Aktuality

Tesla kvůli koronaviru zavírá továrny v Kalifornii a New Yorku, bude vyrábět plicní ventilátory pro nemocnice

Pandemie onemocnění COVID-19 s sebou v posledních dnech přináší mnohá omezení včetně zavírání restaurací, hotelů a továren. V Evropě se své závody na několik týdnů rozhodla uzavřít spousta automobilek včetně koncernů Volkswagen či PSA a stejná situace nejspíš čeká také výrobce automobilů v USA. O zastavení výroby například již rozhodla automobilka Ford, která své závody v Severní Americe plánuje nechat zavřené do konce března. Výrobu v zámoří pozastavuje také General Motors, Fiat Chrysler či Honda. Nás ale hlavně zajímá, jak současnou situaci zvládá Tesla, která v USA provozuje tři továrny: Tesla Factory ve Fremontu, Giga Nevada a Giga New York.

Pojďme se hlavně podívat na Tesla Factory, ve které Tesla vyrábí všechny své elektromobily, a kolem které se v posledních dnech objevilo spoustu nejasností. Tato kalifornská továrna se nachází v okrese Alameda County, jehož úřady rozhodly o uzavření továren s výjimkou těch, které slouží k „essential business“, tedy k zajištění základních potřeb. Mezi ně se dle nařízení úřadů vztahuje například zdravotnictví, televize, čerpací stanice, banky, obchody s elektronikou a mnoho dalších. Právě definice pojmu „essential business“ byla jednou z příčin vzniklých nedorozumění, zda má Tesla svojí továrnu zavřít, nebo ne. Místní úřady totiž dle serveru Electrek prvně uvedly, že Tesla potřebnou výjimku splňuje, o den později ale toto odvolaly a prohlásily, že se na Teslu povolení výroby nevztahuje a automobilka musí produkci elektromobilů ukončit.

Tesla Factory ve Fremontu (Zdroj: Teslarati)

Informace o nutnosti továrnu zavřít se na veřejnost dostaly 17. března, další den ale automobilka dle všeho ve výrobě normálně pokračovala. Firma poslala svým zaměstnancům email, ve kterém uvedla, že stále čeká na konečné rozhodnutí, jež se prý v průběhu minulých dní od různých úrovní úřadů lišilo. Mezitím se automobilka rozhodla do práce poslat jen nezbytně nutné zaměstnance, tedy ty pracující ve výrobě, servisu, doručování a podpůrných skupinách. Všechny ostatní skupiny zaměstnanců by měly přistoupit na práci z domova. Kromě toho Tesla požádala své lidi, aby si vzali placené volno v případě, že se necítí dobře, a umožnila jim navýšení volna o 2 týdny v případě, že svůj původní limit vyčerpají.

Mluvčí úřadu poté prohlásil, že se úřad s Teslou dohodl na snížení počtu zaměstnanců ve Fremontu z 10 000 na 2500, tedy na jednu čtvrtinu původního počtu. Místní autority poté ještě doplnily, že v továrně nebude moci probíhat výroba elektromobilů, ale pouze omezený provoz. Do toho nejspíš měla patřit například výroba náhradních dílů pro servisní střediska, ale dostupné údaje, co ve skutečnosti může automobilka dělat, se rozcházejí. Tesla se ale každopádně dle uniklého emailu rozhodnutím o zastavení produkce neplánovala řídit a chtěla ve výrobě pokračovat. Zároveň v informacích rozeslaných zaměstnancům uvedla, že bude rozdávat ochranné masky, měřit při vstupu teplotu, častěji dezinfikovat pracoviště a přidá nové hygienické stanice. Také znovu vyzvala zaměstnance, aby zůstali doma, pokud se necítí dobře.

Již o pár hodin později ale bylo vše jinak a Tesla oznámila, že svoji továrnu ve Fremontu plánuje od 24. března uzavřít a ponechat pouze zaměstnance potřebné pro technickou podporu vozidel, zajištění funkční sítě Superchargerů a podobné operace. Stejný osud potkal také Giga New York, která též pozastavuje svojí výrobu solárních a dalších produktů. Jedinou plně funkční továrnou Tesly tak v USA od příštího úterý bude Giga Nevada, která nadále bude zajišťovat výrobu baterií.

Továrna Giga New York (Foto: Tesla)

Celou situaci ohledně zavření továrny provázela spousta protichůdných prohlášení z různých stran. Podle Federální vlády Spojených států amerických totiž automobilky spadají pod důležitou národní infrastrukturu a tudíž by u nich neměla být nutnost továrny zavřít, různé americké státy a okresy ale v rámci zabránění šíření viru přijímají vlastní opatření. Musk mezitím uvedl, že v případě potřeby může Tesla začít vyrábět plicní ventilátory potřebné k udržování životních funkcí pacientů ve vážném stavu. CEO Tesly se poté spojil se starostou města New York City, které je nejhůře postiženou oblastí v USA a kde nemocnicím zmiňované ventilátory docházejí. Výrobu by teoreticky mohla zajistit Giga New York, v níž by momentálně měl být dostatek volného místa. Poté Musk na Twitteru uvedl, že Tesla na ventilátorech začala pracovat.

Obecně ale Elon Musk dle dřívějších informací rozeslaných zaměstnanců SpaceX 13. března nepovažuje COVID-19 za bezprostřední hrozbu pro USA, konkrétně uvedl, že dle jeho názoru tato nemoc nepatří mezi „největších 100 zdravotních rizik v USA“. Dříve ještě na Twitteru uvedl, že je „panika kolem koronaviru hloupá“. Později CEO Tesly doplnil, že panika související s koronavirem zatím představuje větší nebezpečí než samotná nemoc a upozornil, že pokud dojde k přílišnému zaměření zdrojů na léčbu COVID-19, vzniknou pak problémy u léčení jiných onemocnění, kdy pacientům nebude věnována taková péče. Americké centrum pro kontrolu nemocí a prevenci přitom odhaduje, že by při nejhorším scénáři mohlo onemocnět mezi 160 miliony a 214 miliony Američanů, přičemž 1,7 milionu lidí by mohlo novému typu koronaviru podlehnout. Musk však v reakci na tyto předpovědi uvedl, že je nulová šance, že konečná čísla budou tak vysoká.

Vývoj ceny akcií Tesly (Zdroj: Google)

Se zavřením továren a blížícím utlumením ekonomiky přichází otázky, jestli je Tesla schopná vzniklou situaci a potencionálně i krizi přežít. Automobilce se naštěstí v minulých kvartálech podařilo i přes vyšší investice nashromáždit kapitál o hodnotě 6,2 miliard dolarů, ze kterého může v případě výpadku příjmů brát peníze na provoz firmy a splácení závazků. Dle Pierra Ferraga, analytika z New Street, je Tesla schopná zavření Fremontu vydržet po dobu pěti kvartálů, tedy roku a čtvrt. Zároveň bychom při omezení produkce v USA mohli počítat naopak s navýšením výroby v Giga Shanghai, která by tak pokryla část vzniklých ztrát. Provoz šanghajské továrny byl v únoru krátce přerušen na základě nařízení čínské vlády, ale aktuálně zde výroba Modelu 3 normálně pokračuje. Uzavření amerických továren ale samozřejmě bude mít dopad na čtvrtletní prodeje Tesly, a to v menší míře již tento kvartál. Cena akcií Tesly za poslední měsíc klesla o zhruba 50 %. Úplně stejně jsou na tom však i další automobilky jako Volkswagen, Ford nebo GM.

