Již před více než měsícem Tesla poskytla malé skupince řidičů betaverzi nového autonomního řízení, které její softwaroví vývojáři během letošního roku téměř celé přepsali. Konkrétně se zaměřili na software stack (části softwarových subsystémů, které dohromady tvoří kompletní program), u něhož bylo cílem, aby se o více situací začala starat neuronová síť a ubylo tak pevných algoritmů určených pro určité situace. Systém je podle dostupných videí od zkušebních řidičů (některá z nich jsme přeložili) zatím ve fázi, ve které mnohdy zvládne jízdu po městě bez nutnosti zásahu řidiče. Dokáže se vypořádat s křižovatkami, řídí se značkami a semafory, umí odbočit na křižovatce apod. Systém samozřejmě zatím není dokonalý a občas udělá chybu nebo ve složité situaci zazmatkuje. Software se však viditelně zlepšuje, zpočátku měl například problémy s malými kruhovými objezdy, ale po jedné z posledních aktualizací už auto ty samé objezdy dokáže projet správně.
Právě z těchto nedokonalostí by se neuronová síť měla pod dohledem inženýrů v Tesle zlepšovat a postupně se problémové situace naučit zvládat. Andrej Karpathy, který v Tesle zastává post ředitele pro umělou inteligenci, již dříve vysvětloval, že je pro Autopilot velmi potřebné mít dostatečně variabilní vstupy, není tedy ani tak důležitý počet situací, kterými budou neuronovou síť učit, jako jejich variabilita. Právě k tomu Tesle pomáhá poskytování autonomního řízení užším skupinkám řidičů, kteří tak při svém testování narážejí na situace, s nimiž by se Tesla normálně během svých testů setkat nemusela. Seznam řidičů, kteří mohou autonomní řízení vyzkoušet, by se navíc měl již brzy rozrůst. Elon Musk totiž nedávno na Twitteru uvedl, že by systém měl jít do širší betaverze zhruba v polovině prosince.
Zároveň Tesla pokračuje v propagaci příplatkového balíčku FSD Capability a snaží se ho dostat k co nejvíce zákazníkům. V minulosti například nabízela po omezenou dobu jeho levnější alternativu, kterou nazvala Enhanced Autopilot, a chystá se také nejspíš autonomní řízení nabízet ve formě předplatného. Dle Muska by každopádně mělo být stále výhodnější si balíček FSD Capability zakoupit jako jednorázovou investici. Předplatné tak má cílit hlavně na zákazníky, kteří si ho chtějí vyzkoušet, úspěšné by také mohlo být u Tesel nabízených na leasing. V rámci propagace FSD Capability nedávno došlo ke snížení jeho ceny, pokud si systém upgradujete z balíčku Enhanced Autopilot. Cena klesla o tisíc dolarů na 5 tisíc dolarů (přibližně 110 tisíc korun).
Elon Musk byl také na začátku prosince v Německu, kde kromě zařizování věcí souvisejících se stavbou Giga Berlin (přespával v konferenční místnosti v továrně) též obdržel Axel Springer Award za rok 2020. Tuto cenu od roku 2016 uděluje německé vydavatelství Axel Springer „vynikajícím a inovativním osobnostem, které mění trh a ovlivňují společnost“. V minulosti ji obdrželi Mark Zuckerberg, Sir Timothy Berners-Lee a Jeff Bezos. Součástí předávání ceny byl i půlhodinový rozhovor s Muskem, jehož část se věnovala též Tesle.
Nejspíš nejzajímavější informací z rozhovoru, který si celý můžete poslechnout ve videu níže, byla Muskova předpověď o vydání autonomního řízení pro celou flotilu vozů americké automobilky. Konkrétně je CEO Tesly „extrémně přesvědčený“, že se tak automobilce povede učinit v průběhu příštího roku. Podobná optimistická prohlášení sice Muskovi již několikrát v minulosti nevyšla, současná betaverze ale dává naději, že tentokrát by odhad mohl vyjít. Jedním faktorem je stav autonomního systému Tesly, druhým a neméně důležitým ale jsou potřebná povolení od úřadů pro umožnění autonomní jízdy bez nutnosti dozoru řidiče. V budoucnu tak s největší pravděpodobností nastane situace, kdy bude autonomní řízení povoleno v jedné zemi, zatímco v druhé bude zakázané. Nejkonzervativnější jsou v tomto ohledu nejspíš úřady Evropské unie, které například i v minulosti vydaly několik směrnic, jež ve výsledku omezily funkčnost současného Autopilotu.
