Tesla a její cesta k úspěchu
Když se řekne elektromobil, téměř každý si vybaví jméno jedné americké automobilky, která s nimi velmi úspěšně prorazila na trh. Řeč samozřejmě není o ničem jiném než o Tesle. Automobilce, která dnes vládne trhu elektromobilů, provozuje nejrozsáhlejší síť nabíjecích stanic, vyrábí celkem čtyři modely osobních automobilů a jeden elektrický tahač, přičemž všechny z nich mohou být vybaveny systémem autonomního řízení. Ten sice není bezchybný, ale rozhodně patří mezi nejvyspělejší na světě. Pojďme si dopodrobna rozebrat celý příběh Tesly od samotného založení zpočátku ne příliš úspěšného startupu až po přerod v největšího výrobce elektromobilů na světě.
Samozřejmě když uslyšíte jméno společnosti Tesla, vybaví se vám ještě jméno jednoho člověka, kterým není nikdo menší než Elon Musk. Ovšem je nutné znát jeden fakt. Nemalá část lidí si myslí, že Elon Musk je zakladatelem společnosti, ale to je pravda jen napůl. Musk byl raným investorem, později předsedou představenstva a aktuálně ve společnosti působí jako CEO neboli nejvýše postavený člověk ve firmě, který celou společnost vede. Přímo u založení firmy však Musk nebyl. Kdy a kým tedy byla Tesla založena?
Psal se rok 1997, když se setkali dva lidé – Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Po několika setkáních nad hrou Magic: The Gathering již spolu začali plánovat svou první obchodní spolupráci, kterou měla být čtečka elektronických knih. Vznikla tak společnost NUVOMEDIA a za pouhé tři roky se jim podařilo prodat 20 000 čteček. Později své podíly ve společnosti oba prodali celkem za 187 miliónů dolarů. Po prodání podílů v NUVOMEDIA si Martin řekl, že si koupí sportovní auto, ale údajně se nedokázal přimět ke koupi necivilizovaných a uřvaných žroutů benzínu, a tak se nakonec znovu obrátil na přítele Marca s návrhem postavit sportovní elektromobil.
V roce 2003 začali společně pracovat na prvním automobilu jejich nové společnosti, kterou pojmenovali Tesla. Tím prvním automobilem byl legendární sporťák Roadster. Ten místo klasického spalovacího motoru k pohonu využíval lithium-iontové baterie a elektromotor. Jelikož ale nebylo v silách dvou zakladatelů postavit a navrhnout vše na zelené louce, uzavřeli partnerství se dvěma společnostmi. Tou první byla AC Propulsion, kalifornský výrobce elektromotorů, se kterým Eberhard uzavřel dohodu o využití technologie jejich motoru. Druhou společností byl britský výrobce aut Lotus. Eberhard a Tarpenning sice již od AC Propulsion měli motor, ten ale potřebovali někam dát. Zde přišel na řadu Lotus a jejich malý sportovní model Elise, který vyhovoval všem potřebným kritériím.
V Tesle tedy mohl začít vývoj sportovního elektromobilu Roadster. V polovině roku 2004 ale začaly společnosti docházet peníze, jelikož Martin a Marc společně dokázali ufinancovat jen první rok její existence. Pro zahájení výroby Roadsteru však Tesla potřebovala nemalé finanční prostředky, a právě v té době se objevil Elon Musk. Ten měl tehdy k dispozici hodně peněz z prodeje PayPalu a po setkání s Martinem a Marcem do Tesly investoval 7,5 milionů dolarů. To byl ale teprve začátek, jelikož do konce roku 2008 Musk investoval celkem 70 milionů dolarů.
Díky počáteční finanční injekci od Muska se Tesla v listopadu 2004 posunula dál a postavila svůj první prototyp Roadsteru. Tomuto prototypu se říkalo kříženec a jeho výkon a jízdní vlastnosti inženýry ohromily. Vývoj každopádně dále pokračoval a trvalo další dva roky, než došlo k oficiálnímu představení Roadsteru. Ten byl nakonec představen 19. července 2006 v Santa Monice. Cena za tento elektromobil byla 100 000 dolarů, v přepočtu tedy 2 200 000 korun. I přesto se ale na Roadster stály fronty a do dvou týdnů od představení si Roadster objednalo 127 lidí. V prosinci 2006 byl také jmenovám časopisem Time nejlepším vynálezem roku 2006.
