Tesla

Tesla FSD Beta: Verze 10.0 není tak převratná, jak Elon Musk sliboval, stále dělá vážné chyby

Tesla FSD Beta je zatím nejpokročilejší verze systému Autopilot, která už je schopná autonomně řídit vozidlo víceméně kdekoliv a zvládá přitom dodržovat pravidla silničního provozu. Tesla momentálně testuje betaverzi tohoto softwaru a na internetu je k dispozici spousta videí ze zkušebních jízd.

Začal jsem tedy vydávat nový videoseriál, který poukazuje na zajímavé momenty, na které narazili testeři FSD Bety. Může jít například o chyby, kterých se autonomní systém dopustil, nebo naopak zlepšení v situacích, které Autopilot dříve vůbec nezvládal nebo s nimi měl problémy.

Minule jsme se věnovali cyklistům a chodcům a v dnešní epizodě se podíváme podrobněji na verzi FSD Beta V10.0, kterou Elon Musk vychvaloval do nebes. Je sice pravda, že řada věcí se zlepšila, včetně několika problémů, které řidiče už dlouho trápily, ale na druhou stranu se software v některých ohledech spíše zhoršil. Má například potíže s diagonálními křižovatkami a nově dělá chyby na místech, kde v minulosti Autopilot řídil správně. Například projel na stopku nebo na červenou.

Pokud je tedy mezi vámi nějaký ostřílený střihač, grafik nebo dabér a chtěli byste pomoct s tvorbou těchto videí, určitě se mi ozvěte na email kontakt@elonx.cz. Mohl bych pak nová videa vydávat častěji a pravidelněji.

Dejte mi prosím v komentářích vědět, jestli se vám seriál líbí, případně co mám zlepšit do příště. Videa budou zveřejňována tady na webu i na nově vytvořeném YouTube kanálu ElonX-cz.

Zobrazit komentáře

  • Teším sa na 10.1 a ďalšie verzie. Pokroky budú výraznejšie.
    Btw. mohli by ste zohľadňovať i v nadpise článku 😉

    • Zrovna koukám na první videa z 10.1 a vypadá to na další malý update jen s mírným zlepšením. Full stack bohužel bude až jindy.

      Co mám zohledňovat v nadpisu?

      • FSD beta 10 bude obsahovat snáď 4 verzie, 10.0, 10.0.1, 10.1, 10.2 a až potom príde myslím 11..
        V nadpise, konkrétnu verziu ktorej sa video týka, ak sa teda tematicky týka danej verzie.

        • Je taky dost možné, že verze 10 tady s námi může být dost dlouho. Verze 8 tu byla více než půl roku. Musk zatím neavizoval nějaké zásadní architektonické změny, takže následovat můžou postupné změny a vylepšování.

        • Aha, už chápu. Je tím pochopitelně myšlena pouze verze 10.0 (a 10.0.1), jelikož té se týkal Muskův tweet a v době vydání videa žádné jiné varianty V10 nebyly.

  • Já novou verzi vnímám spíše kladně.
    Líbí se mi, že přidali na agresivitě, celé se to chová zase o něco lidštěji. Snaží se nezdržovat provoz, je zase o trochu plynulejší.
    Zhoršení chování v některých situacích není nic výjimečného, je to základní vlastnost neuronových sítí.
    Když síť jen nepatrně změníte, celá se resetuje a musí se vytrénovat znovu od nuly. S dalšími aktualizacemi se opět zlepší.
    Proto je to stále beta verze a není dostupná široké veřejnosti.

  • Autopilot jde podle mě do veřejného betatestování moc brzo. Dneska Tesla umožnila lidem zažádat o vstup do programu. Pak se asi týden bude vyhodnocovat bezpečnost jejich jízdy a pak zřejmě několik tisíc nových řidičů přistoupí do beta testování.

