zdroj těchto informací. A ne jen babské řeči.
Ano, jak říkáte, jsou to vše jen teorie. Bohužel takové teorie mají i redaktoři velkých médií. A pak se to dále šíří jako pravda. Prostě tichá pošta. Ano stagnace je opravdu silné slovo. Tesla už dlouhou řadu let prodá všechno, co dokáže vyrobit. To je jako bych Vám za pozdrav nabízel milión, ale pak Vám dal "jen" 100 tisíc. Co to bude? Obrovský důvod k radosti, že jste dostal 100 tisíc, nebo stagnace a zklamání, protože jste právě přišel o 900 litrů? :-D
Co se týče Modelu S a X, tak si myslím, že poptávka je konstantní, protože to tak Tesle vyhovuje. Výrobu u těchto modelů nemůže snadno navýšit, takže i kdyby podle mě mohli poptávku zvýšit relativně snadno například investicí do reklamy (Tesla na rozdíl od ostatních automobilek v podstatě vůbec nedává peníze na reklamu), momentálně to nejspíš nemá smysl.
Tak ono je potřeba si především uvědomit, že ty akcie jsou předražené. Je to klasická technologická bublina a ta vždy jednou splaskne. A nemusí jít jen o klasickou bublinu, viz třeba akcie Apple, které během tří měsíců odepsaly přibližně 35% což kdybychom brali nesmyslnou optikou médií, tak hodnota společnosti Apple spadla během tří měsíců z 1 000 000 000 000 USD na přibližně 650 000 000 000 USD.
Předražené by možná skutečně byly, kdyby Teslu oceňovaly na podobnou hodnotu, jako ten Apple. Tedy něco pod bilión dolarů. Ale Tesla má kapitalizaci 54 miliard. Tedy 14x méně, než např. Microsoft. Kdybyste věděl, že desítky miliard má hodnotu kdejaký startup, který dlouhé roky nevydělal ani korunu a naopak prodělává a přesto jeho cena dlouhé roky pořád roste, tak byste takovou blbost nikdy říct nemohl. Byla by to pravda jedině tehdy, kdyby celý akciový trh byl jedna velká bublina a všichni jsou to jen podvodníci. Ale pak se to tedy netýká jen Tesly, ale všech akciových společností na světě.
Ale kuš, srovnávat Teslu s MS. Zkuste sektorovou analýzu (tj.porovnejte s ostatníma automobilkama), budete překvapen.
Ano, kdejaký start up stojí miliardy a přitom nic nevydělává, ale to je právě to kouzlo očekávání trhu. Řada investorů očekává přelomový objev a rychlé zbohatnutí ála Google nebo Apple. V drtivé většině přijdou o peníze, ale někdy někdo se trefí a vydělá balík. Jako na ruletě.
Já tedy nevím, ale říkat, že akcie jsou předražené je hodně podivné. Akcie stojí právě tolik, kolik je za ně někdo ochoten zaplatit a zároveň je za stejnou částku někdo ochoten je prodat. Důvody pro onu ochotu nemusejí mít s hospodářskými výsledky nebo majetkem firmy nic společného. O předražení bychom mohli mluvit v okamžiku, kdy ohodnotíme firmu jiným způsobem než tržním, to znamená spočítat hodnotu hmotného i nehmotného majetku, finanční rezervy, dluhy, plánované zakázky, přínos pro zamětnanost a co já vím ještě. To pak vydělit počtem akcií a dostali bychom asi hodnotu firmy na akcii.
Apple například padá kvůli tomu, že nenaplńuje plány prodejů, takže nadchází výprodej ... A tady je docela hezké přirovnání - někdo může tvrdit, že výrobky Applu jsou předražené a někdo tvrdí, že prostě za to stojí ...
V hypotetické situaci, kdyby někdo chtěl koupit společnost tím, že koupí 100% akcií, tak zaplatí víc než je současná tržní (akciová) hodnota. Nicméně to může znamenat, že zaplatí víc nebo i méně než je celkový majetek firmy.
Pan Janáček může říkat, že jsou akcie Tesly předražené, protože ony opravdu předražené jsou. Více méně jste to napsal sám, jak se hodnotí cena společnosti. Tu pak vydělíte počtem akcií a máte tzv.férovou cenu. Samozřejmě do hry vstupují i neúčetní faktory, jako je dominance na trhu nebo budoucí očekávání, které se všeobecně oceňují špatně. Každopádně trh tvoří nákup x prodej, ale jak Ivo správně podotkl, každá bublina jednou splaskne, protože nemá reálný podklad. Tj. bubliny mají krátkodobou životnost.
Přesto všechno Tesle fandím, kdybych na to auto měl, tak si jej koupím. Nicméně jejich akcie za současnou cenu bych nekoupil ani omylem.