Zobrazit komentáře

  • Google překlad amerického předního odborníka na UPV :

    "Je to směšné," řekl Robert Chatburn, docent medicíny na Case Western Reserve University, který napsal řadu knih o respirační péči a mechanické ventilaci. „Je chvályhodné, že by výrobci automobilů chtěli pomoci. Ale na světě je jen hrstka lidí, kteří vědí, jak navrhnout ventilátor, a mnohem méně jich vyrábět bezpečně v měřítku. “ I když by výrobci automobilů mohli magicky vymyslet způsob, jak chrlit ventilátory, Chatburn řekl, že větším problémem bude školení lidí k používání strojů

    https://nymag.com/intelligencer/2020/03/car-manufacturers-alone-cant-solve-the-ventilator-crisis.html

    • No, Robert Chatburn píše o dvou věcech. Knowhow návrhu a výrobě. 1. je irelevantní, protože jak se zdá výrobci aut nic navrhovat nebudou. Přeberou návrh který už je. 2. je problematický, ale Tesla nabídne výrobní kapacity, Musk pokud vím nepsal že si nepřizvou někoho kdo ty znalosti má, + Musk má k dispozici lidi se zkušeností s návrhem lékařského vybavení v neuralinku. Je pravda že dost jiný obor než jsou plicní ventilátory, ale lepší než nic, pokud tradiční výrobci ventilátorů nikoho neposkytnou. V každém případě, pokud půjde o osvědčený design který automobilky jen budou vyrábět, lidi co s ventilátory umí budou umět používat i ty od Tesly a spol. Protože budou stejný. To že jich nebude dost i tak je druhý problém, který uvidíme jak vyřeší a ten není na Tesle.

      Je možnost, že Tesla a ostatní automobilky co do toho jdou, by nemuseli vyrábět celí ventilátor, ale jen jednodušší části aby se výrobci ventilátorů mohly soustředit jen na ty složitější části a neplýtvat zdroje...

  • Na tomhle webu se vytvořila skupina trolů kteří mají pěnu u huby kdykoliv se Musk pokusí něco nového udělat.

    • Máte pravdu. Na jednoho jsem přestal odpovídat před nějakou dobou, teď k němu přidávám druhého, který byl dříve na hraně.

    • Jak to souvisí s koronavirem ? Tady se jako trol od samého začátku choval Elon Musk svými tweety:
      - napřed to zlehčoval
      - pak řešil masakr na burze - jak ho "strašně zradili" akcionáři a že k tomu přece není důvod
      - pak navrhoval "léčit" koronavirus antimalariky (což může pomoct jednotkám beznadějných pacientů dokud se nezhroutí zdravotní systém)
      - pak řešil jak se pomstít short sellerům (i pomocí mlžení okolo zavření Fremontu a cynických PR keců o plicních ventilátorech) načasováním špatných zpráv až po konci obchodování na burze. Já ho chápu, brání firmu, ale je to cynické a jde o trolení úřadů i veřejnosti.
      - aby nakonec pod tlakem zavření partnerského Panasonicu musel přijmout realitu a opravdu uzavřít i svoje provozy.

      Přitom WHO a všechny zdravotnické organizace celého světa prosí o jedinou věc - zavést kontroly hranic, zavést karantény, zavést hygienická opatření a tím jakkoli omezit možnost přenosu aby nedošlo ke explozivnímu šíření. Šetří se tím i vzácné zdroje IZS systému který se může o to víc věnovat pacientům s COVID-19. Když si svět vezme příklad z jižní koreje, singapuru a japonska tak si vystačí i s omezeným počtem ventilátorů !

      Prevence je vždy jednodušší než léčba symptomů. A součástí prevence může být plošná karanténa až zákaz vycházení - v některých státech USA už je za minutu dvanáct.

      • Takže:
        - "dumb panic"
        - Chloroquine (to je to antimalarikum)
        - ve zlehčujícím tónu několikrát poukazuje na pozitivní zprávy z číny z posledních dnů - žádné domácí případy apod. (jako by epidemie měla odeznít sama od sebe). Aniž by se slůvkem zmínil že číňané epidemii ve Wuchanu "zvládli" skrze uzavření 65 milionů lidí pod zámek. A tím myslím DOSLOVA ! pod zámek (už prosákly informace že pár lidí zamčených v karanténě zemřelo hladem). Kdy zavřeli úplně vše kromě elektráren, vodáren, nemocnic a... krematorií. Bohužel. Čína s tím bojovala 3 měsíce !
        - předevčírem: "Kids are essentially immune, but elderly with existing conditions are vulnerable." což je zlehčování jako prase ! Protože mladí lidé se mohou nakazit stejně často a určité procento skončí i na JIP (akorát to narozdíl od starších lidí s pomocí plicního ventilátoru nakonec udýchají.) Každopádně je nutné chránit i děti aby jednak nezatěžovaly zdravotní systém a aby se některé z nich nestaly skrytými přenašeči.

        Mohu si ho vážit jako inženýra a vizionáře, ale za tyhle a další tweety by potřeboval nafackovat...

        • PS: v diskuzi pod dobrou zprávou z číny napsal tuhle předpověď (napsáno 19.3.): "Based on current trends, probably close to zero new cases in US too by end of April"

          Což je odhad tak naivně optimistický že to skoro nezaslouží komentář. A opět ani slůvko o (nutných a drastických) opatřeních jak toho dosáhnout, jakoby ta nemoc snad měla z USA zmizet sama od sebe. Jak dlouho to ještě bude zlehčovat ??

          • Doufám že ten člověk co mi dal mínus si 30. dubna dá sám takovou facku, až chytne druhou o zeď. V Americe to teprve začalo a umře ještě spousta lidí a štve mě že to někdo dokáže zlehčovat (přestože kvalitní informace se na internetu válí zadarmo).

            Sledujte worldometr (nebo jinou stránku) a myslete na ty mrtvé a pozůstalé.

        • 1. Za hloupou paniku to označil Elon. Dnes se ukazuje že to vůbec nebyla žádná panika. A i ty nejdrsnější metody jako byl wuchanský zákaz vycházení z domu byly zcela přiměřené ! Uvědomte si že Wuchan a o dva dny později i zbytek z 65 milionů obyvatel byl hozen do přísné karantény v době kdy čínské úřady věděly jen o desítkách nakažených !
          Dnes v USA mají desítky tisíc pozitivních pacientů a Elon to zlehčuje a škemrá aby mu nechali otevřenou továrnu ? Blicí smajlík !
          2. Elon to píše tak jako by to byl lék na tu nemoc. Ale když si o tom přečtete tak účinný je až koktejl s jinými léky a pouze to může zkrátit dobu léčení (u některých pacientů). Nesmí se to přehnat z dávkováním protože od určité dávky je toto léčivo smrtelné.
          3. On to píše jako by se nemoc zastavila sama od sebe. Ale číňané kvůli tomu museli nasadit karanténu v rozsahu jakou lidstvo dosud nepoznalo. A ostatní asijské země udělaly brzy to samé - zákaz cestování do a z číny. Přísná hygiena (oni nosí roušky i kvůli chřipce), zákaz společenských akcí a důkladné testování a trasování kontaktů. Jižní korea myslím ještě pořád vede žebříček v počtu provedených testů.
          4. Nevím jak to myslel, ale je totální zlehčování situace a v důsledku kolosální nepravda.
          5. Nejsem burzián, ale jak tomu rozumím, tak ty negativní zprávy Elon pouštěl vždy večer po zavření burzy a uzavření továrny ve Fremontu připustil tuším až ve čtvrtek večer (několik dní po žádosti úřadů) až už byla neplatná většina short kontraktů z toho týdne. A buď sám, nebo skrze spřátelená sociální média prohlašoval že níž už akcie neklesnou, jsou reálně podhodnocené že fundament je dobrý (osobně si vůbec nejsem jistý jaký fundament mají milion+ korun drahá elektroauta ve světě trpícím největší hospodářskou krizí od roku 1929 a ve světě topícím se v čím dál levnější ropě)

      • No, ja bych k tomu dodal, ze jsou i firmy, ktere se soucasnym zaviranim tovaren, kam dodavaji sve zbozi, rozhodli vyuzit k tomu, aby dohnali zpozdeni ve vyrobe a zkouseni dalsich vyrobku. Priklad mam denne na ocich. V praxi to znamena, ze dodavatele automobiloveho prumyslu proste zavirat nebudou a dal se tam budou potkavat jeji zamestnanci.