    Už teď Tesla využívá 2000 testovacích řidičů v uzavřeném programu a nemyslím, že je vhodné tento program otevírat, dokud nebudou vyřešeny stále ještě značné problémy, které Autopilot má.

    Pochopil bych to, kdyby Autopilot jezdil v běžných podmínách téměř bezchybně a Tesla potřebovala více testerů, aby se dostala k méně častým situacím. Ale zatím ještě chybuje v běžném provozu.

    • Co se neuronová síť musí učit celý rok na 2000 řídičích, to zvládne se 100 tisíci řidiči za týden, neboli vyřešení těch značných problémů je právě závislé na tomto otevření a následných mnoha ručních korekcí řidičů v mmnoha různých reálných situacích.

      • Tady nejde o rychlost učení neuronové sítě, ale o bezpečnost na silnicích.

        Čím většímu množství obyčejných lidí umožňíte provozovat ještě načně nedokonalého autopilota, tím větší je šance, že dojde k vážné nehodě a někdo se těžce zraní nebo umře.

        Pak už je jedno kolikrát je někde napsané, že zodpovědný je řidič. Začnou kolem kroužit úřady a politici, udělá se z toho mediální téma, přijdou nové restrikce a celý program se zdrží o léta. V krajním případě bude Autopilot rovnou zakázán na veřejných silnicích a celý program půjde fakticky do kytek.

        Už teď začínají kolem Autopilota létat supi. V Německu už je ten termín zakázaný, udělit testovací licenci v Evropě je extrémně složité a už i v Americe někteří volají po přejmenování Autopilota. Někteří dokonce po jeho úplném zákazu. A ti všichni jenom čekají na záminku.

        Často opatrněji znamená rychleji.

        • Ono to není tak neopatrné, jak se zdá. Nyní má 2000 testovacích řidičů a teď se to zvýší tak na 20 tisíc.
          Počítám s tím, že má 20% zakoupeno FSD, tj. 300 tisíc, z toho třetina prodejů je v USA, to už je jen 100 tisíc, pak musí být v oblasti, kde nabízí pojištění, to bude nanejvýš polovina a z toho kdyby 40 % prošlo insurance calculator/safety score, tak je to těch 20 tisíc.
          Mimochodem na českých silnicích zemřou ročně asi 2 lidé na každých 20 tisíc aut. I když to ze začátku nebude jistě perfektní, tak to má potenciál životy těchto dvou lidí spíše zachránit než ohrozit.
          A s nutností dávat pozor (držet ruce na volantu a nyní už je používaná i kamera na sledování očí a když vyhodnotí, že se díváte třeba do mobilu, tak se autopilot vypne) je to stále jen asistent, byť nejdokonalejší ze všech. To by pak museli zakázat spolu s tím i všechny adaptivní tempomaty.
          S Evropou máte pravdu, tady to nebude ani za 5 let po spuštění v USA, kde NHTSA zatím smetla všechny námitky ze stolu.

  • Minule jsem tady psal o tom, že to je na úrovni první jízdy v autoškole. Když čtu o projetí stopky, tak toto tvrzení beru zpátky.

      • Nepleťte si Autopilot = adaptivní tempomat, který nemá s FSD = samořízení moc společného (a vlastně "běžné FSD z února s tím současným FSD beta v10 taky moc ne).
        To, že někdo zapne adaptivní tempomat s Lane Assist, nevěnuje se řízení natolik, že ani nevidí blikající světla policejního auta a pak se soudí když do narazí, svědčí něco maximálně o řidičově inteligenci.
        AEB má teď většina aut a od příštího roku bude povinné u všech evropských aut, to by se pak mohli soudit úplně všichni za jakoukoli nehodu, když to auto "přeci mělo zastavit samo".

        • 1) To žalují policajti Teslu - 5 cajtů, do jejichž aut narazilo X s ožralým řidičem. A vtipné je, že to místy vyznívá, že nebýt autopilota, tak by k nim ani nedojel...