Ve vedení firmy se však v tu dobu stupňovalo napětí. Celá situace vygradovala v srpnu 2007, kdy Martinu Eberhardovi zazvonil telefon, ve kterém mu nervózně znějící Musk oznámil, že se bez něj sešlo představenstvo firmy a rozhodlo se jej sesadit z pozice výkonného ředitele. Martin Eberhard byl tak doslova vyhozen z vlastní společnosti. Musk se stal generálním ředitelem společnosti v říjnu 2008.
V roce 2008 začala výroba Roadsteru a do ledna 2009 Tesla dodala 147 vozů. Za celou dobu jeho výroby, tedy od roku 2008 do roku 2012, se podařilo prodat kolem dvou a 2 500 těchto vozů do třiceti různých zemí. Na první model mladé automobilky byl Roadster obrovský úspěch. Jeho dojezd byl totiž v té době těžko uvěřitelných 400 kilometrů, a to i přes to, že jeho baterie měla na dnešní poměry malou kapacitu (53 kWh). Vrcholná verze navíc měla výkon 288 koní, což umožňovalo zrychlení z nuly na sto za 3,7 sekundy. Když se výroba Roadsteru chýlila ke konci, Tesla vyrobila speciální Final Edition neboli finální edici, do které spadalo posledních patnáct vyrobených aut. Do každého světadílu, kde Tesla prodávala své vozy, zamířilo pět vozů této edice, tedy pět do Severní Ameriky, pět do Evropy a pět do Asie. Final Edition neměla žádné úpravy hnacího ústrojí, ale dostala speciální barvu laku s názvem „atomově červená“, dvojici tmavě stříbrných pruhů na kapotě a exkluzivní černá hliníková kola.
Po Roadsteru přišel na řadu další velmi důležitý vůz Tesly. Model S byl ve vývoji ještě dříve, než se vůbec začal vyrábět Roadster, a Tesla na něm pracovala řadu let. Vývoj začal v roce 2006 pod označením WhiteStar neboli Bílá hvězda. Oficiální oznámení nového vozu přišlo 30. června 2008, přičemž prototyp vozidla byl představen v březnu 2009. V květnu 2010 pak Tesla oznámila, že Model S bude vyrábět v bývalé továrně společnosti NUMMI ve Fremontu v Kalifornii. O dva roky později byla představena produkční verze Modelu S. Na úplném začátku výroby se Tesle dařilo dokončit pouze 15–20 vozů za týden, což je opravdu velmi málo, nicméně do roku 2015 se automobilce podařilo zvýšit produkci Modelu S na 1 000 vozů týdně. Model S se zároveň stal prvním elektromobilem, který se dostal na vrchol měsíčního žebříčku prodeje nových vozů v několika zemích, přičemž v Norsku a Dánsku se mu podařilo obsadit první příčku. V září 2018 pak byla překonána hranice 250 000 prodaných vozů.
Právě Model S byl pro Teslu zásadní. Pilotní vůz, na kterém mohla získávat zkušenosti s vývojem automobilu od nuly, jeho výrobou a prací se softwarem a hardwarem. Zároveň došlo na několik faceliftů, které zahrnovaly přidání adaptivních LED světlometů, změny v bateriích, úpravy designu, přidání kamer pro systém autonomního řízení nebo změnu čipu MCU (Media Unit Control), díky čemuž měl infotainment více výkonu pro streamování filmů, hraní her anebo zajišťování funkce Sentry Mode a spoustu dalšího. V roce 2015 pak Tesla na tyto zkušenosti navázala s Modelem X, což je SUV postavené na stejné platformě jako Model S.
Dalším velmi významným modelem v historii Tesly byl bezpochyby Model 3, se kterým se Tesla trefila přesně na střed. Je to pětidveřový fastback sedan, který dokázal nabídnout velmi vysoký dojezd, výbornou bezpečnost, systém autonomního řízení anebo prostorný, ale zároveň minimalistický interiér. Navíc byl výrazně levnější než předchozí modely, a tak byl dostupný pro daleko více lidí, díky čemuž Tesla dosáhla rekordních prodejů. Již týden po odhalení Modelu 3 v roce 2016 Tesla oznámila, že má více než 325 000 rezervací. V letech 2018 až 2021 se pak Model 3 umístil jako nejprodávanější elektromobil na světě. A jeho větší sourozenec Model Y se pak letos dokonce stal nejprodávanějším automobilem vůbec.
