Po úspěšném třetím čtvrtletí roku 2018, kdy Tesla po dlouhé době dosáhla zisku, se automobilce povedlo udržet se v černých číslech i další kvartál. Úspěch v posledním čtvrtletí roku 2018 naznačovaly již dříve rekordní prodeje vozů a prohlášení Elona Muska v emailu, který během ledna poslal svým zaměstnancům. Ve čtvrtém čtvrtletí narostl počet prodejů vozů Tesly o 8 % oproti tomu předchozímu, automobilka prodala celkem 90 700 vozů. Celkový příjem byl i z tohoto důvodu mírně vyšší než v případě čtvrtletí předchozího, jedná se o částku 7,2 miliardy dolarů. Klesl ovšem hrubý zisk, a to o více než polovinu na 139 milionů dolarů. Tento pokles ale nezpůsobila přímo výroba Modelu 3, jelikož ten si stále drží hrubou marži vyšší než 20 %, pokles zisku jde tedy na vrub něčeho jiného.
Musk již tradičně během oznámení finančních výsledků Tesly odpovídal spolu s finančním ředitelem Deepakem Ahujaou, technickým ředitelem JB Straubelem a několika dalšími lidmi z Tesly na otázky akcionářů, přičemž kromě shrnutí roku minulého prozradil též některé novinky, které Teslu čekají v tomto roce.
Elon Musk označil rok 2018 za největší výzvu a zároveň za největší úspěch Tesly v historii. Je známým faktem, že produkce Modelu 3 se potýkala s mnohými problémy, kvůli nimž Tesla málem zbankrotovala. Zániku firmy se ale v průběhu druhé poloviny roku podařilo zabránit a automobilka se teď soustředí hlavně na co největší efektivitu výroby (i z tohoto důvodu propouští téměř 3 tisíce zaměstnanců). Musk vyzdvihl „neuvěřitelnou“ práci všech zaměstnanců Tesly, díky nimž se Model 3 stal s téměř 140 000 prodanými kusy nejprodávanějším prémiovým vozem v USA. Tesla zároveň dominuje na americkém trhu s elektrickými vozy, kde její prodeje pokrývají 80 % celkových tržeb.
Ve čtvrtém čtvrtletí se Tesle podařilo snížit dobu výroby jednoho Modelu 3 o 20 % a právě tento úspěch byl důležitým krokem k tomu, aby si Tesla udržela u svého hlavního vozu slušnou marži i po zavedení levnějších verzí do prodeje (Musk letos usiluje o 25% hrubou marži). Musk dále uvedl, že automobilka momentálně provozuje celkem 378 servisních středisek, přičemž minulý rok jich Tesla otevřela 27, a k dispozici má dalších 411 mobilních servisních vozů. Ty tvoří z velké části elektromobily a provádějí jednodušší servis přímo u zákazníka doma či v práci, dle Muska se tento systém těší velké oblibě.
Právě výstavba nových servisních center a rozšíření mobilního servisu jsou jedny z velkých priorit Tesly do roku 2019 (své středisko otevře Tesla též v Praze). Současná síť servisů měla loni problémy vypořádat se s náporem nových zákazníků, kteří si pořídili Model 3, ale Tesla usilovně pracuje na nápravě (servisy nově fungují na dvě směny a třeba v Norsku firma loni zdvojnásobila počet zaměstnanců). Musk zmínil také lepší logistiku, snížení nákladů a chytřejší servisní procesy. Například náhradní díly už nebudou primárně skladovány v centrálním skladu, ale zásoby nejčastěji používaných dílů budou k dispozici přímo v servisních středisích. Jako příklad „hloupých řešení“, které je potřeba napravit, slouží Čína, kam do nedávna chodily náhradní díly ze skladu v New Jersey. To by samo o sobě nebylo tak divné, problémem ovšem byl fakt, že i díly vyrobené v Číně byly nejdříve posílány do USA a pak putovaly zpět do čínských servisních středisek.
Kromě již zmíněného rozšíření servisu Musk během konferenčního hovoru jako další hlavní prioritu Tesly uvedl zvýšení prodejů o 50 %. Tesla tedy plánuje nárůst prodeje o více jak 100 tisíc kusů a pokud se její plány vydaří, tak by za tento rok měla prodat něco kolem 350 tisíc automobilů. Musk ve svém prohlášení optimisticky uvedl, že by výsledné číslo nakonec mohlo být větší, ale 50 % je podle něj „velmi rozumné“.