        • Bylo by potřeba aspoň naznačit zemi kde se zmínění dodavatelé nachází. V mnoha státech (zejména pobřežních a kosmopolitních) USA možnost umírněné karantény promeškali a teď už jim pod hrozbou explozivního šíření zbývá už jen totální karanténa včetně uzávěry nekritických provozů.

          Tak daleko my v ČR snad nejsme (nechci to zakřiknout). Bavíme se o silně dynamické situaci a aniž bych chtěl z Elona dělat obětního beránka tak zrovna on byl mezi těmi kteří hrozbu koronaviru trestuhodně zlehčovali (nedělám si iluzi o zbytku USA, když to veřejně zlehčoval i Trump).

  • Jedno je výroba... I tady Škodovka by se držela výroby zuby nechty. Dokonce se požadovaly výjimky. Ale spíš je otázka, co prodej. VW to určitě taky neuzavřel vše kvůli nákaze v jeho továrnách. Ale spíš, kvůli nízké poptávce. A nemožnosti vůbec v některých oblastech ty auta dodávat. Zajímalo by mě, jak je to teď v Číně v únoru a březnu. Jestli už se to začíná zlepšovat.

  • Výroba plicních ventilátorů pro nemocnice mi přijde jako skvělý nápad. Osobně mě zajímá za jak dlouho budou mít hotový prototyp pro výrobu :-)

    • Nic ve zlém, ale valná hromada by měla Elonovi sebrat a rozšlapat mobil. To myslím v dobrém a zcela vážně. Elon si svým twítováním tvrdě zahrává s bankrotem Tesly (je úplně jedno že půjčky byly na investice, prostě je Tesla předlužená a dnes se investoři zbavují dokonce i zlata jen aby měli prachy na pokrytí jiných ztrát). Jak ho mohu obdivovat jako vizionáře a manažera-inženýra, tak z něj na internetu občas padají takové bláboly že by se styděl i Trump.

      viz citace z E15:
      „Máme dlouholeté zkušenosti s návrhem těchto jednotek a jsme proto schopni v horizontu jednotek dnů až maximálně týdnů navrhnout, otestovat a zahájit výrobu takového typu ventilátoru, který zajistí záchranu života nejohroženějších pacientů. Projekt bude možné sdílet v rámci celého světa,“ říká profesor Karel Roubík z Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT.

      Tohle píše člověk co tomu rozumí, už nějakou takovou mašinu vyrobil - ví kde může snížit standard (obejít certifikaci) aby to ještě život zachránilo, nikoli poškodilo. A ví jaké musí splnit podmínky aby třeba EM rušením nepoškodil měření či práci ostatních přístrojů.

      A je tu ještě jedna podmínka - k plicnímu ventilátoru MUSÍTE mít vycvičenou obsluhu (minimálně aspoň JAKOUKOLI zdravotní sestru). Přinejmenším u těch pacientů které je třeba zaintubovat (invazivní plicní ventilace) jde o obrovský zásah do organismu a takový pacient musí být pod neustálým dohledem odborného personálu.

      Bez personálu je vám plicní ventilace na nic = to nejlepší co teď může Elon pro USA a pro svět udělat je: dát si facku, vypnout mobil, zastavit místní továrny, poslat domů zaměstnance a sedět si rukách, protože epidemie i v samotných USA je tak rozjetá že bude zázrak když nedojde ke kolapsu tamního zdravotnictví.

      • Nic v zlom, no nemali by mu zobrat telefon, mali by ho rovno zatvorit. Zahravat sa so zivotmi ludi je nezodpovedne, na toto doplacaju uz v Taliansku a Spanielsku, o chvilu budu aj v USA. Ze je EM kreten ako zamestnavatel, vieme z knihy od Ashlee Vance uz davno. Viva la money!

      • Protože každá výrobní linka je vždy složitější než žádaný výrobek tak lze úspěšně pochybovat že by Elon na zelené louce začal vyrábět ventilátory rychleji, než o kolik víc jich dokážou vyrobit tradiční firmy nasazením nočních směn, uvolněním kontroly kvality atd.
        Pokud ty stroje mají nějaké součástky které jsou velmi specifické (vyrábějí se a montují se právě jen do plicních ventilátorů) tak by bylo plýtvání zdrojů dát tyto nedostatkové součástky nezkušenému Elonovi, raději než tradičním firmám.

        Plicní ventilátor je poměrně složitý aparát. On má za úkol opravdu nahradit funkci našeho tělesného orgánu což nikdy nebude triviální. pořizovací ceny těch nejjednodušších začínají lehce pod miliónem (kdyby ta cena byla opravdu řádově přestřelená tak by si fakultní nemocnice ty přístroje už dávno vyráběly svépomocí na svých přidružených univerzitách - je to docela běžný postup). A česká učebnice příhodně nazvaná "Základy plicní ventilace" má "pouhých" 438 stran ! :-D

        A hlavně: koronavirus je nový, nikdo nemá protilátky a vakcína bude nejdřív za několik měsíců. Nejdůležitější co můžeme všichni a tedy i Elon udělat je karanténa a hygiena = omezit počet přenosů a tedy nakažených pod hranicí jejíž překonání by způsobilo kolaps zdravotnictví. Musíme se vyhnout explozivnímu šíření. Vůbec není pravda jak před pár týdny tvrdily optimisté že nemoc napadá jen staré lidi. Nemoc napadá stejně často i mladé. A i počet vážných případů co skončí na JIP je podobný - rozdíl je pouze v tom, že mladí lidé mají velkou šanci že na JIP po několika týdnech boje přežijí.

        • Níže někdo hodil odkaz na jednu takovou tradiční firmu (v souvislosti s nabídkou od Elona a jiných výrobců zda nepotřebují pomoc s navýšením výroby) a výrobu stihli sami bez pomoci zvýšit desetkrát. Takže asi tak.

          To by mělo v případě zvládnuté karantény stačit. V případě že včasnou karanténu v USA promeškali a dostali se do explozivního šíření tak jim pomůže už jenom modlit se, protože bez vyškoleného personálu (co by vás přijal, připojil a hlídal) jsou vám samotné přístroje nanic !

        • V (severní) Itálii došlo k explozivnímu šíření a ke kompletnímu zhroucení zdravotního systému. Pacienti leží na chodbách, plicní ventilátory jsou rozdvojkami připojené na dva pacienty (ala McGyver). Tím lékaři riskují že přístroj přetíží, nebo že pro jednoho pacienta bude přístroj nastaven slabě a jinému svým výkonem naopak poškodí plíce ale zřejmě to za ten risk stojí. Italové mají rozvinutou průmyslovou výrobu, včetně 3D tisku a rychlého prototypování (Italové jsou jedním z pilířů evropského kosmickému průmyslu).

          ALE podstatné je že v postižených regionech se nakazilo nejméně 20% lékařů a další desítky procent jsou v karanténě - vyřazení ze systému. Plicní ventilátor je úžasný přístroj když máte čas pacienta přijmout, vyšetřit, vážné případy zaintubovat a přístroj SPRÁVNĚ nastavit (to se má dělat individuálně potřebám pacientova těla) a až pak nechat přístroj pracovat ( teprve po tomhle "kolečku" přístroj šetří čas a energii lidské obsluhy).

          Ale v Itálii mají už téměř tisíc mrtvých denně = stovky příjmů denně, stovky exitů, stovky dezinfekcí přístrojů a lůžek. To jsou čísla mnohem horší než jaké bylo denní maximum co nahlásili (přiznali ?) číňané. To jsou čísla jako za světové války nebo španělské chřipky.

