Tesla má za sebou první kvartál, který ovlivnila pandemie nového koronaviru a s ním související nutnost zavřít továrny, což automobilka udělala poslední březnový týden. Počet prodaných vozů sice zůstal mírně za původním očekáváním analytiků, ale zase překonal nové odhady zahrnující zavření továren a opatření vůči koronaviru. Z pohledu Tesly navíc jde o nejlepší čísla prodaných vozů za první čtvrtletí jakéhokoliv roku a výroba moc nezaostala za dosud rekordním čtvrtým kvartálem minulého roku. Pojďme se podívat na přesná čísla a na to, jak se liší od odhadů analytiků.
Čísla z výroby potvrdily náš dřívější odhad, že by Tesla měla i přes zavření továren být schopná za první čtvrtletí letošního roku vyrobit přes 100 tisíc vozů. Přesný počet vyrobených vozů dle zprávy pro investory činí 102 672 elektromobilů, což je pouze 2% propad v porovnání s minulým kvartálem. K tomu samozřejmě automobilce výrazně pomohla továrna Giga Shanghai, která na začátku roku začala s výrobou ve větším počtu. I ta se ale musela během února na nějakou dobu zastavit, tehdy totiž onemocnění COVID-19 řádilo právě v Číně.
V případě prodaných vozů došlo k výraznějšímu poklesu vůči předchozímu kvartálu, v meziročním porovnání si ale Tesla polepšila. Automobilka uvádí, že do konce kvartálu zákazníkům předala přibližně 88 400 vozů. Jde o 21% pokles vůči závěru minulého roku, meziroční nárůst ale činí úctyhodných 40 %.
Tesla začala v lednu vyrábět Model Y a první zákazníci tento nový crossover obdrželi v druhé polovině března. Automobilka bohužel čísla pro tento vůz neuvádí samostatně, ale zveřejňuje je dohromady s Modelem 3, takže nelze určit, kolik kusů Modelu Y bylo doposud vyrobeno.
Výroba | Dodáno | |
Model S/X | 15 390 | 12 200 |
Model 3/Y | 87 282 | 76 200 |
Celkem | 102 672 | 88 400 |
Důvodů poklesu prodejů vůči předchozímu kvartálu může být několik. Jedním z nich je skutečnost, že 31. prosince 2019 skončila v USA možnost zažádat o dotace na elektromobily Tesly, jelikož americká automobilka již překonala 200 tisíc prodaných vozů, což v průběhu následujících let vedlo ke snížení dotací a nakonec k jejich zrušení v závěru loňského roku. Dalším důvodem je právě koronavirová pandemie, respektive kvůli ní přijatá opatření, které mohly vést k narušení logistických řetězců, což by vysvětlovalo větší rozdíl mezi počtem vyrobených a prodaných vozů. Tesla totiž obvykle velkou část výroby dodává zákazníkům až v úplném závěru čtvrtletí doslova na poslední chvíli. A právě toto období bylo nejvíce postiženo omezeními kvůli koronaviru.
Dopady koronaviru na prodeje přiznala i automobilka Ford, dle které pandemie způsobila 12% meziroční pokles prodejů. Tento americký gigant není jediný, kdo hlásí poklesy, meziročně klesly také prodané vozy většiny ostatních automobilek – například Toyota o 9 %, Volkswagen o 13 % a Porsche dokonce o 20 %. Tesle se sice meziročně podařilo své prodeje výrazně navýšit, je ale třeba si uvědomit rozdíl mezi zavedenými automobilkami a stále mladou Teslou. Zatímco například Ford již vyrábí vozy v obrovském množství, tak Tesla svou výrobu neustále navyšuje, kvůli čemuž může být meziroční srovnání při vyhodnocení dopadů koronaviru zavádějící. Nejlépe tak vliv koronaviru na prodeje Tesly lze určit z již zmíněného rozdílu vyrobených a prodaných vozů. Konkrétnější a oficiální informace se pravděpodobně dozvíme na konferenčním hovoru k finančním výsledkům, který je předběžně plánován na 29. dubna.
Analytici původně očekávali, že by Tesla měla za první kvartál prodat něco málo přes 90 tisíc vozů, koncem března se ale jejich odhady postupně snižovaly, až se nakonec v průměry dostaly na 78 tisíc prodaných vozů. Tohle číslo se Tesle podařilo s poměrně slušnou rezervou překonat a navíc o moc nezaostala za původními odhady nezahrnujícími dopady koronaviru, takže lze z pohledu automobilky nejspíš první kvartál letošního roku považovat za úspěšný. S tím koneckonců souhlasí i akciový trh, jelikož akcie Tesly v premarketu vyskočily o 13,6 % (téměř 62 dolarů) na hodnotu 516 dolarů za akcii.
Zdroj: Tesla
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Omlouvám se za offtopic,
ale Sandy Munro právě rozebírá Model Y. Každý den vydávají 2 videa s poznatky:
https://munrolive.com
https://www.youtube.com/channel/UCj--iMtToRO_cGG_fpmP5XQ
Zatím hodnotí karoserii, ale oproti modelu 3 dramatické zlepšení.
Já také, ale na druhou stranu, kdyby jme se dívali, jak tam půl hodiny oddělávají blatník, tak by to moc záživné nebylo.
Jinak jsem hodně příjemně překvapen. Čekal jsem, že u karoserie bude verdikt ,,zlepšili se, ale ještě to není ono", rozhodně ne, že by se kvalitu svařování mohly ostatní automobilky od Tesly učit. Jen škoda toho frunku.
Nemůžu se dočkat, až se pustí do rozebírání technologií.
Žádný ten problém nebyl nijak zásadní nebo designový. Prostě jenom budou muset trochu odladit montování dílů. Naštěstí.
Jj, zmiňoval jsem to v článku. Ale je potřeba si uvědomit, že Tesla stále navyšuje výrobní kapacitu, takže ten obrovský nárůst je způsobený hlavně tím, že zvládá vyrobit více vozů a hlavně má dlouhodobě víc objednávek než jaká je kapacita výroby. Meziroční nárůst tedy neznamená, že se Tesly krize netýká.
pokud budou v budoucnu schopni předělat linky z modelu 3 na model Y, tak mají podle mě s poptávkou vystaráno na minimálně 3 až 5 let dopředu. Škoda, že Elon nikde neřekl, kolik mají na model Y objednávek / rezervací. Máte někdo nějaké číslo nebo alespoň odhad?
Proč by to měl říkat ?
Sranda ze Tesla vyhodila z ponuky zakladnu konfiguraciu Modelu Y, mysleno najlacnejsiu. Stale je ale predaj otazny, ci si budu ludia priplacat 10k$ za priestor v Y, ktory nie kazdy potrebuje.
Hatchbacky jsou v Evropě dlouhodobě nejprodávanější kategorie vozů, takže já bych se o budoucnost nebál. Samozřejmě to že Tesla začala vyrábět Model Y neznamená, že zruší linku na Model 3. Ty linky pojedou zároveň.
A současnou krizi koronaviru Tesla využívá k modernizaci linky pro Model 3. Zřejmě ji modernizují na nový čínský standard 2.0 ze Shanghaje což měli v plánu tak jako tak.