Aktuality

Starty SpaceX jsou v ohrožení, protože americká federální vláda se nemůže dohodnout na rozpočtu

Americká federální vláda se stále nedokázala dohodnout na vlastním rozpočtu pro tento rok, a tak od Vánoc funguje v omezeném režimu. To má dopad na NASA, FCC a další úřady, s kterými SpaceX spolupracuje při provádění startů svých raket. První obětí této krize je demonstrační mise Crew Dragonu, ale pokud se vláda brzy nedohodne, povede to k odkladům dalších startů.

Poznámka: Politiku moc nesleduji, takže se omlouvám, pokud budou některé informace nepřesné. Kdyžtak mě opravte v komentářích a já text upravím.

Americký prezident Donald Trump požaduje vyhrazení 5 miliard dolarů na ochranu hranic (především pak na postavení slibované zdi mezi Mexikem a USA), to ale odmítají Demokraté, kteří v rozpočtu vyhradili jen 1,3 miliardy. Trump proto návrh rozpočtu vetoval. Bez domluveného rozpočtu tak federální vláda musela ze zákona přejít do omezeného režimu, během kterého řada vládních zaměstnanců, kteří nejsou kriticky důležití, nemůžou pracovat (nebo musejí pracovat bez mzdy, kterou pak obvykle dostanou zpětně). To znamená, že například NASA nebo úřady FCC a FAA nemůžou plnit všechny své normální funkce, což má mimo jiné vliv na SpaceX a řadu dalších firem, které s vládou spolupracují.

Vláda funguje v omezeném režimu od 22. prosince, čili už více než dva týdny. Loni došlo k podobné situaci, ale vyřešila se během tří dnů. Historicky nejdéle byla vláda v omezeném režimu 21 dnů na přelomu roku 1995 a 1996. Trump nedávno prohlásil, že krize vlády by mohla trvat i několik měsíců či let. To je však podle webu Vox nepravděpodobné. Nicméně, ať to dopadne jakkoli, už teď to má hmatatelné dopady na provoz SpaceX, a čím déle budou problémy trvat, tím výraznější dopady budou.

Omezené fungování NASA se už projevilo odkladem demonstrační mise Crew Dragonu DM-1. Ta byla oficiálně plánována na 18. ledna, ale předtím bylo ještě potřeba provést několik zkoušek a dokončit spoustu papírování, udělit finální povolení apod. Zaměstnanci, kteří mají tyto úkony na starosti, jsou však od Vánoc na povinné neplacené dovolené, takže se celý proces pozdržel. Elon Musk pak 5. ledna oznámil, že start DM-1 proběhne nejdříve v únoru. Není však jasné, s jak brzkým vyřešením krize vlády tento odhad počítá. SpaceX v minulých dnech provedlo alespoň zkušební vztyčení Falconu 9 s Crew Dragonem na rampě, ale zatím není jasné, jestli může provést také tankovací testy a statický zážeh, nebo jestli musí počkat, až bude NASA opět plně funkční. Nicméně, dokud se federální vláda nedohodne na rozpočtu, mise DM-1 stejně nepoletí.

Crew Dragon během zkušebního vývozu rakety na rampu před misí DM-1 (Foto: SpaceX)
Zkušební vývoz Falconu 9 před misí DM-1 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 s Crew Dragonem při zkouškách na rampě (Foto: SpaceX)
Nástupní rameno pro posádku během zkoušek na rampě (Foto: SpaceX)

A co ostatní mise, kde zákazníkem není NASA? U nich je situace podobná, akorát místo NASA situaci komplikuje omezený provoz úřadů FAA a FCC, které udělují povolenky, bez nichž nemůže odstartovat žádná raketa. Výhodou však je, že tyto povolenky se obvykle zařizují několik týdnů či měsíců předem, takže SpaceX už má vyřízené startovní licence pro mise Iridium-8, DM-1 a Nusantara Satu a nejspíš také Radarsat Constellation (ale ta stejně bude nejspíš odložena). SpaceX už také snad má povolenku od FCC na provádění zkušebních skoků lodi Starship v Texasu, o kterou zažádalo v listopadu. Lednové a únorové mise tedy nejspíš z hlediska povolenek ohroženy nejsou, ale pokud se vláda brzy nedohodne na rozpočtu, může to znamenat odklady misí Arabsat 6A, CRS-17, STP-2 a dalších. Situaci navíc komplikuje to, že čím déle bude krize vlády trvat, tím větší skluz budou muset úřady následně dohánět. Po návratu do služby budou úředníci zahlceni nevyřízenými a novými žádostmi o licence a prodlouží se doba potřebná k jejich schválení, což i normálně trvá několik týdnů.

Nezbývá nám tedy než doufat, že si federální vláda brzy schválí rozpočet, ať se můžou věci vrátit do normálu. SpaceX má před sebou nabitý rok, a tak by byla škoda, kdyby firmě házeli klacky pod nohy rozhádání politici.