K elektromobilům mimo jiné patří i nabíjení, a to je v případě Tesly více než bezproblémové. Právě Tesla provozuje Superchargery, což je nejrozšířenější síť rychlonabíjecích stanic na světě. Kombinace rozšířenosti nabíjecí sítě, velkého dojezdu a plánovacího algoritmu, který Tesla zakomponovala do své navigace, jež je součástí každého vozu této značky, řidiči umožňuje vypustit z hlavy všechny starosti s plánováním trasy. Stačí jen sednout do auta, zadat cíl trasy a auto vám přesně naplánuje trasu včetně toho, na jakých nabíječkách musíte zastavit, s kolika procenty baterie na nabíjecí stanici přijedete a jak dlouho budete muset dobíjet. Zkrátka vše, co potřebujete vědět. K dubnu letošního roku měla Tesla v provozu celkem 45 000 nabíjecích stojanů, které jsou rozmístěny po celém světě ve více než 5 000 lokalitách. Konkrétně 1 966 v Severní Americe, 2 069 v asijsko-pacifickém regionu a 985 v Evropě. Co se týče nabíjecího výkonu, tak v současné chvíli jsou nejrozšířenější Superchargery s výkonem 150 kW, ale začíná přibývat i nabíječek s výkonem 250 kW. Většina amerických automobilek navíc aktuálně začala přecházet na stejný typ nabíjecího konektoru, jako má Tesla. To znamená, že výhledově bude moct téměř každý elektromobil na amerických silnicích využívat rozsáhlou síť Superchargerů.
Tesla se ale aktuálně nezaměřuje pouze na elektromobily. V roce 2016 Tesla koupila firmu SolarCity. Sloučením této společnosti s divizí bateriových produktů pro ukládání energie vznikla dceřiná společnost Tesla Energy, která se v současnosti zaměřuje především na bateriová uložiště a solární produkty. Kromě běžných fotovoltaických panelů můžete znát také produkt Tesla Solar Roof, což jsou skleněné střešní tašky s integrovanými solárními články. Ve výsledku působí dojmem klasické střechy, kterou neruší žádná dodatečně montovaná fotovoltaika. Pokud byste měli obavu, že velmi drahá skleněná střecha nepřežije první krupobití, tak nemusíte. Zkušenosti mnohých lidí, kteří si střechu pořídili, mluví o tom, že padající kroupy nedělají fotovoltaickým taškám sebemenší problémy.
Zkrátka, když se řekne Tesla, někomu se vybaví slavný vynálezce a někomu firma, která aktuálně hýbe světem. Firma, která v současnosti vyrábí pět vozidel (S,3,X,Y, Semi) a chystá také Cybertruck, nový Roadster, kompaktní automobil a také humanoidního robota. Firma, která provozuje nejrozsáhlejší síť nabíjecích stanic na světě. Firma, která posunula autonomní řízení a celkově přístup k autu jako takovému na úplně novou úroveň. Firma, která se nebojí zkoušet nové věci a nedrží se zaběhlých standardů. Je téměř jisté, že Teslu čeká zářná budoucnost, o které by si mohly nechat některé automobilky jenom zdát.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Autopilot od Tesly zažívá revoluci, umělá inteligence se ve verzi FSD 12 učí řídit jako člověk - 13. 2. 2024
- SpaceX dokončilo vyšetřování výbuchu Starship a požádalo o povolení pro třetí testovací let v únoru - 27. 1. 2024
- Modernizovaná Tesla Model 3 „Highland“ je tu, přináší nový design a spoustu vylepšení - 2. 9. 2023
Tesla nakupuje další čipy od TSMC a rozvíjí své strojové učení.
