Tesla zveřejnila své finanční výsledky za první čtvrtletí tohoto roku a i když tentokrát vykazuje značnou ztrátu, má dost dobrých důvodů, proč být pozitivní ohledně vlastní budoucnosti. Zavádí modernizované verze vozů Model S a X, stavba čínské Gigafactory 3 pokračuje ďábelským tempem, letos se konečně začnou ve velkém prodávat solární střešní tašky a Tesla dokonce začne nabízet vlastní pojišťovací služby pro své vozy.
Tesla byla v druhé polovině minulého roku mírně zisková, ale tentokrát spadla do značné ztráty, která dosáhla hodnoty 702 milionů dolarů. Důvodů je hned několik – firma v březnu splatila obligaci ve výši 920 milionů a zároveň nestihla zákazníkům dodat velkou část vyrobených vozů kvůli zdržením při jejich přepravě do Evropy a Číny. Dobře to ilustruje následující statistika – polovinu všech prodaných vozů v prvním čtvrtletí Tesla dodala v posledních 10 dnech tohoto období. Příjmy z velké části vyrobených vozů tedy sklouzly do druhého kvartálu, což se negativně projevilo na celkovém kvartálním výsledku.
Automobilka vyrobila celkem 63 000 kusů Modelu 3, což představuje navýšení o 3 % oproti předchozímu kvartálu. Proč se nepodařilo výrobu navýšit výrazněji, Tesla vysvětluje tím, že výrobní proces byl upravován kvůli zavedení nových variant Modelu 3, bylo méně pracovních dnů a vznikla omezení na straně dodavatelů (například Panasonic nedokázal v Gigafactory 1 vyrobit potřebný počet bateriových článků). Model 3 se přesto v USA opět stal nejprodávanějším prémiovým osobním automobilem, přičemž překonal vůz na druhém místě o 60 %. Podle Tesly to není překvapivé, neboť je to vůbec poprvé, co je cena elektrického vozu stejná nebo nižší jako u ekvivalentního auta se spalovacím motorem:
Větší pokles zaznamenaly Modely S a X, kterých se dlouhodobě dodávalo kolem 25 000 kusů každé čtvrtletí, avšak tentokrát hodnota klesla na 12 000 kusů. Důvody jsou podle Tesly běžný sezónní pokles (v prvním čtvrtletí jsou prodeje tradičně nižší), snížení daňové úlevy na elektromobily Tesla (řada lidí si vůz koupila v předchozím čtvrtletí, aby stihli úlevu v plné výši) a také vyřazení nejlevnějších verzí těchto vozů z nabídky. Tesla však očekává, že poptávka se vrátí na původní hodnoty důsledkem zavedení modernizované verze Modelů S a X, které mají efektivnější motory, vyšší dojezd, jsou schopny rychlejšího nabíjení a obsahují řadu dalších vylepšení jako například chytrý adaptivní podvozek. Automobilka zároveň vrací zpět do nabídky levnější varianty těchto vozů se standardním dojezdem.
Tesla plánuje v letošním roce doručit celkem 360–400 tisíc automobilů (v roce 2018 dodala 245 tisíc vozů). Avšak pokud se podaří rozjet výrobu v Šanghaji ještě letos, počet vyrobených automobilů by prý letos mohl dosáhnout až k hodnotě 500 tisíc kusů. Automobilka odhaduje, že ve druhém čtvrtletí doručí 90–100 tisíc automobilů, avšak varuje, že i přesto pravděpodobně vykáže mírnou ztrátu.
Důvodem by mohly být kromě mírného poklesu hrubé marže u Modelu 3 na 20 % také náklady spojené s přípravou výroby Modelu Y a tahače Semi a také se stavbou Gigafactory 3 v Číně. Co se týče Modelu Y, brzy má být rozhodnuto, zda bude jeho výroba probíhat v kalifornském Fremontu, kde se momentálně vyrábějí všechny Tesly, nebo se bude vyrábět v Gigafactory 1 v Nevadě. Nicméně motory a baterie se budou určitě vyrábět v GF1 stejně jako v případě Modelu 3. Kamion Tesla Semi se má začít vyrábět během příštího roku, což představuje odklad dřívějších plánů začít s výrobou ještě letos. Motory a baterie se prý budou určitě vyrábět v Gigafactory 1, avšak zatím nebylo oznámeno, zda se tam bude vyrábět i zbytek vozu.
