Super Heavy Starship bude startovat také z Floridy, orbitální prototyp se už staví a testuje se nový tepelný štít

Elon Musk nás v noci z neděle na pondělí obdařil další ze svých pověstných smrští tweetů. Tentokrát mluvil o Starhopperu, který už každým dnem čekají první zážehy, dále o regulaci tahu u motoru Raptor, a také o plánech pro raketu Super Heavy Starship, která nejspíš bude kromě Texasu startovat také z Floridy. Musk dále podrobněji vysvětlil, jak bude fungovat tepelná ochrana orbitální lodi Starship, jejíž výroba právě teď probíhá v Texasu.

Starhopper

Nejaktuálnějším tématem jsou probíhající přípravy experimentálního prototypu lodi Starship, který je od konce minulého roku montován v jižním Texasu. Prototyp neoficiálně přezdívaný Starhopper byl minulý týden přesunut z montážní plochy na nedalekou rampu, kde začalo testování nádrží a také instalace prvního motoru Raptor. Elon Musk nyní potvrdil mou teorii, že Starhopper si zpočátku vystačí jen s jedním Raptorem, se kterým budou prováděny „velmi krátké skoky“. Při nich se prý raketa jen mírně vznese nad zem. Vyšší suborbitální lety pak podle Muska už budou využívat tři Raptory.

Ke statickému zážehu nebo prvnímu mikroskoku by podle Muska mohlo dojít už tento týden, ale záleží na tom, jak rychle bude dokončena integrace Raptoru s raketou. Ta se prý obvykle neobejde bez určitých problémů.

Elon Musk zároveň vyjasnil záhadu vyráběných dílů na původní montážní ploše vzdálené 3 kilometry od rampy, kde se momentálně nachází Starhopper. Nejdříve se předpokládalo, že jde o novou horní polovinu Starhopperu, jelikož tu původní v lednu zničil vítr, ale na to byly dvě montované válcovité sekce nějak moc vysoké. Musk nyní vysvětlil, že SpaceX se rozhodlo zničenou horní polovinu nenahrazovat, protože Starhopper je pro svoje krátké lety nepotřebuje, a upřesnil, že spatřené díly jsou určeny pro chystaný „orbitální prototyp lodi Starship“. Ten má podle dřívějších Muskových tweetů být hotový zhruba v červnu a bude vyroben ze silnějších plechů, takže nebude vypadat tak pomuchlaně. V Texasu fotografové zaznamenali také zahnuté díly, které by mohly tvořit nádrže pro orbitální prototyp nebo špičku vrchní části. Některé díly se podle dřívějšího Muskova tweetu vyrábějí také v přístavu v Los Angeles.

Je docela fascinující, že SpaceX vyrábí orbitální raketu doslova na poli, ale na druhou stranu, pokud má být loď schopná třeba 100 použití bez údržby, jak SpaceX plánuje, měla by dokázat přečkat i relativně mírné texaské podnebí.

Raptor

Elon Musk následně mluvil o motoru Raptor a problematice regulace tahu: „Raptor je VELMI složitý i na poměry motoru s uzavřeným cyklem. S každou novou verzí se jej snažíme co nejvíce zjednodušit. Přiškrcení tahu na 50 % je obtížné, ale dá se to. Přiškrcení na 25 % by bylo extrémně náročné, ale snad to nebude potřeba.“ Z toho vyplývá, že i když Musk při představení rakety ITS (předchůdce SHS) v roce 2016 uváděl, že Raptor bude schopen snížení tahu až na 20 %, prozatím bude mít podobný rozsah tahu jako současný Merlin, který lze přiškrtit až na 57 % maxima. V roce 2016 ale měl mít Raptor tah 3 MN oproti současným 2 MN, takže prošel vícerem změn.

Slajd o Raptoru z prezentace o raketě ITS z roku 2016 (Zdroj: SpaceX)

Everyday Astronaut se následně Muska zeptal, jestli je u motoru s uzavřeným cyklem obecně snazší provádět regulaci tahu, protože má čerpadla kyslíku a paliva na oddělených hřídelích. Musk odpověděl: „U systému se společnou hřídelí je možné hluboce omezit tah přiškrcením přítoku paliva nebo kyslíku mezi čerpadlem a spalovací komorou. Problém představuje malý raketový motor zvaný generátor plynu, který to čerpadlo pohání. Ten musí snížit tah MNOHEM více než hlavní spalovací komora.“

Super Heavy Starship

Následně se diskuze stočila na raketový systém Super Heavy Starship (SHS) obecně. Musk překvapil oznámením, že SpaceX pracuje na získání povolení pro provádění orbitálních startů rakety SHS nejen z texaské rampy u Boca Chica, ale také z Mysu Canaveral na Floridě. Navíc dodal, že tato obří raketa se bude souběžně vyrábět na obou místech najednou.