Cena firmy může vzrůst … viz článek.
https://driveteslacanada.ca/news/tesla-doubles-dojo-d1-supercomputer-chip-orders-with-tsmc-report/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tesla-doubles-dojo-d1-supercomputer-chip-orders-with-tsmc-report
Tesla Shareholder Meeting in 18 Minutes (Supercut), May 17, 2023
Doporučuju zhlédnout. Překvapuje mě, že se tu nevyskytl sumář.
https://www.youtube.com/watch?v=D_8WShgZLQM
Já se přiznám, že Teslu moc nemusím, ale mrzí mě, že se v článku píše o autonomním řízení jen jako o něčem, co Tesla někam posunula. Pokud vím, tak slibovali ho už dávno a zatím se právě nikam neposunuli, protože vše jsou pouze testy a vše jde na triko řidiče. Zeptám se tedy, myslíte si, že to dají do konce tohoto roku? Nebo do konce toho příštího? Já osobně si to nemyslím, protože plně autonomní řízení je poměrně velký oříšek. Podle mě to pochopil i Musk a proto zrušil radary a jde cestou kamer, otázka je kolik let to ještě potrvá. Podle mě budou rádi za úroveň 3 a pak 4, ale na pětku to bude ještě hodně dlouhá cesta.
Plně autonomní řízení v Americe už koncem tohoto roku. Vytrénováno na dojo procesorech a postupné spojení různých systémů (dálnice, město) vše do jednoho celku. V Evropě zažádáno o beta testování a auta už začnou sbírat data pro dojo kde se začne UI učit Evropu (do teď na to házeli bobek neměli dostatek procesorů a EU byrokracie) takže můj typ v Eu (kde jim to povolí) 12/2024.
To si jako opravdu myslíte, že tu v reálném provozu nepoužitelnou betu pustí jen tak v Americe mezi lidi? Na to nemají dost peněz, aby hradili ty škody a prohrané soudy za zmrzačené a mrtvé lidi. Pokud by to letos měli pustit, tak by to už tak rok muselo běžet naprosto bez chyb a to jaksi není pravda.
Za pár let od umíme jakž takž držet auto v pruhu na dálnici při hezkém počasí po komplexní řešení všech možných situací včetně kruhových objezdů, dálničních nájezdů/výjezdů, světelných křižovatek, odbočování vlevo přes několikaproudou silnici, parkoviště, omezení při práci na silnici, kužely, zviřata, zasněžená silnice a mraky dalšího, tomu říkáte nikam se neposunuli?
Neříkám, že je vše dokonalé, ale takhle komplexní řešení nemá opravu nikdo ani z daleka.
A nic na tom nemění, že systém ještě zdaleka není dokonalý a zlepšování/spolehlivost bude postupný a ještě dlouhý proces.
Pokud by chtěli level 3, tj. něco podobného jako Mercedes – funguje na pár km dálnice, jenom při koloně, jenom v jednom pruhu bez přejíždění a do 60 km/hod., tak to fakt můžou spustit klidně dnes se 100% spolehlivostí.
Problém je právě v té spolehlivosti a ta se jaksi stále nedostavila a právě proto, to zatím nepustli ven. Víte, problém je v tom, že vám nestačí 99%, ale nestačí vám ani 99.99% spolehlivosti a každá ta další tisícina a desetitisícina stojí neskutečné peníze a spoustu času.
Tak se tedy posunuli, nebo neposunuli? 🙂
A co jsou ta procenta? Spolehlivost čeho vztažená k čemu?
Já se přiznám,že nejsem fanouškem elektromobilů,čili ani Tesla mě nebere,ale jelikož autora článku znám osobně,nedalo mě to a článek jsem si přečetl.A musím říci,že se mě líbil a žádné negativní věci jsem tam nenašel.Takže nechápu ty negativní komentáře pod článkem.Matěji,nic si z nich nedělej,nikdy se nezavděčíš všem.Mě se to líbilo a děkuji Ti za něj!
Uspěchaný. Pro zdejší obecenstvo bez přidané hodnoty. Zbytečný.
Soukupovy články už ne, prosím. Naivní sloh, familiérnost, absence nových informací.