          • No ono je otázka jestli ten přístup ke starým pacientům byl od začátku správný. V určitém smyslu, to nejhorší co pro ně můžete udělat je zajistit jim klid na lůžku. Tento přístup je často velmi spolehlivý pro rozjezd zápalu plic i u jiných infekcí než je koronavirus. Jedním z důvodů proč se např. upustil dlouhodobý klid na lůžku u pacientů s infarktem myokardu byla právě jejich zvýšená úmrtnost na zápaly plic.

          • Obávám se že vůbec nejste zdravotník a nerozumíte tomu. Vy totiž zmiňujete sekundární infekci (zápal plic) která se může vyvinout u infarktem oslabeného člověka kdyby ležel řadu dnů až týdnů na lůžku. To s koronavirem nemá NIC SPOLEČNÉHO !

            Koronavirus dokáže starší lidi zabít za pár dní od prvních příznaků (průměrná délka od okamžiku infekce u smrtelných případů je 14 dní) !

            Primární příčinou smrti je většinou rozsáhlý zápal plic a silná dechová nedostatečnost. Řada (starých) lidí zemře při plném vědomí udušením - proto ty záběry z číny kde lidé třeba i zkolabovali po cestě do nemocnice !

      • Tady je někdo úplně mimo.
        K plicnímu větrníku nemusíte mít obsluhu, je automatická. Co vyžaduje obsluhu je zavedení a občasná kontrola. Fakt u toho nikdo nesedí a nemačká knoflíky "nádech" a "výdech". U každého pacienta fakt nestojí sestra a nekontroluje, zda se něco neděje. Sestra tam je, ale samozřejmě hlídá hromadu pacientů.
        Problém je, že ne všechna lůžka na JIPkách jsou vybavena plicními ventilátory, a proto celý ten humbuk kolem koronaviru. Bez ventilátorů nám jsou ty lůžka k ničemu. To je ten důvod, proč v Itálii umírá tolik lidí. Nemáme lék, čekáme, že si imunitní systém poradí sám a těžké případy dáváme na ventilátory.
        Důvod, proč se zavádí karanténa, je omezený počet lůžek s ventilátory a strach, že budou velmi rychle přeplněna. Obsluhy je pořád ještě dost, ale nemá co obsluhovat. Místo toho rozhoduje, koho na ventilátor připojí a koho ne (kdo asi umře). Fakt bych měl raději dostatek ventilátorů, než dělat takováto rozhondutí ...
        Fuj, to jsem se zase rozčílil :-/

        • Asi jste se rozčílil trochu příliš a zbytečně. Sestra fakt nemačká čudlík, nebuďte nejapný. Ale někdo musí pacienta přijmout, některé vážné případy musí někdo zaintubovat, někdo musí přístroj nastavit, a to že pak přístroj funguje automaticky je jedna z příčin jeho milionové ceny.

          Standard na JIP je(byl?) jedna sestra na 7 lůžek s přímou viditelností aby mohla okamžitě reagovat (Pacienti si běžně strhávají čidla, PEKy. Jejich stav se může zhoršit ve vteřinách - bez pochybnosti to platí pro pacienty s novou a zákeřně se chovající nemocí COVID19).

          Koronavirus je řádově horší svinstvo než chřipka, ale zase to není mor, nebo ebola že by pokaždé došlo na triáž pacientů (k tomu Bohu žel dochází teď v severní Itálii). Koronavirus je zrovna "tak akorát" smrtící aby stále ještě záleželo na správné a pokud možno bezchybné praxi "lege artis".

          • Prozatím nelze souhlasit s výrokem "koronavirus je řádově horší svinstvo než chřipka". Prozatím to tak prostě není. SZÚ uvádí, že na chřipku v sezóně 2018/19 zemřelo v ČR 195 osob.
            http://www.szu.cz/uploads/documents/CeM/chripka/2019_chripkova_sezona/Zprava_za_sezonu_ARI_ILI_18_19.pdf
            Hysterie spojená s chřipkou je tak o tři řády nižší než s koronavirem. Na koronavirus u nás prozatím nezemřel nikdo.
            V Itálii je úmrtí výrazně více https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_17_marzo-v2.pdf, nicméně týká se to především lidí nad 70 let. A tito pacienti umírají převážně na oboustranný zápal plic.
            Z dostupných dat je dnes naprosto zřejmé, že pro děti a produktivní věk není riziko úmrtí rozhodně větší než na chřipku a nebo auto na přechodu. Loni při dopravních nehodách 547 mrtvých. Současná opatření jsou ekvivalentní tomu, jako bychom chtěli zachránit mrtvé při oněch dopravních nehodách tak, že zakážeme provoz aut třeba na měsíc. Hurá, zachránili jsme 45,6 člověka!!!
            Virus tady už jednou je a zřejmě jen tak nezmizí. Objevují se názory (odborné?), že čím méně se promoří populace nyní, o to horší by mohla být situace na podzim, kdy se očekává další "pandemická" vlna. Tedy veškerá opatření měla být od začátku vedena ve snaze maximálně ochránit starší část populace.
            Rouška a obzvláště ta improvizovaná Vás ani okolí opravdu neochrání. To je prostě iluze. Již v dobách prasečí chřipky vyšel v D-test pěkný článek. Běžná ekonomická rouška má po velmi omezenou dobu účinnost tak 10%:))
            https://www.dtest.cz/clanek-673/rousky-a-respiratory
            Pokud se chcete chránit proti virům pak je potřeba použít kompletní oblek: https://bozpforum.cz/wp-content/uploads/2020/01/biologicky-oblek-420x420.jpg
            Jen na okraj. Pokud vezmete na obličej respirátor FFP3, který má tabulkově dáno, že zachytí pevné částice o velikosti až 0,6um, jakou to představuje bariéru pro virus o velikosti 0,12um? Pokud do nemocnic rozdáte roušky a nebo respirátory FFP2, tak si buďte jist, že jste se postaral o epidemii koronaviru v rámci ošetřujícího lékařského personálu:)

          • ach jo...zjiste si prve neco o tom jak se zachytavaji castice 0.1um a pak tu prosim piste moudra o tridach FFP
            Brownuv pohyb vam neco rika? elektrostaticke filtrovani? A hlavne, zjistete si udaje klinickcyh zkousek ochrannych pomucek, ne tabulkove udaje o filtraci. Mozna vas prekvapi jak ucinna je i obycejna papirova rouska na filtrovani castic 0.1um
            btw, velikost korona viru je 0.06um az 0.14um
            A kdyz u toho budete, zjistete si co je HEPA...asi vas to prekvapi.

          • A co kdybyste si napřed zjistil Vy něco a používal jiné zdroje než Bl..k? Třída FFP3 garantuje zachycení pevných částic o min. rozměru 0,6um s určitou účinností. To jestli konkrétní respirátor zachytí náhodou víc je jen na výrobci. HEPA je fajn věc do vysavače v tom se s Vámi shodnu:-)

            Obyčejná rouška opravdu nezachytí částice o velikosti 0,1um to je naprostá pitomost a Vy tu šíříte naprosté bludy. Není to možné už jen proto, že cca. 50% vzduchu, který člověk vydechuje, nejde skrz roušku, ale prochází kolem ní. Při prudším výdechu jen usměrníte proud vzduchu za sebe včetně všech kapének. Rouška představuje pro virus asi takovou bariéru jako tenisová síť pro blechu:-)

            Pokud se chcete účinně bránit proti virům, tak se prostě bez kompletního obleku neobejdete. Navíc je po jeho použití nutná dekontaminace. Konkrétně koronavirus vstupuje do těla i třeba oční sliznicí... Takže k čemu Vám je samotný respirátor? Ano za určitých podmínek může snížit riziko vstupu infekce do organismu, ale neodstraní ho zcela. Pokud rozdáte lékařskému personálu jen respirátory (a jak se ukazuje nakonec jsou to jen třídy FFP2), pak si zaděláváte na průser, neboť se tak postaráte o to, aby byli infikováni zdravotníci, kteří budou nákazu šířit dál.