Neoficiální představa ocelové rakety Super Heavy Starship (Autor: Gravitation Innovation)

To znamená, že kromě startů z texaské rampy – o které už delší dobu víme, že bude určena primárně pro SHS –, je v plánu provádět starty také z Canaveralu. Není však jasné, zda SpaceX hodlá provést úpravy existující rampy LC-39A, nebo postavit či rekonstruovat nějakou jinou. LC-39A se mi ale jeví jako pravděpodobnější kandidát. Jednak proto, že BFR/SHS v oficiálních videích startuje z této rampy, což by mohlo značit, že SpaceX s ní už od začátku počítá, ale také proto, že podle webu NASA Spaceflight by mělo být možné tuto rampu relativně snadno upravit tak, aby podporovala BFR/SHS i rakety Falcon zároveň. A pokud se ptáte, zda by LC-39A vůbec zvládla start tak velké rakety jako SHS, je potřeba si uvědomit, že rampa byla v 60. letech postavena pro obří Saturn V a navíc už tehdy byla údajně dimenzována pro plánovanou, ještě větší raketu Nova, takže by mělo být možné odtud provádět také starty SHS.

Neoficiální vizualizace upravené rampy LC-39A podporující Falcony i BFR zároveň (Zdroj: NASA Spaceflight)

Tepelný štít lodi Starship

Nakonec se Elon Musk rozpovídal o tom, jak bude fungovat tepelný štít na kosmické lodi Starship. Z dřívějška víme, že Musk plánuje použít dvojitý trup s transpiračním chlazením na těch místech, která budou při návratu lodi do atmosféry vystavena nejvyšším teplotám. Musk nyní poskytl nějaké informace navíc, když vysvětlil, že Starship bude mít vlastně tři různé druhy povrchu: „Většina návětrné strany bude tvořena šestiúhelníkovými dlaždicemi, na závětrné straně není potřeba tepelná ochrana, a nejnamáhanější místa budou chlazena transpiračně.“

Ptáte se, co jsou zač ony „šestiúhelníkové dlaždice“? Nejste sami, slyšíme o nich prvně. Musk naštěstí pro lepší představu rovnou poskytl video z jejich testování, při kterém ty do bíla rozpálené části v pořádku přečkaly teploty 1376 °C, což odpovídá návratu do atmosféry z orbitální rychlosti:

Na otázku, proč mají dlaždice tvar šestiúhelníku, Musk odpověděl, že díky absenci přímých linií nemůže horký plyn zrychlovat v mezerách. Musk však neuvedl, z jakého materiálu jsou dlaždice vyrobeny, ale i když označení „dlaždice“ svádí ke vzpomínkám na keramickou tepelnou ochranu raketoplánů, osobně si myslím, že jde jen o tepelně odolnou variantu nerezové oceli (např. 310S, kterou Musk už v minulosti zmiňoval). Někteří však spekulují, že by mohlo jít o TUFROC (Toughened Uni-piece Fibrous Reinforced Oxidation-Resistant Composite), na jehož výzkumu a vývoji SpaceX od června 2018 spolupracovala s NASA. Tato spolupráce ale začala několik měsíců předtím, než došlo k přechodu designu z uhlíkových kompozitů na nerezovou ocel, takže TUFROC možná byl relevantní technologií jen pro původní design.

Musk dodal, že transpirační chlazení bude přidáno jen na místa, kde bude zjištěno narušování materiálu v důsledku vysokých teplot, aby tepelná ochrana byla znovupoužitelná: „Starship musí být schopna dalšího letu okamžitě po přistání. Bez jakékoliv údržby.“ Z toho všeho podle mě vyplývá, že závětrná strana lodi bude vyrobena z relativně běžné nerezové oceli typu 301, návětrná strana bude vyrobena z odolnější oceli typu 310S ve tvaru šestiúhelníkových bloků, a v těch úplně nejvíce namáhaných místech bude ještě dodatečná vrstva využívající transpiračního chlazení pomocí metanu.

