Tesla FSD Beta: Jak Autopilot reaguje na cyklisty a chodce na silnici

Tesla FSD Beta je zatím nejpokročilejší verze systému Autopilot, která už je schopná autonomně řídit vozidlo víceméně kdekoliv a zvládá přitom dodržovat pravidla silničního provozu. Tesla momentálně testuje betaverzi tohoto softwaru a na internetu je k dispozici spousta videí ze zkušebních jízd.

Minule jste u nás mohli vidět první díl nového videoseriálu, který poukazuje na zajímavé momenty, na které narazili testeři FSD Bety. Může jít například o chyby, kterých se autonomní systém dopustil, nebo naopak zlepšení v situacích, které Autopilot dříve vůbec nezvládal nebo s nimi měl problémy.

Do druhého dílu jsem vybral pár zajímavých klipů, které se týkají interakcí autonomních Tesel s cyklisty a chodci na silnici. Uvidíte, jak se FSD Beta při objíždění cyklistů přizpůsobuje tomu, kolik je okolo místa, nebo třeba jak reaguje na pomalý moped u krajnice. Zajímavé jsou také situace s chodci na nezvyklých místech, u kterých si Autopilot počíná s maximální opatrností. A navíc se dozvíte, jak si Tesla poradí s vozíčkářem uprostřed silnice.

Pokud je tedy mezi vámi nějaký ostřílený střihač, grafik nebo dabér a chtěli byste pomoct s tvorbou těchto videí, určitě se mi ozvěte na email kontakt@elonx.cz. Mohl bych pak nová videa vydávat častěji a pravidelněji.

Dejte mi prosím v komentářích vědět, jestli se vám seriál líbí, případně co mám zlepšit do příště. Videa budou zveřejňována tady na webu i na nově vytvořeném YouTube kanálu ElonX-cz.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr

hezký!

Martin B

Proč mám pocit, že ta babička s koštětem je nějaký chlap? 😀

Proužek

Za pár dní bude “vyrollována” aktualizace FSD 10.1 a celá tahle diskuze může začít nanovo. Nejsem nezaujatý pozorovatel, mám “střet zájmů”. Věřím totiž a doufám, že mi FSD umožní posunout moji mobilitu daleko za 70+, (pokud se ovšem dožiji.)

Ivo Janáček

Bohužel řekl bych, že u autonomního řízení se tzv. Muskova konstanta bude dosahovat vysoké hodnoty, protože co si pamatuji, tak autonomní řízení tady už mělo být snad před pěti lety a zatím nic, co by dávalo naději není v dohledu. Jediné co se změnilo je to, že zrušili radar což moc nechápu a naopak začali pracovat s mapovými podklady o čemž se kdysi tvrdilo, že to nemá smysl, protože zmapovat celý svět je problém a při vyjetí z mapy by auto bylo nahrané. Nicméně si myslím, že do konce desetiletí, by to mohli dotáhnout na lvl4 a v některých oblastech lvl5 díky mapám a za určitých podmínek.

Proužek

Citace: … zatím stále nic, co by dàvalo naději není v dohledu …
Ježíšmará, člověče, viděl jste aspoň jedno z těch videí? Třeba to dnešní? Vy tam skutečně nevidíte auto, které samo řídí? CO teda vlastně vidíte? Ale nic, co na tom záleží, co vidíte a co ne …

Ivo Janáček

Videa jsem právě viděl a jako řidič, který má najeto přes 1000000km bez nehod si myslím, že to má k dokonalosti ještě hodně daleko.

PKs

Nikdo není dokonalý.

Martin B

Tady nikdo netvrdil, že je to dokonalé. Ale už to jezdí samo a řekl bych že slušně. Je to jistě nastaveno na maximální opatrnost. Zbytek je jenom otázka dalšího zdokonalování. Možná potrvá několik let než to bude jezdit jako samostatný taxík, ale cesta je patrná.

Ivo Janáček

Ano, jezdí to samo, ale jestli slušně? No nevím, ale jet takto první hodinu v autoškole, tak ten instruktor brzy bude šedivý. Ne, takto to vážně nejde a nestačí, tyto situace se prostě stávat nesmí, protože pokud má autopilot tak zásadní problémy v minimální rychlosti na US silnicích, tak nemá šanci. Dejte ho do centra velkých měst a Tesla FSD dostane přezdívku pohyblivá šikana.

Martin B

Já žádné zásadní problémy opravdu nevidím. Nějaké zbytečné zpomalování opravdu nepovažuju za zásadní problém. To autopilot má jistě stále větší neduhy než je tohle.

Nezapomeňte že stále se jedná o vývojovou verzi určenou pro neveřejné beta testování a nikoliv veřejný build, pro provoz taxislužby.