          • venco vy jste se fakt zvencnul...dejte si aspon praci a najdete si co je brownuv pohyb nez aby jste tu vyplodil dalsi dlouhosahly canc blabolu.

          • Brownův pohyb, když řešíme virové částice, procházející / neprocházející nějakým materiálem? Brownův pohyb bývalo moc pěkné laboratorní cvičení v prváku na matfyzu. Ovšem tato roztomilost je zcela irelevantní v případě, o kterém se bavíme. Pokud někomu vyjde, že rouška zachytí víc jak 10% virových částic o řádovém rozměru 0,1um pak lze téměř jistě mluvit o špatné metodice experimentu a nebo dokonce o manipulaci či lži. V současné době na Zemi používané materiály na lékařské roušky takovou schopnost filtrace nemají. Navíc je třeba uvažovat i obvyklé použití tohoto předmětu, kdy více jak 50% vzduchu opouští roušku zcela nefiltrováno mezerami mezi ní a obličejem a navíc, náležitě urychleno díky existenci rovnice kontinuity:-))

          • Myslím že celé šaškování s rouškamy není o zachytáváním virových částic, ale kapének ve kterých jsou tisíce až miliony virových částic... Nezachytí to všechno, ale snížení koncentrace sníží pravděpodobnost nakažení ostatních...

          • To co jste napsal je "názor". Nicméně názor není "medicína založená na důkazech" EBM. Je zajímavé, že názory na použití roušek byly v době prasečí chřipky zcela opačné i stran páně Prymuly, než jsou dnes.

            Rouška může část kapének zachytit, ovšem značnou část (desítky procent?) dle síly výdechu, usměrní netěstnostmi jiným směrem a ještě jim přidá na rychlosti. Platí to u "čerstvé roušky". Nejde jen o kapénky, ale koronavirus se šíří i aerosolem, tj. daleko jemnější formou, kterou rouška a) nezachytí b) použitá zvýší koncentraci virů ve výdechu.
            Home made rouška z "nějaké látky", kterou bude používat většina populace, s vírou v její účinnost, může být z určitého pohledu chápána jako "zbraň hromadného ničení".
            Je děsivé, že středověké morové masky, byly daleko propracovanější a zřejmě proti původci Yersinia pestis daleko účinější (díky octové náplni) než dnešní respirátory proti koronaviru.

            https://new.artsmia.org/stories/why-is-this-bizarre-mask-in-the-martin-luther-show-the-reformers-brave-take-on-the-plague/

          • "Na chřipku v sezóně 2018/19 zemřelo v ČR 195 osob"

            V severní Itálii žije podobný počet obyvatel jako v ČR a těch 195 lidí jim tam teď umřelo za 6 hodin !!

            Anebo jinak - denně u nás celkově (tj. na všechny příčiny) zemře 300 lidí. V severní Itálii je to za normálních okolností stejný počet. Ale koronavirus tam teď denně zabíjí skoro třikrát víc lidí než všechny ostatní příčiny dohromady. A bez karanténních opatření by to bylo ještě víc (snad se následkem karantény křivka brzy obrátí k lepšímu).

            To není výzva k panice (zde v ČR). To je výzva nenechat to už nikde dojít ke stejnému kolapsu péče jako postihl severní Itálii (kde se mimo jiné nakazil velký počet lékařů a zdravotníků a řada dalších je v domácí karanténě).

          • Nevím jak moc jste informován o situaci v severní Itálii. Tam zdravotní systém kolaboval i před koronavirem:)) Situace není tak jednoduchá. Chřipka nebo koronavirus. Jak prokážete, že někdo zemřel na tyto virové choroby? Neumírá se přímo na ně, ale na následné komplikace, kdy se tvrdí, že tato infkce otvírá bránu pro následnou infekci bakteriální. V současné době to funguje tak, že pokud někdo zemře na zápal plic a je u něj nalezen koronavirus, tak se do úmrtního listu nepíše zápal plic, ale právě koronavirus. Pokud bychom používali i na chřipku stejnou "metodiku" možná se dostaneme na řádově vyšší počty úmrtnosti.

            Tak a nyní si položme otázku do jaké míry je "pandemie" živena právě do nebe volající neprofesionalitou krizového managementu v Itálii nebo u nás. Pokud na začátku "pandemie" chybělo základní vybavení a do nemocnic byli přijímáni infekční pacienti bez náležitých opatření a ochrany personálu, kolik lidí právě kvůli tomu zemřelo zbytečně? Kolik z těch lidí, kteří následně zemřeli na koronavirus se jím nakazili v nějakém zdravotnickém zařízení? Již na školení první pomoci se učí, že život zachránce má větší cenu než život zachraňovaného. Bylo toto v Itálii a u nás dodrženo? No rozhodně ne!

            https://eurozpravy.cz/zahranicni/eu/v-italii-se-koronavirem-nakazilo-pres-2500-zdravotniku-maji-malo-ochrannych-pomucek.5e347bb7/

            Nejde jen o zdravotníky, ale všechny složky IZS. U nás je momentálně 13 infikovaných hasičů a 200 je v karanténě! https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/hzs-cr-koronavirus-hasici-pomoc-izs_2003201236_sot

            U zdravotníků, jak sester tak lékařů jde prozatím o jednotky případů. Ovšem s neodborným "rouškovým" přístupem k virové infekci se lze domnívat, že se situace výrazně zdramatizuje.

          • V oboru pár let nepracuji, ale informován jsem slušně. Zato vy už se pohybujete na hraně konspiračních teorií.

            Severní Itálie je bohaté průmyslové srdce celé Itálie. V řadě žebříčků patří do první desítky nejlepších co se zdravotnictví týče - s jedinou výjimkou - mají málo lůžek a to znamená i nízký počet lůžek JIP. Problém je také starší generace, životní styl kdy se italové hodně objímají a žije víc generací pohromadě. A pak také průmyslové znečištění které je spojeno s tím rozvinutým průmyslem. Na začátku zřejmě zaspali - stejně jako zbytek evropy, ale ze všech evropských zemí byli první na řadě takže si to vyžerou první (není vůbec náhoda že středověký mor přišel do evropy také zrovna z italských zámořských přístavů)

            Vůbec nechápete příčinu smrti pacientů s Koronavirem ! Ten zápal plic je způsoben přímo tím virem samotným. Taková jsou fakta. Ten zápal plic se u řady pacientů objevuje pár hodin po prvních příznacích (horečka, nevolnost). Koneckonců virové částice pacient vykašlává už v inkubační době (proto je nemoc tak nakažlivá!).

            Sekundární infekce by se dala uvažovat až za řadu dnů až týdnů, ta bakteriální by se projevovala tvorbou hnisavého hlenu (nikoli řídkého virového hlenu ve kterém se "utopí" mnoho obětí koronaviru). Šla by SPOLEHLIVĚ prokázat rozborem krve. A hlavně by taková infekce šla léčit antibiotiky. Myslíte že číňané a italové nikdy neslyšeli o antibioticích ? Určitě to zkoušeli jako první věc a u déle trvajících případů se automaticky přidává do kapaček (právě jako prevence sekundární infekce).

            A navíc nechápete PCR realtime metodu - ona dokáže zjistit i množství virových částic v krvi. A když tam nenajdete nic (ani chřipku, ani běžné koronaviry co dělají sezonní rýmu), zato tam najdete bambiliony částic SARS-CoV-19 tak máte jasno.