K dosažení těchto prodejů bude potřeba navýšení výroby, automobilka výhledově počítá s kapacitou 10 tisíc kusů Modelu 3 týdně. Z tohoto množství by 7 tisíc vozů mělo být vyráběno v americké továrně ve Fremontu, kde momentálně probíhá téměř veškerá výroba automobilů Tesly (kromě baterií a některých dalších součástek). Tesla ve čtvrtletní zprávě upřesnila, že jednotlivé části výroby Modelu 3 už prokázaly schopnost vyrábět 7000 kusů týdně, ale automobilka momentálně pracuje na optimalizacích, aby tato výrobní kadence byla dlouhodobě udržitelná. Této mety chce Tesla dosáhnout do konce roku. Další 3 tisíce vozů pak má ke konci roku produkovat továrna Gigafactory 3 v Šanghaji, jež je momentálně ve výstavbě.
V souvislosti s rokem 2019 přišla řeč též na plánovanou expanzi do Evropy a do Číny. Dle Muska není největší výzvou výroba vozů a poptávka, nýbrž logistická stránka věci. Musk též uvedl, že optimisticky vidí dosažení zisku ve všech následujících kvartálech, ač je možné, že bude nízký. Během hovoru padl dotaz též na to, jak velkou vidí Musk poptávku po Modelu 3 s průměrnou cenou necelý milion korun. CEO Tesly stále považuje za realistické číslo v rozmezí od 500 tisíc do 700 tisíc kusů ročně za předpokladu, že se udrží silná ekonomika. V případě hospodářského poklesu by poté případná poptávka mohla klesnout až o 40 %. Musk také uvedl, že nově navázaná spolupráce firem Panasonic a Toyota na výrobě baterií nebude mít žádný vliv na Teslu a na její továrnu Gigafactory 1, kde automobilka společně s Panasonicem vyrábí baterie pro Model 3 a také své energetické produkty.
Během roku 2019 je očekáváno dosažení plně autonomního řízení vozů Tesly, přičemž automobilka už má v podstatě hotový kompletní Autopilot pro dálnice, včetně předjíždění ostatních aut a přejezdů na jinou dálnici. Dle Muska by za „pár týdnů“ měl proběhnout update, který umožní vozidlu, aby na dálnici samo měnilo jízdní pruhy (momentálně je potřeba potvrzení řidiče formou stisknutí blinkru). Tato funkce bude samozřejmě dostupná jen tam, kde to úřady povolí, dle Muska by ale mělo jít o USA a později snad celý zbytek světa.
Tesla pochopitelně interně testuje pokročilejší verze Autopilotu než ty, které jsou dostupné řidičům. Systém podle Muska momentálně zvládá poměrně bez problému zastavovat na stopkách, ale o něco horší jsou křižovatky se semafory nebo složitá parkoviště s chodci. Dle Muska Tesla zvládá všechny tyto situace ve „vývojovém módu“, automobilka si ovšem chce být jistá dostatečnou bezpečností. Správně neuronová síť momentálně rozhodne v 98 % případech, Tesla ale potřebuje, aby její systém dosahoval téměř 100% úspěšnosti a byl „extrémně spolehlivý“. Stále platí dřívější prohlášení, že bezpečný Autopilot by mohl být dokončen koncem roku. Následně bude záležet na úřadech, kdy a kde povolí plně autonomní řízení.
V oblasti autonomního řízení padl dotaz též na konkurenci. Musk se vysmál odhadované hodnoty společnosti Waymo (Alphabet/Google) ve výši 175 miliard dolarů a na otázku, v čem je Tesla lepší, odpověděl, že jeho automobilka má velkou výhodu díky tomu, že již má na silnici kolem 300 tisíc vozů. Ty mají senzory, kamery a radary, které neustále sbírají data, což se hodí například v situacích, kdy řidič při jízdě s Autopilotem náhle převezme kontrolu nad vozem. Tesla pak na základě dat a videí snadno vidí, proč se Autopilot nechoval optimálně, a patřičně upravit software. Tesla tak má obrovskou „tréninkovou flotilu“ vozů, která by se podle Muska do roku a půl mohla rozrůst až na jeden milion vozů, přičemž se systém díky sbíraným datům neustále zlepšuje. Z dřívějška víme, že Tesly sbírají data pro Autopilot, i když systém není aktivní (tzv. stínový režim). Tesla tak může snadno analyzovat situace, kde systém detekuje, že řidič se zachoval jinak, než jak by se v dané situaci zachoval Autopilot.
Tesla chystá několik nových modelů svých vozů a Musk byl nejsdílnější ohledně chystaného Modelu Y. U něj se počítá s tím, že bude ze 75 % bude tvořen stejnými díly jako Model 3, díky čemuž se minimalizují náklady a případné problémy s výrobou, jelikož je Tesla má již vychytané. Pro srovnání, Model X měl se sedanem Model S společných pouze nějakých 30 %, což Musk označil za pochybení. Dalším krokem ke zefektivnění výroby je plánovaná produkce Modelu Y v továrně Gigafactory 1, kde doteď probíhá pouze výroba baterií, motorů a pár dalších komponentů pro Model 3, přičemž další výroba vozů pokračuje v továrně ve Fremontu. Celá výroba Modelu Y tak bude probíhat v jedné budově, díky čemuž Tesla počítá s nižšími náklady. Musk však dodal, že výroba Modelu Y v Gigafactory 1 je současný a pravděpodobný plán, ale ještě to stále není 100% jisté.