Ja som pár akcií kúpil. Verím, dúfam a zároveň nákupom deklarujem podporu myšlienke firmy. Pár akcií ich pred krachom nezachráni, no beriem to skôr ako demokratické voľby: každý hlas voliča sa počíta a rozhoduje o tom, akých kandidátov budeme mať vo vedení. A tu sa hlasuje o budúcnosti našej planéty. (Kolega ma nazval "morálnym investorom" a myslím to sedí. Nakupujem akcie firiem, v ktorých vidím našu svetlú budúcnosť a ignorujem tie, s ktorými nesúhlasím.)
Čo chcem povedať je, že existujú aj iné dôvody na kúpu akcií a nafukovanie cien, než profitabilita kupujúceho...
Mám stejný názor, třeba bych nikdy neinvestoval do výrobce cigaret. Nicméně na druhou stranu nechci vyhazovat prachy oknem, takže do Tesly (byť jim fandím sebevíc) nejdu. V jedné všci se však mýlíte. Cena akcií nerohoduje o krachu podniku. Jestli bude stát Tesla jeden dolar nebo tisíc dolarů je jedno. Na hospodářskou výsledovku nemá žádný vliv. Tady jde spíše o bonus Muskovi, který mu akcionáři vyplácejí v případě růstu ceny akcií. https://arstechnica.com/cars/2018/03/shareholders-approve-elon-musks-huge-performance-based-pay-package/
ďakujem. Viem, že to nemá priamy dopad na firmu, ale má to viacero nepriamych. Tesla musí najbližšie záväzky splatiť v hotovosti ak nemá akcie dosť vysoko (360$ a vedia časť splatiť akciami), padajúce akcie vedia odradiť ľudí, ktorí majú akcie (investori, zamestnanci) a ohroziť výkonnosť firmy a v konečnom dôsledku jej existenciu. Ak v teba nikto neverí, môžeš svetu ukázať že si dobrý ak nepotrebuješ s nikým spolupracovať a ideálne nemáš nič požičané a vyplácaš na ruku... Tesla do tejto kategórie dlho nepatrila a ešte nejaký čas patriť nebude...
Z tohoto úhlu to pak smysl dává. Dle mého Tesle patří nějvětší dík za to, že posunula elektromobilitu hodně kupředu. A hlavně donutila/inspirovala svým úspěchem i ostatní k produkci a vývoji elektroaut. Kdo ty smrady z výfuků má pořád čichat. Lepší vzduch, méně rakoviny.
JJ. To je přesně, jako sázení ve sportu. Sázím, že Češi vyhrají, přestože je mi jasné, že proti Rusům nemají v této době šanci :-)
Děkuji za názor. K tomu ocenění přesně tak to je, jen jsem nečekal, že tady jsou lidé, kteří to vědí a tak jsem to napsal spíš pro laiky.
Ad auto, já bych zatím nekupoval i kdybych na to měl. A ad akcie, můžete je prodat a vydělat na tom.
Já jsem to nepsal jako konfliktní odpověď. Jen jsem chtěl zdůraznit, že jestli je něco drahé nebo levné, tak to je subjektivní pohled pozorovatele. A to i v případě odborníka, protože co odborník, to názor :-)
Však to je taky v naprostém pořádku. Co je to vlastně prodej akcií? Jeden je přesvědčen o nahdocení a druhý podhodnocení cenného papíru.
Jen pro představu, tržní kapitalizace Ford motor company je 31,5mld USD, zatímco Tesla 54mld USD. Tržní kapitalizací se myslí součet hodnoty všech akcií. Tedy dle současné ceny na burze má Tesla větší hodnotu než Ford zhruba dvakrát. To prostě neodpovídá realitě. A i když zahrnu očekávání, že Tesla bude jednou velmi úspěšná, i tak je hodnota akcií Tesly přemrštěná. Tak či onak potenciál pro růst je zcela vyčerpán. Jedná se o bublinu. To je můj názor.
BTW nejsem akciový odborník, jenom běžný drobný investor.
Docela jsem zvědavý na hosp.výsledky v následujícím kvartálu. Pokud Tesla kompenzuje pokles státní slevy nebo dokonce nasazuje brutální slevy v číně kvůli clům, tak teda nevím nevím. Já jenom doufám, že to nějak přežijou, spalovací rakovinomety smrděly (a to doslovně) na světě už dost dlouho.
Myslím, že velkou roli tam hraje, že poptávka po těch nejdražších variantách Modelu 3 je pochopitelně nižší, takže i když v USA může zájem v důsledku snížení příspěvku klesat, neznamená to, že není zájem o ty levnější verze. Ty se ale ještě neprodávají, i když na ně čeká většina lidí, co si to auto předobjednali. V Číně pak jsou všechny Tesly třeba o čtvrtinu dražší než auta tam vyráběná, což konkurenceschopnosti rozhodně nepomáhá. :)
Ale prosím Vás, nic neklesá. Není jediná relevantní informace, že zájem klesá. Jsou jen urban legend o tom, jak zájem klesá. A to je trochu rozdíl.
3 750 dolarů (84 tisíc dolarů)
Díky, napsal jsem Petrovi. :)