Aktuality

Stavba Gigafactory 3 pokračuje neuvěřitelným tempem, první Tesly by zde mohly být vyrobeny už v září

Plány na stavbu továrny Gigafactory 3 v Šanghaji byly veřejnosti oznámeny v červenci roku 2018 a již začátkem roku dalšího se poprvé koplo do země. Pro Teslu je vlastní továrna v Číně důležitá, nestabilní ekonomické vztahy Číny a USA totiž mají za výsledek často se měnící cla na dovoz automobilů, což samozřejmě není pro automobilku ideální. Nehledě na to, že buď musí své vozy prodávat dráž, nebo je nucena vzdát se části zisku z prodeje.

Tesla se naštěstí v Číně těší podpoře čínské vlády, která též výstavbu zajišťuje (stavbu mají na starosti státem vlastněné firmy), takže stavební práce probíhají až neuvěřitelným tempem, dle dostupných záběrů se staví i v noci. Je dokonce velká pravděpodobnost, že se Gigafactory 3 stane nejrychleji postavenou továrnou v Číně – současný rekord stavby o velikosti podobné nové továrně Tesly je 17 měsíců. Gigafactory 3 přitom měla být dle prvotních odhadů dokončená již během tohoto léta, avšak vládní úředník Chen Mingbo poté během března uvedl, že stavba bude hotová již v květnu. Pravděpodobně ale půjde jen o hrubou stavbu a stále bude potřeba dodělat vnitřek továrny.

Jedná se o neuvěřitelný úspěch, neboť když Tesla představila plán postavit šanghajskou Gigafactory, očekávala, že výroba aut zde začne dva roky po zahájení stavby. Takto rychlý harmonogram považovali někteří kritici za příliš agresivní a nerealistický. Nakonec to ale Tesla možná zvládne za méně než rok.

První vztyčený sloup během stavby Gigafactory 3 v polovině března 2019 (Foto: @ShanghaiJayin)
Stavba Gigafactory 3 neustává ani v noci (Foto: 烏瓦/YouTube)
Gigafactory 3 na začátku dubna 2019 (Zdroj: News.cn)
Gigafactory 3 na konci dubna 2019 (Foto: Chang Yan CY/Weibo)
Gigafactory 3 na začátku května 2019 (Foto: Jason Yang)

Gigafactory 3 má každopádně již teď jisté dvě prvenství. Půjde o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou bude plně vlastnit zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami. Zákon, který by k tomuto automobilku zavazoval, totiž přestal pro výrobce elektromobilů platit minulý rok. Dalším prvenstvím je velikost investice. Dle čínského zpravodajského serveru Tencent News totiž půjde o největší zahraniční investici v Šanghaji.

V průběhu května by také měla začít instalace prvních výrobních strojů do jedné části továrny, přičemž je možné, že Tesla s tímto začne, zatímco bude pokračovat dostavba dalších bloků továrny. Dle dostupných informací to pak vypadá, že by v průběhu září mohly z nové Gigafactory vyjet první Modely 3 určené pro čínský trh. Nejspíš ale půjde jen o zkušební provoz a výroba se bude teprve rozjíždět. Sám Musk během konferenčního hovoru k 1. čtvrtletí roku 2019 uvedl, že Tesla chce do konce roku v Gigafactory 3 vyrábět 1000–2000 kusů Modelu 3 týdně. Kromě levnějších variant (zatím nebylo upřesněno, jaké přesně) tohoto sedanu se v Číně bude vyrábět také chystaný Model Y. Ten by na čínský trh měl dorazit někdy začátkem roku 2021, úplně nejlevnější verze ale přijde na trh až o něco později. Maximální výrobní kapacita Gigafactory 3 by se měla pohybovat kolem půl milionu vozů ročně, což odpovídá necelým 10 000 vyrobených kusů týdně. Všechny tyto vozy by měly být určeny pro čínský trh.