Kosmická loď Starship během průletu atmosférou Marsu (Zdroj: SpaceX)

A co nosič Super Heavy? Ten se podle Muska bude vyrábět rovnou v plné velikosti, a není tedy v plánu nějaká zmenšená meziverze. Z dřívějška pak víme, že výroba prvního exempláře má začít během jara. Co se týče tepelné ochrany této nosné rakety vybavené 31 motory Raptor, Musk vysvětlil, že nebude vůbec potřeba: „První stupeň Falconu je vyroben ze slitiny hliníku a lithia a [mezistupeň] z uhlíkových kompozitů, což jsou materiály s nízkou tepelnou odolností. Super Heavy bude z nerezové oceli a jelikož dosáhne jen rychlosti kolem Mach 8 nebo 9 (navíc ve velké výšce), nepotřebuje žádný tepelný štít ani nátěr.“


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří L.

Díky, za potvrzení odrazu.

Vidím tyto možnosti:
1. Dvojitý ocelový plášť (dva Hexi v sobě) s chladícím mediem mezi stěnami. Zbylí prostor vyplněn nějakým plynem nebo ponechán bez výplně.Takže nejen, že by byl chlazený vnější povrch, ale bylo by dosáhnuto izolace mezi lodí a tímto pláštěm.

Nebo

2 Každý hex má ze spodní strany otvor pro přívod a odvod chladícího média – jednodušší konstrukce, lisované hexi bez velkých technologických úprav.

Taky jsem si všiml, že mezi jednotlivými styčnými plochami (na hranách) je chladnější povrch. Podle mně důkaz aktivního chlazení (dvě chlazené plochy na sobě = Lepší účinnost chlazení).

Samozřejmě se jedná o spekulace, tak mně hned nehejtujte 🙂

Radomir Vysocky

Vubec se nemusite obavat Jirko, vsichni jsme tady spekulanti. Priklanim se k Vasemu navrhu cislo 2. Tedy spise aktivni chlazeni. Mozna by stacil pouze privod kapalneho metanu pod kazdym hexem, a medium by pod tlakem mohlo unikat otvory v mezerach, pripadne i v plose kazdeho segmentu, aby bylo dasazeno plosne rovnomernejsi transpirace. Tak by prave mezery mezi segmenty byly dobre chlazeny a byla by omezena teplotni zatez plaste lodi prenosem. Tohle reseni ale jeden velky a podstatny hacek. Meli bychom 3 vrstvy. Dlazdice, vnejsi plast lodi, a pod tim druhy plast pro distribuci metanu. A pasivni stit, pokud jde skutecne o ocel, mi prijde malo dostatecny… Co by v tomto pripade vyplnovalo ty segmenty? Pokud nic, tedy vzduch, pripadne vakuum, co s tvarem povrchu dlazdic udela tlakove zatizeni pri sestupu…? Takze jsem tam, kde jsem byl 🙁

petr

Myšlenka nešíření trhlin je asi jediná, která mi dává smysl těch “dlaždic” i pro ocel i když tam se ty trhliny nešíří tak snadno.
Možný je dle mého ještě jeden daleko triviálnější důvod….. a to zpevnění tenkého povrchu, aby nevypadal jako zmuchlaný alobal. Vůbec to nemusí být ve výsledku všechno samostatné dlaždice.( i když i to má vzhledem k tvarování trupu výhodu) Může jít jen o prolis.
Nejspíš by z toho stačilo udělat “vlnitý plech”, ale zde by pak docházelo k rozdílnému tepelnému namáhání viz komentář EM.
Tenhle tvar je uzavřený tedy muže bránit šíření trhlin a zároveň zpevnit povrch. Takto může být obložená celá loď a na některá místa po zkouškách prostě jen vyvrtají díry pro odpařování. Nějaký lepší tepelný izolant (favoritů je dost) může pak být použit jen jako odizolování nosníků držící tento vnější plášť od vnitřního pláště.

Jiří L.

Díky za článek ! Netroufám si spekulovat o jaký materiál se jedná, ale zde jsou mé poznatky:

– Spodní hex je hladký a lesklý (v jednu chvíli na něm jde rozpoznat odraz hořáku).
– Dle rychlosti zchladnutí půjde o tenký materiál
– V místě spár nedochází k tak velkému ohřevu

Spekulace:
– Rychlost a směr ,,odrážejících” se spalin je taky zajímavá, jako by na ně něco působilo (aktivní
chlazení ?)