Podle Muska budou přibližně za 10 let všechny nově vyráběné automobily na světě schopny autonomního řízení a přibližně 70 % nebo 80 % z nich bude elektrických. Pokud vezmeme v potaz kompletní výměnu světové flotily vozů za autonomní, tak to by mělo zabrat dalších 20 let.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Testlu opustil vedoucí autonomie Andrey Kapathy. :(
https://digitnews.in/teslas-director-of-artificial-intelligence-is-leaving-the-company-andrey-karpaty-made-the-autopilot-of-tesla-electric-vehicles-one-of-the-most-advanced/
A... kdyby náhodou se někdo rozhodl si pořídit TESLU, dejte mi prosím vědět, nabídnu zajímavou cenovou nabídku
Tomu nerozumím. Buď chcete prodat vlastní a nebo je to podvod. Nebo snad ještě existuje třetí varianta?
Ono... až se budou řešit nehody a bude se to týkat konkrétně někoho z nás. Blbý příběh. Jak jistě víte, celosvětově se povolenka již řešila v roce 2018, ale díky různému výkladu práva v různých zemí, či kontinentů ještě nenastal ten správný čas.
Pánové, vidím každý je erudovaný odborník. Když je Tesla tak dobrá volba, máte možnost koupit zajímavý dárek k vánocům svým drahým polovičkám. :-)
Bude FSD Tesla zvladat dialnice, okresky, polne cesty, diery, rozne male alebo vacsie prekazky na cestach? Zvladne ma sama odviezt vo velkomeste, alebo v dedine, kde neodhrnuli sneh? Ak nie, tak.....
Skoro všechno, co jste vyjmenoval, zvládá FSD Beta už dnes (i když ne vždy bezchybně), podívejte se na videa testerů na YouTube. Vyhýbání překážkám jsem už párkrát viděl, polní cesty taky nejsou problém, vyhýbání dírám jsem zatím neviděl, ale podle Muska je tahle funkce v plánu. Sníh by mě taky zajímal, ale zatím nikdo neměl možnost to otestovat. Sněžení/déšť/mlha systému problém nedělá, ale zatím to nikdo nezkusil s napadlým sněhem. Jízdu na dálnici umí téměř dokonale už dnes každá Tesla s funkcí Navigate on Autopilot.
Zásadním problémem je text, který je uveden v závorce.
A stejně tak je zásadní slůvko Beta. Havran se ptal na budoucí FSD a já jen vysvětlil, že ten systém tyhle schopnosti má už dnes, i když mají k dokonalosti daleko.
Petře, vážně si koupíte a následně se usadíte do takového vozu? Vím, pokrok jde neustále dopředu. O tom to není, ale ještě není na to doba.
Až bude plná autonomie dostupná, nebude pro mě mít smysl auto vlastnit. Každopádně ano, pokud to schválí úřady, až to bude prokazatelně bezpečnější než lidský řidič, nevidím důvod, proč bych se měl bát do takového auta nasednout. Umřít v autě můžu i dnes, i když budu sebelepší řidič.
Ano, až bude a to až bude bude za hodně dlouho a to je oč tu běží. Plná autonomie je totiž SAE5 a tudíž auto musí zvládnout naprosto vše a ani nebude/nemusí mít možnost ovládání člověkem. Podotýkám, že dneska jsme stále na SAE2 a skok na SAE3 je ten nejtěžší, protože u SAE3 musí dát auto dostatečný čas řidiči na to, aby převzal řízení a tudíž musí předem vědět, že to dále nezvládne a to není tak jednoduché.