Vzhledem k politickému tématu vás prosím, abyste v komentářích udržovali civilizovanou diskuzi a řešili spíše dopady na SpaceX místo zabíhání do hádek typu Trump vs. Hillary apod.

Zobrazit komentáře

  • Je to smutné. Pritom na zbrojenie v USA ide dnes cca 700 miliárd USD. A stavanie múrov aj tak nič nevyrieši.

  • Dekuji za zpravy, i kdyz neradostne. Dodal bych, ze na space(dot)com vysel netradicne komentar - a velice ostry smerem k politikum a zvlaste prezidentovi - myslim od predstavitele profesni federace inzenyru (sdruzuje 80 tis lidi / NASA, Boeing...), ze jsou spickovi specialiste (nejen) NASA opravdu nastvani, jak je s nimi nakladano a nektere zrejme NASA ztrati ... takze skody bohuzel asi budou zdaleka nejen v odkladech misí :(

  • Zacinam mit pocit, ze by se SpaceX vyplatilo mit svuj kosmodrom v mezinarodnich vodach. Nebo alespon jeden kosmodrom mimo jurisdikci USA.

    • To SpaceX nesmí, jelikož vesmírné technologie jsou v USA považovány za technologii týkající se armády a národní bezpečnosti. Teď jsem si vzpomněl na J. Barnarda, amerického raketového modeláře, který vytvořil letový počítač pro modelářské rakety, které létají do výšky několika desítek metrů a prodává ho na internetu. Bohužel ho zatím může prodávat pouze na území USA a musí od armády získat povolení na export do jiných zemí, přestože se jedná o běžnou záležitost typu Arduino, jen to má v názvu ty rakety.
      SpaceX samozřejmě nemůže získat žádné takové povolení a jejich produkty musí zůstat v USA pod řádným dohledem.

      • Teoreticky nemusí spx strielat z usa,ale potom by asi zbankrotovala,nasa do nej nalieva dolare aj technologie a bude aj najlepsie platiaci zákazník......a bez nasa by bolo spx trošku po zadu

  • Nebylo by pro soukromé firmy v konečném důsledku výhodnější (ve smyslu menších ztrát) pracovníky FAA a FCC po dobu výpadku platit ze svého?

    • Je otázka, zda je to vůbec legální. Mohlo by se to možná považovat za úplatky?

      • Však to není výběrové řízení. Mám za to, že jsou to lidi, kteří zkontrolují, jestli firma splňuje všechny bezpečnostní požadavky, nekoliduje to s někým jiným, atd. Něco jako u nás technická kontrola: taky platím za to, že mi schválí auto k provozu, a jako úplatek to brané není.

        • Však oni si to už ze svého platí, Musk určitě neplatí malé daně, jeho zaměstnanci také. Škoda jen, že je možné ty peníze zadržet a použít k politickým hrátkám které s kosmonautikou vůbec nesouvisí.

  • Tohle odpadne až hlavními investory letů do kosmu budou soukromé firmy. Teprve tato skutečnost nastartuje opravdovou lidskou expanzi do vesmíru. K tomu je také zapotřebí postupné rušení všech státních regulací týkajících se letů a využívání kosmického prostoru.

    • Nějaká regulace bude potřeba vždycky, minimálně kvůli bezpečnosti. Nicméně je určitě potřeba modernizovat řadu zastaralých postupů a pravidel, která začínají být v dnešní době akcelerujícího počtu startů překážkou. Udělení licence trvá týdny a když se pak třeba SpaceX rozhodne přehodit start z jedné rampy na jinou,, která je vzdálená jen pár kilometrů, musí zažádat o kompletně novou licenci. To jsou věci, které je potřeba zjednodušit, protože to není udržitelné. Ale na nápravě se naštěstí pracuje.

    • No, pokud si pamatuju jeden porad Ceskeho rozhlasu, tak v nem tusim Lubos Perek nebo Antonin Vitek zminovali, ze soukromnici pronikaji do vesmiru, ale podle mezinarodnich dohod jsou za cinnost soukromniku ve vesmiru porad zodpovedne prislusne staty. Cili deregulace prosim, ale v soucasne situaci to ten stat dela na vlastni riziko.

  • Jen bych mozna dodal, ze loni byla obeti mise Falcon Heavy Demo. Jinak to bude jeste zajimave.
    Pokud si pamatuju prednasku Tomase Pribyla - Kotrmelce vesmirne spoluprace, tak tam zminoval Iran non proliferation act, kde se zakazalo spolupracovat se vsemi zememi, co podporuji dostavbu Iranskeho reaktoru. Ikdyz s Ruskem se spolupracovalo dal. Vim, tohle byl zakon, toto je horsi.
    Taky me docela zajimalo, jestli to neohrozi navrat Dragonu po CRS-16.

    • CRS-16 to podle mě ovlivní jen tak, že na NASA TV možná nebude živý přenos z odletu z ISS.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024