Nebo vidím špatně ? 🙂

Roman

Mate pravdu. Je to leskle. Spodni prostředni hex se krasně leskne. Ste mimořadně všimavy a děkuji za podpořeni me teorie. 🙂

Roman

Kdo mě bude tvrdit, že TUFROC nebo PICA jsou leskle tak je vytaham za uši 🙂

Radomir Vysocky

Pane Jiri, kdyz jsem byl nasmerovan, kam se na ukazce zkousky divat, ta spodni dlazdice skutecne vykazuje spise kovovy reflex… Keramicke kompozity sice nemusi mit vylozene hruby povrch, jsou ale matne, alespon myslim. Romane, mozna jste sve zetony vsadil spravne 🙂 Hergot, jak se vyznat v tech nejasnych Muskovych prohlasenich, tri typy povrchu, pasivne a aktivne chlazeny a bez tepelne ochrany. Ty hexagony teda spadaji do ktere z prvnich dvou kategorii? Tohle mi Musk dela schvalne…

Samo

Radiatívne pasívne chladenie. Ak je na povrchu skutočne žiaruvzdorná oceľ potom ma fest zaujíma uchytenie o izoláciu ktorá musí byť pod ňou pochybujem že tak hrubé dlaždice nacapia bez izolácie na plášť.

peter

videl si rozeravenu nerez? ona sa rozhodne lesknut nebude
skor to bude nejaka keramika

Petr Šída

Podle EM jsou dlaždice z obyčejné oceli a vtip je v aktivním chlazení z druhé strany, zřejmě jsou tedy duté a z tenkého plechu

peter

a cim to chce chladit? kolko ton chladiaceho media bude potrebovat?

a naco vymysla aktivne chladene dlazdice z nerez ocele ked chcel este nedavno transpiracne?

a mas link na ten tweet? ja som jeho twiter pozrel a nejak tam nic take nevidim

peter

nuz ale to musk zas tvrdi, ze transpiracne chladenie bude doplnene az neskor podla toho kde nastane erozia dlazdic
a nezda sa mi, ze by na tych dlazdiciach bolo transpiracne chladenie, to by bolo vidiet
a ani si neviem predstavit ako by k tym dlazdiciam bolo mozne spravit taky system chladenia, ved to bud musiet byt pod velkym tlakom, takze dokonale hermeticky uzavrete a robit to na take male dlazdice, no tak to rozhodne by nebolo ziadna sranda, narocnost lepenia dlazdic na raketoplan by oproti tomuto bola praca pre amaterov 🙂

Petr Šída

Já jsem to to pochopil tak, že z druhé strany koluje médium (a nevíme jaké, může to být metan??. může jít do motoru v plyném stavu pod tlakem?, netuším), které teplo odebírá, transpirační chlazení skrz otvory mají doplnit tam, kde tohle stačit nebude

peterova úvaha o varu metanu na -82 stupňů a zplynění, kterou prezentuje jako důkaz nemožnosti tohoto postupu opomíjí to, že pod tlakem se teplota varu zvyšuje, vzhledem k tomu že neznáme podmínky, za kterých to má pracovat, tak nějaká spekulace nad možností či nemožností mi příjde nemožná

zdroj jsem vidět tuším na kosmo.cz zprostředkovaně z twitteru, ale teď ho bohužel nedohledám

peter

tak keby si si o tom metane nieco zistil tak vies, ze metan je nad -82 stupnov plynny bez ohladu na tlak, takze nepomoze ti zvysit tlak
a tam nejde o teplotu varu, lebo metan ma bod varu -161.5stupna

jednoducho, metan je kvapalny len do -82stupnov, dalej s nim uz musis pocitat ako s plynom

Samo

Dlaždice na videu aktíve chladené nebudú a ani transpiračne to by vidieť bolo. Musk dávnejšie spomínal radiatívne chladenie.

Samo

To pomyslené chladenie dokazuje len silu horákov. Aktívne chladenie by som za tým nevidel. Tie odlesky zmysel dávajú pôvodne som ich prikladal nejakému ochrannému sklu.