            PS: prosím už nic o koronaviru nepište, jen šíříte dezinformace (nic ve zlém, každý nemůže být zdravotník)

          • Nemáte prostě pravdu viz. můj předchozí odkaz
            https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_17_marzo-v2.pdf

            Nejste schopen ani projít si dostupnou odbornou publikaci, přestože jsem na ní výše dával odkaz. Tedy to, že v oboru pracujete, raději prosím nezmiňujte.

            Věkový průměr "obětí koronaviru" v Itálii je 79,5 roku! Cynicky lze říci, ti lidé by stejně za rok nebo za dva zemřeli. 4/5 mrtvých mělo další závažné zdravotní problémy např. 1/5 rakovinu jater a nebo jejich jiné závažné onemocnění. Pouze 1/5 byla do té doby bez jiných komplikací.

            Dále je dnes asi zřejmé, že zdravotní systém v Itálii naprosto selhal, když je dnes infikováno na 2500 zdravotníků! Kolik civilistů stihli nakazit? Nejsou právě oni a nedodržení příslušných bezpečnostních opatření zodpovědní za rozšířením epidemie v Itálii?

            https://eurozpravy.cz/zahranicni/eu/v-italii-se-koronavirem-nakazilo-pres-2500-zdravotniku-maji-malo-ochrannych-pomucek.5e347bb7/

            Dnes je to jednoduché. Někdo zemře-> je otestován na koronavirus -> ten je nalezen -> je to oběť koronaviru. Pokud tuto metodiku uplatníte u chřipky každou sezonu, dostanete se na letalitu řádově vyšší.

            Kolik pacientů v Itálii bylo testováno v době smrti pomocí PCR? A na jaké viry byli testováni? Máte tuto zásadní informaci?

            PS: Vy jste zřejmě nic neslyšel o antibiotikům rezistentních bakteriích, že?
            https://antibiotic.ecdc.europa.eu/cs/informujte-seinformacni-listy/fakta-pro-odborniky
            https://www.nature.com/articles/s41564-019-0492-8

          • Vůbec problematice nerozumíte.

            Koronavirus je silně nakažlivá choroba (několikanásobně proti chřipce) a Itálie (stejně jako zbytek evropy) zmeškala příležitost udržet epidemii na uzdě. To není selhání Italského zdravotnictví, ale selhání všech evropských politiků přijmout karanténní opatření která naruší ekonomiku (přece nebudeme rušit lyžařskou sezónu na italské straně Alp, že ?).

            Ne zrovna malý počet zdravotníků se mohl nakazit už na těch horách. A mezi ostatními nakaženými lékaři převládají "obvodní" (u nich spíš rodinní) lékaři kteří se nakazili v samotném počátku epidemie (nikoli specialisté na infekčních klinikách).

            V situaci do jaké se ocitla Itálie (neprovedení karantény - což je odpovědnost politiků) by se zhroutil jakýkoli zdravotní systém na světě. A smutně dodám že tohle ještě uvidíme v řadě dalších evropských zemích (ve Francii a ve Španělsku už někde také dělají triáž pacientů).

            Situace s úmrtími je přesně opačná - v Italském Bergamu úřady za březen hlásí 3x vyšší počet úmrtí než je statisticky normální, ale jen třetina zemřelých se předtím stihla dostat do nemocnice a byli diagnostikováni na koronavir (2/3 zemřely doma). Takže počet úmrtí je PODHODNOCEN.

            Jestliže normálně (jiný rok) vám zemře 300 lidí denně a dnes máte skoro tisíc mrtvol denně NAVÍC které VŠECHNY mají krev plnou koronaviru a plíce během pár dní roztrhané na cucky (což značí neobvyklou a agresivní nemoc) tak je to vždy a jistě způsobeno právě koronavirem.

            A ano PCR se ve vyspělých zemích (kam Itálie patří) dělá všem pacientům a přímo se sleduje množství koronaviru v krvi. To množství v krvi je důležité znát abyste věděl jak moc agresivně musíte pacienta léčit - lehce nemocným nebude hned rvát antivirotika (s vedlejšími účinky) a necháte je vyležet a jejich tělo si většinou poradí samo.

            Rezistentní bakterie existují, ale chytíte je spíš jako ležák v LDN či nemocnici, než v lyžařském středisku nebo od spolucestujícího v letadle. Kultivace rezistentních bakterií bylo první co číňané stejně jako italové udělali, stejně jako PCR na všechny známé viry.
            Bakteriální zánět plic se od toho virového DOST PODSTATNĚ LIŠÍ - odliší to i obvodní lékař !! Dokonce to jde odlišit jednoduchým testem z kapky krve a test patří do základní (povinné) části žádanky na rozbor krve v nemocničních laboratořích (C-reaktivní protein, CRP).

            Prosím vás ještě jednou, už nic nepište o koronaviru. Šíříte dezinformace !

          • Problematice zjevně nerozumíte Vy.

            Dal jsem Vám sem odkaz na oficiální zprávu https://www.iss.it/ viz. výše, která je vypracována italským ústavem a shrnuje data do 17.3.2020. Vy tady pořád jenom cosi píšete ve formě Vašeho názoru a nejste to schopen doložit žádným zdrojem ani žádnou citací.

            Můžeme se bavit kdo selhal jestli lékaři nebo politici. Tvrdím, že pokud se u nějaké epidemie nakazí stovky či tisíce zdravotníků jako je tomu v Itálii, je to selhání zdravotnictví. U koronaviru se nejedná o zcela nový patogen, který by všechny zcela zaskočil (již bylo dost informací z Číny). V případě Itálie se vědělo jak se přenáší a jak je nebezpečný. Pokud zdravotníci přistupovali k pacientům bez náležitých OOPP, pak nejen že ohrozili sebe, ale i další pacienty. Předpokládám, že i v rámci italského pracovního práva s ohledem na harmonizaci právních norem v rámci EU, existuje povinnost zaměstnavatele vybavit zaměstnance náležitými pomůckami a zaměstnanec je naopak povinen počínat si tak, aby se nevystavoval ohrožení.

            https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/italie-koronavirus-nemocnice-rozhovor-katerina-kutalkova-nemocnice-zdravotnici_2003140600_eku

            Lze dohledat i příspěvky na youtube přímo od italských sester, kde si stěžují na krtitickou situaci pokud jde o OOPP.

            Abych to shrnul. Hasič, který bez vybavení vběhne do hořícího domu a začne někoho zachraňovat není hrdina, ale idiot, neboť vzápětí se stane on předmětem záchranných prací. Stejně tak jako zdravotník, který chodí k infekčnímu pacientovi bez OOPP. Platí zde jasná premisa, že život zachránce je cennější než život zachraňovaného, ale to Vy jako zdravotník přece víte.

            Mohl byste prosím uvést, na jakém pracovišti a pozici pracujete? Jako řiditel nemocnice a nebo jako řidič sanitky?

            Dovolím si tvrdit, že situace v Itálii může být do značné míry způsobena problémem, že do nemocnic a nebo do improvizovaných nemocnic se dostali lidé, u kterých by bohatě postačovala domácí karanténa a byla by i vhodnější. Ona ta psychosomatika vážně funguje.

            Nikdo nepracoval od počátku s faktem, že:
            1) kapacity zdravotnictví jsou omezené
            2) když upoutáme starého člověka na lůžko, může to znamenat jeho daleko rychlejší konec
            3) je třeba podnikat smysluplné a funkční opatření

            viz. jako u nás např.
            https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/rousky-jsou-zbytecne-nenoste-je-dozvedely-se-sestry-z-bulovky-vlada-rika-neco-jineho-40317063

            S ohledem na to, co píšete o rezistentních bakteriích tipuji, že pokud pracujete ve zdravotnictví, v nejlepším případě jako řidič sanitky. Rezistence bakterií vůči antibiotikům je ohromný problém. Zrovna pokud jde pneumonii, tak S. pneumoniae je dle zdrojů dnes rezistentních i více než 20% kmenů. Pokud byli staří a nemocní lidé hospitalizováni v improvizovaných nemocnicích, pak se prostě riziko druhotné infekce, zvýší řádově.

            https://antibiotic.ecdc.europa.eu/sites/eaad/files/documents/Hospital%20-%20Factsheet_CZE.pdf

            Z historického pohledu nejde o žádnou pandemii. Pandemie byla Španělská chřipka, kde mortalita vzrostla dvojnásobně. Koronavirus zřejmě nakonec způsobí zvýšení mortality v řádu desetin procenta a to pouze u některých věkových skupin (60+).