O přesná čísla produkce se automobilka nepodělila, každopádně Musk uvedl, že by prodeje mohly být o 50–100% vyšší než v případě Modelu 3. Je to z toho důvodu, že segment SUV vozů se v poslední době těší velké popularitě. Příprava výrobních strojů pro Model Y začne letos a výroba nízkých počtů tohoto vozu by měla začít začátkem příštího roku, přičemž ve velkém by se měl Model Y vyrábět koncem roku 2020. Rychlost postupného nárůstu výrobní kapacity během roku se však podle Muska špatně odhaduje.
Jerome Guillen, jenž má na starost program Tesla Semi, uvedl, že produkce těchto tahačů by měla začít též příští rok (původně měla výroba začít už letos). První kusy budou využívány pro vlastní potřebu Tesly, převážně pro přepravu dílů či aut. Bude tedy záležet na tom, kolik tahačů si Tesla bude chtít nechat, další zákazníci přijdou na řadu až potom (dle tvrzení některých firem, které mají Tesla Semi rezervované, by doručování mohlo začít ještě v roce 2020). Potenciálních zákazníků má Tesla dostatek, mezi držiteli rezervací je mimochodem též český internetový obchod Alza.cz, který si rezervoval čtyři kusy.
Dříve se spekulovalo o tom, že by Tesla mohla u svých vozů Model S a X provést výměnu bateriových článků za novější typ 2170, které vyrábí v Gigafactory 1. Tyto vozy momentálně využívají baterie typu 18650, jež jsou vyráběny firmou Panasonic v Japonsku. Musk ovšem během konference prohlásil, že Tesla neplánuje provést upgrade baterií a nechtěl komentovat další vývoj Modelu S a X (podle uniklých informací by se tyto vozy každopádně mohly dočkat nového interiéru). S ohledem na baterie došla řeč také na verzi Modelu 3 s krátkým dojezdem – ač Musk osobně preferuje označení standardní dojezd. Tato varianta, jejíž cena by měla být 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun bez daně), by mohla být na americký trh uvedena někdy v půlce roku, jde ovšem pouze o hrubý odhad.
Musk se též podělil o informace ohledně představení pickupu, který má být „něčím celkem unikátním“. Jeho odhalení by podle něj mohlo proběhnout ještě tento rok v létě.
Přestože rok 2018 byl převážně rokem Modelu 3 a jeho masové výroby, pozadu nezůstala ani energetická divize Tesla Energy. Ta sice během čtvrtého kvartálu vyprodukovala baterie o celkové kapacitě 225 MWh, což je mírný pokles vůči předchozímu čtvrtletí, celkově za rok 2018 ale více než zdvojnásobila svoji výrobu a vyprodukovala 1,04 GWh úložné kapacity. Mírný pokles výrobní kapacity Tesla Energy je způsobený tím, že se automobilka loni rozhodla předělat část výrobních linek určených pro divizi Energy na výrobu baterií pro Model 3, aby pokryla poptávku.
Během posledního kvartálu roku 2018 byla dokončena nová výrobní linka od německé společnosti Tesla Grohmann Automation (kterou od roku 2017 vlastní Tesla). Díky ní energetická divize Tesly plánuje v roce 2019 vyrobit dvojnásobek úložné kapacity a překonat 2 GWh, přičemž Musk řekl, že se výroba možná nakonec bude spíš blížit 3GWh. Solárních panelů Tesla nainstalovala ve čtvrtém kvartálu o 21 % méně než v tom předchozím, protože její obchodní strategie stále prochází proměnou (Tesla ukončila různá partnerství a začíná nabízet solární a energetické produkty přímo v prodejnách Tesla). Pro rok 2019 je také plánováno velké navýšení výroby solárních tašek v Gigafactory 2 v Buffalu.
Závěrem konferenčního hovoru oznámil finanční ředitel Tesly Deepak Ahuja odchod do důchodu. Deepak pro Teslu pracoval od roku 2008, přičemž v roce 2015 z automobilky odešel, aby se o dva roky později zase vrátil. Jeho odchod z Tesly nebude okamžitý, ještě několik měsíců bude v automobilce působit, přičemž i po svém odchodu zůstane Tesle k dispozici jako poradce. Pozici za Deepaka postupně převezme Zach Kirkhorn, teď již bývalý viceprezident financí, který v Tesle působí od roku 2010.
Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
"Model 3 se stal s téměř 140 000 prodanými kusy nejprodávanějším luxusním vozem v USA" Jak se posuzuje luxusnost automobilu? Podle mě srovnávají nesrovnatelné.