Pavel Kralicek

Moje teorie: nerez dlazdice chlazene ze zadni strany po cele plose podchlazeny metanem z nadrzi v ramci sendvicove konstrukce. Cast metanoveho plynu vznikleho zahratim bude vypoustena na vybranych mistech ven otvory v dlazdicich v ramci transpiracniho chlazeni. Druha cast plynu se mozna v budoucnu vyuzije na natlakovani metanove nadrze pred pristanim. Nic z toho podle me neni v rozporu s tim co Musk posledni dobou napsal… co myslite vy?

Petr

Ještě si dovedu představit, že ta dlaždice není dlaždice, ale taková konzerva, ve který by byla nějaká látka, která by umožňovala rychlý přenos tepla mezi vrchní a spodní stěnou té konzervy. Jako u chladiče CPU ve vašem PC. Tato konzerva by byla připojena/ přilepena na nosnou konstrukci rakety…
Asi blbost, co?

PetrK

Asi jo 🙂 Teplo chceme nechat venku, ne ho odvádět dovnitř. Proto při chlazení mluví o transpiraci – ohřáté chladivo stříká ven.
Mě spíš napadá, jestli ty hrany nejsou právě tím transpiračním “otvorem”, ale to jsem fantazii pustil moc na špacír …

peter

otvory pre transpiracne chladenie musia byt male aby dochadzalo k expanzii plynu/tekutiny a musia byt fakt na husto aby to fungovalo

Petr

Ahoj,
Myslel jsem to tak, že by tím přenosem části tepelné energie na vnitřní struktury mohla být udržena rozumná teplota na povrchu. Nemyslel jsem odvádět všechno teplo, to by určitě nevyšlo…
Skutečnost bude asi jiná, zajímavé nad tím přemýšlet;)

peter

no ja som mal vzdy za to, ze tepleny stit ma spomalovat prenos tepla z hornej strany na spodnu, to co pises je pravy opak
aky by to malo vyznam? ta tekutina by urcite nieco vazila, ale tepelnu ochranu by neposkytovala skoro ziadnu

peter

metan sa z kvapalneho stavu do plynneho dostane pri -82 stupnoch a potom zvacsi svoj objem 600x
cize nehrozi, ze by tie dlazdice boli chladene kvapalnym metanom lebo povrch rakety by musel byt vzdy pod teplotou -82stupnov, inak by sa zacal metan splynovat a ten narast tlaku by tie dlazdice nevydrzali

a hlavne ak to chce riesit aktivnym chladenim, preco na to ide tak komplikovane cez dlazdice? ved to by bola riadne naprd robota k tym dlazdiciam prirabat aktivne chladenie, ved to je lepsie riesit pre vacsie suvisle plochy

Roman

Podle Everyday Astronaut nejsou ty dlaždice nic jineho než ocel 310S, ktera je ze zadni strany aktivně chlazena.

Radomir Vysocky

Pane Romane, po pravde, pokud mate Vy, a Everyday Astronaut skutecne pravdu, budu skutecne mile prekvapen a rad. Nekecam. Vyresit tezky ukol – spolehlive uchladit takove velke teleso pri vstupu do atmosfery kombinaci pouze jednoho typu materialu, je urcite mnohem elegantnejsi reseni, nez kombinovat ruznorode materialy, uz jen z toho ekonomickeho hlediska. Sice si to nedokazu predstavit a stale pochybuji, to je ale moje minus, jsem proste ze stare skoly :-). Vazne jsem zvedavy a tesim se na dalsi vystoupeni Velkeho Houdiniho soucasnosti… A diky redakci webu za skvele clanky o svete SX. Rad je ctu a diskuze taky.

Roman

Elon Musk řekl, že o nerezovem tepelnem štitu hodně dlouho přemyšlel a dalo mu docela dost prace přesvědčit tym inženýru o tomto technickem řešeni. Nakonec řekl. Ted jsou přesvědčeni. Proto se mě nechce věřit, že ty dlaždice jsou jiny material než ta prokleta ocel. Kombinovany tepelny štit z nerezu a jineho tepelně odolneho materialu se mě zda moc komlikovane a jen by to prace zdrželo. Musk nikde neřekl, že se už s nerezovým tepelnym štitem nepočita. Jen upřesnil, že transpiračni chlazeni bude jen v mistech, kde to bude nejvice tepelně namahane a podoba tepelneho štitu bude ve formě šestiuhelnikovych dlaždic. Musk nic nezavrhnul ale jen upřesnil a z meho pohledu to znamena, že všechna jeho minula prohlašeni stale plati. Takže pokud je to opravdu ocel tak by mě strasně zajimalo technicke řešeni, jak to tam budou připevnovat. Dalši bude fakt jak to ovlivni celkovou hmotnost Starship. Ta ocel už byla jednou podobně testovana – https://twitter.com/elonmusk/status/1088680182540464128
Ale možne je vše. Ten člověk je strašne nevyzpytatelny 🙂