          • Ještě jednou vás žádám abyste nešířil dezinformace a vyprošuji si útoky ad hominem.

            Když to chcete vědět měl jsem co do činění s vyšetřováním krve (proto si stojím za fakty které jsem uvedl ohledně PCR a C-reaktivního proteinu (kterým i na dálku odlišíte bakteriální infekci od virové, nebo i od jiného zánětu a provádí se ve vyspělých zemích vždy automaticky vedle glukózy, pH atd.).

            Rezistentní bakterie jsou problém, ale chytíte je většinou až v nemocnici či LDN a nikdy to nebude celostátní (či globální) pandemie se stejnými příznaky a podobnou úmrtností. (šlo by o lokální epidemii, kde by se při takovém počtu případů velmi rychle přišlo na konkrétní jedno problémové pracoviště). Každopádně bakteriální infekce se od virové silně liší a pozná to i obvoďák, nebo to odlišíte na dálku sledováním hodnoty CRP !
            Boj se rezistentními bakteriemi je těžký, ale právě proto všechny vyspělé země dnes mají propracovanou metodiku vyšetření aby nákazy odhalili a lokalizovali a tím mohli izolovat ostatní pacienty a zdravotníky.

            Většina Italských lékařů se nakazila buď v soukromém životě, nebo v době kdy v dané oblasti nebyly známé případy nakažení. Kdyby žádali respirátory byli by obviněni ze šíření poplašné zprávy, nebo z plýtvání zdravotnickým materiálem. Jen mimochodem - zemřelo tam dosud 12 lékařů, ale také už nejméně 30 kněží.
            Koronavirus může být přenosný ještě v inkubační době takže ti dneska mrtví se nakazili ještě v době kdy v celé Itálii měli jednotky, nebo desítky mrtvých celkem. (Wuchan už byl ve srovnatelné situaci hermeticky uzavřen a do wuchanu se sjížděly první vojenské nemocnice - které logicky může poslat jen ministr obrany).

            A naopak v okamžiku kdy politici zmeškali včasnou karanténu, nebo dokonce tajili skutečný počet případů už sotva lze zajistit včas dost prostředků pro všechny zdravotníky. (alespoň první týdny) To se bavíme o stamilionech roušek a milionech respirátorů v ceně miliard EUR.

            Stejnou situaci uvidíme ještě v mnoha evropských zemích a také v USA. Bohu žel. A není to kvůli selhání zdravotnictví, ale kvůli hluchotě politiků vůči doporučením WHO i místních zdravotníků. Karanténa a její přísné vymáhání je bezpodmínečně nutná !

            Z historického pohledu je koronavirus samozřejmě pandemie jako prase ! Lidstvo je za 100 let snad poučenější a reaguje rychleji (ovšem cestuje taky rychleji), ale pokud nemá být stejně strašná jako ta španělská tak se bude muset dát do přísné karantény dnes už polovina planety. V severní Itálii už 10 dní platí karanténa ale celoroční úmrtnost už tam stejně stoupla o 5%. Koronavirus, i kdyby už začala křivka úmrtí klesat, bude v Lombardii největší zabiják roku 2020 - před infarktem i rakovinou ! To jsou triviální počty.

          • Dezinformace šíříte Vy. Já své údaje o průměrném věku mrtvých v Itálii mám ozdrojované a tento zdroj jsem výše uvedl. Vy jste v této diskuzi předložil jen spoustu neověřených tvrzení.

            Úžasné, takže jsme po Vašem posledním příspěvku konečně ve shodě, že rezistentní bakterie jsou problém, a že není rozumné za každou cenu staroušky honit do nemocnice ani s chřipkou ani s koronavirem, neboť se u nich dramaticky zvyšuje riziko, že chytí rezistenntí kmen pneumokoka a následně kvůli tomu zemřou na zápal plic:))

            Tvrdil jste, že jste zdravotník. Budete tak laskav a uvedete v jakém oboru a pozici tedy působíte? Prozatím mi toto Vaše tvrzení nepřijde věrohodné.

            Není chyba politiků, že zdravotníci prováděli svoji práci bez náležitých opatření. To je chyba zdravotníků a není to od nich hrdinství, ale hloupost! Jako odborně způsobilé osoby měli trvat na provedení nezbytných bezpečnostních opatření a neměli se věnovat pacientům, když jim zaměstnavatel nezajistil OOPP. To je prostě fakt. Měli zákonné prostředky jak zaměstnavatele donutit konat, klidně vyhlášením stávkové pohotovosti.

            Z toho co píšete je naprosto jasné, že pokud jste zdravotník, tak rozhodně máte minimální a nebo žádné znalosti v oblasti epidemiologie. Již nyní se ozývají rozumná varování stran epidemiologů, že zřejmě čím radikálněji zabráníme rozšíření viru v populaci v této době, tak o to drastičtější bude očekávaný podzimní návrat epidemie. Drastická karanténa problém zřejmě nevyřeší, pouze odsune.

            Drastická karanténa povede pouze k tomu, že si vytvoříme vleklou ekonomickou krizi, která bude mít za následek i úpadek zdravotnictví a tím se dostaneme do spirály kdy v průběhu dalších let lze očekávat více úmrtí z důvodu menší dostupnosti nezbytné zdravotní péče. Dobré zdravotnictví si může dovolit pouze fungující ekonomika.

            Znovu opakuji, dle publikovaných dat je průměrný věk mrtvých na koronavirus v Itálii 79,5 roku. Ti lidé už měli smrt na krku. Pokud by nezemřeli tento rok, tak zhruba s 85%(?) pravděpodobností do tří let. Neprochází náhodu v severní Itálii nějaká ta populační vlna?

            Asi Vás to překvapí, ale lidé umírali, umírají a budou umírat. Nevidím jediný důvod proč by jich mělo každý rok zemřít nejvíc na rakovinu a nebo na kardiovaskulární choroby...

            Teď sarkasmus: Otázka zní komu to prospívá držet staroušky na živu za každou cenu a roky jim prodlužovat trápení chemoterapií, ozařováním, statiny na krevní tlak a cpát do nich další dobroty.... No farma-businessu přece! Protože nyní staroušků víc zemře rychle na koronavirus, farma-firmy přijdou na každém nejméně o 50tis EUR/ rok:)

            Doporučuji doplnit si Vaše vzdělání stran Španělské chřipky. Mohu jen doporučit úžasnou práci Dr. med. Harald Salfellner: "Pandemie španělské chřipky 1918/19
            se zvláštním zřetelem na České země a středoevropské poměry", UK 1LF 2017. Naši pradědové by se Vám s termínem pandemie u koronaviru v souvislosti s jejich zkušenostmi se Španělskou chřipkou od srdce vysmáli.

          • Vy tady mácháte statistikou a přitom těm číslům vůbec nerozumíte - ani selským rozumem, natož pohledem zkušeného statistika. Samozřejmě že nejvíc mrtvých bude mezi seniory (mají slabší imunitu a celkově zdraví), to už víme z číny.