Oficiální vizualizace plánované podoby Gigfactory 3 v Šanghaji (Zdroj: Tesla)

Gigafactory 3 se bude skládat ze čtyř částí; lisovny, výroby karoserie, lakovny a hlavní montovny. Kromě těchto pravděpodobně silně automatizovaných výrobních částí také bude mít továrna obchod a vlastní oddělení pro výzkum a vývoj. Není úplně jasné, zda bude výroba baterií pro elektromobily probíhat přímo v továrně, nebo zda budou akumulátory do Gigafactory 3 dováženy. Vzhledem k tomu, že baterie bude poskytovat několik různých firem (v současnosti baterie pro Teslu vyrábí exkluzivně Panasonic v Gigafactory 1, starší typ článků pak dováží z Japonska), je ale pravděpodobná ta druhá možnost. Jména firem, které budou články pro Teslu vyrábět, zatím nejsou známá.

Po dostavění Gigafactory 3 bude mít Tesla továrny jak v USA, tak v Číně. Z velkých trhů tak bude chybět pouze Evropa, kam musí automobilka (stejně jako zatím do Číny) své elektromobily dovážet pomocí lodní dopravy. A to minimálně do doby, než postaví nějakou továrnu také na starém kontinentu. Dle nedávného Muskova tweetu Tesla zvažuje výstavbu potenciální čtvrté Gigafactory v Německu.

Zobrazit komentáře

  • pri tej zmienke o tom, ze tesla bude 100% vlastnikom tej tovarne by bolo dobre spomenut, ze to ma aj negativnu stranku v podobe 20% cla/dane na auto
    vela sa o tom zistit neda ako to bude presne fungovat, ale podla vsetkeho to bude tak, ze z pohladu vnutorneho trhu ciny sa bude na auta v nej vyrobene pozerat akoby boli dovezene z cudziny a tak pre ne budu platit podmienky ako pre dovezene auta, cize za kazde auto predane v cine sa bude platit clo. no a tu moze byt celkom zaujimave ako sa to vyvinie pri obchodnej vojne usa-cina.

    • Mohl bych k tomu poprosit nějaký odkaz? Nikde jsem o tom v souvislosti se zrušením zákona nečetl. A nedává to imho vůbec smysl. Pokud chce Čína nalákat zahraniční investory, tak proč by odstraňovala jednu překážku a zároveň další přidávala?

      20% daň za auto platí, pokud si zákazník kupuje spalovací motor o objemu 4 litry a výše, nebylo to spíš tohle?

      • Byl to tenhle článek, který odkazuje na WSJ, kde stojí tohle:

        The deal with Shanghai’s government will allow the Silicon Valley auto maker to build a wholly owned factory in the city’s free-trade zone, these people said. This arrangement, the first of its kind for a foreign auto maker, could enable Tesla to slash production costs, but it would still likely incur China’s 25% import tariff.

        Je to článek, který vyšel v roce 2017, víc než půl roku před oficiálním oznámením projektu, a klíčové je slůvko "likely" na konci – už tehdy nebylo jasné, jak to vlastně bude a jelikož jsem od té doby nikde neviděl zmínku o něčem takovém (zkoušel jsem i teď googlit), řekl bych, že tam žádné dodatečné clo nebude a jedná se o mylnou nebo zastaralou informaci.

      • uz som to sem daval v minulosti, znovu sa mi to hladat nechce

        logiku to dava, ak chce niekto cinu ako tovaren pre zvysok sveta tak mu nekladu prekazky v podobe 50% cinskeho partnera, ale ak chce niekto primarne z tej tovarne zasobovat cinsky trh a konkurovat domacim fabrikam, tak preco by im mali ustupovat? bud 50%, alebo clo/dan

        • Jde zde také o přístup k technologiim. My Vám odpustíme clo, vy nám ale dejte nahlednout na Vaše technologie. Je to docela nebezpečné. Jestli šla Tesla systémem, bez tohoto partnerství, tak jedině dobře.
          Trošku režim zneužívá svého trhu, jako lakadlo v masožravce. Realně určitě existuje plán jak vše okopírovat a vyhnat z Chiny pryč.

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024