98% úspěšnost AP znamená, že mají před sebou ještě hodně dlouhou cestu. Nicméně to učení díky vozům, které jezdí jim může hodně pomoci. Cíl vidím někde na úrovni 99,999999%.
Ohledně procent mě napadlo, jestli to nemají ve stylu: vůz projel deseti situacemi, kde musel nějak jednat (křižovatka, přechod pro chodce apod.), z toho 9x zareagoval správně → 90% úspěšnost. Ale netuším. Ony i počty kilometrů bez nehod nejsou úplně přesným ukazatelem. Je rozdíl ujet bez nehody třeba tisíc kilometrů po dálnici a tisíc kilometrů ve městě.
Problém je spíš jinde, nestandardní chování těchto vozů povede k tomu, že se nehoda stane, ale viník bude ten druhý, protože prostě nečekal, že někdo zastaví o 10 metrů dříve a nebo třeba rovnou v křižovatce. To jsou věci, které je potřeba taky řešit.
Já nemluvím o bezpečné vzdálenosti, tady je to spíš o něčem úplně jiném, o vybržďování. Tedy o tom, že AP zcela nesmyslně zabrzdí tam, kde to není potřeba. Tady vám nepomůže ani bezpečná vzdálenost pokud to nečekáte. Malý dodatek, skutečně nejsem z těch, co by se dívali těm před nimi do kufru. Bohužel spousta jiných to dělá pravidelně.
Pokud chcete definovat standard, tak jakýkoliv systém autonomního řízení je proto vhodná platforma. Lidé jsou naopak nejhorší volbou. Lidé nejsou standardy schopni dodržovat, ani když jsou za to pravidelně postihováni.
No přesně tohle mně napadlo, když jsem se díval na to video...nejdřív zastaví 20metrů před křižovatkou úplně zničeho nic....a pak na stopce se rozjede tomu co jel zprava přímo do cesty...sice zastavil ale stejně počítám, že toho co měl přednost dost vyděsil...tenhle způsob jízdy je na potlamě ať se Elon nezlobí...
A lidske chovani povazujete za lepsi standard?? To je uplne mimo.
Trosku mi pripominate novinove clanky z dob prvnich automobilu. Kdo to by chtel, kun je prece 1000x lepsi, zere, co je kdekoliv k dostani. Auto upadne rychle v zapomeni jako nesmyslny vynalez.
Moje slova.
Myslíte to tak, že věřím jen té statistice, kterou jsem si sám zfalšoval? V tomto konkrétním případě té, kterou jsem si sám nastavil a vymyslel, abych ji vyhrál? :-)
Já si myslím, že by se dalo akceptovat méně než jedna nehoda na 1 000 000 km, to už by asi prošlo.
Vidíte a to mě by nevyhovoval, protože bych už měl za sebou skoro tři nehody a takto nemám žádnou. Navíc pokud jste za pouhých 400000km měl čtyři dopravní nehody, z toho dvě vážné, pak bych jako jednu z chyb hledal problém u vás osobně a to i když nejste viníkem. Navíc když sám uznáváte, že jste nebyl schopen nehodě zabránit a AP by ji zabránil, ano takoví lidé na cestu nepatří a pro ně a tedy i pro vás to bude záchrana.
Co Vy povazujete za dostatecnou hodnotu nastesti nikoho nezajima. Kolik je tato hodnota u bezneho cloveka? Jde i o tuknuti, nacouvani pri parkovani atd. To cloveku odpustite, ale AP byste za to lincoval, resp. AP od Tesly. Odhaduji ze po 5 000 Km pro cloveka.
Jistě, proč by to mělo někoho zajímat, já jsem jen projevil svůj názor na rozdíl od vás. A jen dodatek, je úplně jedno o jaký AP půjde a za ťukanec bych spíš lynčoval neřidiče, kteří je způsobují.
Podle mého názoru, srovnávají stejnou cenovou třídu. Mám-li v peněžence dva miliony, půjdu si koupit Model 3 nebo Cadillac XT5 ?
Luxusní automobil je označení pro třídu vozů, stejně jako třeba nižší střední.
Tak jsem se ještě schválně díval na Alzu a pokud tam jsou pravdivé informace, tak v základní ceně nejsou ani vyhřívané sedačky. To skutečně má být luxusní třída?? To asi skutečně těžko, pokud tam chybí dnes již zcela základní prvky výbavy vozů, které stojí sotva pětinu ceny Tesly.
Za 15-20 let BMW a spol. nanabidlo nic noveho, jen prebaluji obal. A stale za to chteji stejne prachy. Jen z tohoto pohledu si ty penize zaslouzi mnohem vic. Co tak kategorie/tridy a nase SKODA, ta taky jen porad lze. :)
Nezlob se na mě, ale jít hledat informace o Tesle na Alzu můžeš fakt snad jen ty. :D Standard Range verze Modelu 3 zatím neexistuje, takže Alza určitě neví, co bude nebo nebude v základní výbavě a co bude za příplatek. Momentálně se nabízí jen nejvyšší verze výbavy, pokud vím.