            Ale epidemie v Itálii ještě ani nedosáhla vrcholu - zatímco seniora koronavir zabije často ještě před návštěvou nemocnice (PŘESTAŇTE UŽ PROSÍM BLÁBOLIT O SEKUNDÁRNÍCH INFEKCÍCH !) nebo doslova v čekárně (oni už často přijdou do nemocnice s život ohrožující dechovou nedostatečností), tak mladší pacienti budou bojovat (a někteří i prohrávat) s koronavirem ještě dlouhé týdny na JIPkách. Senioři umírají první ale to neznamená že neumře nikdo mladší.
            Čína má po 2 měsících karantény pořád ještě 5 tisíc nevyléčených ze kterých 1750 stále ještě bojuje o život na JIP !

            Konečnou statistiku tedy ještě nemá ani čína, natož Itálie kde ještě ani nezlomili křivku případů a (tím méně úmrtí) od její exponenciální fáze.

            A úmrtí samozřejmě není jediná škoda - řada i mladých pacientů skončí s trvalým poškozením plic a možná i dalších orgánů (to se dozvíme z čínských vědeckých studií v nejbližších týdnech a měsících).

            Odmítáte pochopit sociální situaci itálie - kde od počátku se nakazilo hodně seniorů - italským úřadům se nepodařilo, a možná to ani z kulturních důvodů nešlo, izolovat zranitelné seniory).

            Zatímco u nás v ČR zatím tvoří většinu případů mladší rodiny s dětmi a pracující lidé (proto zatím jen jedno úmrtí).

            Mimochodem najednou vám vadí karanténa ? Uvědomujete si že bez karantény by jako Lombardie dopadla celá itálie a po ní i zbytek evropy ? Už i Boris Johnson to pochopil. Jen vy si asi sedíte na vedení. Bez karantény nedojde k vleklé krizi ale přímo k rozvratu ekonomiky. Ekonomika se zhroutí když budete mít 20% a víc vážně nemocných pracujících. Koronavirus není chřipka. Je mnohem nakažlivější, populace nemá vůbec žádné protilátky (ačkoli mnoho mladších jedinců může infekci prodělat bez příznaků) a nemáte vůbec záruku že uzdravení mají vytvořenou imunitu a nakonec nemůžete riskovat že koronavirus nezmutuje.

            Nebo jsem vás jen špatně pochopil a jste národní socialista který pohrdá životy slabých členů společnosti ? Žádný epidemiolog nedoporučuje volné šíření koronaviru. To by u nové a málo prozkoumané choroby udělal jen idiot ! (vůbec ještě neznáme všechny možné trvalé následky jako je poškození plic, možná sterilita, poškození mozku a to i u mladších pacientů !)

            Svět promeškal varovný prst z číny. Svět se odmítl nechat poučit od Asijské zkušenosti se SARSem (dobré výsledky koreje, singapuru, japonců a se zpožděním i číňanů nejsou náhoda) jak se proaktivně brání zavlečení epidemie (v první řadě hygienou, ohleduplností lidí navzájem a potom zákaz cestování do oblasti nákazy a masové testování a trasování kontaktů).

            PS: všiml jsem si varování admina až po odeslání. Sorry za OT. Stejně tak se omlouvám za to že jsem se nechal unést k ostřejším formulacím.

          • Tahle debata je jistě zajímavá, ale evidentně spolu nesouhlasíte a nebere to konce... Navíc už řešíte obecné záležitosti, nikoli Muska a jeho firmy, což je na tomhle webu v podstatě off-topic. A tak vás oba prosím o ukončení diskuze na toto téma, pokud se to nebude nějak vztahovat k Muskovi. Díky. :)

          • Pratele to jsou vsechno jen dohady a spekulace...Je az srandovni jak vzdy kdyz s necim Musk prijde vyroji se tu spousta odborniku na dany problem a tvrdi ze je to nesmysl a ze to nepujde a vydi hromadu duvodu proc a ze bi si mel dat facku.....Ten chlap dobre vi co dela hleda zpusob jak to pujde a mnohokrat to dokazal,ma hromadu odborniku,nezapominejte ze vybudoval nekolik firem,5 modelu elektro aut,3 orbitakni rakety a 2 kosmicke lode.A co jste dokazali vy engineri z usaku? Je to alespon 1/1000?

          • Žádné dohady a ani spekulace. 3,14ranha má pravdu ad se vám to zamlouvá nebo ne. Sice mám Elona rád ale ten člověk je někdy až moc optimistický. Stačí se podívat celou historii Starship. Ohledně tohoto projektu nasliboval tolik věcí a pustil je do světa, že některé z nich už během týdne neplatily.

          • Ano to je pravda je casto az moc optimisticky,Ale myslim ze diky tomu je tam kde je.Starsip pise teprve prvnich par radku hodne tluste knihy obrazne receno,a ano spousta veci nejspis platit prestane ale ezase se spousta veci zmeni.A konec koncu je to jeho povest a jeho penize

          • Vy nechápete současnou situaci ve světě a speciálně v USA. Od Elona (jakkoli si ho jinak vážím) je sobecké a nezodpovědné snažit se udržet své továrny mermomocí otevřené (i skrze nesmyslnou nabídku garážové výroby plicních ventilátorů - non lege artis). Naštěstí ho uzavření Panasonicu a tlak autority donutil přijmout krutou realitu - to nejlepší co teď lze udělat je karanténa a hygiena. Cokoli mimo kritickou infrastrukturu je nutné zavřít. Bez výjimky ! Jinak dojde k zahlcení a zhroucení zdravotnického systému.

          • Ale me nejde o chapani situace ve svete nebo USA .Mluvim tu o tom ze kdykoliv se Musk nebo kdokoliv jiny pokusi o neco hodne narocneho,Najde se tu hromada sofa engineru kteri ho/Je oznacuji za blazny kteri nevi co delaji...Proboha to jsou lidi co se podobnou problematikou zabyvaji celi zivot,maji na to vzdelani,Ja o knstrukci rket nebo jejich motoru nic nevim a proto nikdy nespekuluju o tom co delaji,protoze oni na rozdil odeme vi co delaji,a tak jen se zajmem sleduju jak se jim dari.Pokud jste opravdu presvedceni ze to delaji spatne nepiste to sem,ale zavolejte jim nebo poslete e-mail a reknete jim :Dobry den ja jsem Jarda z Horni dolni a chci vam rict ze to delate spatne a meli by jste si nafackovat.....A treba vam napisou:No jo Jardo mas pravdu vubec nam nedoslo ze to delame spatne-My to totiz delame jem celej profesni zivot diky moc!!!

          • Pořád to nechápete - USA zmeškaly situaci a měli i normálně větší vnitřní i zahraniční pohyb lidí (oproti třeba ČR). Čím později začnete s uzavíráním hranic a karanténou a čím volnější pohyb lidí normálně máte, tím drsnější opatření (karanténu) musíte nasadit. Masově zasažené státy USA se mohou zachránit už jen totálním zákazem vycházení jako ve Wuchanu !

            Úkolem Elona a jeho zaměstnanců je teď zůstat sedět doma na zadku, nevymýšlet blbosti a potenciálně nešířit tuto prudce nakažlivou (několikanásobně oproti chřipce) a novou chorobu. Stejně tak je nutné šetřit zdroje IZS omezením dopravy atd. Jinak tam dojde ke zhroucení zdravotního systému (přesně jako v Itálii).

      • Předpokládám, že Tesla nebude vyvíjet vlastní plicní ventilátory, ale bude vyrábět přesně to, co budou nemocnice chtít – prakticky „jen“ poskytne kapacity na výrobu. Vyrábět ventilátory mimochodem není žádný Muskův ztřeštěný nápad (ač souhlasím, že z něj občas padají perly), ale jejich výrobu žádají přímo úřady a nemocnice. Kromě Tesly se do toho zapojuje i GM a Ford a v Itálii teď kapacity nabídlo Ferrari. Je samozřejmě jasné, že bez kvalifikovaných zdravotníků jsou ventilátory zbytečné – doktory ale zatím nikdo vyrobit nedokáže. :)

    • Jestli to půjde obvyklou cestou tak příští týden prototyp a další týden seriová výroba.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024