Tesla FSD Beta je zatím nejpokročilejší verze systému Autopilot, která už je schopná autonomně řídit vozidlo víceméně kdekoliv a zvládá přitom dodržovat pravidla silničního provozu. Tesla momentálně testuje betaverzi tohoto softwaru a na internetu je k dispozici spousta videí ze zkušebních jízd.
Nedávno jste u nás mohli vidět video, které ukazovalo, jak se FSD Beta zlepšila za posledních 9 měsíců. Během jeho tvorby jsem dostal nápad na nový videoseriál, na jehož první díl se můžete podívat níže. Jde o krátké shrnutí pár zajímavých momentů, na které narazili testeři FSD Bety. Může jít například o chyby, kterých se autonomní systém dopustil, nebo naopak zlepšení v situacích, které Autopilot dříve vůbec nezvládal nebo s nimi měl problémy. Zároveň jsem se snažil klipy v rámci svého komentáře zasadit do širšího kontextu a umožnit trochu hlubší pohled do problematiky autonomního řízení.
Do prvního dílu jsem vybral pár zajímavých klipů, které se týkají semaforů a stopek. Jedná se o vzácné případy, kdy se auto chybně snažilo projet na červenou nebo ignorovalo stopku. S tím souvisí také to, jak systém pracuje s informacemi o dopravním značení v mapách, které nemusejí být vždy aktuální. Uvidíte třeba, jak se auto zachová v situaci, kdy spatří stopku, která není na mapě, nebo když je semafor až do poslední chvíle schovaný za stromem.
Materiálů pro tento typ videí je spousta, ale nemám ale moc zkušeností se střihem, grafikou a nahráváním hlasového komentáře, takže vytvoření videa mi zabere hodně času. Zatím se tedy nechci zavazovat k pravidelnému vydávání těchto videí, ale rozhodně chci vytvořit další díly. Pokud je tedy mezi vámi nějaký ostřílený střihač nebo dabér a chtěli byste pomoct s tvorbou těchto videí, určitě se mi ozvěte na email kontakt@elonx.cz. Mohl bych pak nová videa vydávat častěji a pravidelněji.
Dejte mi prosím v komentářích vědět, jestli se vám tento typ videí líbí, případně co mám zlepšit do příště. Taky uvítám nápady ohledně toho, jak tento seriál pojmenovat.
Videa budou zveřejňována tady na webu i na nově vytvořeném YouTube kanálu ElonX-cz.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Paradni video, tak urcite pokracujte. Bylo by fajn mit prehled napr. 1x za 3-4 mesice a srovnani jakych pokroku system dosahl. Casteji by to bylo myslim zbytecne nezajimave diky podobnosti. Situaci je jiste zajimavych vice, ale jen znatelny pokrok systemu dela video hodne zajimave. Zajimal by me hodne system zapojeni DoJo tzn. jak moc to autopilotu pomuze pripadne jestli uz ho Tesla alespon minimalne vyuzivat jiz dnes. Diky za zajimave video ;-)
Dnešní video Tesla Daily polopate a jednoduše vysvětluje AI day a proč to znamená že je Tesla nejlepší a opravdový FSD je v podstatě nevyhnutelný. A žádná jiná firma, pokud tajně nedělá úplně to stejné co Tesla (včetně vývoje vlastního křemíku), nema nejmenší šanci.
https://youtu.be/Y3j8cAe6M6M
Tesla je nejlepší a opravdový FSD je nevyhnutelný, ale není nějak pozadu za konkurencí. Americký Waymo nebo čínský AutoX už provozuji taxi bez řidiče. Kdy to bude u Tesly?
https://www.autonomne.cz/aktuality/autonomni-vozy-firmy-waymo-v-beznem-provozu-bez-ridice
https://www.autonomne.cz/aktuality/autox-zacina-zpristupnovat-robotaxi-bez-obsluhy
https://www.youtube.com/watch?v=TFEvkmvIjVo
Tesla tohle nemá, protože o to neusiluje. Obě firmy prostě mají úplně jiný přístup k autonomii. Tesla chce vyvinout systém L4/L5, který bude hned po dokončení použitelný víceméně kdekoli. Oproti tomu Waymo chce mít funkční službu co nejdříve, ale za cenu toho, že zatím funguje jen v ideálních podmínkách a jen na předem pečlivě zmapovaném místě. Teprve čas ukáže, který způsob je správnější.
Waymo potřebuje svou taxislužbu začít rozšiřovat i do dalších míst dostatečně rychle na to, aby ji pak Tesla okamžitě nesmetla, když bude najednou mít v provozu milion robotaxíků schopných jízdy skoro všude. Ale samozřejmě Tesla taky může selhat a třeba téhle fáze nikdy nedosáhne.
Podobné video od Lexe Friedmana
https://www.youtube.com/watch?v=ABbDB6xri8o
Pre záujemcov o technickejšie detaily bude zaujímavá aj prednáška od A. Karpathyho (Tesla) z minulého roku https://www.youtube.com/watch?v=hx7BXih7zx8
Co se týká toho zlepošování přiopakovaném průjezdu stejným úsekem, tak to bylo možné sledovat na více videích. Řidiči záměrně nechali auto opakovaně projíždět složitým úsekem a s každým průjezdem se auto zlepšilo.