          2) Guláš mezi Autopilot / Navigate on autopilot / FSD mají i v té žalobě.

          3) A někde tam je statistika - že ročně je těch nárazů do blikajících aut v USA řádově několik tisíc...Tesla má na svědomí cca 12 za 3 roky (a ne všechny mají něco společného s FSD/AP)

      • A chápete, že produkční Autopilot je něco úplně jiného než FSD Beta?

        Celá ta věc je spíš k smíchu. Když do policajtů nabourá BMW se zaplým tempomatem, taky budou žalovat BMW? V obou případech jde o pochybení řidiče, který nedával pozor. Je úplně jedno, jestli byl zapnutý nějaký asistent, případně jaké schopnosti ten systém má.

        • Ano, celá ta věc je spíš k smíchu. Kdyz zacnete trochu cist mezi radky, tj. odfiltrujete marketingove skoro-lzi, tak to bude k necemu nejdriv za 5-10 let, a to pouze pokud se podari udrzet penezovod v chodu a cele to nezkrachuje. No a investorsky penezovod se udrzuje v chodu prave temito marketingovymi prohlasenimi, tj. skoro-lzemi.

          Bavo netvrdi, ze tempomat je autopilot. Kdyz v bavu zapnete temporat, mate v prvni zatacce blbej den. Kdyz si ve vetsim dopravaku zapnete autopilota, tak vas to dotahne po navigacnich bodech skoro z letiste na letiste, bude to drzet vysku, rychlost, idealni profil letu, spotrebu atd., proste to leti skoro samo.

          Co ten marketingovy canc implikuje, ale primo nerika (protoze by to byla lez), je, ze ten system skoro-ma nejake schopnosti (ale realne nema, kdyz se povede tak bude mozna mit). Vse se to da poprit a cele je to takove ohybani pravdy.

          • Tak schválně co myslíte, že se stane, když tomu letadlu, co tak krásně drží výšku, rychlost, profil letu... postavíte do cesty policejní vrtulník, samozřejmě zběsile blikající, že nelze přehlédnout z několika kilometrů? Od autopilota v letadle chcete fakticky jen udržovat daný stav a autopilot Tesly má ožralu dovézt bezpečně až domů, když to vůbec není jeho funkce?
            A co Nissan Propilot? Proč Nissan nelže? Já chci, aby mě ten "profesionální řidič" odvezl ještě lépe než dovedu já - amatérský řidič.
            A ten investorský penězovod je zase lež od vás. Tesla normálně vydělává na autech, nežije z peněz investorů, k tomu má velmi malé zadlužení a když by byly akcie za desetinu toho co teď, tak se na tom nic nezmění. Zkuste si přečíst poslední čtvrtletní výkaz než plácnete takovou blbost.

          • "postavíte do cesty" ... pokud nastala takova situace, ktera nema reseni, pak je to masivni selhani celeho systemu. Takovou vec by RLP vubec nemohlo povolit.

            Re penezovod, TSLA snad nema investory ?

          • A ehm... vysvětlíš mi, jak TSLA investor (člověk, který nyní drží / kupuje akcie Tesly) vede peníze" do Tesly?

          • A já myslel, že takovému subjektu se říká "zákazník" a ne "investor".

          • No pak už mě napadá jen cesta přes bondy (dluhopisy), ale jednak si nejsem jistý, jestli Tesla momentálně nějaké vydává, a jednak je v nich automaticky schované pozdější odlití.
            Ještě je pak vlastně jedna hypotetická cesta - Tesla vlastní balík vlastních akcií a při potřebě penězovodu je prodává. Tady v tom je zase schované iniciální odlití.
            Tak snad jsem taky trochu přispěl k pochopení toho, že když roste cena akcií, nebo se dělí, tak sice rosta tržní hodnota firmy, ale nepřináší jí to žádné peníze. No a vydat nové akcie není tak jednoduché.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024