Všichni se ještě vzpamatováváme ze včerejšího představení rakety BFR, ale je načase vrátit se zpět do reality. Nová povolenka úřadu FCC totiž indikuje, že jeden z budoucích startů Falconu 9 byl přesunut z rampy SLC-40 na LC-39A, což nejspíš znamená odklad Falconu Heavy. A jak to vlastně bude s dalšími starty FH po demonstrační misi?
Podle Chrise z NSF by mělo jít o misi CRS-13, jelikož povolenka zahrnuje návrat prvního stupně na pevninu a žádný jiný start v dohledné době tomuto popisu neodpovídá. Mise CRS-13 je momentálně plánována na 17. prosince a mohlo by jít o poslední floridskou misi roku 2017, neboť kosmodrom je přes vánoční svátky obvykle zavřený. Změna v povolence však především naznačuje, že rampa SLC-40 v době startu CRS-13 nejspíš stále ještě nebude v provozu.
To téměř určitě povede k dalšímu odkladu Falconu Heavy, který nemůže odstartovat, dokud nebudou provedeny úpravy LC-39A. Práce však nemohou začít, když z rampy neustále startují rakety. Musk na včerejší prezentaci o BFR sice tvrdil, že Falcon Heavy poletí do konce roku, ale začíná to vypadat, že se dočkáme nejdříve začátkem roku 2018.
Mimochodem, objevují se náznaky, že mise Arabsat 6A, která měla být prvním startem Falconu Heavy hned po demonstrační misi, nakonec proběhne až ve 3. čtvrtletí 2018 místo původně plánovaného 1. čtvrtletí. Těžko říct, jestli to souvisí s odklady Falconu Heavy obecně, nepřipraveností satelitu, nebo třeba tím, že USAF má vyšší prioritu, a tak jejich mise STP-2 nakonec dostane přednost.
Mise STP-2 je předběžně plánována na 30. 4. 2018 a bude při ní vynesena spousta větších i menších satelitů a cubesatů. Pro SpaceX to však bude především certifikační mise, která společnosti v případě úspěchu umožní ucházet se o zakázky USAF s Falconem Heavy. V současnosti jsou v rámci programu EELV certifikovány pouze rakety Atlas V, Delta IV a Falcon IX (hehe).
Snad to nakonec nedopadne tak, že Falcon Heavy bude odkládán tak dlouho, že jej ještě před prvním startem nahradí jeho nástupce BFR. 😉
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
V prezentaci bylo, že letos proběhne 20 startů, čili zbývá 7. Už je jasné, které to budou?
Jisté není nic, ale pokud SpaceX letos opravdu stihne ještě 7 startů, tipnul bych si, že to budou tyhle:
SES-11 (EchoStar 105)
Iridium-3
KoreaSat 5A
Iridium-4
Paz
CRS-13
SES-16 (GovSat-1)
Jinak doporučuji sledovat sekci Plánované starty.
Take myslim, ze FH letos nepoleti. Rekl bych dokonce ze se z nej stava tak trochu nechtene dite. SpaceX to stalo asi o hodne vic usili nez ocekavala. Myslenka pouzit prvni stupen i jako postranni bloky se zda jako chytre reseni, ale myslim ze ve SpaceX prisli na to ze to neni tak jednoduche jak to vypada. No uvidime jak to nakonec dopadne, zda to vubec poleti a jak to bude spolehlive. Kdyz s tim budou problemy tak ocekavam, ze to dal resit nebudou a zameri se na BRF.
Bez FH by nebyl BFR. Než BFR komerčně poletí uplyne min 6-8let. Mezitím potřebují mít zkušenosti s prací mnoha motorů současně. Návratem do atmosféry 2 stupně. Lety kolem měsíce.. atd. A hlavně vydělat dost peněz.
Souhlasím, že je to dobrá zkušenost s prací s mnoha motory, ale v tomto případě je asi největší problém v oblasti uchycení jednotlivých stupňů. To u BFR odpadne, protože to bude jeden kus. Snad FH bude létat, protože zakázky se na něj jistě najdou.