Jedním z podstatných kroků k dosažení výrobní kapacity 5 tisíc kusů Modelu 3 týdně bylo pro Teslu postavení provizorního stanu vedle továrny ve Fremontu. Do té sice automobilka investovala několik miliard dolarů, dvě až příliš automatizované výrobní linky se ovšem potýkaly s různými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Pomyslný trn z paty automobilce vytrhl provizorně postavený stan z hliníkové konstrukce v okolí továrny ve Fremontu, jehož výrobní linka je na rozdíl od té automatizované obsluhována převážně lidmi.
Právě v tom spočívá hlavní výhoda této montážní linky nazvané GA4 (General Assembly 4). Lidé jsou totiž schopni mnohem efektivněji a rychleji reagovat na vzniklé problémy a nečekané situace než stroje, které automobilka používá v ostatních linkách. Stan je postavený z dílů od firmy Sprung Instant Structures Ltd., přičemž jeden díl je vysoký necelých 16 metrů a na délku měří kolem 45 metrů. Tyto díly jsou pak pospojovány dohromady a celá stavba na délku měří asi 300 metrů.
Stan zvýšil výrobní kapacitu Modelu 3 o 50 %, jeho stavba navíc v červenci 2018 zabrala pouhé dva týdny. K jejímu vybavení byla dle Muska použita převážně přebytečná technika, kterou již měla Tesla koupenou a neměla pro ni využití po úpravách linky uvnitř továrny. Možná právě i z tohoto důvodu Musk v jedné odpovědi na Twitteru uvedl, že si není jistý, zda Tesla potřebuje stan nahradit novou budovou. Záběry na stan můžete vidět v následujícím videu:
O stan se ale v průběhu minulého roku začala zajímat Cal-OSHA, agentura pro kontrolu bezpečnosti práce, která ho shledala nevyhovujícím a Tesle udělila pokutu, jak v lednu informoval server Business Insider. Podle agentury Tesla z hlediska zajištění bezpečnosti práce selhala v tom, že pro stavbu nezískala povolení a že nebyla provedena kontrola potenciálních rizik. Tesla též dle Cal-OSHA nic neudělala s dírou v „podlaze“ (stan v podstatě žádnou podlahu nemá, je postaven na bývalém parkovišti) hlubokou asi 20 centimetrů a údajně neproškolika pracovníky v případě bezpečnostních postupů, dále též agentura jako riziko označila vyčuhující železné tyče.
Sečteno a podtrženo, Cal-OSHA se rozhodla Tesle udělit pokutu necelých 30 tisíc dolarů, což je velmi malá a spíše symbolická částka, která je dokonce nižší než cena jednoho Modelu 3. Tesla se každopádně proti rozhodnutí odvolala, přičemž Laurie Shelby, viceprezidentka Tesly zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví při práci, uvedla, že její tým v uplynulých šesti měsících postupně zvyšoval bezpečnost v nové montážní lince. Kontrola od Cal-OSHA prý nebyla důsledkem žádného pracovního úrazu, navíc její část probíhala v době, kdy byl stan teprve ve výstavbě a nebyl plně dokončený (nejspíš z té doby je výtka ohledně železných tyčí).
Thomas Armstrong, profesor na Michiganské univerzitě, jenž spolupracuje s různými automobilkami v oblasti zlepšení bezpečnosti práce, pro Business Insider uvedl, že vzhledem k rychlosti postavení montážní linky ve stanu nejsou zjištěná provinění překvapující. Neznamená to ovšem, že by byla montážní linka pro pracovníky nebezpečná, jelikož se dle Armstronga jedná především o provinění v oblasti prevence. Zároveň jde o nedostatky, jenž jsou v automobilovém průmyslu obvyklé.
Není to poprvé, co byla Tesla prošetřována úřadem Cal-OSHA, v průběhu minulého roku tomu tak bylo i v případě údajného lživého nahlašování úrazů, z něhož byla automobilka mediálně obviněna. Tehdy Cal-OSHA konstatovala, že nezjistila žádné pochybení či nedostatky. Tesla v rámci bezpečnostních opatření provádí velký počet změn za účelem zvýšení bezpečnosti svých pracovníků, v průběhu minulého roku též otevřela pro své zaměstnance vlastní zdravotní kliniku.
Zdroje: Ars Technica
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
. někdo staví a někdo buzeruje
Ty drony jsou čím dál vlezlejší, jak paparazzi. Bych se nedivil kdyby to začínalo vadit Tesle/spacex/Muskovi.
Na konci videa ten típek za plotem natahuje ruku. Jako by chtěl dron sejmout kamenem.
On ten kamen(?) taky hodil
Nenechaj je a nenechaj.... To by bylo, aby se tomu Elonovi pořád tak dařilo.... že.... Až bude chtít Babiš podnikat v autom. průmyslu, pošle mu tam kontrolu z finančáku :-)
Andrej určitě Elona rád nemá, protože mu je jasné, že s rozšířením elektromobilů poklesne odbyt řepkového oleje... Ledaže by Elona přesvědčil, aby Falcony lítaly místo leteckého petroleje na řepkový olej. Naštěstí dosah našich úřadů je omezený a na Elona "naši" jen tak nezakleknou. Nicméně mne dost překvapilo, že i v USA, které jsou vzorem pro liberálnost, existuje taková buzerace ze strany místních úřadů.
No tak OH&S (occupational Health & Safety) se bere vazne vsude. No dobre, mozna v Cine ne ale vsude v civilizovanych zemich ano. Pokuta je nicotna a najjit na fabrice jen 3 vicemene drobnosti je sranda.
Nedelal bych z toho kovbojku. I kdyz to mozna nekdy muze vypadat jako buzerace tak to alespon zaridi to ze zamestnavatel nemuze naadit delnika na nebezpecnou praci,, resp na praci v nebezpecnem prostredi bez ochrany. A to rikam jako nekdo kdo se s tim potyka taky kdyz nekam posilam lidi a musim zajistit bezpecnost jejich prace (zahranici)
Já bych naopak řekl, že pro Babiše je Musk vzor podnikání, stejně jako Baťa.
Pochybuji. Ti dva budou mít rozdílné cíle.