Takže jsem se na to schválně podíval a patří do střední třídy. Nevím proč se tedy srovnává s úplně něčím jiným. Za mě palec dolů.
Kam ses podíval? Podle čeho patří do střední třídy? Jak je střední třída definována?
Líbí se mi jak tady někteří nejsou schopni napsat nic kloudného, ale hned palcují, přitom na tom co jsem napsal není co řešit, toto tvrzení najdete všude na netu vč. EN i CZ wikipedie. To, že je něco drahé, ještě neznamená, že je to luxusní a už vůbec to nemusí znamenat, že to patří do luxusní třídy.
The Tesla Model 3 is a Compact executive car[7] luxury all-electric four-door sedan manufactured and sold by Tesla, Inc.[8?
Můžeme se tady prosím v rámci diskuze podložené argumenty vyhnout slovu palcování apod.? Toto není útok přímo na vás, spíš mám dojem, že se tu poslední dobou kvalita diskuse celkem snižuje a přechází se do osobních urážek/"setření" protivníka.
Smazáno
Vzato kolem a kolem ano, rozhodují o tom výrobci (minimálně v Evropě), hlavní roli hraje prostor, pohodlí, vybavení vozu, kvalita a samozřejmě cena. Ono je to logické, pokud chce společnost prodávat vůz jako luxusní a cílit na bohatší zákazníky, tak musí něco nabídnout. Asi těžko Škoda označí Fabii jako luxusní vůz a nezačne jí prodávat za dva miliony. Trh si prostě za tu dobu vytvořil určité segmenty, do kterých se vozy teď řadí.
V Americe na segmenty vozů měli nějakou dobu myslím zákon (podle prostoru pro cestující a zavazadla nebo tak něco), nevím, jestli to tam mají pořád.
Jinak Tesla v tomto podvádí už od začátku, viz text odjinud:
Model S tak ve skutečnosti nekonkuruje třídě S a řadě 7, nýbrž Mercedesu třídy E a BMW 5. Do vyššího segmentu se Tesla model S sama zařadila tak, že srovnala vnitřní prostory zmíněných vozů. A do toho svého započítala i velikost zavazadlového prostoru, která je nemalá - vůz zvládne pobrat až 1 795 litrů. Takhle ale vnitřní prostor nikdo z konkurentů nepočítá, například BMW by mohlo stejným způsobem do nejvyššího segmentu „vecpat” řadu 5 resp. 6 GT, také liftbacky. Ale nedělá to a oba modely ponechává ve vyšší střední třídě.
A přesně to je jeden z důvod, proč nemám Teslu rád, protože nemám rád podvodníky, nemám rád ty, kteří si hrají na něco, co nejsou. No a nemám ji taky rád proto, že bere EM čas, který by jinak mohl věnovat SpaceX a to je asi to nejhorší ze všeho.
Tady možná bude problém spíš v překladu. Tesla svoje auta označuje za "premium vehicles", což jsem si stejně jako Michal myslel, že znamená "luxusní" (já jsem tedy v minulosti používal spíš "prémiový", ale nevím, jestli se to v češtině vůbec používá). Ale teď na to koukám a "luxury" je podle Wikipedie obecně vyšší úroveň než "premium", i když ta hranice mezi nimi není jasně daná. Pokud se u nás tedy běžně používá výraz "prémiový", můžu to v textu změnit.
Nicméně, co se týče tvý citace, nauč se uvádět zdroje, úryvek názoru z nějakého fóra, nebo odkud to máš, fakt moc valnou hodnotu nemá. Například jsem v životě neviděl, že by Tesla srovnávala Model S s BMW 7, naopak vždycky zmiňovala BMW 5 nebo nějakou Audinu (A6? teď nevím).
Každopádně z tvých příspěvků je evidentní tvoje až nezdravá zaujatost vůči Tesle. Myslím, že bys měl zvážit trochu otevřenější přístup – ne se jen soustředit na mnohdy pochybné negativní zprávy, ale občas si taky připustit, že i na těch pozitivních či optimistických může něco být.
Tady jsi vzal menší chybu v překladu, překroutil ji jako potvrzení toho, že Tesla a Musk podvádějí a dohledal sis nějaké pochybné zdroje, které tvůj mylný argument zdánlivě potvrzují, místo aby sis o tom pořádně něco zjistil a zamyslel se, než budeš vyvolávat soudy.
Takže zdroje:
Tesla mlží, Model S není nejprodávanějším luxusním autem Evropy. Proč?