Jenom za poslední rok jde vidět jak moc se ten systém zlepšil.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Martin B
Ivo Janáček

Ano, přesně tak, je to to nejlepší co mají a stále to má zcela zásadní problémy v obyčejných situacích.

Invc

Není to nejlepší, co mají… viděls AI Day?

Teslichard

Plánuje niekto z vedenia preložiť AI Day ? Viem, má to cez 3 hodiny, ale je to naplnené zaujímavými technickými ukážkami ako FSD funguje a ako fungovalo v minulosti. Už mám pozretú polovicu ale veľakrát sa absolútne nechytám.

Proužek

“Nejhorší” je, že k tomu tříhodinovému streamu AI DAY přibývají desítky hodin celkem kvalitních “koment-videí”, které by bylo užitečné taky přeložit … obsahují informace, bez nichž by byl přeložený stream sice srezumitelný, ale těžko pochopitelný …

Teslichard

môžem poprosiť o pár linkov, prípadne kanálov kde sa AI Day rozoberá a páčili sa ti ?

Proužek

Píšu na mobilu, linky tady neumím. Koukni třeba na kanál “Matt Farrel”. A či sa mi páči? Hej, je to moje hobby.

Proužek

Ten kanál Matt Farrel, undecided je moc obecný, lepší je “Dr know you know”.

Proužek

Poslyšte, Teslicharde, trochu jsem vás těmi předchozími tipy mystifikoval, snad se tu ještě vrátíte, pokud ano, tak tady je správný kanál: Dr. Know-it-all Knows it all.

caleb

Souhlasim, jmeno kanalu je Dr know it all. Jeho videa, kde shrnuje AI day, jsou skvela.

Teslichard

dík za info 🙂 tak snáď sa nájde čas aspoň na okomentované videá z YT v jednoduchšej forme, ono je to fakt zaujímavé pozrieť sa pod pokličku FSD.

Jiří

Plánuje to Teslacek (YouTube kanál), ale říkal, že je to hodně náročné a pár týdnů to potrvá.

Ivo Janáček

No zatím to není ani na první hodinu v autoškole, stále mám pocit, že cíl je neskutečně daleko, protože kdo s tím jezdí, tak ukazuje chyby a správně by to auto chybu nemělo udělat řádově statisíce kilometrů, aby to dávalo smysl z hlediska bezpečnosti.

PetrC

Nevím, kdy a kde jste naposledy viděl (seděl) u někoho v autoškole, hlavně vzhledem k novým předpisům okolo cyklistů, ale tohle video ukazuje rozhodně něco jiného, než píšete. Opatrnost, defenzivní jízdu (která nijak neohrožuje okolí a provoz), polovina cyklistických situací byla za deště.
Navíc, je naprosto pozoruhodné, že tohle umí verze 9.2 – tedy zcela nově přepracovaný systém, který se vše učí znovu od začátku – jsou to úplně nové NN, úplně nový systém rozhodování a plánování trasy. Navíc to vše při nastavení typu “dávaj bacha a hlavně do ničeho, co umíš rozeznat, ani neťukni”.
Podle všeho to vypadá, že systém je prakticky hotový a už ho jen musí prohnat autoškolou a dvěma lety začátečnického řízení pod dozorem.
Tedy, těch autoškol bude cca 100 různých. 50+ jen ve státech – mají různé předpisy, 30+ v Evropě, pak Asie, Austrálie.
Prostě slovy nesmrtelného Marvina parafrázuji: “Mozek jako planeta a co po mě chtějí? Abych dojel do McD a přivezl jim jahodový milkshake. No není to příšerné?”

Ivo Janáček

Tak podle Adama Ř to má do první hodiny autoškoly daleko a podle vás je to naopak mnohem dále. Pokud si takto představujete autonomní řízení, pak by se vyplatilo založit firmu na opravy zadních částí vozů Tesla, protože ti za nimi tohle moc nedají, o našich lepičích na kufr raději nepíšu.

PetrC

Defenzivní jízda by měl být základ každého bezpečného provozu. Lepiči na zadek jsou ti, kdo porušují dopravní předpisy – bezpečná vzdálenost a přizpůsobení rychlosti stavu provozu a povaze vozovky. Například ta situace s osobou, co se “vynoří” u popelnice zpoza rohu. V nepřehledné situaci je prostě bezpečné zpomalit, než vyhodnotím rizika. Čím méně jsem zkušený řidič, tím více to má platit.
Promiňte, ale stále nevidím problém s tvrzením, že to je na úrovni žáka autoškoly, který dělá co má správně dělat.
Jo, zcela ideální by bylo, kdyby zapnutí FSD (i Beta) mělo za následek i zapnutí výstražného trojůhelníku na zadním skle typu “Z” pro nováčky řidiče Začátečníky. Jenže to je asi marketingově ne zcela ideální 🙂

Ivo Janáček

To je taky dobrý nápad, možná to dokonce bude povinnost pro autonomní vozy, ale si ostatní dali pozor na to, že se můžou chovat naprosto nepředvídatelně.