Myslím, že to vysvětlili na posledním AI Day, kde inženýři Tesly ukazovali, že Autopilot má jak časovou, tak místní paměť. Pamatuje si tedy situační povědomí svého okolí jak v čase (záznamy se mažou s délkou jejich stáří), tak i v místě (záznamy se mažou se vzdáleností od aktuální pozice vozidla). A to rovnou na mnoha úrovních (geometrie vozovky, obrubníky, značení silnic, značky, překážky, vozidla atd)
Moc děkuju. FSD a jeho vývoj mě moc zajímá, ale člověk nemá čas sledovat všechno. Takže takovéto summary moc potěší.
Z mě super shrnutí, díky.
Super zhrnutie. Pokračuj v tom.
Pokud jde o vylepšení, tak bych za mě v pohodě.
Pokud jde o obsah, myslel jsem si, že Tesla se nemá spoléhat na mapy, ale podle videa mám dojem, že se na mapy právě spoléhá a pokud je mapa špatně, tak řídí špatně. Jak to tedy vlastně ve skutečnosti je?
Nakonec jen poznámka, mám obavu, že reálné autonomní řízení je proklatě daleko a tím teď myslím jen technickou stránku a nikoliv legislativní, to pak bude další boj.
Celé to je o tom, že některé ukázky jsou sice i z FSD 9.1, ale ten systém se vyvíjí. Hlavní je, že aktuálně už od verze 9.0 pracují s vektorovým prostorem a časem. Velký problém je plánování akcí - čím více informací dopředu systém má, tím lépe řídí. To zahrnuje i mapové podklady. Každý zkušený řidič, který zná mapu, pustí plyn před známou stopkou. Ideálně tak, aby brždění motorem příjemně a zdarma zpomalilo auto. Do kopce ideální stav.
Nenadálá stopka za stromem překvapí spolu s prudkým bržděním kohokoliv v autě. Když pak bude povolen lvl 4/5 autonomy - to nechcete, zažít prudké brzdění, když to nečekáte.
Osobně očekávám, že lvl4/5 bude mít zlepšující efekt na silniční značení - bude ho mnohem méně a bude přehlednější. Bohatí technokraté nebudou dobře snášet podobné manévry a mají vliv na to, aby zmizely typické výběrčí značky městské policie typu: "Pane řidiči, ví, že jste přehlédl značku ...?"
Ale to odbíhám ...
Jako "přeznačkované" jsme měli naše silnice onálepkované už před cca dekádou. Od té doby se to rozhodně nelepší. Nic menšího než nové milé DOJO si s trénováním NN pro naše silnice neporadí. To teprve bude supermozek, až objede středočeský kraj kolem dokola sám.
Mapy můžeš považovat jako formu dlouhodobé paměti. Když nějaký úsek znáš, tak jedeš jistěji, protože víš co máš očekávat oproti tomu když se snažíš zorientovat v novém místě.
Určitá míra využívání map je nezbytná, viz poslední klip se semaforem za stromem. Díky mapě auto vědělo, že má trochu zpomalit pro případ, že na semaforu bude červená. Jinak by muselo na poslední chvíli dupnout na brzdu.
Když nějaká značka na mapě chybí, tak auto je schopno i tak zastavit, jak ukázal klip od Dirty Tesla. Ale opět šlo o prudší brzdění, protože systém předem nepočítal s tím, že bude muset zastavit. Jediný opravdový problém byl s tou jednou projetou stopkou (Dave Mac). Tam netuším, co se stalo. Na mapě stopka nebyla, ale auto pak nezastavilo, i když ji prokazatelně vidělo. Asi nějaký bug.
Časem bude systém určitě spoléhat na mapy méně a méně, ale do určité míry budou mapy potřeba vždy, i kdyby jen kvůli plynulosti jízdy.
S tou projetou stopkou to vidím takhle: značka stojí poněkud dál od krajnice, než je obvyklé, alespoň tedy z pohledu přijíždějící Tesly. Na vizualizaci FSD se pak značka zobrazuje, jako by byla natočená zprava. Domnívám se tedy, že ji systém vyhodnotil jako značku pro vozidla přijíždějící zprava, a proto na ni nereaguje. Umělá inteligence není natolik komplexní, aby chápala, že značka by v takovém případě musela být na pravé straně dané komunikace, tedy z pohledu Tesly až za křižovatkou. Obecně musím říct, že tohle je občas trochu problém a v reálu znám pár míst, kde je nějaká značka umístěná poněkud nevyhraněně, je vidět ze dvou příjezdových směrů a není zcela jasné, komu je určena. V případě na videu to sice jasné je, ale spíš z kontextu situace, takže pro FSD hodně obtížná úloha.
Mimochodem - tohle je aplikace AI, která taky bude dávat smysl ... robot (Tesla) projede daný úsek dopravního koridoru a do záznamu (simulace) se vloží nové dopravní značení (oprava silnice, objížďka, cokoliv) a AI vyhodnotí, jestli to je rozumné řešení a nebo je třeba něco upravit. Jinými slovy, jestli dané značení pochopí i řidič začátečník (aka FSD úrovně lvl 4/5).
Tím by se dalo hodně zpřehlednit dopraní značení.
PS: Občas prostě popustím uzdu svojí fantasii, no :)
Dobrá úvaha. Rané verze Bety měly problém s tím, že často zastavovaly i na stopky, které byly určeny pro jinou silnici. Dnes už s tím ale problém nebývá, takže je možné, že Tesla před časem poštelovala tolerance tak, aby Autopilot reagoval jen na stopky, u kterých je vysoká míra jistoty, že jsou relevantní. To ale může ve sporných situacích vést k tomu, že systém odignoruje relevantní značku. Je to zajímavý problém.
Perfektní, díky