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesla-mlzi-model-s-neni-nejprodavanejsim-luxusnim-autem-evropy-proc/
Zařazení do třídy:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_executive_car
https://en.wikipedia.org/wiki/D-segment
https://www.autorevue.cz/tridni-boj-jak-se-deli-auta-do-trid
Doufám, že je to postačující. Komu ani toto nebude stačit, doporučuji si do toho auta alespoň sednout a pak možná pochopíte, kam to správně patří.
A k té Alze, byl to jediný prodejce (aktuálně to zabalili), který tyto vozy nabízel, bohužel informace na oficiálních stránkách jsou velmi skoupé a člověk se tam vlastně nic nedozví, tedy kromě toho kolik ušetří a že si to má ihned koupit.
A nakonec ano, stojím si za tím, že Tesla skutečně podvádí, protože záměrně neuvádí celou pravdu. Nikde se například člověk nedočte kompletní výbavu vozidla. Jen klasické PR kecy. Stejně tak mi přijde krajně neslušné nabízet nabíjení za ceny, které několikanásobně překračují ceny elektřiny. Je to stejné jako byste si koupili třeba BMW a museli tankovat u jejich stojanu za třikrát vyšší cenu, protože jinde byste tankovali o několik hodin déle. Ano, přesně toto se mi nelíbí. Je to naprosto stejný přístup jako třeba u tiskáren a tonerů, kde se uplatňuje princip prodat tiskárnu a pak sedřít zákazníka do krve, jen aby platil a platil za několikrát předražené tonery. Stejný postup však Tesla aplikuje i u cen náhradních dílů, tedy ne pouze u energie.
Poslední dodatek, nemám nic proti elektromobilům, ale nemám rád firmy/lidi, kteří si hrají na něco, co nejsou. Tím totiž zlikvidují i to pozitivní co vytvořili a to je velká škoda.
Není to postačující. Celý tvůj argument stojí a padá na tom, že Tesla svoje auta označuje za luxusní a srovnává je s limuzínami BMW 7 apod. Ten tvůj článek něco takového tvrdí, ale nevidím žádný zdroj či důkaz (odkazovaný zdrojový článek nic takového netvrdí), že by Tesla někdy svoje auta řadila do luxusní třídy nebo je přímo srovnávala s tím BMW 7. Zkoušel jsem i googlit, ale nenašel jsem pro to jediný důkaz. Teslu mezi luxusní vozy mnohdy řadí média (ať už záměrně či omylem), přičemž ten tvůj článek na autoforu nejspíš reaguje právě na to, že se tehdy objevila vlna článků, podle kterých je Tesla nejprodávanějším luxusním vozem. To ale není to samé, jako že se tím ohání Tesla. Ta svoje auta obvykle označuje za prémiové a použití výrazu "luxusní" byla naše chyba překladu, jak jsem vysvětlil minule (i když pořád nevím, jestli to opravdu je chyba), nicméně Tesla se tak nenazývá.
Ale upřímně celé mi to přijde jako slovíčkaření. Rozdíl mezi prémiovým a luxusním vozem je z velké části subjektivní a pokud vím, neexistuje jasná hranice mezi nimi. Navíc i ty tvoje odkazy mi v podstatě dávají za pravdu. Model 3 je "compact executive car", což je podle wikipedie podkategorie "luxury car" (v podstatě něco jako "nižší luxusní třída"). Stejně tak u popisu D-segmentu je napsáno, že jde jen o velikost, ale z hlediska ceny a výbavy tam spadají auta od laciných až po luxusnější.
Co se týče informací na webu ohledně výbavy, tak moc nechápu, co myslíš. Normálně tam jsou detailně rozepsány, jak na profilu auta, tak během objednávky. Napadá mě, že možná koukáš na americkou verzi webu, kde mají extrémně zjednodušený proces objednávky, a ty informace tam moc na očích nejsou, ale pořád jsou k dispozici na stránce o daném modelu. Co ti přesně vadí? Nebo mluvíš o Modelu 3 a koukáš na region, kde se ještě neprodává? Tam bych chápal, že ještě nemusí být všechny informace.
K těm Superchargerům - viděl jsi ceny nabíjení, které Audi oznámilo pro e-tron? Tesla je na tom ještě dobře (navíc Tesla to poslední zdražení nakonec částečně zmírnila, nevím, jestli jsi to zaznamenal). Navíc, Superchargery nejsou určeny pro časté, natož každodenní nabíjení. A je snad jasné, že nemůžeš očekávat, že Tesla bude nabízet stejné ceny elektřiny, jaké máš doma. Postavit a udržovat nabíječky něco stojí a navíc jsem někde četl, že Tesla musí elektřinu kupovat docela draho kvůli velkým příkonům, které potřebují. Takže aby to ta lokální síť zvládala a poskytovatel energie dokázal zaručit určitou úroveň výkonu, Tesla za to musí připlatit.