Samo

Mne sa zasa nechce veriť že to je oceľ podľa hrúbky z aktuálneho videa. To by bolo prekliato ťažké. Môže to byť dlaždica poréznej silikátovej izolácie a na nej relatívne tenká vrstva ocele tomu uverím skôr no takéto riešenie je diskutabilné kvôli upevneniu ocele o izoláciu. Zároveň vychádzajúce z TPS raketoplánu či TUFROC kde je izolačné jadro pokryté vrstvou RCG ktorá radiatívne odvádza teplo preč.

Honza

Ale on snad nikdo, kdo mluvi o oceli nemysli (aspon doufam..), ze ta dlazdice by byla z 3cm platu, nebo kolik to na tom videu je… byl by to tenky (1-3mm) plech na horni strane a co je pod nim, jestli nic, nebo nejaka dalsi hmota cert vi.. Osobne mi to na ocel neprijde, ale necham se rad prekvapit, myslim, ze driv, nebo pozdeji se pravdu dozvime 🙂

Radomir Vysocky

Trefa Honzo, vidim to zrovna tak.

Roman

Ad je to ocel nebo něco jineho stale okolo SHS panuje spousta nejasnosti. Člověk by čekal, když to takle ženou, že už bude ve vystavbě odpalovaci rampa a tovarna. Postavit obrovskou rampu minimalně ve velikosti Saturn V da docela zabrat. Velke betonove přikopy na odvod spalin a vykona čerpadla na vodu. Nemluvě o rampě samotne. Dale bych čekal velkou halu s technikou, připravkama a manipulačni technikou. Nehledě na to, že si vybrali docela dost špatnou oblast s velkym množstvím podzemni vody.
Dokonce na Teslarati vyšel članek, že ani žadna tovarna nebude a vše se bude dělat venku. https://www.teslarati.com/spacex-starship-super-heavy-build-and-launch/

Vlada

Stejně mi nejde na rozum, že supermoderní největší raketu dneška oni staví jak nějací nadšenci takříkajíc na dvorku. Že by to bylo tak jednoduché a nepotřebuješ k tomu nějakou moderní továrnu. To opravdu stačí stan a několik šikovných řemeslníků?

Josef

Já si zase vzpomenu na tenhle a hned mi to přijde taky normální 🙂 Neználek Super Heavy Starship

chello

Určitě není vidět ten tým lidí co na tom pracují ale jen finální práce. Jinak je fakt dobře, že přemýšlí jak tu loď postavit co možná nejjednodušeji. Když to srovnáme s SLS a ULA kdy vezme silný hliníkový plát. Vytvaruje ho a pak dlouhé týdny do něj cnc strojem frezuje jednotvé žebra stěny a až potom je svařován. Sice docílí lepší pevnosti vůči váze ale ta cena, práce s tím a nakonec stejně po oddělení to nechaj spadnout do moře.

Dandy

V tom je genialita Muska. S minimem investic ověřit co potřebuje a nekoukat na to jak to dělají jiní nebo co si o tom kdo řekne. Jde jasně za svým. V podstatě potřebuje vyladit software s polohovacím ovládáním motoru a jeho přiškrcením. Podle mne je 90% šance že to zničí. Tak proč to čančat? V tom je jeho rychlost .

otaznick

Mě by zajímalo, zda je náročnější vyladit škrcení motoru nebo náklon trysky.

Invc

Náklon trysky je jednodušší.
Škrcení motoru je problém.

Ivo Janáček

Souhlasím, dalo by se tím částečně řešit snížení tahu byť za cenu paliva a jen v případě, že poběží více motorů najednou.

Jiří Hadač

Jako otázky dobré, ovšem odpověd správnou nezjistíme. Můžeme použít jen analogie. Když se skákalo s Grashopperem, tak ta infrastruktura taky nebyla daleko. Ani tam neměli val nahrnuté hlíny pro odklonění spalin. A při Grasshopperu se postupně dostali k tomu, že nakláněli první stupeň a přesunovali do stran. A Elon o něm prohlásil, že je schopen přistát s přesností helikoptéry. Můžu se jen domnívat, že to v tomto případě bude něco podobného. Půjdou krok za krokem. A osobně se opravdu domnívám, že si tak moc věří.