Víte co, já oceňuji konstruktivní kritiku. Když mi někdo napíše, máš to špatně tady v té pasáži, protože… Bohužel dnes je málo lidí, kteří by to takto dokázali napsat. Místo toho se člověk dočká urážející zprávy podobného znění, jako ta vaše. Je mi líto, že se Vám článek nelíbil, pravděpodobně se Vám netrefil do vkusu. Koneckonců ne každému se líbí vše. Co se týče první věty vaší zprávy, jsem rád, že tento názor s Vámi sdílí jen pár lidí, a to jen na tomto webu. Na Kosmonautixu mám více jak 200 článků a nikdo nikdy neměl takový problém, aby napsali to, co vy. Jak říkám, je mi líto, že se Vám článek nelíbil, ale prosím neodsuzujte všechny články na základě jednoho.
Mě se vaše články ve valné většině velice líbí a sem zvyklí na uřčitý standard. V tomto případně začíná ze široka, nemám připomínek. To mě navnadilo na obsáhlý informativně vyčerpávající článek. Postupně však dochází článku dech. Velká Škoda. Toto můj názor.
Konstruktivní kritika říkáš? 😂 Já třeba tvůj sloh taky úplně nemusím, přesto první půlka článku mě velmi bavila a dozvěděl jsem se i něco nového. Ale pak s modelem X a dále to najednou zvadlo a následoval jen strohý výčet. Emoce a tah na bránu byla pryč. Tam kde v úvodu byly detaily a zajímavosti, byla na konci vlastně jen statistika.
Nic proti tobě nemám, na discordu jsi fajn a fandím ti. Věřím, že se časem vypíšeš a budeš patřit do stejné ligy jako ostatní autoři tady nebo na kosmonautixu. Důležitá je pokora a ochota se zlepšovat a u tebe nevidím nějakou namachrovanost. Měj se.
Me se ten clanek libil, Tesla me normalne takrka nezajima, ale rad si prectu nejake takoveto shrnuti, v krátkosti shrnuta historie. Diky za nej Mateji.
Za mě dobrý článek a kvalitní sloh. Spoustu věcí o Tesle jsem pozapomněl, takže jsem ho přečetl se zájmem. Jenom závěr mi přišel takový jásavý.
Dvere uz licujou ?
Tak se zkuste sám sebe zeptat, za druhý kvartál tohoto roku doručili skoro půl milionu aut. Nelícují jim dveře? Proč to teda lidi kupujou?
Výborná otázka.
A take zadna odpoved na puvodni otazku 🤦
Jste o nějakých 6-7 let pozadu.
No asi to budou pěkný křápy, když to Tesla nestíhá vyrábět. A s ohledem na cenu to kupují úplní blbci. Auta od inzenýrů, co taky staví rakety, budou asi totální “shit”.
Na jejich standarty přejdou všichni, aby vůbec přežili. Škoda že nabijecí konektor NACS nebude v Evropě. Nejen tohle je opravdu chytře udělané. Sleduji to už nějakou dobu a čekám, kdy to těm ostatním výrobcům dojde.
Máš v tom nějakej guláš. Rakety staví SpaceX, auta Tesla. Dvě různý společnosti. Standard se píše s d.
Ano, a tyto dvě společnosti “nemají” vůbec, ale vůbec nic společného. Teda kromě toho, že třeba pro Tesla Cybertruck se používá stejný nerez plech (jiné tloušťky), jako se používá na výrobu trupu lodi spaceship a vynašeče super heavy. Tesla například od SpaceX převzala chemické složení hliníkové slitiny pro výrobu šassi modelu Y pomocí vstřikovacího lisu Gigapress, A kromě toho, že obě společnosti mají identický inovativní přístup k řešení technických problémů, počínaje organizací výroby, daný tím, že v jejich vedení je stejná persona.
Ale jinak, pravda, nic, no a samozřejmě, sdandard se píše s d.
Taky má tesla okna ze skla a neznamená o to, že ji vyrábí skláři z Trutnova. Má pneumatiky z gumy a neznamená to, že ji vyrábí Gumárny Zubří. V čele Kosteleckých uzenin byl donedávna týž člověk co v čele vlády a taky to neznamená, že párky vyrábí ministři.
Dalo by se pokračovat. Spaceship a Super Heavy používajípro pohon roštových kormidel I pro naklápění motorů Raptor elektro pohony a li-ion baterie Tesla…
Na mojej TMY lícuje každý plech, svetlá včetne interiéru.