Co se týče továren Gigafactory, Elon Musk potvrdil, že je stále v plánu rozjet výrobu Modelu 3 v čínské Gigafactory 3 už koncem roku s kapacitou 1–2 tisíc kusů týdně. Musk zároveň oznámil, že bateriové články pro vozy vyráběné v Číně bude dodávat několik různých firem (v současnosti články pro vozy Tesla dodává exkluzivně Panasonic). Tesla také stále plánuje evropskou Gigafactory, která by podle aktuálního Muskova tweetu mohla vzniknout v Německu.
Během konferenčního hovoru přišla řeč také na divizi Tesla Energy, která se zabývá výrobou a instalací solárních panelů, tašek a bateriových úložišť. Elon Musk vysvětlil, že loni byl největším problémem nedostatek bateriových článků pro produkty Powerwall a Powerpack, neboť téměř všechny vyrobené články v Gigafactory 1 byly v druhé polovině roku využity pro Model 3. Tesla tak pro svá bateriová úložiště musela využívat články „vyškemraných“ od rozličných dalších dodavatelů. V prvním čtvrtletí 2019 se už situace trochu zlepšila, a tak výroba bateriových úložišť vzrostla o 30 % oproti předchozímu kvartálu. Musk odhaduje, že zhruba 5–10 % článků z GF1 bude letos použito pro Tesla Energy, což prý povede ke zvýšení prodejů o 300 %.
Co se týče solárních produktů, Musk si pochvaloval zlepšení a optimalizace, s kterými firma přišla v oblasti instalace a prodeje solárních panelů. Podrobnosti prý Tesla oznámí možná už příští týden. Musk mluvil také o dlouho odkládaných solárních taškách. Prozradil, že firma už vyvinula třetí verzi designu, protože je potřeba zajistit, aby střecha spolehlivě vydržela alespoň 30 let. Testování tedy trvá dlouho a zároveň je potřeba co nejvíce optimalizovat proces instalace. V průběhu letošního a příštího roku bude probíhat postupné navyšování výroby tašek v Gigafactory 2 v Buffalu.
Dále už jen ve zkratce:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Oznamovanie novych produktov (konkurencnych produktov) a inovacii vopred, je zaroven dobre a zaroven moze byt aj neziaduce.
Dost ludi si moze pockat na Model Y a dat mu prednost pred 3, aj ked je este pomerne daleko.
Zacalo sa suskat o inovovanom interieru S a X. Aj tu mozu ludia volit vyckavaciu strategiu.
Z dlouhodobého hlediska nejsou prodeje aut důležité. Až bude mít Tesla plně autonomní vůz, nejlepší strategií je využít ho okamžitě pro svou taxislužbu než ho prodávat. Auto bude služba na zavolání nikoliv zboží. A Tesla bude mít obrovskou výhodu v tom, že bude kontrolovat všechno od výroby auta po jízdu se zákazníkem.
Prodej auta je zdlouhavá záležitost, kdy auto několik měsíců stojí na parkovišti. Autonomní auta vlastněná Teslou budou moci naložit zákazníky třeba jen hodiny po vyrobení.
na to potřebujete obrovský kapitál. Investoři se nepoženou do takto nové sítě. Rizika zdlouhavého povolování od regulátora, nehod, vysokého počátečního pojištění a potřeba odolnějšího vozu upravené vnitřní konstrukce a snadného servisu je složité. Je to cesta, kterou se je možné nevyhnutelně vydat až po nějakém čase.
Plna autonomie rozhodne neni dva roky daleko, jde o to jestli do te doby Tesla prezije (spis pocitejte tak deset let)
V tejto faze uz verim, ze preziju (ajked pojdu na hranu). Jednak mozu zobrat uver, emitovat nove akcie, najst si velkeho partnera a jeby bolo najhorsie, tak by isto dostali od USA financnu pomoc tak ako ine automobilky. Ziadny politik sa nerad prezentuje tym, ze za jeho vladnutia padli zname koncerny a nezamestnanych zostalo zopar desiatok tisic ludi.
Treba za Trumpova prezidentovani to nvidim realne. Cekaji je invesice do evropske tovarny, splatky dluhu, investice do servisni site, ktera je zoufale ridka a to vsechno bude jeste stat strasny penize. Navic s pribyvahicim casem jim ta konkurence nakonec vytoste. Vubec to jeste nebude jednoduchy.
