Aktuality

Tesla bude v Číně vyrábět i dražší Modely 3, verzi s dlouhým dojezdem začne doručovat v červnu

Tesla sice byla z důvodu šíření koronaviru nucena uzavřít své americké továrny a omezit provoz servisních a prodejních středisek, v Číně je ale situace momentálně mnohem lepší než ve zbytku světa, takže alespoň Giga Shanghai může vyrábět elektromobily pro čínský trh. Právě na něj se tak teď Tesla soustředí, což se promítlo v nabídce nových modelů. V pátek totiž automobilka k již nabízené čínské variantě Modelu 3 Standard Range Plus přidala i verze Long Range RWD a Performance, s jejichž doručováním plánuje začít v průběhu letošního, respektive příštího roku.

Továrna Tesla Giga Shanghai v Číně (Foto: Tesla)

O tom, že Tesla plánuje v Číně vyrábět Long Range RWD, jsme psali na základě dostupných spekulací již dříve, verze Performance je ale poměrně velkým překvapením. Původní plán totiž byl, že Tesla bude v Číně vyrábět pouze levnější verze svých elektromobilů, zatímco dražší a prémiovější varianty budou v případě zájmu dováženy z USA. Automobilka ale nakonec své stanovisko zřejmě přehodnotila, přičemž není úplně jasné, z jakého důvodu tomu tak bylo. Pravděpodobně ale nešlo o nízkou poptávku po levné variantě, jelikož čísla prodejů v Číně i přes koronavirovou pandemii nevypadají vůbec špatně.

Automobilka dle Čínské asociace osobních vozů za březen prodala 10 160 vozů, což činilo 30 % z celého čínského trhu elektromobilů za toto období a téměř celou březnovou produkci Giga Shanghai, Tesla tak prodala prakticky vše, co vyrobila. V lednu a únoru sice byla čísla mnohem menší (3 900, respektive 2 620 vozů), to lze ale jednoduše vysvětlit. Zatímco v lednu se teprve rozjížděla výroba v Giga Shanghai a prodeje začaly až někdy kolem poloviny měsíce, tak v únoru zase kvůli koronaviru byly továrny zavřené a celý automobilový trh stagnoval. Zároveň téměř většinu z prodaných vozů tvoří právě čínský Standard Range Plus, jelikož Modely S a X se do Číny dovážejí pouze v malém množství. Kromě března byl Model 3 nejprodávanějším čínským elektromobilem i za leden a únor letošního roku.

Prodeje elektrických vozů a plug-in hybridů v Číně v lednu a únoru 2020 (Zdroj: Clean Technica)

Pojďme se ale blíže podívat na parametry nově nabízených verzí. Long Range RWD vyjde čínského zákazníka na v přepočtu téměř 1,3 milionu korun, po odečtení dotací ale cena klesne na 1,19 milionu. Za podobnou cenu si tuto variantu mohli koupit i zákazníci v USA, než byla vyřazena z nabídky. Tehdy ale ještě mohli výslednou cenu snížit až na 950 tisíc, podle toho na jaké dotace měli v daném období nárok. Long Range RWD má větší baterii a nabízí dle konfigurátoru dojezd 668 km, toto číslo je ale pravděpodobně nadhodnoceno z důvodu použitého standardu NEDC. Mnohem konzervativnější EPA standard používaný v USA připsal americké variantě tohoto modelu maximální dojezd 523 km. Čínská verze ale bude používat baterie od jiného výrobce, čísla se tedy mohou od americké verze mírně lišit. Prvním zákazníkům by měly být vozy doručeny již v červnu letošního roku.

Tesla Model 3 Performance (Foto: Tesla)

Druhým nově přidaným vozem je Model 3 ve variantě Performance. Jedná se o jedinou verzi tohoto sedanu, která je v Číně prodávaná se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Zákazníci si ji mohou předobjednat za v přepočtu necelý milion a půl korun. Jde o cenu bez dotací, jejichž výši Tesla na svých stránkách zatím neuvádí, jelikož tato varianta ještě musí projít schválením od úřadů. I z toho důvodu zatím není znám oficiální čínský dojezd, automobilka tak zatím uvádí předpoklad dle WLTP, který činí 530 km (americká verze dle EPA udává 515 km). Výroba Performance verze začne až za nějakou dobu, Tesla počítá s prvním doručením zákazníkům během prvního kvartálu příštího roku.

Ohledně čínského Modelu Y zatím nejsou žádné nové informace, Tesla akorát uvádí, že by první vozy měla začít prodávat v roce 2021. V konfigurátoru jsou zatím uvedeny varianty Long Range a Performance, není u nich ale upřesněno, zda se jedná o čínskou variantu nebo o tu vyráběnou v Americe.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024