Vladimír Todt

Proti F9 má zase těžičtě níže a navíc ho posouvají dolu i rel. masivní nohy sahající níře. Tedy flašku okurek s posunutím těžištěm dolu taky lépe neč normální. Nádrže mají i mezinádrže, takže při přistání s menším množstvím paliva toto bude spíše níže v mezinádržích.

Tomáš

Jenže ono se mnohem lépe balancuje s vysokým těžištěm. A s poloprázdnou plechovkou to jde velice špatně.

Jan

Děkuji za luxusní clanek. Jen pozor na používání pojmů “prototyp” a “demonstrator” Superhopper není prototyp, to by znamenalo, že jde o konstrukcní predobraz lode StarShip, a to určitě není.

Jiří Hadač

Jinak ten obrázek průletu atmosférou je fakt luxusní. Ten se mi dost líbil. I ta vizualizace LC-39a vypadá skvěle, dobrý výběr.

Jan

Prototyp je predobrazem budoucího produktu. Demonstrator nebo technologický demonstrator slouží k ověřování technologií, které budou případně použity na prototypu.

isaac

na jaké rakete bude vynesesn orbitální prototyp(hodilo by se jméno starreenter) je dost velký a určite ma velmy vysoke tažisko a tak si ma napadá len falcon heavy o ktorého dalsiom starte tento rok pochybujem a zároven je dost drahý a zrejme by musely bit spravene aj nieake uravy

zdenek

A co takhle StarStarter – po Česku .

Invc

Buď Super heavy… a nebo poletí sám. Prázdný by měl být schopen SSTO. Jiná varianta není.

Brasik

SSTO let na orbitu a potom přistání by byl sice hrozně zajímavý test, ale nevím jestli při SSTO letu bude mít dost paliva na přistání. Obávám se že hmotnost paliva potřeba na přistání bude hodně velká.

Roman

Elon Musk o žadnem jinem materialu na tepelny štit nemluvil. PICA-X nebo TUFROC neni třeba testovat. Tyto materialy jsou dobře prozkoumany a otestovany. PICA-X SpaceX použiva na Dragonech a TUFROC použiva třeba mini raketoplan X-37.

Vladimír Todt

Musí se pokaždé dlaždice na X-37 po přistání vyměnit? Nebo ne? U “tajného” projektu se asi prd dozvíme. Na první pohled po přistání X-37 ty dlaždice vypadají v pořádku, ale je to jen 1. pohled z né extra detailních vizuálů.

Roman

X-37 použiva TUFROC na naběhove hrany křidel. To je asi tak jedine co se da zjistit 🙂

Ivo Janáček

Ony se nemusely měnit ani u STS, problém tam byl jinde. Jednak je likvidovaly kusy ledu po startu, které odpadaly z ET a jednak odpadávaly během sestupu atmosférou. Měnily se jen ty mechanicky poškozené případně se dávaly nové za chybějící. Jinak pokud by měl někdo zájem, jednu dlaždici mám doma. Mohu demonstrovat.

Vladimír Todt

Pokud máte celý kus náběžné hrany křídla raketoplánu, tak ji jeďte hned prodat Mistrům zastaváren do Vegas. Producenti si Vás odchytnou a budete hvězda pořadu. 😀

Ivo Janáček

Píšu, že mám dlaždici a nikoliv RCC panel. 😉

Vladimír Todt

Ano, Proto píšu pokud.

RenierX

Mám doma zase kus dlaždice z prototypu Buranu – fantastický materiál, po rozpálení horkovzuškou na 600 °C to lze vzít za vteřinu do ruky a je to jen teplé, prsty se rozhodně nespálí.

Ivo Janáček

Podle mě to bude plus mínus stejné řešení stejný výsledek.

Invc

Mno Buran byl přece jen Shuttle 2.0 … takže to měl trochu líp.

Jinak doporučuju k přečtení tohle:
http://www.buran-energia.com/bourane-buran/bourane-consti-bouclier.php

je tam spousta věcí, která leccos vysvětlují k tématu… dá se z toho vyčíst, co se musí řešit…

Samo

Zaujímavé by bolo vidieť ako reaguje na horák a porovnať to s kusom ocele 🙂