Mě vadí to, že se úplně obyčejné auto s obyčejnou výbavou řadí někam, kde nepatří, to je vše. Spousta lidí si myslí, že když je tak drahé, tak že je i kvalitní a dobře vybavené, opak je však pravdou. Já s ničím nesrovnávám, pro mě je to obyčejné auto, které má dobrý odpich a vše ostatní má slabší než auta za polovičku ceny.
Jinak zkoumal jsem Německé stránky a nikde jsem nenašel kompletní seznam výbavy.
Jde o to, že do té kategorie luxusních aut je řadí řidiči a média, nikoli Tesla, kterou jsi ty kvůli tomu o pár příspěvků výš nařknul z "podvádění". Stále ale nevidím žádný důkaz, že by se Tesla něčeho takového dopustila, tak nevím, proč nemůžeš jednoduše uznat chybu. Vždyť o nic nejde.
Co se týče výbavy, tak na německých stránkách to je normálně na profilu každého modelu v sekci Technische Daten (u Modelu 3 je potřeba rozkliknout to plusko pro podrobnější informace o výbavě). Jinak zmiňuješ obyčejnou výbavu, kvůli které si auto nezalouží označení luxusní – co ti tam teda chybí, abys to považoval za prémiové/luxusní? Už minule se tě na to myslím někdo ptal, ale neodpověděl jsi. Vím, že ti vadí dílenské zpracování a minimalistický styl interiéru, ale mě by zajímaly spíš ty konkrétní prvky výbavy, když se tím pořád oháníš.
Tady jde o to, že je takto zařazena v článku, ale neřeš.
Takže tohle má být ta luxusní výbava???
1. Dvouzónová klimatizace? Standard je třízónová.
2. FM rádio? Standard je DAB.
3. USB porty? Standardem je bezdrátové nabíjení.
A to je skutečně vše??? To jako nic víc nemá? Čekal bych dále výbavu typu adaptivní světlomety, adaptivní podvozek, elektrické otevírání zavazadlového prostoru s bezdotykovým ovládáním, kožené čalounění s provětráváním, vyhřívání volantu, parkovací asistent + kamera atp. A nebo to vše má a jen to není uvedeno?
Doporučoval bych posadit se do nejnižšího modelu třeba Mercedesu a pak teprve srovnávat.
Však jsem hned už po tvém prvním příspěvku uznal chybu a v článku to opravil na "prémiový", jak to nazývá Tesla. Mně vadí jen to, že tys z naší nepřesnosti v překladu udělal důkaz o lhaní Tesly o zařazení aut. Jinak si všimni, že já nikdy netvrdil, že Tesla má být označována jako luxusní značka, jen se ti celou dobu snažím vysvětlit, že se tak neoznačuje ani Tesla sama a jen ji tak někdy označují jiní. Takže naštvaný máš být kdyžtak na ta média a lidi, kteří Teslu označují za luxusní značku, pokud ti to vadí, ale ne o Tesle tvrdit, že to jsou podvodníci, kteří se neprávem vydávají za luxusní značku. Je to jako kdybysme na ElonX omylem nazvali Model S vrtulníkem, a tvoje reakce by byla, že v Tesle jsou lháři, protože vrtulníky musejí mít vrtuli, a to Model S nemá.
Co se týče výbavy, tak mi nepřijde fér jako příklad dávat Model 3, ten snad za luxusní nikdo neoznačuje (pominu-li naši už dávno opravenou chybu). Ten je už ze své podstaty nižší cenová třída než Model S a X, o kterých mimochodem mluvil ten tvůj citovaný článek. U Modelu S a X už může být zařazení diskutabilnější, ale tam už se dostáváme do subjektivní roviny. Tobě jako luxusní nepřijdou, někomu jinému ano. Nicméně opakuju, že ani Tesla je, pokud vím, luxusními nenazývá. Co se týče výbavy, Model X má snad úplně všechny věci, co jsi vyjmenoval, že ti chybí u Modelu 3 (akorát nevidím informaci o typu klimatizace). Takže pak není divu, že jej někdo může považovat za luxusní.
Jen k té ceně. Nebudu nic vyvracet, říkáte fakta..
Jen přeháníte v cenách - několikrát, případně třikrát je ve skutečnosti ani ne dvakrát (já tedy platím za ee 4,5Kč/kWh). Absolutně tedy 3Kč. Marže na benzínu je zhruba 2Kč. Asi by stálo za to to přepočítat na ujetý km, to by mohlo být zajímavé.
Jen k tomu sedření zákazníka z kůže. Vaše analogie kulhá. Tady není vendor lock-in. Můžete používat cokoliv, jen to musí být elektřina.
Vybudování superchargeru (předpokládám, že o tom mluvíte) něco stojí. Vzhledem k tomu, kolik z něj "tankuje" aut, předpokládám návratnost investice v řádu vyšších jednotek let.