Europsku expanziu im stedro zafinancuju Europske banky Nemecka vlada da dotacie ulavy. Umiestnenie automobilky je velmi sikovne. Momentalne su na spicke vyvoja aj co sa tyka inovacii. Nemecke tradicne automobilky doslova stoja na mieste. Nie su inovativne a po skandale Dieselgate oslabene finacne aj ludsky. Nemecko Francuzke pohranicie k tomu v blizkosti Beneluxu im pritiahne talenty. Tesla uz nejaku firmu v Nemecku vlastni a maju s tym vynikajuce skusenosti. Nemecka vlada sa chysta masivne omedIt spalovacie motory. Preto velke koncerny prepustaju a snazia sa o zivot dodat na trh nieco "ako Tesla" ale nedari sa. Konecne produkty su drahe s malym dojazdom bez samoriadenia. Doslova su z nich rozcarovani aj politici dozorcie rady su pod tlakom.
Vlastni fy na automatizaci vyroby. Muj odhad je, ze existuje 50% riziko, ze to Tesla neda (neprezije v soucasnem stavu a majetkovych pomerech). Vy mozna vidite sama dlouhodoba pozitiva, ale ja jako potencialni firemni kupec ted dam (v nejblizsich tydnech) prednost Lexusu pred Teslou. Proc? Protoze Tesly jsou na evropskem trhu prilis drahe a nemam sanci jejich cenu obhajit proti konkurenci pred investorem. Dalsi problem je extreme ridka servisni sit, auto je pro me nutnost a s jednim servisem v Praze je to neuveritelny risk. Tesla neni ani zrovna povestna kvalitou a cenou oprav. Kdy si uvedomite ze 60% prodeju jsou firemni auta a ne osobni a ze se Tesla musi prerodit ze znacky pro geeky do znacky kterou bude kupovat i mnohem konzervativnejsi populace, tak je jasne, ze to vubec nebude jednoduche. Ja osobne se obavam, ze hlavni pokles prodeju v USA je, ze Tesla vycerpala zakladnu technologickych nadsencu v dane cenove hladine. Ted vidime prudky narust prodeju modelu 3 v evrope, ale to jsou opet lidi kteri dva roky cekali na svuj "gadget". To co se musi stat je, ze Tesla dokaze presvedcit a uspokojovat i radove ridice, jinak neprezije a to ji zatim z mnoha duvodu prilis nejde. (cena, neprakticnost)
Na to by ale museli dostať povolenie. A na to by museli byť zákony, to tak rýchlo nebude-
To splatenie dlhu 920 mil USD sa nepočíta do tej straty 702 mil USD, to je ďaľší výdavok. Vidno to na tom, že finančné prostriedky na účte klesli o 1,5 mld USD. Na účte im zostalo 2,2 mld USD, ďaľší takýto štvrťrok si už fakt nemôžu dovoliť. Kritické je, že hoci plánujú v tomto štvrťroku dodať rekordný počet áut - 90 tisíc a veľa platieb z minulého štvrťroku spadne do tohto, predpokladajú, že aj v tomto štvrťroku dosiahnu stratu.
Splatenie 920 mil USD setri firme uroky. V pripade, ze by sa tak velke kvantum aut na ceste dostalo k zakaznikom v Europe na cas tak by ich cash flow bol na tom lepsie, pretoze len tie auta im zhorsili cash flow o 500 mil. USD.
Q1 tak ako som uz pisal pred tym je uhorkova sezona. Vsetky automobilky maju suchoty :-)
Nemyslim si ze by bola Tesla v problemoch. Podla mna by sa naslo niekolko automobilovych koncernov, alebo investorov ktory by Teslu velmi radi prevzali, ale to teraz nehrozi. Tesla vstupila velmi sikovne do Ciny kde bude ako jedina vlastnit zavod 100%. Ostatne koncerny museli mat lolalnych partnerov. K tomu planuju postavit zavod v Nemecku co.je velmi chytre.