Jinak k té defenzivní jízdě, má to jeden zásadní problém, pokud pojedete dvacítkou přes velké město, tak nejspíše způsobíte ten dopravní kolaps, v horším případě kolaps někomu za vámi a v tom nejhorším případě někomu rupnou nervy a bude z toho nehoda. Jistě, nezaviněná autonomním vozidlem, ale jistou souvislost to má.

V těch videích je vidět, že ani v malé rychlosti ten systém nemá jasno a co teprve až pojede dvakrát, třikrát rychleji?

Nakonec k té popelnici, u žák autoškoly tuto situaci ihned vyhodnotí jako bezpečnou, protože vidí, že jde o to vyhodit smetí, bohužel autonomní vůz toto nechápe a proto reaguje špatně.

Milan

Proč si myslíte, že u člověka u popelnice reagoval špatně? Dle mého názoru reagoval naprosto správně. Vyhodnotil kterým směrem se chodec pohybuje, tj. stojí, a poté pokračoval v jízdě.

Ivo Janáček

Skutečně máte pocit, že má smysl skoro úplně zastavit kvůli někoho, kdo stojí minimálně metr od silnice, je k ní zády a vysypává koš? A to ještě pokud jedu rychlostí 20km/h? A to nemluvím o tom, že v protisměru nic nejede a je tam místa habaděj. Normální řidič by nijak nereagoval, dobrý řidič by možná preventivně mírně uhnul doleva.

PetrC

V podstatě ano, mám ten pocit. Takového chování v zastavěné oblasti je totiž bezpečné. Spolu s dodržování bezpečné vzdálenosti je to rozhodně jedna z věcí, která šetří zdraví a životy.
Celkově se domnívám, že v budoucnu zavedení samořízení povede ke změnám nejen v chování řidičů, ale i ke změnám v dopravě obecně. Stávající pravidla a zákony se totiž snaží jakýmkoliv způsobem předcházem škodám na zdraví nebo majetku. Ale řidiči tato pravidla často nerespektují, ignorují, mají za zbytečná. Nebo je přehlíží stylem “to v pohodě stihnu, nic se neděje a nic se stát nemůže”. Právě toto ignorování možných budoucích následků stojí za hromadou nehod. Vždyť co by se mohlo stát, když jedu 20 km a chlápek metr od silnice vysypává odpadky. A když mi tam spadne, stejně to bude jeho vina, ne moje.
No, takto rozhodně lvl 4/5 nebude moci fungovat. Ani náhodou. Tedy – nemyslím si, že to bude možné nastavit.

Ivo Janáček

Stejně tak můžete napsat, že ještě více bezpečné bude stanovit maximální rychlost na 4km/h a pro jistotu tam pošleme před auto ještě dron s červeným praporkem. Já nepíšu o tom, že je to nebezpečné, ale je to nepraktické, protože tímto způsobem by nastal ve větších městech totální kolaps dopravy již po nasazení několika málo vozů s tímto stylem autonomního řízení.

Autonomní řízení má být lepší, než člověk a ne horší, Tedy nemůže jezdit po městě rychlostí 20km/h a blokovat dopravu ve jménu toho, že je to bezpečné a že to rychleji neumí.

Přesně tento případ je navíc velice hezkou ukázkou, že nestačí jen identifikovat objekt, ale je potřeba přečíst celou situaci. Tesla v tomto případě vidí člověka silnice a jelikož je to v USA vcelku nestandardní, tak se “lekne” a téměř zastaví. Člověk řidič vidí volnou cestu a někde vedle někoho, kdo něco dělá u popelnice a tudíž je z hlediska provozu zcela nezajímavý, navíc díky tomu, že je k silnici zády nemá šanci se ani dostat do jízdního pruhu.

Takto bych mohl popsat stovky situací, kdy zatím autonomní řízení nemá šanci řídit stejně a nebo lépe, než člověk.

3,14ranha

Zřejmě nemáte řidičák (nic z toho, já taky ne). Ale první pravidlo co se učíte v autoškole je PLYNULOST PROVOZU. A s ním spojené druhé pravidlo je PŘEDVÍDATELNOST.

Proto betaverze teslího autopilota (nebo třeba sváteční řidič důchodce co se ze strachu městem vleče poloviční rychlostí) bezpečnost celkové dopravní situace ZHORŠUJE, nikoli zlepšuje.