Návratnost investrice do benzínové stanice bude tak rok (žádný odkaz - prostě tohle mám ze zdroje, kterému jsem věřil - měl tři benzínové stanice). Nicméně dneska je trh poměrně saturovaný, tak se to může malinko lišit
Takže chci říct, že každý má možnost pořídit si benzínovou stanici/supercharger a může tankovat za nákupku. Nicméně do určité (vysoké) spotřeby to asi nebude nejlepší nápad.. Stejně tak nebude dobrý nápad poskytnout někde zařízení, které se rozbije dřív než se samo zaplatí. Jinými slovy, dočkejme času až (jestli) vzroste konzumace, vzroste konkurence a sníží se ceny.
Pokud platíte tak moc vy, tak to ještě neznamená, že takto musí platit každý přece. Nechápu to proč platíte nejdříve 4,5Kč/kWh a pak najednou 3Kč? Jinak pokud jde o cenu, tak pokud bych měl elektromobil a nabíjel sám doma, tak bych si pořídil minimálně sazbu třeba na teplou vodu a už bych byl na ceně kolem 2Kč/kWh. Pokud tedy Tesla prodává u svých nabíječek za 7Kč/kWh, pak mi to přijde jako hodně vysoká cena. Nevím jak to všechno vlastně souvisí s benzínem, pokud narážíte na výšku marže, tak u benzínu se pohybuje kolem 2-3Kč/litr. Pokud tedy chcete srovnávat, pak bude řádově kolem 10% ceny. Samozřejmě záleží na tom kde kupujte a zda jezdíte málo a nebo hodně, pokud hodně, pořídíte si slevovou kartu a tankujete levněji.
U tiskáren taky můžete používat co chcete, ale u Tesly moc ne, protože pokud stojíte na D1, tak nemáte na výběr, buď dobijete a nebo nikam nepojedete. Stejně tak pokud pojedete někam dál.
Vybudování ČS stojí taky obrovské peníze, navíc tam máte obsluhu a vše kolem taky není zadarmo. Ta roční návratnost v dnešní době skutečně nehrozí. Naopak ty nabíječky Tesly jsou bez obsluhy, takže je u nich čistý zisk bez nákladů.
Ale k tomu co tím chci říci, já si koupím od Tesly auto a za odměnu dostanu přemrštěnou sazbu za nabíjení? Přijde vám toto normální? Přijde mi to stejné jako u Applu, koupil sis iPhone, tak pěkně budeš platit za to, co je jinde běžně v ceně jako třeba rychlá nabíječka.
Platím 4,50, protože je to standardní tarif. 3Kč je rozhruba rozdíl k ceně u Tesly.
Supercharger není jen Tesla. Marže u benzinu s tim souvisí pro srovnání podnikatelských záměrů. Buď prodáváte hodně s malou marží nebo málo s velkou marží. Odvislé je to od poptávky. Celé to stojí na posouzení z tržního hlediska - z pohledu spotřebitele i z pohledu poskytovatele.
- chci "tankovat" zadarmo ? budu stát frontu a bude to trvat hodinu/y
- chci "tankovat" za rozumnou cenu ? Musím investovat do nabíječky a bude to trvat přes noc
- chci "tankovat" "rychle"? Zaplatím víc
Dobře, pro vás je schůdná cesta tankovat rychle a levně a najezdit 700km denně. V tom případě to (v současné době) není pro vás a je to váš, čistě subjektivní pohled.
Naprostá většina existujících ČS měla návratnost investice výrazně kratší. Vybudování superchargeru také není zadarmo a ta návratnost je tam výrazně delší než u ČS. Právě proto, že není to, co jsem psal v předchozím příspěvku.
Prosím, to je stejné jako srovnávat s tím, že budu záměrně tankovat dráž, než je běžné. Pokud máte elektromobil a budete chtít nabíjet doma, tak si pořídíte sazbu kolem 2Kč/kWh. Pokud toto neuděláte, tak to ale prosím nemůžete takto srovnávat.
Souhlasím se srovnáním, ale chci tankovat rychle, zaplatím několikrát více je přinejmenším nesolidní navíc pokud mám téměř monopol.
Mě stačí většinou denně tak do 500km, více jen občas. V praxi by to tedy znamenalo docela pravidelně sponzorovat předražené nabíjení. Co je subjektivního na tom, že pokud potřebuji ujet víc jak 400km, tak to prostě po dálnici s Teslou nedám?
A proto Tesla model 3 je v Americe řazena do střední třídy. Navíc nejde o žádný luxusní vůz, chybí tam spousta věcí a to nemluvím o kvalitě výroby. Podívejte se laskavě kam ji všichni řadí a pokud ji tam řadí Tesla, tak to ještě neznamená, že tam skutečně patří.
The D-segment is the third largest of the European segments for passenger cars, and is described as "large cars".[1][2] It is equivalent to the Euro NCAP "large family car" size class,[3] however in several countries (such as the United States), D-segment cars are called mid-size or intermediate cars.