a pocital si pri tych 500mil. s uz zaplatenymi zalohamI? a nemyslym tie 1000 eurove rezervacie
tesla len v zalohach ma cez 700mil. cashu, mozno tak polovica je z tych 1000 eurovych rezervacii na model 3 a zvysok su zalohy za uz zavazne objednane ale este nedodane auta
a v cine sice bude vlastnit 100%, ale zaroven bude musiet platit specialne clo 20% na tam vyrobene auta
a takuto fabriku si tam moze postavit kazdy kto chce, to nieje ziadna specialitka ktoru by si vyjednala jedine tesla s cinou
takze komu vyjde, ze je lepsie mat lokalneho partnera ten si otvori taku fabriku, komu vyjde, ze je lepsie mat 100%, ale platit clo/dan ten si otvori takuto fabriku
K tym 20% dodam, ze produkty Tesla nemieria v Cine na najnizsiu cenu. Ten trh je tam giganticky.a.stale rastie. Hlavne oni maju zaujem o elektrifikaciu dopravy a ciste energie kedze sa tam v ich velkomestach doslova dusia. K tomu Tesla ma software na urovni kde im momentalne konkurencia nesiaha ani po clenky. Aj nemecke automobilky vam tak maximene ponuknu lepsi tempomat ktory Vas na dialnici udrzi v jazdnom pruhu. Mozno este asistenta pri parkovani. Nic viac ani za miliardove investicie do R&D nepriniesly. Skuste sa pozriet kolko zdrojov obnovitelnych energii instalovala Cina za poslednych 10 rokov. To nie je len o dotaciach ale o vypocitavosti a investicii do.buducna. Energia vyrobena doma aj ked momentalne este draha znamena ze sa peniaze tocia v domacej ekonomike. Ono nakupovat tolko ropy sa Cinanom uz nechce preto budu svoju zavislost znizovat. Specialna dan na auta Tesly v Cine nie je pre nich likvidacna. Maju tam dodavatelov hned priamo v okoly za ceny ktore v USA alebo Europe nemozu konkurovat. Dovoz aut z USA do Ciny je ekonomicky nezmysel hlavne pri obchodnej vojne. Mat kontrolu nad vsetkym je viac ne ta 20% dan. Kazdy kto ma Cinskeho partnera na ktoreho.sa musi spoliehat o tom vie svoje.
Myslim si ze jste prilis velky optimista a Tesla bude potrebovat dalsi penize. Z ceho chteji za soucasne situace stavet tovarnu v evrope mi neni vubec jasne.
Ano je predpoklad, ze si tento rok pojdu na kapitalovy trh po dalsich 2 az 3 miliardy USD. Nie je to nic zvlastne. Takto to proste funguje. Amazon do roku 2014 reportoval len straty. Zisky prisly prichadzaju az v inom cyklu existencie spolocnosti.
Spalovacie motory su dnes este ekonomicky vyhodnejsie, lenze to nebude platit za 10-15 rokov a ten kto ten tred nestihne skonci. Preto ostatne automobilky tak masivne investuju do elektrifikacie. To ze Norsko v roku 2025 ukonci uplne predaj osobnych aut na spalovaci motor je len lastovka. Uz coskoro budu nasledovat rozne omedzenia specialne dane a pod. Jednoducho ludia a hlavne mlady si nebudu zelat mat pri svojich obydliach hluzne vozy vypustajuce do vzduchu toxicke plyny. Aj vlakova doprava presla obrovskou elektrifikaciou pred desatrociami. Tiez na zaciatku toho procesu bolo vela skeptikov. Nedostatocna rozvodna siet, energia a pod. Dnes sa nad tym ani nikto nepozastavy.
To je vsechno hezky, ale na tyhle vize musite vydelat a dozit se jich a ja to vidim u Tesly tak 50 na 50 momentalne.
2,2 miliard dolarov v HOTOVOSTI?? :D ich prehadzovali vidlami? :D
V USA když v tomto kontextu říkají "in cash" tak tím myslí jako dostupných peněz na účtech. Že se do toho třeba nepočítají potenciální úvěry, které by teprve mohli dostat.
Hmm. Kdyz jsem tu pred mesicem psal, ze ty prodeje nevypadaji dobre, tak me tu malem ukamenovali :( otazka je, co s tim?
Predaje su v Q1 nizke skoro vo vsetkych automobilkach. K tomu na konci minuleho roku vyprsala v USA moznost danovych zliav na EV takze tam bola snaha o nakup aut pred koncom roka. Velke mnozstvo aut ostalo na ceste co je asi 500 mil usd. Uvidime jak na tom budu v Q2.
Z části se to dalo čekat, je to jenom jeden z mnoha "hupů", které Tesla prodělala a ještě prodělá.