Ano i já jsem pár let zpátky měl velké oči a věřil jsem EM, jak tady dneska budou jezdit auta bez řidiče (tedy ne že by nejezdily, ale to je trochu jiná story), ale tak nějak se to nepovedlo a podle toho co pouští ven za videa ti, kteří testují něco o čem vlastně ani nevím co by to mělo být, tak vidím jak moc jsem naletěl...
PS: Ale je to v klidu, současné auto má ještě rezervu tak deset let a to už by to snad mohli dotáhnout.
Nezvládne, ale to neznamená, že vám to nemůže slíbit. 🤣
Těším se na ten "nenápadný" tlak na soc.sítích na konci příštího roku, až se budou prodávat první várky berlínských TMY a lidé budou nadávat (EU) vládám, že si sice mohou koupit nejlepčí auto na světě s fungujícím FSD stupně 4+, ale v nesmí ho zapnout, protože by porušili předpisy.
Třeba jsem optimista, ale byla by to švanda, ne?
Vy jste asi moc aut neřídil, že? Nejlepčí auto na světě? Viděl bych to na Maserati MC20:))) A nebo v některých případech by to mohl být i GLAMYS 223:-)))
Stupeň FSD 4+? Zkuste si o tom něco načíst alespoň na wiki:-))
proti tomu pujde ovšem velice nápadný tlak od německých automobilek proti
VW se jiz nechal slyset, ze autonomni rizeni bude do 10 let, po roce 2025 :)
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/sef-vw-diess-autonomni-vozy-by-se-mohly-dostat-na-trh-behem-10-let-1376006
Jak souvisí Tesla s nejlepším autem na světě a jak toto souvisí s FSD. Navíc nějak mám pocit, že z dvojky na čtyřku je dlouhá cesta.
Vývoj je aktuálne exponeciálny, dnes zajtra pozajtra sa vývoj zdá pomalý ale o týždeň budeme o niekoľko úrovní vyššie.
Aha a proto je jako Tesla nejlepší auto současnosti? To je dobrý vtip.
"Navíc nějak mám pocit, že z dvojky na čtyřku je dlouhá cesta." Reagoval som len na túto časť, ak nevieš rozlíšiť o čom hovorím... Ako dobrá či zlá je Tesla nikde neriešim...
EU se rozhodla stát se technologicky zaostalým spolkem už v oboru GMO, nemyslím že taková maličkost jako odpor občanů by je přesvědčil aby přizpůsobovaly legislativu pro pokrok...
EU bez značnej centralizácie, debyrokratizácie a zrýchlenia rozhodnutí nebude mať veľkú budúcnosť. Vylepšený model federálnej vlády, ala USA by mohol byť zlomový pre svetlú budúcnosť EU. Inštitúcie EU, niekedy duplicitné, roztrieštené po celej EU strácajú pointu.
No já problém vidím už s touhle úrovní centralizace. EU odsoudila všechny své členy k zaostalosti. Společnosti zabívající se genetickými modifikacemi odtud zdrhají... S decentralizací kde by měli aspoň členské státy větší pravomoci včetně povolení GMO je jediná cesta EU jak přežít v konkurenčním prostředí ostatních států.
To môžeme rovno chcieť kompletný hospodársky rozpad EU ak chceme decentralizáciu. Aj kvôli nejednote EU nastal Brexit, ak chceme ťažiť z výhody spolku krajín, musí prísť centralizácia a zjednotenie. Práve kopec orgánov EU spôsobil odklon od GMO, nie jedno cieľavedomé rozhodnutie na ktorom sa zhodli všetci v jednom parlamente. Vďaka decentralizácii niekto je silnejší v rozhodnutiach iný slabší, vďaka decentralizácii tu padá kopec rôznych rozhodnutí a regulácií lebo sa EU sanaší vyhovieť každej jednotke. Takato by padlo jedno rozhodnutie na základe spoločného konsenzu, EU by mala smerovanie nie prekačovanie na mieste. Ale to už za mňa, stačí je to tu OT.
brexit nastal kvůli přílišné centralizaci. Mít jednotlivé státy větší pravomoci, tak britům nic moc v EU nevadilo.