Pokud nedokážete jet plynule jste pojízdné bezpečnostní riziko.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem 3,14ranha
Ivo Janáček

Tohle bohužel dnešní mladí neví a neznají. Žijí v jiném světě.

PetrC

To, že nemáte řidičák, vypovidá jenom jedno – nevíte, co se v autoškole učí. Já už taky ne – je to více než 25 let, co jsem to absolvoval, od té doby jen spousta pravidelných školení v práci na řízení firemních vozidel, což obnáší hlavně nové předpisy, co se za rok či dva objeví.
A bohužel, názor na autoškoly mám spíše negativní od známých, co se chtějí znovu “naučit řídit”, protože po 10+ letech od autoškoly za volant nesedli. Někdy jim pomůžu s první jízdou na prázdném nočním parkovišti u Tesca. A pak poslouchám nářky nad tím, co je učí na kondičních jízdách.
Ale to jsme odbočili.
Co říkáte na nová videa na kanálu Whole Mars Catalog z testování FSD 10?
Doporučuji nejnovějších 6 jízd, jak zrychlené verze (každý cca 3 minuty ), tak celé raw videa z cesty. Zero disengagements!
Doufám, že tu bude brzo článek na toto téma 🙂
V porovnání s verzí 9.2 znatelný pokrok, lze ho ostatně pozorovat i na kanále, má ty cesty i ze starších verzí, tj 8.2, 9, 9.1 i 9.2.
A hlavně – od přepsání jádra FSD a nasazení nového similačního HW se bude pokrok a kvalita zrychlovat. Nyní se teprve ukáže, zda jejich nový koncept celého SW a HW pro FSD dokáže udržet a zrychlit křivku devítek 99.999….% úspěšnosti v reálném provozu.
Mrzí mě akorát, že NoA pro dálnice bude integrovaná do FSD až v další verzi 10.1 (10.2?). Asi za 3 týdny. Prý. MuskTimeConstant zase uřaduje 🙂

PetrC

A posílám ještě jedno video z FSD 10.
Líbí se mi, jak si paní trochu protiřečí, jednou je auto moc agresivní, jednou málo. Ale dělá beta testera a dělá to poctivě (monetizace na YT jí to usnadňuje). Takže prostě do řízení FSD kecá kdykoliv by ona řídila v dané lokalitě (kterou zná) jinak. Sklízí za to i negativní kritiku, ale dělá to podle všeho správně. Každá intervence (i sešlápnutí akcelerace, což neodpojí FSD), se ukládá a přenáší na server, kde se pak vyhodnocuje a pracuje se ní, jak nám ukázali na AI day. Přináší to cená data, která Tesla potřebuje. Na tom se učí.

3,14ranha

Na křemíkového švába to ušlo. Proti homo sapiens Tesle chybělo porozumění kontextu situace (někdo vysypává smetí navíc zády k vozovce = riziko střetu s dopravním provozem se blíží nule, navíc pozpátku se chodí fakt špatně).

Lidé takto trénují svůj orientační smysl od batolecího věku a mozek dospělého jedince většinu takových vyhodnocení dělá autonomně-podvědomě.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem 3,14ranha
Jiří

To si trochu protiřečíte. Na jednu stranu chcete, aby FSD jezdil statisíce km bez nehody a tedy 100 % bezpečně a na druhou stranu od něj chcete, aby dělal manévry, které jsou bezpečné jen třeba z 99,9 %, tj. aby předjelo cyklisty, protože je málo pravděpodobné, že se proti němu vyřítí nějaké jiné auto, což u “normálních řidičů” třeba v ČR vede ke 100 tisícům nehod ročně (evidovaných, plus všechny drobné neevidované). Pokud bychom měli statistiku chyb řidičů, tedy i těch, které (shodou okolností) nevedly k nehodě, dostali bychom se někam k jedné chybě za pár desítek minut řízení.

PetrC

A to ani neberu v potaz, že by v základu měl Lvl5 dodržovat všechny normy a předpisy na silnici dané oblasti. Což mnohdy povede k dopravnímu kolapsu. Jak už jsem psal jindy, podle mě bude lvl4/5 autonomního řízení a hlavně DoJo mít velký vliv na dopravní značení a předpisy. Prostě tomu krámu dáte do paměti silnice třeba v Praze a přidáte nový předpis/omezení/značení … a necháte v simulaci jezdit auta dle předpisů. A hle … kolaps.
To bude mrzení 🙂

Adam Ř

Az to bude jako první hodina autoškoly, bude téměř hotovo. Těžká část není naučit auto řídit, ale naučit ho vnímat okolí. To je něco, co lidi většinou celkem umí už před autoškolou

Ivo Janáček

Však já taky píšu, že to není ani na první hodinu autoškoly.